Warmtepompen

Een manuele thermostatische kraan is toch gewoon een open of dicht kraan. Als je die op stand 2 zet zal die open gaan wanneer de temperatuur lager wordt dan 20 graden ongeveer en sluiten wanneer die temperatuur wordt behaald in de kamer.

In de kamer waar de thermostaat staat van de cv moet je de thermostatische kraan volledig op 5 zetten. Wanneer de ingestelde temperatuur wordt behaald stopt de cv met verwarmen. Het kan dan zijn dat de temperatuur in andere kamers niet wordt bereikt.

Wanneer je de max temperatuur van de cv op 45 graden zet zal de cv ketel gewoon langer tijd nodig hebben om de kamer waar de thermostaat staat te verwarmen. Je gaat dan ook de regelschroeven van de ingang en retour van de radiators moeten afregelen. Er moet voldoende verschil in temperatuur zijn. Minstens een 25% moet de retour leiding kouder zijn. Tenminste bij een HR ketel. Hoe lager de ingestelde temperatuur van de cv hoe rustiger en zuiniger de cv ketel gaat draaien. Nu bij een modulerende ketel zal de cv automatisch zijn temperatuur aanpassen. Hier staat mijn cv op max 55 graden maar na een minuut ongeveer gaat die vanzelf naar 40 graden. Meer winst ga je dan kunnen halen door het vermogen van de cv ketel te verlagen. Zelf heb ik die op 50% gezet. Als het echt gaat vriezen en je krijgt de kamers niet weer warm dan het vermogen wat hoger zetten.
Eerste deel begrijp ik :p Thermostaat hangt in de living(open ruimte) en staat op 21 graden. Volgens uw voorbeeld moet ik dan dus de kraan in de salon en living(vlak langs elkaar) op 5 zetten. Als je dit doet en op andere plaatsen van gelijkvloers laat je deze op 2 staan, dan heb je toch een groot verschil tussen beide plaatsen zoals je zelf zegt? Aangezien de temperatuur in de living dan leading wordt en deze sowieso het snelste warm zal zijn omdat die helemaal open staat?

Van je laatste alinea begrijp ik persoonlijk niets. Zoals gezegd in initiële post hebben we een warmtepomp met conventionele radiatoren en thermostatische kranen. Geen idee wat regelschroeven van de ingang of retour zijn of hoe ik dat zou moeten regelen. De radiatoren zijn allemaal geplaatst door de vorige eigenaars dus ik neem aan dat dit correct gedaan is toen.

Volledig opzetten geeft het meest warmte af omdat de delta tussen aanvoer en retour minder is. Waardoor de gemiddelde temperatuur in de radiator hoger is en er dus meer afgifte is.
Begrijp ik inderdaad maar zoals hierboven gezegd, maak je een verschil tussen je kamers of zet je alle kranen gewoon overal volledig open? En in het 1e geval, hoe zorg je dat je in de andere kamers ook wel degelijk je temperatuur haalt?

Waar de leidingen van de verwarming is aangesloten aan de radiator kun je met regelschroeven de toevoer groter of kleiner zetten. Hetzelfde met de retour. wanneer de retourleiding bijna even warm is als de aanvoer dan ben je letterlijk de warmte door je radiator aan het jagen. Dan heb je een slecht rendement. En dat is slecht voor de pomp van de cv ketel. Die gaat dan pendelen. Hoe dat zit met een warmtepomp dat weet ik niet. Geen ervaring mee.

Eerste deel begrijp ik :p Thermostaat hangt in de living(open ruimte) en staat op 21 graden. Volgens uw voorbeeld moet ik dan dus de kraan in de salon en living(vlak langs elkaar) op 5 zetten. Als je dit doet en op andere plaatsen van gelijkvloers laat je deze op 2 staan, dan heb je toch een groot verschil tussen beide plaatsen zoals je zelf zegt? Aangezien de temperatuur in de living dan leading wordt en deze sowieso het snelste warm zal zijn omdat die helemaal open staat?

