Eerste deel begrijp ikEen manuele thermostatische kraan is toch gewoon een open of dicht kraan. Als je die op stand 2 zet zal die open gaan wanneer de temperatuur lager wordt dan 20 graden ongeveer en sluiten wanneer die temperatuur wordt behaald in de kamer.
In de kamer waar de thermostaat staat van de cv moet je de thermostatische kraan volledig op 5 zetten. Wanneer de ingestelde temperatuur wordt behaald stopt de cv met verwarmen. Het kan dan zijn dat de temperatuur in andere kamers niet wordt bereikt.
Wanneer je de max temperatuur van de cv op 45 graden zet zal de cv ketel gewoon langer tijd nodig hebben om de kamer waar de thermostaat staat te verwarmen. Je gaat dan ook de regelschroeven van de ingang en retour van de radiators moeten afregelen. Er moet voldoende verschil in temperatuur zijn. Minstens een 25% moet de retour leiding kouder zijn. Tenminste bij een HR ketel. Hoe lager de ingestelde temperatuur van de cv hoe rustiger en zuiniger de cv ketel gaat draaien. Nu bij een modulerende ketel zal de cv automatisch zijn temperatuur aanpassen. Hier staat mijn cv op max 55 graden maar na een minuut ongeveer gaat die vanzelf naar 40 graden. Meer winst ga je dan kunnen halen door het vermogen van de cv ketel te verlagen. Zelf heb ik die op 50% gezet. Als het echt gaat vriezen en je krijgt de kamers niet weer warm dan het vermogen wat hoger zetten.
Thermostaat hangt in de living(open ruimte) en staat op 21 graden. Volgens uw voorbeeld moet ik dan dus de kraan in de salon en living(vlak langs elkaar) op 5 zetten. Als je dit doet en op andere plaatsen van gelijkvloers laat je deze op 2 staan, dan heb je toch een groot verschil tussen beide plaatsen zoals je zelf zegt? Aangezien de temperatuur in de living dan leading wordt en deze sowieso het snelste warm zal zijn omdat die helemaal open staat?Van je laatste alinea begrijp ik persoonlijk niets. Zoals gezegd in initiële post hebben we een warmtepomp met conventionele radiatoren en thermostatische kranen. Geen idee wat regelschroeven van de ingang of retour zijn of hoe ik dat zou moeten regelen. De radiatoren zijn allemaal geplaatst door de vorige eigenaars dus ik neem aan dat dit correct gedaan is toen.
Begrijp ik inderdaad maar zoals hierboven gezegd, maak je een verschil tussen je kamers of zet je alle kranen gewoon overal volledig open? En in het 1e geval, hoe zorg je dat je in de andere kamers ook wel degelijk je temperatuur haalt?Volledig opzetten geeft het meest warmte af omdat de delta tussen aanvoer en retour minder is. Waardoor de gemiddelde temperatuur in de radiator hoger is en er dus meer afgifte is.
nu maar hopen dat het verbruik meevalt eenmaal alles initieel is opgewarmd.