Een warmtepomp heeft bij nieuwbouw wel een zeer gunstig effect op je E-peil waardoor je vijf jaar lang geen onroerende voorheffing betaalt. Dat is de reden dat veel mensen er voor kiezen, of uit noodzaak omdat er geen gas ligt.
Ik geniet ook van al die voordelen, mét VVW en SWW op gas, mét airco, en zonder screens. Je dient dan op andere vlakken inspanningen te doen om lager dan E20 te gaan, zoals meer zonnepanelen.
Hier was het kostenplaatje goedkoper en veel esthetischer dan een gasketel.
Esthetischer dan een gasketel? Die hangt vaak toch in een berging, dus wat maakt het uit? Ik vind die monoblock warmtepompen pas lelijk. Sommige mensen zetten dit dan nog in hun voortuin tegen de perceelsgrens. Dat is zonder meer een verschrikkelijke trend. Een split unit kan je nog bescheiden plaatsen, zoals in ons geval op het plat dak van de achterbouw.
En bij kostenplaatje goedkoper: reken je dan inclusief vloerverkoeling en de screens die je daarvoor nodig hebt? Als je de scenario's volledig uitwerkt, dan kan warmtepomp met vloerverkoeling in mijn ogen niet goedkoper zijn dan gas + airco. Ik werk altijd van thuis en heb volgens de Daikin app in gans 2023 voor 560 kWh van de airco gebruik gemaakt, en zowel mijn leefruimte als kantoor zijn met grote ramen ZO gericht, zonder screens. Wij hebben 4 binnenunits waar we met een comfortmindset gebruik van maken ipv met een besparingmindset, aangezien het verbruik toch gelijk loopt met de overschotten van de 20 zonnepanelen.
Samengevat (zonnepanelen in beide scenario's):
Scenario A: warmtepomp voor VVW, SWW en vloerverkoeling + screens
Scenario B: gasketel voor VVW, SWW, airco voor verkoeling. Screens zijn economisch niet rendabel in dit geval, dus niet nodig.
Ik durf toch stellen dat scenario B
op dit moment nog steeds het goedkoopste is, én meer comfort biedt. Ik kan immers mijn bad nog steeds laten vollopen met heter water (vertrektemperatuur op de doorstromer ligt hoger dan op WP), en met airco geniet ik binnen 2 minuten al van het effect als ik dit spontaan wens te gebruiken. Daarnaast hoef ik wegens het gebrek aan screens ook niet in een half donker kantoor te werken. Als de zon in mijn ogen schijnt, zal ik de horizontale lamellen wel draaien, die je in ieder scenario toch moet voorzien. En wat ik uit dit topic ook geleerd heb, is dat scenario B uit bewezen set-and-forget technologien bestaat waar ik geen maanden tijd in het tweaken van de installatie moet voorzien.
Ik bewonder de kennis en het doorzettingsvermogen van de mensen die het wel doen om er een succesverhaal van te maken, maar als ik nog eens ga bouwen gaat er toch nog véél in het WP wereldje moeten bewegen eer ik scenario A nog maar ga overwegen.