Warmtepompen

Maar water van 45 à 50 °C maken met je WP is toch moordend voor de COP? Soms denk ik dat je daar beter af bent met een infraroodpaneel ofzo dat je enkel aanzet wanneer het nodig is.
Dat is inderdaad slecht voor de COP. Ik heb nog niet in de instellingen van de WP gevonden hoe ik de T van dat tweede circuit zou kunnen aanpassen. Gezien de warmte-afgifte van die radiator kan die best ook nog voldoende geven met wat minder warm water eigenlijk.

Maar ik laat de circulatiepomp van dat ene circuit ook enkel draaien indien T in de badkamer < 23°C en langer dan 5min aanwezigheid in de badkamer (en niet 's nachts). Dat moet eigenlijk alleen maar als er iemand een douche of een bad gaat nemen.
In de praktijk circuleert dat water niet vaak door die radiator.

Ik ben nu dit weekend ook even overgeschakeld naar puur WAR draaien. Met thermostaat compensatie bleef de warmtepomp de hele dag uit, waardoor de vloer zijn buffer kwijt was en 's nachts was dat lastig op te halen door de vele defrosts. Zodra het terug 5°C is, zet ik de compenstatie wel terug aan. Dat is iets zuiniger heb ik de indruk zolang er geen 3 miljoen defrosts op een dag zijn.

Maar het hoge verbruik is normaal momenteel. Onze noordenburen hebben er ook last van. Ik vermoed dat het nu wel terug zal zakken komende dagen.
Hier ook dezelfde bevinding. Heb gisteren logica wat aangepast.

Ik laat de warmtepomp uitvallen als de gewenste waarden met +1°C overschreden wordt. Wat snel gebeurt als de zon er is.
Maar ik heb nu ingesteld als het een lange tijd 5°C of lager is buiten, dat de pomp aanblijft.
Ruimteinvloed heb ik dan ook opgezet op 1 (bij mij schakelt die de pomp niet uit, maar past de stooklijn wat aan).
Zo draait de pomp toch nog op de achtergrond zachtjes mee om de buffer te bewaren, als de zon de woning te fel opwarmt.

Anders had je zoals zaterdag dat in de voormiddag de pomp uitvalt en pas in de ochtend van zondag terug aanspringt, maar dan wel serieus moet werken.

Laatst bewerkt:
Wie krijgt hier trouwens de badkamer opgewarmd tot een aangename badkamertemperatuur van 24 °C enkel met de warmtepomp en vloerverwarming?
Hier is het momenteel 24 graden met vloerverwarming + wandverwarming in de douche. Muur van 2m breed met eigen kring op de collector die maximaal open staat. Badkamer wordt zo dus warm genoeg zonder nood aan extra bijverwarming ondanks relatief klein oppervlak.

Voor het tussenseizoen hadden we een extra stopcontact laten voorzien voor elektrische handdoek droger, maar nog niet echt nodig gehad.

Was zelf niet zo'n fan van systeem met verschillende thermostaten en/of pompgroepen omdat dit het alleen maar nodeloos complex en minder efficiënt maakt.

Wie krijgt hier trouwens de badkamer opgewarmd tot een aangename badkamertemperatuur van 24 °C enkel met de warmtepomp en vloerverwarming?
Bij ons lukt dat met enkel vloerverwarming en geen wandverwarming. De badkamer is 6 x 3,5m. Maar daar liggen de buizen van de vloerverwarming ook dicht bij elkaar en de badkamer heeft haar eigen thermostaat. Dat water in die buizen van die vloerverwarming moet echt geen 40-50° zijn hoor. Wij zijn sowieso 2 koukleumen dus in heel het huis is het altijd 23,5 - 24°C, ook in de badkamer. Aanvoer temp is 24-25°, retour is 23°C.

Mensen met geothermie. Wat is de brontemperatuur nog op deze dagen? Wij hadden gisteren toen de warmtepomp al 5uur aan het draaien was nog 3,6 graden uit de grond, terwijl er -1 graad in ging.
Als ze net opstart is het uiteraard hoger, maar bij 3,6 graden blijkt het te stabiliseren momenteel.

