Warmtepompen

Als hij maar op 43% start, dan gaat het niks doen verwacht ik.
Bij Vaillant kun je stapjes kiezen tussen max 40% en 60% werking. De runs zijn iets langer als ik het opzet, maar weet eigenlijk niet als de COP dan beter wordt. Zal eens een maandje zonder draaien behalve tussen 17 en 22h. Dan kunnen we hoge pieken in de keuken trekken.
Zoals verwacht heeft stille modus hier geen effect. Mijn warmtepomp draait daarvoor op een te laag pitje.
Dus ik ga het terug afzetten.

Ik zie nu wel waarom er verschillende waren op tweakers die dachten dat het minder efficiënter was. De schaal van modulatie veranderd.

Mijn warmtepomp heeft het op die ijskoude dagen moeilijk om voor mijn beide stuurkringen de gevraagde Ta te bereiken, mede door het aantal defrosts. Ik heb die nu opgelost door er voor te zorgen dat onder een bepaalde buitentemperatuur een kring pas opwarmt als de andere op temperatuur is, dan lukt het wel.

Eigenlijk zou ik iets van machine learning op dat systeem moeten steken.
Klinkt als een ondergedimensioneerd systeem.
Koelt uw eerste lus ook niet te veel terug af wanneer de tweede lus opwarmt en vice versa?

Denk dat je ook niet goed beseft wat machine learning juist inhoudt en dat dit zwaar overkill is voor dit soort sturing. Hype van de afgelopen jaren, dat wel. Gewoon een elementaire state machine met wat conditional statements eventueel in combinatie met hysterese en je bent er.

Klinkt als een ondergedimensioneerd systeem.
Koelt uw eerste lus ook niet te veel terug af wanneer de tweede lus opwarmt en vice versa?

Denk dat je ook niet goed beseft wat machine learning juist inhoudt en dat dit zwaar overkill is voor dit soort sturing. Hype van de afgelopen jaren, dat wel. Gewoon een elementaire state machine met wat conditional statements eventueel in combinatie met hysterese en je bent er.
Het lijkt me ook dat je dit niet zou voorhebben als je alles op een constante temperatuur zou houden.

Inderdaad bij -5 buiten de helft van je woning van 18 naar 21 graden brengen is iets helemaal anders dan je woning op 21 houden terwijl het afkoelt naar -5.

Het lijkt me ook dat je dit niet zou voorhebben als je alles op een constante temperatuur zou houden.

Inderdaad bij -5 buiten de helft van je woning van 18 naar 21 graden brengen is iets helemaal anders dan je woning op 21 houden terwijl het afkoelt naar -5.
Dus blijven doorverwarmen als de temperatuur in de ruimte bereikt is of wat bedoel je juist met op temperatuur houden?

een fixed setpunt houden op de thermostaat. Met dan en buitenvoeler en een goeie stooklijn zou je een optimale verwarming moeten kunnen instellen?
Maar een optimale stooklijn wil dan toch zeggen dat je continu blijft draaien en dat de ruimte toch op een vaste gewenste temperatuur blijft?
Mijn temperatuur is trouwens 24/24 dezelfde, nachtverlaging doe ik niet.

Maar een optimale stooklijn wil dan toch zeggen dat je continu blijft draaien en dat de ruimte toch op een vaste gewenste temperatuur blijft?
Mijn temperatuur is trouwens 24/24 dezelfde, nachtverlaging doe ik niet.

Als je systeem vaak uitvalt omdat het te warm wordt (hier stook ik gewoonlijk 1x per dag, van 7h tot 13-15h) dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.
Gisteren bvb heb ik verwarmd tot 12h30 en blijkbaar veel te veel want het is de hele dag 0,5 graden boven de gewenste temp geweest. Momenteel is de verwarming boven nog steeds niet aan, wat betekend dat het er warmer dan 20,4 graden is (20,5 gewenst).
Mijn stooklijn van 0.2 is dus eigenlijk te hoog, ik heb nog maar 2x gehad dat die 's avonds wil bijverwarmen. Maar ik vermoed dat er gisteren door de sneeuw ook verkeerd gemeten werd buiten, waardoor die eigenlijk te warm draaide.