Van je laatste alinea begrijp ik persoonlijk niets. Zoals gezegd in initiële post hebben we een warmtepomp met conventionele radiatoren en thermostatische kranen. Geen idee wat regelschroeven van de ingang of retour zijn of hoe ik dat zou moeten regelen. De radiatoren zijn allemaal geplaatst door de vorige eigenaars dus ik neem aan dat dit correct gedaan is toen.

Begrijp ik inderdaad maar zoals hierboven gezegd, maak je een verschil tussen je kamers of zet je alle kranen gewoon overal volledig open? En in het 1e geval, hoe zorg je dat je in de andere kamers ook wel degelijk je temperatuur haalt?
Alles opzetten en dan de ventilen inregelen. Daarna kan je uw kraan dicht zetten in ruimtes waar je niet uw wenstemperatuur wil zoals een slaapkamer. Daar zet je ze dan op 2 ofzo.
Waar de leidingen van de verwarming is aangesloten aan de radiator kun je met regelschroeven de toevoer groter of kleiner zetten. Hetzelfde met de retour. wanneer de retourleiding bijna even warm is als de aanvoer dan ben je letterlijk de warmte door je radiator aan het jagen. Dan heb je een slecht rendement. En dat is slecht voor de pomp van de cv ketel. Die gaat dan pendelen. Hoe dat zit met een warmtepomp dat weet ik niet. Geen ervaring mee.
Niet persee want het hangt af van de flowrate. Met een hoge flow kan de ketel ook sneller zijn energie kwijt en je radiatoren geven meer af. Waardoor je met een lagere temperatuur en lagere delta toch meer warmte kunt afgeven.

Als je natuurlijk een lage flow rate heb en lage delta, dan heb je weinig afgifte en gaat de ketel pendelen. Zelfde met een warmtepomp

Een beginnersvraag ivm thermostaatkranen in samenwerking met een warmtepomp:
We hebben momenteel dus radiatoren met thermostatische kranen in het hele huis. Op het gelijkvloers waar het warm moet zijn staan deze kranen momenteel tussen de 2 en 3(max 5). Rest van het huis laten we deze op 1 staan zodat de koude wat gebroken wordt. Aangezien ik de temperatuur van de warmtepomp wil verlagen hierbij mijn vraag: is het voordeliger om lager qua temperatuur te gaan en mijn kranen dan verder open te draaien of is je kranen verder open draaien ook altijd gelijk met meer verbruiken?

Met andere woorden, iemand ervaring met hoe je dit het zuinigst kan afstemmen op elkaar?
In de leefruimte laat je de radiatoren volledig open en verwijder je de thermostaatkoppen, radiatoren toedraaien is not done in de leefruimte :je regelt immers de temperatuur weersafhankelijk met de regelaar die hoort bij de warmtepomp (meestal met enige vorm van ruimtecompensatie). Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe hoger de cop, dus hoe zuiniger de warmtepomp zal draaien.

In mijn nieuwbouw hebben ze donderdag de warmtepomp opgestart, in 2 dagen tijd al 100 kWh verbruikt 🤡 nu maar hopen dat het verbruik meevalt eenmaal alles initieel is opgewarmd.

In mijn nieuwbouw hebben ze donderdag de warmtepomp opgestart, in 2 dagen tijd al 100 kWh verbruikt 🤡 nu maar hopen dat het verbruik meevalt eenmaal alles initieel is opgewarmd.
Dat opstartprogramma vreet idd veel stroom. Dat was bij mij ook. Eens dat doorlopen is zal het verbruik normaliseren.

Eenmaal dat het op temperatuur is, dan zal het wel meevallen.
Voor de maand november zitten wij nu op 75kwh.

Wij hadden vorig jaar in de december opgestart. Toen was het 4°C binnen en buiten -7°C. Slechter moment om te starten had je denk ik niet. 😛

Eenmaal dat het op temperatuur is, dan zal het wel meevallen.
Voor de maand november zitten wij nu op 75kwh.

Wij hadden vorig jaar in de december opgestart. Toen was het 4°C binnen en buiten -7°C. Slechter moment om te starten had je denk ik niet. 😛

Goede test wel. Als je dan geen geothermische warmtepomp hebt, dan is je gemiddelde COP voor een heel jaar toch naar de vaantjes.

