Warmtepompen

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat als het 2°C is, en hij levert op dat moment 2,2kW, dan is op dat ogenblik de COP 5,17. Als hij bij 2 graden andere vermogens levert zal de COP uiteraard ook variëren.
Maar er zijn nog meer parameters, waar je moet naar kijken. En dat probeer ik duidelijk te maken. :)

Mijn warmtepomp levert bij 2°C een vermogen van 8,95Kw en COP is dan 4,25, onder EN14511
.
Maar ik kan even goed mijn warmtepomp bij 2°C een vermogen laten leveren van 8,95Kw en maar een COP hebben van 2. Of ik kan bij 2°C een vermogen laten leveren van 8,95Kw en een COP hebben van 5.

Het hangt af onder welke scenario dat dat uw fabrikant het heeft getest en dat is wat zwarten vroeg.

Laatst bewerkt:
Ik snap je bericht hoor, maar op papier alles berekenen is heel fijn. Toch heb ik de indruk dat die pellet me veel meer warmte oplevert. Op dagen als nu kan ik gerust een uur of 6 mijn pellet aanleggen tot het eigenlijk echt te warm is, en dan kan ik drie dagen zonder omdat de warmte precies in mijn woning blijft plakken. Dus 2,5 euro aan pellets zelfs in mijn geval. Worst case reken ik een hele zak pellets op een dag en dan vriest het echt door ; 6,5 euro.
Mijn warmtepomp geeft de meest, naar mijn mening, onaangename warmte, maar éénmaal ik die uitschakel is die precies al vervlogen. Mijn warmtepomp vreet ook 2 Kw/u volgens mijn meter op een goede lentedag. Daikan? Dus voor mij is de keuze toch wel simpel op zo'n dagen.

Vreemd dat je zo’n hoog verbruik hebt. Of is dat tijdens de opstart?
Hier in december tot nu toe 70euro verbruikt aan verwarming, wat gemiddeld 2.85euro/dag is. Wel om de ganse woning te verwarmen en niet enkel de kamer waar een pellerkachel staat.

Laatst bewerkt:
Vreemd dat je zo’n hoog verbruik hebt. Of is dat tijdens de opstart?
Hier in december tot nu toe 700euro verbruikt aan verwarming, wat gemiddeld 2.85euro/dag is. Wel om de ganse woning te verwarmen en niet enkel de kamer waar een pellerkachel staat.
Ik denk dat je een typo hebt gedaan. :) 700 euro verbruik deze maand lijkt me toch zeker een factor 10 er naast te zitten.

Was onlangs bij een loodgieter die stelde dat Monobloc warmtepompen zijn voor prutsers die niet met airco mogen werken en dat die vooral voor kleine huizen/appartement interessant zijn. Voor vrijstaande woningen beter een split unit nemen. Als ik de websites van warmtepompen bekijk worden dit monoblocks wel hard gepusht.

Wij gaan zo'n 20 meter hebben tussen binnen en buitenunit dus neigen sowieso meer naar een split unit.

Ik snap je bericht hoor, maar op papier alles berekenen is heel fijn. Toch heb ik de indruk dat die pellet me veel meer warmte oplevert. Op dagen als nu kan ik gerust een uur of 6 mijn pellet aanleggen tot het eigenlijk echt te warm is, en dan kan ik drie dagen zonder omdat de warmte precies in mijn woning blijft plakken. Dus 2,5 euro aan pellets zelfs in mijn geval. Worst case reken ik een hele zak pellets op een dag en dan vriest het echt door ; 6,5 euro.
Mijn warmtepomp geeft de meest, naar mijn mening, onaangename warmte, maar éénmaal ik die uitschakel is die precies al vervlogen. Mijn warmtepomp vreet ook 2 Kw/u volgens mijn meter op een goede lentedag. Daikan? Dus voor mij is de keuze toch wel simpel op zo'n dagen.
Voordeel met een kwh is, is dat een kwh een kwh is. :) Als uw leefruimte 20Kwh nodig heeft zal dat hetzelfde blijven met een warmtepomp/kachel/....

Dat uw pellets meer warmte afgeven, kan zeker, omdat uw pelletkachel op een hoger vermogen draait. In vergelijk met het ander.
Zoals je aangeeft omdat het te warm wordt.