Nu gaat je systeem bij een ideale stooklijn nog steeds uitvallen aangezien die zijn warmte op een gegeven moment niet kwijt gaat kunnen. Maar de bedoeling is dat bij aanvoertemp X bij buitentemp Y, je kamertemp constant Z is idd.

Mijn warmtepomp houdt niet van sneeuw die valt :lol:

Vanaf het moment dat de sneeuw is beginnen vallen rond 11 tot ongeveer 19u 's avonds als het hier is beginnen minderen heeft ie precies permanent in defrost gedraaid.

In totaal 67kwh er door gedraaid woensdag, terwijl een normale vriesdag max 45-50kwh is (inclusief huisverbruik).

Is er geen TLDR of een poll van welk type en merk de gebruikers hier hebben?

Plannen van onze nieuwbouw zijn bezig en we moeten dus ook gaan kiezen tussen aerothermische of geothermische (horizontaal/verticaal) waterpomp. Op internet zie ik de grootste prijsverschillen en -schommelingen.

Zou handig zijn om de meningen hier ergens te kunnen raadplegen, of ik moet door 92 pagina’s lezen. :unsure:
Als je de mogelijkheid hebt moet je denk ik voor de geothermische gaan. Die efficiëntie kan je met een lucht WP niet bereiken.
Je kan in gedachte hebben welk merk/model je graag zou willen, maar als je offertes bij installateurs opvraagt zullen zij het merk voordragen waar ze mee werken. Dat is er typisch maar één. Of je zou via de site van de fabrikant al specifiek op zoek moeten gaan naar installateurs van dat type.

Als ik sommige verbruiken zie ben ik content met de efficiëntie van mijn systeem. Nieuwbouw, +/- 240m², 22°C binnen en piekverbruik de voorbije week was rond de 40kWh op een dag (met alle normale huisverbruik, rond de 6 à 8kwh) in. Gisteren 35kWh.

Laatst bewerkt:
Mijn warmtepomp houdt niet van sneeuw die valt :laugh:

Vanaf het moment dat de sneeuw is beginnen vallen rond 11 tot ongeveer 19u 's avonds als het hier is beginnen minderen heeft ie precies permanent in defrost gedraaid.

In totaal 67kwh er door gedraaid woensdag, terwijl een normale vriesdag max 45-50kwh is (inclusief huisverbruik).
Het schommelt hier een beetje tussen de 13.5kWh en 18.5kWh per dag voor de laatste 7 dagen. Enkel verbruik van de warmtepomp.
Maar met de auto en huishoudelijk verbruik ligt het wel rond de 37-57kWh per dag. Heb vrij veel moeten laden deze week.

Als je de mogelijkheid hebt moet je denk ik voor de geothermische gaan. Die efficiëntie kan je met een lucht WP niet bereiken.
Je kan in gedachte hebben welk merk/model je graag zou willen, maar als je offertes bij installateurs opvraagt zullen zij het merk voordragen waar ze mee werken. Dat is er typisch maar één. Of je zou via de site van de fabrikant al specifiek op zoek moeten gaan naar installateurs van dat type.
Hangt er vanaf hoe. Ik zat aan een terugverdientijd van 45 jaar voor een geothermische warmtepomp tegenover een lucht/water. Bij Bimmer was een geothermische ook niet rendabel genoeg.

@aXl_ : ik heb een geothermische warmtepomp (2 verticale boringen van 140m), en hoewel dat een stuk meer kost dan een lucht/water model hebben wij dat toch bewust gedaan.