Goede test wel. Als je dan geen geothermische warmtepomp hebt, dan is je gemiddelde COP voor een heel jaar toch naar de vaantjes.
Ik heb nog eens naar mijn foto's gekeken van die tijd. Had toen foto's gepakt van de waardes om wat op te volgen. :D

14 december zijn we gestart met de opstart en een paar uur later ben ik dan nog eens gaan kijken.
Het was toen binnen 3,3°C, de lucht aanzuigtemperatuur was -7,3°C. Aanvoertemperatuur 15,2°C, retour temperatuur 8°C. Gevraagde aanvoertemperatuur was 25°C.
Elektrische weerstand is toen wel regelmatig bijgesprongen, omdat er nog geen warmte in de vloer zat voor de defrost.
kan me toch herinneren dat er toen verschillende dagen waren dat er zelfs niet boven de 0°C ging.

Opstook protocol heeft zo'n 16 dagen geduurd. Waarvan 7 dagen lang aan 40°C aanvoertemperatuur.

Op 5 januari had ik een foto gepakt van het verbruik warmtepomp. (wat wat langer is dan 16 dagen, nadien heb ik de woning wat op temperatuur gehouden.)
-197Kwh elektrisch bijverwarming
-1021kwh compressor
totaal= 1218kwh

-Afgifte energie: 3949kwh

3949kwh/1218kwh = 3,2 COP, wat uiteraard slecht is.

Laatst bewerkt:
-Afgifte energie: 3949kwh

Valt eigenlijk nog mee, de topmaand (om het gewoon op 20 graden te houden op de beneden verdieping, 17 boven en niet verwarmen 3de verdieping) was 4300kWh in Januari 2022. En dat was kleiner dan uw woning (netto 330m2, excl kelder).

Huidige woning (eerste winter) zitten we nu aan een dikke 400kWh (afgifte = gas) voor de verwarming in November, vandaag incl. De ervaring leert dat er vandaag nietmeer verwarmd zal worden.

Dat opstartprogramma vreet idd veel stroom. Dat was bij mij ook. Eens dat doorlopen is zal het verbruik normaliseren.
Veel stroom... ok. Maar 50kWh/dag? Das met de ramen en deuren open zeker? :unsure:

Bij ons heeft er de eerste 2 weken een droogprogramma gedraaid voor de chape (was nog voor de vloer gelegd is), dat stookte op die tijd: 2dagen 22°, 2 dagen 24°... tot en 28°C en dan terug naar beneden maar dat was belange niet dat soort verbruik, nog niet bekan. Wel geothermie, dat scheelt wel waarschijnlijk.

Veel stroom... ok. Maar 50kWh/dag? Das met de ramen en deuren open zeker? :unsure:

Bij ons heeft er de eerste 2 weken een droogprogramma gedraaid voor de chape (was nog voor de vloer gelegd is), dat stookte op die tijd: 2dagen 22°, 2 dagen 24°... tot en 28°C en dan terug naar beneden maar dat was belange niet dat soort verbruik, nog niet bekan. Wel geothermie, dat scheelt wel waarschijnlijk.
Dat hangt ook af van de tijd van het jaar (zomer vs winter), de dikte van uw chape, de grootte van uw kasteel, hoe ver uw bouw al volledig dicht is,….

Als ik kijk bij ons zaten wij ook boven de 50kwh/dag. Cijfers staan hierboven.
Zoals je wel kunt zien, waren de omstandigheden ook wel slecht.
De woning was ook nog niet volledig afgewerkt. Achteraan zaten we nog met een grote spleet waar de wind door kan. Je werkt er ook nog, dus ramen en deuren blijven al eens open staan. Je wilt ook het vocht zoveel mogelijk weg krijgen, dus je ventileert meer.
Is een stuk dweilen met de kraan open, maar zolang de vloer opwarmde is het goed.

ons opstookprotocol had ik ook anders ingesteld als de uwe. Jij bent gegaan tot 28°C met sprongen van 2°C per dag.

Ik ben gegaan voor 25°C, dat voor 3 dagen. Dan per dag 5°C stijgen tot en met 40°C, daar dan 7 dagen aangehouden, dan terug per dag 5°C gedaald tot aan 25°C. Nadien nog een paar dagen aan 15°C.