Je hebt bij een pelletkachel wel stralingswarmte dat je bij een L/L warmtepomp niet hebt. Dus als jij pelletkachel een meer aangename warmte vind in vergelijk met een L/L warmtepomp dat kan zeker. Dat is iets persoonlijk. Zelf vind ik een L/L warmtepomp ook 1 van de minst aangename warmte.

Als uw zak €6,5 kost dan komt dat overeen met 0,11€/kwh, met de info dat ik vind van de leveranciers op het internet (met theoretisch 100% rendement, wat in de praktijk niet kan.). Deze maand tot nu toe draai ik met mijn L/W warmtepomp voor verwarming 0,06€/kwh alle kosten inbegrepen en met een praktijk rendement. (geen rekeninggehouden met zonnepanelen, dus 100% van het net.)

Als het verbruik van uw warmtepomp constant 2kwh is, dan lijkt het me wel best om even een nazicht te laten doen. Want dat wilt toch wel zeggen dat er iets mis is.

Laatst bewerkt:
Was onlangs bij een loodgieter die stelde dat Monobloc warmtepompen zijn voor prutsers die niet met airco mogen werken en dat die vooral voor kleine huizen/appartement interessant zijn. Voor vrijstaande woningen beter een split unit nemen. Als ik de websites van warmtepompen bekijk worden dit monoblocks wel hard gepusht.

Wij gaan zo'n 20 meter hebben tussen binnen en buitenunit dus neigen sowieso meer naar een split unit.
De reden waarom dat die dat zegt is omdat je voor een monoblock geen certificaat nodig hebt om dit te plaatsen. Je zit nu eenmaal niet te werken met dat gas. Je moet enkel een kabel + water kring aansluiten en klaar. De rest is al intern aangesloten.
Dat het voor kleine huizen en appartementn zijn vind ik vreemd. Meestal zijn monoblocks "zwaardere" units en ze zijn uiteraard ook groter. Net het geen wat je niet wilt bij een kleine woning/appartement.

Ik merk ook net meer op dat er steeds meer monoblocks bij de fabrikanten komen.

Hier raadde de loodgieter net wel de monoblock variant aan van het merk waar hij mee werkt. Uiteraard kijkend naar de omstandigheden.
Hij plaatst evengoed splits unit, dus het certificaat was geen probleem. Maar basseerde de keuze met zijn ervaring.

Het zal ook wat van merk tot merk afhangen.

Ik snap het wel waarom de mensen bij gas blijven.

Uw warmtepomp moet al goed zijn afgesteld om er echt significant veel meer uit te halen als een gasketel. De gemiddelde installateur die wil ook geen 15 keer terug komen dus die doet enkele basis instellingen zodat het comfort van de gebruikers in orde is, maar het rendement kan in veel gevallen een pak beter.

Getuige hiervan zo goed als elke gebruiker hier in dit topic dat alle parameters zit uit te pluizen en aan te passen.

Uiteindelijk is dat hetzelfde met een slecht afgestelde condensatieketel, maar vermits gas nog steeds niks kost letten de mensen daar niet op.

Uiteindelijk toch ook bijna 8 maanden hier bezig geweest met continue kleine aanpassen in de instellingen als de toevoeren naar de verschillende ruimtes voor alles tip top in orde te krijgen. Maar dan moet je het al willen en kunnen.

Uw warmtepomp moet al goed zijn afgesteld om er echt significant veel meer uit te halen als een gasketel. De gemiddelde installateur die wil ook geen 15 keer terug komen dus die doet enkele basis instellingen zodat het comfort van de gebruikers in orde is, maar het rendement kan in veel gevallen een pak beter.

Getuige hiervan zo goed als elke gebruiker hier in dit topic dat alle parameters zit uit te pluizen en aan te passen.

Uiteindelijk is dat hetzelfde met een slecht afgestelde condensatieketel, maar vermits gas nog steeds niks kost letten de mensen daar niet op.