1) De terugverdientijd kun je simpelweg niet waarheidsgetrouw berekenen. Daarvoor zijn teveel onbekende factoren. Je kan berekenen wat de terugverdientijd is vandaag met de huidige energieprijzen (zowel afname als injectie) maar dat is het ook. Als de energiecrisis ons iets geleerd heeft de afgelopen jaren dan is het wel dat die prijzen geen constante zijn. Misschien is het 45 jaar. Misschien is het 25 jaar. Misschien is het 65 jaar. Op die 3 jaar dat ik hier woon is ondertussen de 15 jaar terugdraaiende teller opeens afgeschaft, kreeg ik ineens injectievergoeding, is er capaciteitstarief (ook al is dat bedrag verwaarloosbaar weinig, zeker als je een warmtepomp hebt maar het toont wel aan dat er veel veranderingen zijn).
2) Wij zitten met een relatief grote nieuwbouw met heel veel glas op het zuiden. Mijn vriendin en ik wilden absoluut geen airco. Ik zet zelfs in de auto nooit airco op. Maar tegelijk wou ik ook niet dat het huis een serre werd. Als ik dan begon te rekenen wat een lucht/water warmtepomp + airco kost dan zat ik al zo goed als aan de prijs van een geothermische warmtepomp met passieve koeling. En voor je het je afvraagt: de combinatie van screens + passieve koeling is meer dan genoeg om het huis in de zomer mooi op 22° te houden.
3) Bijkomend voordeel van een geothermische warmtepomp is dat die op jaarbasis gezien minder stroom verbruikt dan een lucht/water model. Dus je zou dan ook minder zonnepanelen kunnen voorzien. Dat raad ik nochtans mensen af. Leg er zoveel als uw dak en budget toelaten.
4) Geen vreselijk lelijke buitenunit ergens naast uw huis of op uw dak. Ik moet de 1e mooie warmtepomp nog tegenkomen.
5) Hopelijk is het nog niet nodig de komende 25-30 jaar maar uw huis is effectief meer waard met een geothermische warmtepomp dan met een lucht/water warmtepomp.

Een horizontale boring noemden ze toen een "captatienet". Dat is iets goedkoper dan verticale boringen maar niet veel. Dat vergt ook wel wat oppervlakte in uw tuin waar je achteraf mee moet opletten: geen vijver, geen zwembad, oppassen met wortels van bomen, opletten als je ooit nog een sproei installatie wilt aanleggen enz. Daarom kozen wij voor diepteboringen.

Laatst bewerkt:
Het verbruik is hier ook nog OK denk ik. Ik zie wel een verschil tussen de dag meting die van Daikin komt (bovenste) en de dagmeting van mijn homewizard kwh meter ( onderste)

Screenshot_20240119_085104_Home Assistant.jpg

Hangt er vanaf hoe. Ik zat aan een terugverdientijd van 45 jaar voor een geothermische warmtepomp tegenover een lucht/water. Bij Bimmer was een geothermische ook niet rendabel genoeg.

@aXl_ : ik heb een geothermische warmtepomp (2 verticale boringen van 140m), en hoewel dat een stuk meer kost dan een lucht/water model hebben wij dat toch bewust gedaan.

1) De terugverdientijd kun je simpelweg niet waarheidsgetrouw berekenen. Daarvoor zijn teveel onbekende factoren. Je kan berekenen wat de terugverdientijd is vandaag met de huidige energieprijzen (zowel afname als injectie) maar dat is het ook. Als de energiecrisis ons iets geleerd heeft de afgelopen jaren dan is het wel dat die prijzen geen constante zijn. Misschien is het 45 jaar. Misschien is het 25 jaar. Misschien is het 65 jaar. Op die 3 jaar dat ik hier woon is ondertussen de 15 jaar terugdraaiende teller opeens afgeschaft, kreeg ik ineens injectievergoeding, is er capaciteitstarief (ook al is dat bedrag verwaarloosbaar weinig, zeker als je een warmtepomp hebt maar het toont wel aan dat er veel veranderingen zijn).
2) Wij zitten met een relatief grote nieuwbouw met heel veel glas op het zuiden. Mijn vriendin en ik wilden absoluut geen airco. Ik zet zelfs in de auto nooit airco op. Maar tegelijk wou ik ook niet dat het huis een serre werd. Als ik dan begon te rekenen wat een lucht/water warmtepomp + airco kost dan zat ik al zo goed als aan de prijs van een geothermische warmtepomp met passieve koeling. En voor je het je afvraagt: de combinatie van screens + passieve koeling is meer dan genoeg om het huis in de zomer mooi op 22° te houden.
3) Bijkomend voordeel van een geothermische warmtepomp is dat die op jaarbasis gezien minder stroom verbruikt dan een lucht/water model. Dus je zou dan ook minder zonnepanelen kunnen voorzien. Dat raad ik nochtans mensen af. Leg er zoveel als uw dak en budget toelaten.
4) Geen vreselijk lelijke buitenunit ergens naast uw huis of op uw dak. Ik moet de 1e mooie warmtepomp nog tegenkomen.
5) Hopelijk is het nog niet nodig de komende 25-30 jaar maar uw huis is effectief meer waard met een geothermische warmtepomp dan met een lucht/water warmtepomp.

