Warmtepompen

Nee, helaas niet. Als uw lamellen vol ijs zitten en er geen lucht meer doorgaat, ga je geen warmte meer opwekken dus moet je defrosten.
Alleen droger weer zal uw defrosts intervallen naar beneden halen of positieve temperaturen op de lamellen. Maar een warmtepomp onttrekt warmte aan de lucht, dus als daar lucht van 3°C door gaat en je haalt je daar 5°C uit, dan krijg je -2°C op de lamellen en vriest het vocht uit die lucht aan. Tot als de lamellen dicht zitten en er geen lucht meer door gaat. Dat is wat er nu extreem snel gebeurd met het vochtig/mistig weer.

Hij drefrost wel al als de lamellen gewoon wit zien en nog niet dichtgevroren, hoe meet hij dat eigenlijk?

Ik haal op mijn kringen de gevraagde Ta niet door al die defrosts.

Iemand een idee wat de setting back-up verwarming doet bij een Altherma 3? De handleiding zegt er niet zoveel over. Het heeft 3 opties: beperkt, toegestaan en uit.
Hier staat die uit.
Anders duwt die af en toe de elektrische weerstand bij.

Bij beperkt gebruikt hij die voor sww te maken.

Bij toegestaan gebruikt hij die continu vanaf je je setpoints niet bereikt (zoals delta t tussen aan en afvoer temperatuur)

/me knuffelt zijn geothermische warmtepomp.

Ik ben er toch blij mee, ondanks de meerprijs. Onze buren hebben ook een lucht-water warmtepomp en die sakkeren nu toch ook.

Laatst bewerkt:

Ik ben er toch blij mee, ondanks de meerprijs. Onze buren hebben ook een lucht-water warmtepomp en die sakkeren nu toch ook.
Waarom sakkeren die ?

Die doet gewoon zijn ding. Al is het verbruik bij deze temperaturen wel niet van de poes, nl op 2 dagen er 28kwh elektrische energie doorgedraaid.

Dat er op koude dagen wat meer doorgedraaid wordt was te verwachten he. Ik verwacht op een gans winterseizoen er 3000kWh doorgedraaid te hebben. Kost me max 810 euro op jaarbasis aan verwarming. Das een equivalent van mijn jaarlijkse 12000kWh aardgas aan 7 cent, inclusief distrubutiekost.

En dan heb ik nog bijna gratis energie van de zon op sommige dagen.

Hoe groot is jouw woning?

Ik heb een nieuwbouw die bijna af is (woon er dus nog niet, maar verwarming reeds opgestart - 150m2) en heb ook een verbruik van 30 kWh gisteren. Denk dat de verwarming ginder op 18 graden staat ingesteld.

Maak me wat zorgen over het verbruik want 12 euro per dag aan verwarming alleen lijkt me toch wel enorm duur.
Vrijstaande woning 230m² overal vloerverwarming.
Alles staat ingeregeld via de collectoren, verwarming deels via buitenvoeler deels via thermostaat living (21°C).
De circuits van de slaapkamers staan volledig toe, 19°C daar momenteel.
Zowel gisteren als vandaag zitten we op 30kwh totaalverbruik elektriciteit.

Waarom sakkeren die ?

Die doet gewoon zijn ding. Al is het verbruik bij deze temperaturen wel niet van de poes, nl op 2 dagen er 28kwh elektrische energie doorgedraaid.
Owv het verbruik voornamelijk ja.

28 kWh zegt niet veel zonder alle andere info te kennen zoals vermogen warmtepomp (kW), EPC, grootte van het huis, temperatuur in huis enz enz enz. Maar een warmtepomp vreet nu eenmaal stroom in de winter ja.

Ik ben onlangs eens in het menu van de display van mijn warmtepomp gedoken en ik zit aan 10 000 kWh verbruik op iets meer dan 3 jaar. Dat is ongeveer 3000 kWh op jaarbasis. Dat vind ik nog heel schappelijk qua jaarlijks kosten. Zeker omdat ik enorm veel zonnepanelen heb en op jaarbasis een injectievergoeding krijg voor de 8000-9000 kWh die ik injecteer. Plus ik doe aan "energiedelen" met familie met een digitale meter zonder zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Owv het verbruik voornamelijk ja.