Uiteindelijk toch ook bijna 8 maanden hier bezig geweest met continue kleine aanpassen in de instellingen als de toevoeren naar de verschillende ruimtes voor alles tip top in orde te krijgen. Maar dan moet je het al willen en kunnen.
Dat is net zo voor een gasketel hoor als je het maximale er wil uithalen.
Het probleem bij de meesten hier, is dat er een te zware warmtepomp staat en dan niet ver genoeg kan terug moduleren. Incl. bij mezelf, hier mocht ook een maatje kleiner gestaan hebben om beta factor 0.8 te halen.
Voor nieuwbouw raden ze beta factor 0.8 aan en de meeste installateurs reken beta factor 1 en dan nog een model zwaarder zodat ge zeker gene kou zou hebben. Het gevolg is een pendelende warmtepomp die veel verbruikt en minder comfort geeft.

Kijk naar Bimmer zijn warmtepomp. Dat ding is perfect gedimensioneerd en kan terug moduleren naar 300W zodat hij zeer lange runs heeft.

Voor de meeste mensen is het ook nog steeds de meest logische keuze in mijn ogen.

Ondanks ik zelf een warmtepomp heb, raad ik toch ook nog vaak een gasketel aan als mensen aan mijn vragen wat ze moeten doen.

Je moet altijd naar het totaalplaatje en wensen kijken wat ze willen.
Het is vooral wanneer koeling bij komt kijken, dat een warmtepomp interessanter wordt.
In ons geval kwam een warmtepomp wel als beste optie naar voren.

Laatst bewerkt:
Een warmtepomp heeft bij nieuwbouw wel een zeer gunstig effect op je E-peil waardoor je vijf jaar lang geen onroerende voorheffing betaalt. Dat is de reden dat veel mensen er voor kiezen, of uit noodzaak omdat er geen gas ligt.

Dat is de reden dat veel mensen er voor kiezen, of uit noodzaak omdat er geen gas ligt.
Hier was het kostenplaatje goedkoper en veel esthetischer dan een gasketel.

Want gas binnen trekken en airconditioning hangen in alle ruimtes kost nu eenmaal veel geld en tijd.

Dat is direct ook het voordeel, dat je vloerkoeling kan toepassen.
Desondanks dat mijn schoonvader beweert dat dit niet werkt, is het nooit warmer geweest als 24° bij ons binnen. Mijn vriendin die had zelfs niet door dat het hittegolf was tot ze buiten kwam 🤣.

En in mijn overtuiging gaat de regering rustig beginnen met accijnzen te heffen op gas om zo rustig de populatie te laten overstag gaan.

En in mijn overtuiging gaat de regering rustig beginnen met accijnzen te heffen op gas om zo rustig de populatie te laten overstag gaan.
Kan op gebied van klimaatbeleid bijna niet anders dan dat men net als in onze buurlanden de taksen op fossiele brandstoffen als gas fors verhoogt en die op (potentieel) hernieuwbare bronnen als elektriciteit verlaagt.

Warmtepomp is wat mij betreft bij nieuwbouw steeds een no-brainer, ook nu gas terug fors goedkoper geworden is.

Een warmtepomp heeft bij nieuwbouw wel een zeer gunstig effect op je E-peil waardoor je vijf jaar lang geen onroerende voorheffing betaalt. Dat is de reden dat veel mensen er voor kiezen, of uit noodzaak omdat er geen gas ligt.
Ik geniet ook van al die voordelen, mét VVW en SWW op gas, mét airco, en zonder screens. Je dient dan op andere vlakken inspanningen te doen om lager dan E20 te gaan, zoals meer zonnepanelen.

Hier was het kostenplaatje goedkoper en veel esthetischer dan een gasketel.
Esthetischer dan een gasketel? Die hangt vaak toch in een berging, dus wat maakt het uit? Ik vind die monoblock warmtepompen pas lelijk. Sommige mensen zetten dit dan nog in hun voortuin tegen de perceelsgrens. Dat is zonder meer een verschrikkelijke trend. Een split unit kan je nog bescheiden plaatsen, zoals in ons geval op het plat dak van de achterbouw.

En bij kostenplaatje goedkoper: reken je dan inclusief vloerverkoeling en de screens die je daarvoor nodig hebt? Als je de scenario's volledig uitwerkt, dan kan warmtepomp met vloerverkoeling in mijn ogen niet goedkoper zijn dan gas + airco. Ik werk altijd van thuis en heb volgens de Daikin app in gans 2023 voor 560 kWh van de airco gebruik gemaakt, en zowel mijn leefruimte als kantoor zijn met grote ramen ZO gericht, zonder screens. Wij hebben 4 binnenunits waar we met een comfortmindset gebruik van maken ipv met een besparingmindset, aangezien het verbruik toch gelijk loopt met de overschotten van de 20 zonnepanelen.