Laatst bewerkt:
Valt eigenlijk nog mee, de topmaand (om het gewoon op 20 graden te houden op de beneden verdieping, 17 boven en niet verwarmen 3de verdieping) was 4300kWh in Januari 2022. En dat was kleiner dan uw woning (netto 330m2, excl kelder).

Huidige woning (eerste winter) zitten we nu aan een dikke 400kWh (afgifte = gas) voor de verwarming in November, vandaag incl. De ervaring leert dat er vandaag nietmeer verwarmd zal worden.
Volgens onze EPB zouden we op jaarbasis een verbruik hebben van 1.786kwh voor verwarming. Dus pakt een gemiddelde COP van 5 voor verwarming, kom je uit op 8.960kwh op jaarbasis thermisch energie. Is ook onze eerste winter, dus zal nog moeten zien hoe onze scop zal zijn.

Voor de maand november zouden we volgens EPB 280Kwh verbruiken voor verwarming. Momenteel zitten we op 80kwh en 489kwh thermisch, wat een scop geeft van 6,11.
280Kwh gaan we nu niet halen, zullen daar toch een mooi stukje onder zitten denk ik. Ik ga er ook vanuit dat we op jaarbasis wel minder dan 1.786kwh gaan verbruiken voor verwarming.

Verwarming.jpg

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd, ondertussen zitten we na een paar dagen aan 20 kWh per dag (laatste 2 dagen). Hopelijk gaat het nog wat naar beneden.

@MorGo7h
Had jij een tijdje terug niet laten weten dat je eens ging proberen te werken met nachtverlaging? Wat waren u bevindingen?

Ik begin er de laatste tijd ook meer aan te denken om dit te doen.

Momenteel staat onze thermostaat ingesteld op 21°C. Om 09:30, was het 21°C en om 10:00 was het 21,5°C en dan stopt de warmtepomp. Momenteel is het 21,7°C, als het nu zo blijft en de zon blijft weg, dan schat ik dat de warmtepomp rond 04:00 terug gaat aanspringen.

Met de nachtverlaging denk ik dat de warmtepomp vooral in de dag draait en bij "warmere" temperaturen. Momenteel heb ik ingesteld dat het van 08:00 --> 00:00 21,5°C mag zijn en buiten deze uren 21,0°C. Eens opvolgen wat het doet. :)

Laatst bewerkt:
Ik ben sinds begin deze maand gestopt met te verwarmen op basis van de thermostaat. Als ik bijvoorbeeld 21 °C instel op de thermostaat, dan warmt mijn WP door tot 22 °C en slaat ze af. Vervolgens schiet ze pas terug in gang als het 20 °C is. Op die lange tijd is mijn vloer natuurlijk sterk afgekoeld en heeft ze weer massa's energie nodig om op temperatuur te komen, en duurt het ook lang eer het weer 22 °C is.

Nu heb ik na lang zoeken en experimenteren de ideale stooklijn gevonden om mijn woning overal op 22 °C te houden. Ik heb zelf een sturing in elkaar geflanst in combinatie met Home Assistant. En nu check ik elk anderhalf uur of de retourtemperatuur binnen een bepaalde range ligt van mijn (volgens de stooklijn) gevraagde aanvoertemperatuur. Voor ik deze check doe laat ik de warmtepomp telkens een half uurtje draaien. Draaien of niet draaien stuur ik aan door 20 °C (niet draaien) of 25 °C (wel draaien) te vragen in mijn living. Mijn stooklijn is onafhankelijk van de gevraagde binnentemperatuur dus dat maakt niet uit.

Als na dat half uurtje draaien de retourtemperatuur binnen de range valt, dan mag de pomp terug uit. Indien dit niet het geval is dan warmt de pomp anderhalf uur door tot de volgende check.

Ik heb nu nog wat extra componenten besteld om met een ESP8266 iets in te bouwen dat de depart- en retourtemperaturen gaat meten aan mijn twee pompgroepen, en waarmee ik ook de pompgroepen en de mengkleppen kan aansturen. Ik ga al die data en de intervallen wanneer ik ze laat draaien in statistieken gieten alsook het verbruik. Op die manier wil ik tot de ideale werking komen waarbij ik een constante temperatuur heb aan een minimaal verbruik.