28 kWh zegt niet veel zonder alle andere info te kennen zoals type pomp, EPC, grootte van het huis, temperatuur in huis enz.
Ach, dat verbruik valt allemaal wel mee. Was op voorhand geweten. Zoals Tomski ook zegt, in mijn geval was het berekend voor 2200kwh, met geothermische berekend op 2300kwh (waarom die geothermische hoger was, ik gok de pompen maar niet zeker). Ik zit echter tussen de 1600 en de 1900kwh op jaarbasis, Wat hoger als het echt echt koud is, wat lager als het een warme winter is. Ik heb serieus nagedacht om die geothermische te zetten, maar 10k verschil was heftig en het verbruiksverschil was gewoon te beperkt om te zeggen daarmee kan ik op korte of lange termijn die kost eruit halen. Zeker rekening houdende met het feit dat ik mij toen nog baseerde op de 100%, 20 jarige garantie op de terugdraaiende teller die mijn verbruik gewoon volledig afdekte.

Mitsubishi ecodan 7.5kw. HOB, EPB 11 / EPC 20.81, 144m2 bewoonbaar, 22°C (1°C verlaagd, 23°C was wat warm op sommige momenten).

Had naar de 5kw versie kunnen overgaan, maar bon ik zat nog met de preconceptie om het zekere voor het onzekere te nemen. Sowieso door het buffervat is het nu ook niet alsof er echt enorm veel pendelgedrag is. Het gaat in ieder geval niet aan voor een run van 10 minuten of zo.

Laatst bewerkt:
Kan je dat defrosten op de één of andere manier wat verminderen?

Hmsd4mD.png
Is afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten en uw gevraagd vermogen. Zaken waar je (nu) niet veel (meer) aan kunt doen, als uw stooklijn correct staat.

De laatste defrost hier was om 20:15 en duurde 9 minuten. Die daarvoor was om 14:06. Dus was toch een run van 6 uur aan een stuk. Vermogen output van de pomp is momenteel 1,3kw, verbruik 300W
Sneeuwen doet het hier ook

Ik heb een monoblock. Meestal hebben die wel een grotere verdamper dan de split variant, waardoor volgens mij het langer duurt voordat die dicht is gevroren.

Mijn gasketel doet het anders ook voortreffelijk :).

Ja, eigenlijk wel.
Ik had er nooit over nagedacht, maar het is overal zo.

Wat voor ventielen heb jij? Mijn ventielen blazen de lucht over het plafond en niet naar beneden. Dus eronder heb ik geen 'draft'.
De lucht die eruit komt is momenteel 19,8 graden, wat een beetje minder is dan de gewenste temp (20,5).

Weet echter niet of dat dan nog effect heeft op een thermostaat, mogelijks als dat in een hoek staat wel aangezien je een kouder hoekje krijgt.
Mijn thermostaat staat op de hal boven, wat een moeilijk regelbare badkamer maakt.

Ben toch ook wel verschrokken, 26 Kwh op deze vries dagen in een goed geisoleerde rijwoning; Wel op 21 graden (Hele dag thuis bureau werk) en systeem C+.
Heb me nog niet gestort op de detail settings van dat machien, lijkt me weer zo een rabbit hole waar je makkelijk uren en dagen aan kwijt kan zijn 😅

Gohja ik denk dat dit echt normale verbruiken zijn voor de huidige weerssituatie.

Ik kan je verzekeren dat je er makkelijk dagen aan kwijt bent. Het is ook lastig testen omdat je niet snel een verandering ziet in de meeste gevallen. Waarschijnlijk is het best een setting een paar dagen te testen, maarja, dan is het weer misschien weer wat anders, is er bezoek geweest waardoor het warmer was,...

Ik word er zelf ook nogal onnozel van... Al lijkt het hier nu eigenlijk prima te gaan puur op weersafhankelijk te draaien, maar eens het terug warmer denk ik niet dat dat nog ideaal gaat zijn.

Misschien moet ik uiteindelijk ook gewoon een situatie aanvaarden die stabiel is qua temperatuur en comfort, die misschien wat duurder uitkomt, maar tenminste geen gepruts meer nodig heeft.

Laatst bewerkt:
Gohja ik denk dat dit echt normale verbruiken zijn voor de huidige weerssituatie.