Samengevat (zonnepanelen in beide scenario's):
Scenario A: warmtepomp voor VVW, SWW en vloerverkoeling + screens
Scenario B: gasketel voor VVW, SWW, airco voor verkoeling. Screens zijn economisch niet rendabel in dit geval, dus niet nodig.

Ik durf toch stellen dat scenario B op dit moment nog steeds het goedkoopste is, én meer comfort biedt. Ik kan immers mijn bad nog steeds laten vollopen met heter water (vertrektemperatuur op de doorstromer ligt hoger dan op WP), en met airco geniet ik binnen 2 minuten al van het effect als ik dit spontaan wens te gebruiken. Daarnaast hoef ik wegens het gebrek aan screens ook niet in een half donker kantoor te werken. Als de zon in mijn ogen schijnt, zal ik de horizontale lamellen wel draaien, die je in ieder scenario toch moet voorzien. En wat ik uit dit topic ook geleerd heb, is dat scenario B uit bewezen set-and-forget technologien bestaat waar ik geen maanden tijd in het tweaken van de installatie moet voorzien.

Ik bewonder de kennis en het doorzettingsvermogen van de mensen die het wel doen om er een succesverhaal van te maken, maar als ik nog eens ga bouwen gaat er toch nog véél in het WP wereldje moeten bewegen eer ik scenario A nog maar ga overwegen.

Ik bewonder de kennis en het doorzettingsvermogen van de mensen die het wel doen om er een succesverhaal van te maken, maar als ik nog eens ga bouwen gaat er toch nog véél in het WP wereldje moeten bewegen eer ik scenario A nog maar ga overwegen.
Ik vind dat je hier nagels met koppen slaat hoor. Velen zullen het hier wel aangeven als een soort van hobby en dat is erg mooi. Maar voor de gemiddelde persoon gaat dat allemaal het petje te boven. Die komen niet verder als 'ik wil het comfortabel warm hebben overdag, en 's nachts mag het niet te hard afkoelen'. En terecht ook, niet iedereen kan verwarmingstechnieker voor zichzelf gaan spelen. Die dingen moeten imo vele slimmer uit zichzelf worden of dat moet een soort van standaard-service worden vanuit de plaatser.

Ik geniet ook van al die voordelen, mét VVW en SWW op gas, mét airco, en zonder screens. Je dient dan op andere vlakken inspanningen te doen om lager dan E20 te gaan, zoals meer zonnepanelen.
Wat ben je met meer zonnepanelen als op gas verwarmend en dus een laag elektriciteitsverbruik hebt?

Ik heb meer zonnepanelen gelegd om mijn warmtepomp in het tussen seizoen te kunnen voorzien van stroom en in de zomer met de overschot de EV te laden.

Het is ook niet dat men hier in de kou zit he. De vragen gaan hierover optimaliseren omdat de installateur in vele gevallen te kort schoot. Er zijn genoeg andere fora waar dezelfde vragen worden gesteld, maar dan over gas systemen.
Het is wel zo dat je bij een warmtepomp meer fout kan dan doen dan met een gas installatie, dus een goeie installateur is van groot belang.
Helaas zijn er veel cowboys momenteel, maar dat is ook zo met zonnepanelen, thuisbatterijen, laadpalen en airco’s. Dat zijn werkjes meer voor de doorsnee loodgieter of elektricien die zich niet (willen) bijscholen.

Ik durf toch stellen dat scenario B op dit moment nog steeds het goedkoopste is, én meer comfort biedt. Ik kan immers mijn bad nog steeds laten vollopen met heter water (vertrektemperatuur op de doorstromer ligt hoger dan op WP), en met airco geniet ik binnen 2 minuten al van het effect als ik dit spontaan wens te gebruiken. Daarnaast hoef ik wegens het gebrek aan screens ook niet in een half donker kantoor te werken. Als de zon in mijn ogen schijnt, zal ik de horizontale lamellen wel draaien, die je in ieder scenario toch moet voorzien. En wat ik uit dit topic ook geleerd heb, is dat scenario B uit bewezen set-and-forget technologien bestaat waar ik geen maanden tijd in het tweaken van de installatie moet voorzien.
Meer comfort hangt van de persoon af dan. In ons geval vind ik niet dat het meer comfort geeft. Dat het goedkoper is dat zal ik zeker niet betwisten.