Mensen met geothermie. Wat is de brontemperatuur nog op deze dagen? Wij hadden gisteren toen de warmtepomp al 5uur aan het draaien was nog 3,6 graden uit de grond, terwijl er -1 graad in ging.
Als ze net opstart is het uiteraard hoger, maar bij 3,6 graden blijkt het te stabiliseren momenteel.
10-11° hier (140m diepte). Al 3 jaar aan een stuk. Zomer of winter maakt geen verschil op die diepte.

3,6° is wel zeer weinig. Is dat zo'n captatienet op 1m diepte die de oppervlakte van uw tuin inneemt?

Hmm, vond al dat hij erg laag ging bij ons. Wij hebben 2x120m in de grond zitten (verticaal). De boring is niet zonder problemen verlopen. Ik heb wel zelf gezien hoe de buizen de grond zijn ingegaan dus dit klopt sowieso.
Het is bij het afgrouten dat het mis is gegaan. De machine om te groeten was kapot en de put is vervolgens gevuld met een soort korrels, maar volgens mij zitten er niet genoeg /niet diep genoeg in de put. We hadden ook ter hoogte van de boring na een aantal weken een kleine verzakking dus de put is waarschijnlijk dan gedeeltelijk ingestort.
Ik heb de firma toen gecontacteerd maar dat kon allemaal natuurlijk geen kwaad.
De koeling in de zomer werkte wel heel goed. Water liep toen wel op naar 17 graden in de bron, maar ons huis bleef alleszins lekker fris (max eens 23 graden gehad na 4of 5 dagen 30 buiten).
Maarja, hoe kan je bewijzen dat uw boring niet goed is uitgevoerd… als ik dit meld aan de firma dan zullen zij zeggen dat die temperaturen nu normaal zijn en dat er nog steeds een hoge cop behaald wordt en dat dit afhankelijk is van de grondlagen,…. Ze zullen geen nieuwe boring komen uitvoeren vrees ik :D

Verbruik valt al bij al met 290kwh voor verwarmen in november wel mee denk ik (ruime open bebouwing, wel nieuwbouw)

Ik probeer mijn Delta T tussen de 5 en de 10 °C te krijgen. De collectoren zijn waterzijdig ingeregeld en de circulatiepomp draait op de laagste stand bij constante druk, toch blijf ik met een Delta T van ongeveer 3,5 °C zitten op mijn kring. De Ta is 31 °C.

Pompenergie? Uh…geen idee. Is dat het max vermogen van de warmtepomp die je bedoelt? Sorry ik ben er zo niet in thuis zoals anderen hier.

Heel het huis is bij ons 23,5 à 24°. Dat maakt dat het weinig extra moeite is om die badkamer ook op die temperatuur te brengen en houden.

Er staat wel: aanvoer 24-25° en retour 23°. Er staat niet: 24° met een gemiddelde watertemperatuur van 23,5°?

Pompenergie? Uh…geen idee. Is dat het max vermogen van de warmtepomp die je bedoelt? Sorry ik ben er zo niet in thuis zoals anderen hier.

Heel het huis is bij ons 23,5 à 24°. Dat maakt dat het weinig extra moeite is om die badkamer ook op die temperatuur te brengen en houden.

Er staat wel: aanvoer 24-25° en retour 23°. Er staat niet: 24° met een gemiddelde watertemperatuur van 23,5°?
Dat lijkt mij toch ook niet te kloppen, zeker niet met enkel vloerverwarming. Ik stuur er water door van 30 °C en ik krijg het daar maar 21 °C warm door de beperktere oppervlakte. En ik woon in een nieuwbouw.

Dat lijkt mij toch ook niet te kloppen, zeker niet met enkel vloerverwarming. Ik stuur er water door van 30 °C en ik krijg het daar maar 21 °C warm door de beperktere oppervlakte. En ik woon in een nieuwbouw.
In heel het huis heb ik temperatuursensoren hangen. De kelder is niet verwarmd en is op dit moment 20,1°. Al de rest in huis (buiten de garage) ligt tussen 23,7° en 24,2° op dit moment.

Er zijn meerdere kringen in huis: alles beneden (behalve de garage), alles boven behalve de badkamer en de badkamer zelf.

@zwarten : hier ook nieuwbouw met een EPC van -25. Dat zal ook wel helpen om het huis goed op temperatuur te krijgen en houden.

Met veel glas op het zuiden houd ik in de zomer de screens dicht en werkt de vloerkoeling. Dan maak ik het 22° in huis en de badkamer blijft dan 24°. Je merkt dan het verschil van temperatuur aan uw voeten.