Een verticale boring noemden ze toen een "captatienet". Dat is iets goedkoper dan verticale boringen maar niet veel. Dat vergt ook wel wat oppervlakte in uw tuin waar je achteraf mee moet opletten: geen vijver, geen zwembad, oppassen met wortels van bomen, opletten als je ooit nog een sproei installatie wilt aanleggen enz. Daarom kozen wij voor diepteboringen.

ik heb in 2020 een geothermische WP gesimuleerd tov het scenario van een gasketel (lucht/lucht, lucht/water heb ik toen niet overwogen wegens lagere COP, ik weet niet of de terugverdientijd beter was geweest maar wegens hogere E-verbruik vermoed ik van niet). Mijn terugverdientijd kwam neer op 17j. Het verschil tussen de twee scenario's kwam neer op een IRR van 2% over de levensduur van 20j (de verwachtte levensduur van de systemen).
Dat was gerekend met zeer conservatieve (= lage) gasprijzen, om mezelf niet te bedriegen maar dat wordt uiteraard gunstiger met hogere gasprijzen (voor zover de delta tussen gas- en elektriciteitsprijs kleiner wordt). Mijn keuze en simulatie was ook voor de start van de Oekraïne-oorlog.
De 5-j vrijstelling van onroerende voorheffing door het lage E-peil, waar deze WP aan bijdroeg, speelt uiteraard mee.

Ook het feit dat de gasketel na zijn levensduur niet meer ging vervangen kunnen worden door terug een gasketel en dat je de boringen niet later gaat doen (uw tuin zou volledig verwoest zijn) heeft gemaakt dat ik door de zure (dure) appel heb heen gebeten voor de geothermische.

Zeker in een nieuwbouw is dat een optie die ge imo serieus moet overwegen. Maar inderdaad uiteraard de grootste investeringskost van alle systemen.

Laatst bewerkt:
Die 5 jaar vrijstelling van KI had ik met een lucht/water warmtepomp ook gehad. Zelfs met een gasketel was mijn E-peil laag genoeg. Mijn vriendin wou perse een gasfornuis dus er ligt toch en gasaansluiting. Ik heb toen wel even getwijfeld om een klein goedkoop gasketeltje te kiezen ipv dure geothermische warmtepomp en dan over 5 jaar alles te vervangen maar dat doe je in praktijk nooit. Gelukkig hebben wij toen ook ineens de keuze gemaakt voor de investering van geothermische warmtepomp.

Ik moest bouwen naar een E-peil van 40 of lager om m'n bouwvergunning te krijgen. Als ik onder de 20 zat dan stond ik 5 jaar vrij van KI. Door heel dikke isolatie, triple glas en screens was mijn E-peil al laag genoeg. Toen kwam de warmtepomp en zonnepanelen erbij waardoor ik ver onder 0 ben gegaan met E-peil (-13) en EPC (-25).