Ik vind in een kamer of woning zitten waar de airco moet aanstaan om de temperatuur stabiel te houden, terwijl de zon via de ramen de woning opwarmt niet aangenaam. Wel aangenamer dan in een ruimte zitten waar het veel te warm is. 😃
Ik krijg daar last van mijn keel en neus. Je krijgt last van luchtstroom. Geluid als je wilt slapen,….
Als je dan dicht bij een raam zit moet je evengoed lamellen sluiten en voel je toch ook nog een bepaalde warmte van die kant. De ruimte is dan donkerder dan met de screen en blokt meer het zicht.
Ik vind dat je met screens een aangenamer binnen klimaat krijgt, omdat je de zon langs buiten blokt.

Met het bad maakt het weinig uit of het vertrek temperatuur 70- 60°C is of 50°C, wij gaan niet in een bad van 50°C zitten. Mijn vriendin merkt ook geen verschil aan haar bad nu als toen we met een gasketel verwarmde. Wat uiteraard logisch is.

Als wij voor gasketel+ airco’s zouden gaan (wat ook een optie was bij ons), zouden wij steeds voor screens gaan. Sinds wij dat hebben gehad, zijn wij daar wel een enorme fan van. Bij onze nieuwe woonst was dat dus een must. Maar het heeft zijn kostprijs.
Bij ons komt comfort dan ook op de eerste plaatst.

Ons antwoorden in uw gestelde situaties zal eerder zijn.
Scenario B, vinden wij meer comfort. Maar scenario A is het goedkoopst.
We hebben nu ervaring met beide scenario’s.
scenario B kwam bij ons dus als het goedkoopst en meest comfort en dat is de reden waarom we daarvoor zijn gegaan.

Het hangt dus van uw wensen en wat jij als comfort ervaart.

Zoals bij u hadden wij hier ook geen warmtepomp nodig om 100% vrijstelling te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een CV ketel en ben evengoed een tijd bezig geweest met de ketel in te stellen.
Die stond ook veel te hoog ingesteld om het zeker altijd warm te hebben.
Onze kan tot een 300-350W terug moduleren en we hebben dan ook vrij lange runs.

De ervaring met de gasketel zal ten goede komen eens we een warmtepomp plaatsen. Die komt er sowieso, aangezien de regering de taksen van elektriciteit naar aardgas wil duwen. Maar dan spreken we over 2030-2032. Gezien mijn verleden is het ook niet zeker dat ik hier dan nog woon :p.

Esthetischer dan een gasketel? Die hangt vaak toch in een berging, dus wat maakt het uit?
Je vergeet die binnenunits die lelijk tegen je muur hangen en die je niet hebt bij vloerkoeling.
Als ook dat, indien geen screens, je waarschijnlijk 4-seizoensglas hebt en dus een continue groene schijn in je glas.
Als de zon in mijn ogen schijnt, zal ik de horizontale lamellen wel draaien, die je in ieder scenario toch moet voorzien.
Hier geen lamellen of gordijnen beneden, niet nodig want er zijn screens.

En bij kostenplaatje goedkoper: reken je dan inclusief vloerverkoeling en de screens die je daarvoor nodig hebt?
Vloerkoeling was exact 150€ duurder. Verschil tussen aankoop gasketel of WP is 6000€

Reken jij in je scenario volgende zaken mee:
  • Binnen trekken gas
  • Binnen installatie gas
  • Keuring gas
  • Installatie Airco's (extra gaten naar buiten of heel lange leidingen dus extra betalen aan aannemers voor de gaten, extra afvoerleidingen voor condens, extra elektriciteitskabels, ...)
  • Installatie van lamellen of gordijnen
  • Extra's door niet halen E-Peil (4-seizoens glas, extra zonnepanelen, .... afhankelijk van je keuze zijn er hier veel mogelijkheden)
  • Extra onderhoud op airco's
En wat ik uit dit topic ook geleerd heb, is dat scenario B uit bewezen set-and-forget technologien bestaat waar ik geen maanden tijd in het tweaken van de installatie moet voorzien.
Dat is inderdaad een goed punt, maar extra comfort krijg je er niet voor.

Terug
Bovenaan