Laatst bewerkt:
en die kringen hebben elk hun eigen pomp en temperatuursregeling? Dat zou het wel kunnen verklaren dan? Dan haalt ie zijn energie van beneden of andere kamers.
Hoe dat allemaal zit weet ik niet eens. Ik heb tegen die installateur gezegd dat wij 2 koukleumen zijn en het altijd overal (behalve kelder) warm willen hebben. Hoe die man dat technisch geregeld heeft weet ik niet.

Er vertrekken van aan de pomp 3 leidingen en er komen er 3 terug. 1 voor beneden (buiten garage), 1 voor boven (buiten de badkamer) en 1 voor de badkamer. Bedoel je dat?
Er hangt een thermostaat beneden, er hangt een thermostaat boven in de gang en er hangt een thermostaat in de badkamer.
Wat bedoel je met “eigen pomp”? Zoals je al gemerkt hebt en ik zei, ik ben in die materie helemaal niet thuis. Ik heb maar 1 warmtepomp als je dat bedoelt… :)

Hoe dat allemaal zit weet ik niet eens. Ik heb tegen die installateur gezegd dat wij 2 koukleumen zijn en het altijd overal (behalve kelder) warm willen hebben. Hoe die man dat technisch geregeld heeft weet ik niet.

Er vertrekken van aan de pomp 3 leidingen en er komen er 3 terug. 1 voor beneden (buiten garage), 1 voor boven (buiten de badkamer) en 1 voor de badkamer. Bedoel je dat?
Er hangt een thermostaat beneden, er hangt een thermostaat boven in de gang en er hangt een thermostaat in de badkamer.
Wat bedoel je met “eigen pomp”? Zoals je al gemerkt hebt en ik zei, ik ben in die materie helemaal niet thuis. Ik heb maar 1 warmtepomp als je dat bedoelt… :)
Ik vermoed dat hij doelt op de circulatiepomp (de pomp die uw water rondpompt, dat stroom namelijk niet vanzelf)
Maar die zit wss gewoon ingebouwd in de warmtepomp

1 van de binnenunits van mijn L/L maakt lawaai, precies alsof er water stroomt/opgezogen wordt. Kan het dat er te weinig vloeistof in de leiding zit?
Het is wel die dat ook dichtst bij de buitenunit staat, mss dat er via die opening gewoon lawaai komt dat kan ook

Laatst bewerkt:
Uwe collector van de badkamer (of andere zones) heeft die lokaal een pompje (die groene component) staan?
BEGETUBE_VLOERVERWARMING_UNIMIX.jpg

andere voorbeelden.
14768.jpg

solidpompset.jpg
Zo'n pomp op de verdeler is een meng verdeler. Die gebruik je best niet bij een warmtepomp omdat mengen uw aanvoertemperatuur naar beneden haalt waardoor uw warmtepomp warmer water moet aanmaken en dan daalt uw rendement. Een mengverdeler wordt gebruikt bij gas installaties om de aanvoer te mengen met de retour zodat uw tegels niet te warm worden als de ketel 50-60°C water aanmaakt.

Los daarvan vind ik het straf dat je met 23.5 - 24°C aanvoer 24°C in huis kunt creeëren. Als uw water even warm is als uw leefruimte, dan is de retour ook 23.5 - 24°C en is er geen afgifte geweest. Je hebt altijd een (klein) verschil nodig om afgifte te hebben.

Ik heb 1 boring van 130meter diep.
En pomp ook nu 5 graden omhoog en duw 1 graad terug.
Hoe langer ze op staat hoe lager is wat je omhoog pompt.
Vorige winter heb ik zelf negatieve temperature omhoog gepompt bij stevige winterprik en langdurig opstaan.

Maar als ze dan wat minder werkt dan zal de grond rond de buizen ook opwarmen en zal terug warmer zijn dat je oppompt.

Maar heb gemerkt ongeacht welke temperatuur behou ik hetzelfde verbruik van 1200W voor verwarming.

Misschien heeft hij een grote badkamer met vrijstand bad bovenop de vloerverwarming en loopt ze door tot in z'n douche. Of er is wandverwarming. Of zijn badkamer grenst minimaal met buitenmuren. Als je dan een douchke pakt, komt er ook rap 0.5-1°C bij.
Of zijn aanvoer ligt toch iets hoger dan 24°C.

Terug
Bovenaan