Ik kan je verzekeren dat je er makkelijk dagen aan kwijt bent. Het is ook lastig testen omdat je niet snel een verandering ziet in de meeste gevallen. Waarschijnlijk is het best een setting een paar dagen te testen, maarja, dan is het weer misschien weer wat anders, is er bezoek geweest waardoor het warmer was,...

Ik word er zelf ook nogal onnozel van... Al lijkt het hier nu eigenlijk prima te gaan puur op weersafhankelijk te draaien, maar eens het terug warmer denk ik niet dat dat nog ideaal gaat zijn.

Misschien moet ik uiteindelijk ook gewoon een situatie aanvaarden die stabiel is qua temperatuur en comfort, die misschien wat duurder uitkomt, maar tenminste geen gepruts meer nodig heeft.
Ik ben nu dit weekend ook even overgeschakeld naar puur WAR draaien. Met thermostaat compensatie bleef de warmtepomp de hele dag uit, waardoor de vloer zijn buffer kwijt was en 's nachts was dat lastig op te halen door de vele defrosts. Zodra het terug 5°C is, zet ik de compenstatie wel terug aan. Dat is iets zuiniger heb ik de indruk zolang er geen 3 miljoen defrosts op een dag zijn.

Maar het hoge verbruik is normaal momenteel. Onze noordenburen hebben er ook last van. Ik vermoed dat het nu wel terug zal zakken komende dagen.

Wat voor ventielen heb jij? Mijn ventielen blazen de lucht over het plafond en niet naar beneden. Dus eronder heb ik geen 'draft'.
De lucht die eruit komt is momenteel 19,8 graden, wat een beetje minder is dan de gewenste temp (20,5).

Weet echter niet of dat dan nog effect heeft op een thermostaat, mogelijks als dat in een hoek staat wel aangezien je een kouder hoekje krijgt.
Mijn thermostaat staat op de hal boven, wat een moeilijk regelbare badkamer maakt.
Dit model (ongeveer, was het eerste wat ik online vond)

vo_3001000239-vo_3001000239-image-3001000244.jpg

Om de slaapkamer binnen te gaan, hebben we na de deur eerst een soort "gangetje" van een kleine meter. In dat gangetje hangt zowel de ventilatie als de thermostaat. "Koude" lucht weerkaatst daar dus wel overal en blijft daar ook wel makkelijk hangen als de deur dicht is.
Straks de temperatuur eens meten die uit de ventilatie komt.
Vooral in de slaapkamer van mijn dochter (verdiep) en de speelkamer (gelijkvloers) merk ik dat het echt fris kan zijn. Terwijl overal VVW opstaat en het dus normaal ook overal aangenaam zou moeten zijn. Andere ruimtes zijn groter en kunnen de koude lucht (als die ook echt koud is, ik moet nog meten) compenseren met een grotere vloer en dus meer warmte-afgifte.

Gisteren trouwens 33 kWh, dus wel al stukken beter dan de 58 een dag eerder.
Maar de ventilatie draait nu maar op een laag pitje. Te laag eigenlijk.

Toch niet de beste plaatsing voor de thermostaat. Sowieso niet in een slaapkamer tbh.
Beter is boven de badkamer. Bij ons staat die op de hal boven, met een open gedeelte naar beneden toe (trapgat is 3x2,15m). Ook niet helemaal ideaal, want je hebt dan wel geen ventilatieventielen, maar wel een buitendeur die geregeld open gaat beneden.

Wie krijgt hier trouwens de badkamer opgewarmd tot een aangename badkamertemperatuur van 24 °C enkel met de warmtepomp en vloerverwarming?

Wie krijgt hier trouwens de badkamer opgewarmd tot een aangename badkamertemperatuur van 24 °C enkel met de warmtepomp en vloerverwarming?
In mijn badkamer is, op aangeven van de installateur, ook een radiator voorzien als aanvulling op de vloerverwarming (op een tweede circuit van de warmtepomp, dus 45 - 50°C water er door).
Dat vloerverwarming circuit geef ik ook meer debiet dan de andere.

Kan zo goed warm gestookt worden. Ik laat dat CV-circulatiepompje van dat circuit van de radiator ook enkel draaien als er moet bijgestookt worden. Dat is niet zo vaak nodig.

Maar water van 45 à 50 °C maken met je WP is toch moordend voor de COP? Soms denk ik dat je daar beter af bent met een infraroodpaneel ofzo dat je enkel aanzet wanneer het nodig is.

Terug
Bovenaan