@MorGo7h
Had jij een tijdje terug niet laten weten dat je eens ging proberen te werken met nachtverlaging? Wat waren u bevindingen?

Ik begin er de laatste tijd ook meer aan te denken om dit te doen.

Momenteel staat onze thermostaat ingesteld op 21°C. Om 09:30, was het 21°C en om 10:00 was het 21,5°C en dan stopt de warmtepomp. Momenteel is het 21,7°C, als het nu zo blijft en de zon blijft weg, dan schat ik dat de warmtepomp rond 04:00 terug gaat aanspringen.

Met de nachtverlaging denk ik dat de warmtepomp vooral in de dag draait en bij "warmere" temperaturen. Momenteel heb ik ingesteld dat het van 08:00 --> 00:00 21,5°C mag zijn en buiten deze uren 21,0°C. Eens opvolgen wat het doet. :)

Ja, ik had dat geprobeerd. Dat werkte in oktober goed en begin november. Toen krijg de warmtepomp overdag ook een zetje van de zon. De laatste 2 weken was het hier heel donker de hele tijd en toen had hij moeite met het optrekken van de temperatuur. Niet dat de warmtepomp het niet aan kon, maar de aanvoer was te laag. Hij vroeg 28°C aanvoer om het 22°C te maken, maar de warmtepomp ging op minimum vermogen snel naar 29°C op minimum vermogen en dan slaat ze af omdat de aanvoer overschreden was. Daarna start ze terug op als de aanvoer zakt tot 26°C. Dus twas maar kortstondig dat de 28°C bereikt werd en das niet goed natuurlijk... Moest de warmtepomp verder kunnen terug moduleren i.p.v. pendelen en 28°C aanhouden, dan zou het rapper opwarmen.

Ik heb dan even de nachtverlaging afgezet om het in het oog te houden.

Ondertussen de stooklijn met 0.05 verhoofd (ongeveer 1°C in praktijk) en dat ziet er beter uit. De warmtepomp pendelt ook iets minder op die manier. Sinds dit weekend terug de nachtverlaging aangezet. Tussen 23 en 10h30 21.5°C en overdag 22°C. Ik laat hem maar om 10h30 starten ivm zonne energie.

Nu terug even afwachten wat het zal doen. Als lijkt het mij op het eerste zicht niet zoveel uit te maken.
En wat er soms gebeurd als het een koude is zoals deze nacht, is dat de vloer zijn warmte kwijt is omdat de warmtepomp al 13-14h afligt. Om 4h deze ochtend begon er dan een nieuwe run die vrij stevig was want het was maar 4°C buiten en de vloer kon veel bufferen. Als het buiten niet zo sterk afkoelt en ik kom de nacht door zonder te verwarmen, is het wel voordelig. Maar een houtskelet koelt iets sneller af dan een tradionele bouw. Zou evt. nog eens 1°C nachtverlaging kunnen proberen, maar dan zit de kans er in dat ik koude voetjes heb 's ochtends :D

Wat ik ook gedaan heb is via Home Assistant een SSW run forceren indien de injectie >2000W is. Dat werkt wel goed moet ik zeggen. Op dagen dat het 's ochtends zonnig is en donker is de namiddag, is de boiler als in de voormiddag opgewarmd en pak ik toch wat extra zonne energie op.

Laatst bewerkt:
Wat ik ook gedaan heb is via Home Assistant een SSW run forceren indien de injectie >2000W is. Dat werkt wel goed moet ik zeggen. Op dagen dat het 's ochtends zonnig is en donker is de namiddag, is de boiler als in de voormiddag opgewarmd en pak ik toch wat extra zonne energie op.
Doe ik ook. Als er overtollige zon is laat ik hem zelfs opwarmen tot 60 °C, anders maar tot 53 °C. Welk merk heb jij? Ik heb een Mitsubishi Ecodan.

Het valt me wel op dat hij op een koudere dag zoals vandaag redelijk vaak moet defrosten tijdens de SWW run.

Terug
Bovenaan