Mijn simpel boerenverstand zei: een warmtepomp en zonnepanelen zijn stukken technologie. Dat gaat op termijn toch kapot en het rendement van zonnepanelen neemt ook af met de jaren. Isolatie zit in de muur en daar komt niks aan. De isolerende eigenschappen van de ramen blijft ook as-is en hoewel screens een motortje hebben is dat eigenlijk heel basic. Een dakoversteek is ook iets wat over 30 jaar nog exact even goed of slecht direct zonlicht tegenhoudt.

Weer zoals gisteren mag het hier gerust vaker zijn.
Warmtepomp draait zoetjes verder en zonnepanelen + warmtepomp zorgen voor meer zelfvoorziening.

Knipsel.jpg

Als je systeem vaak uitvalt omdat het te warm wordt (hier stook ik gewoonlijk 1x per dag, van 7h tot 13-15h) dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.
Gisteren bvb heb ik verwarmd tot 12h30 en blijkbaar veel te veel want het is de hele dag 0,5 graden boven de gewenste temp geweest. Momenteel is de verwarming boven nog steeds niet aan, wat betekend dat het er warmer dan 20,4 graden is (20,5 gewenst).
Mijn stooklijn van 0.2 is dus eigenlijk te hoog, ik heb nog maar 2x gehad dat die 's avonds wil bijverwarmen. Maar ik vermoed dat er gisteren door de sneeuw ook verkeerd gemeten werd buiten, waardoor die eigenlijk te warm draaide.

Nu gaat je systeem bij een ideale stooklijn nog steeds uitvallen aangezien die zijn warmte op een gegeven moment niet kwijt gaat kunnen. Maar de bedoeling is dat bij aanvoertemp X bij buitentemp Y, je kamertemp constant Z is idd.
Maar als jij van 7u tot 13 à 15u stookt, dan valt je systeem nadien toch ook uit omdat je te warm zit?

Ik heb nu kring 1 eens op ruimte-adaptatie gezet in plaats van WAR, en nu vraagt die een Ta van 21 °C, is dat niet extreem laag?

Bij ons heb ik gekeken naar
Gasketel + airco
L/W warmtepomp + koeling (maar dat zit daar vaak al standaard in, omdat ze kunnen defrosten)
G/W warmtepomp + koeling

L/W warmtepomp + koeling was het goedkoopst.

Dan heb ik gekeken naar de kost/verbruik. Omdat we in een nieuwbouw zitten ligt het verbruik laag, dat zorgt er ook voor dat de winst lager ligt. De hoeveelheid kwh dat ik op jaarbasis zou besparen woog niet op tegen de kost dat ik moest doen.
Voor EPB (evenals voor de korting) moest ik het niet doen, dan moest ik zelf geen L/W warmtepomp zetten.

Dat even in het kort. Over de beslissing is niet licht gegaan.

Toen ik opzoek was naar info om te beslissen kwam ik toch weinig tegen. Daarom post ik hier regelmatig in deze topic en probeer ik zoveel mogelijk te staven met cijfers/trends.

Met een lucht/water warmtepomp kan je ook perfect koelen zoals met een grondboring. Alleen draait de compressor dan wel en kost het energie. De mijne draait in de zomer constant aan 480W en wordt gestuurd door injectie. En als het warm genoeg wordt voor de koelen, is er altijd genoeg zon om die kleine 500W te dekken.

Hoe groter uw huis, hoe sneller je zo'n grond/water systeem terug verdiend. 10-20% besparen op jaarlijkse 1000kWh of op 4000kWh verbruik verschilt sterk. In het 2e geval ga je sneller de boring terug verdienen.
Maar let er ook vooral op dat de COP maar 0.5 tot 1 hoger is volgens de specs sheets. Als je dan halverwege het seizoen met 0°C in uw bron zit zoals ik hier al gelezen heb, dan kakt uw rendement ook in elkaar.
Op hele koude dagen zal een lucht/water altijd meer verbruiken. Maar hou er rekening mee dat de gemiddelde temperatuur in de winter op 7°C of hoger ligt. Dus je moet het totaal plaatje zien over het hele stookseizoen en niet enkel naar de hele koude dagen kijken.

Terug
Bovenaan