Warmtepompen

Normaal minimaal 15j maar als je onderhoud laat doen wss langer
Maar dan klopt @Jasper zijn 'kost 2-jaarlijks onderhoud valt weg' niet :p

Je kan ook gewoon een tank steken :unsure:
Bij een warmtepomp moet je geen onderhoud doen, kan je het zelf doen of uitgeven aan een firma.

Bij een gasketel kan je het zelf doen enkel als je een opleiding GI gevolgd hebt en een testtoestel dat jaarlijks gecalibreerd is. Dus iedereen kiest voor een firma.

Amai groot verschil. De meeste boilers gaan toch 30 jaar mee, de 'goei' van vroeger 40 jaar.
De oliesheiks (benzine) de Putins van deze wereld (aardgas) gaan slechte tijden tegemoet.

Bij een warmtepomp moet je geen onderhoud doen, kan je het zelf doen of uitgeven aan een firma.

Bij een gasketel kan je het zelf doen enkel als je een opleiding GI gevolgd hebt en een testtoestel dat jaarlijks gecalibreerd is. Dus iedereen kiest voor een firma.
Bij een gasketel moet je het niet doen als die < 20kw is of als je er geen zin in hebt (want geen controle)

Bij warmtepomp moet het niet maar kan je het best wel doen voor levensduur te verlengen. En laten we wel wezen: 99,99% van de mensen laat dat ook doen

Bij een gasketel moet je het niet doen als die < 20kw is of als je er geen zin in hebt (want geen controle)

Bij warmtepomp moet het niet maar kan je het best wel doen voor levensduur te verlengen. En laten we wel wezen: 99,99% van de mensen laat dat ook doen
Ik heb aan Vaillant uitleg gevraagd toen ze hier waren om een bugske op te lossen aan onze warmtepomp. Zij komen langs spuiten de lamellen buiten eens in met airco cleaner en dan spoelen ze het uit zodat alle stof er uit is en die optimaal werkt. Hij zei letterlijk: haal dat zelf in de winkel en doe het zelf. Na 5-6 jaar is het wel zinvol om eens een grondige checkup te doen, maar dat jaarlijkse onderhoud houdt niet veel in.

@Horse: 70euro bij Vaillant

Dit is mijn verbruik voor oktober. Op 16 oktober is de verwarming opgestart. De pieken op 1, 7 en 8 oktober zijn nog koeling.
Het verbruik voor SSW is 1kWh als we enkel douchen en rond de 1.6kWh als er ook een bad gelopen heeft.
Volgens de warmtepomp is er deze maand 24kWh naar SSW gegaan, 27kWh naar verwarming en 9kWh naar koelen. Ben benieuwd hoeveel dit zal zijn als het echt koud wordt.
3LuMb8A.png
Als het zo blijft duren is het zeer interessant. Hou ons op de hoogte, zeker in de wintermaanden.

Vanaf 2025 mag het niet meer. Nu mag het al niet meer voor verkavelingen vanaf 5 eenheden.
Hoe zit het eigenlijk met bestaande huizen met een gasketel, wanneer die aan vervanging toe zal zijn?

En wat die aansluiting betreft, aardgas kan dan niet meer vanaf 2025, maar wat met propaan?

Er klopt toch iets niet hoor. Stel ik heb €430 op mijn spaarrekening staan en dat bedrag blijft stabiel want als alleenstaande kan ik niet meer sparen. In 2028 gaat de gasketel boiler stuk. Dan is mijn enigste optie een warmtepomp van 15k? Terwijl ik daar helemaal geen geld voor heb?

Er klopt toch iets niet hoor. Stel ik heb €430 op mijn spaarrekening staan en dat bedrag blijft stabiel want als alleenstaande kan ik niet meer sparen. In 2028 gaat de gasketel boiler stuk. Dan is mijn enigste optie een warmtepomp van 15k? Terwijl ik daar helemaal geen geld voor heb?
Een bestaande ketel vervangen mag wel nog denk ik hoor.

Je mag nog steeds uw gasketel vervangen als deze stuk is. België heeft daar nog geen verbod op gedaan. Enkel bij nieuwbouw mag je nu geen gasketel meer plaatsen.
Ik dacht dat Duitsland en Nederland al wel een verbod hebben gedaan, maar weet niet meer van welk jaar. In die landen zullen de mensen dan richting hybride warmtepomp, warmtepomp,... moeten kijken.

België heeft al wel een verbod op mazoutketels gedaan. Afhankelijk van de situatie.
Als je een bestaande installatie hebt en die moet vervangen worden mag je deze nog vervangen op voorwaarde dat er geen gasnet voor uw woning ligt. Bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie is het verboden.

Het is nu enkel nog de vraag wanneer België de gasketels gaat beginnen verbieden. Europa wilt tegen 2050 dat elke woning klimaatneutraal is.

Warmtepompen heb je in verschillende prijsklasse. 15k is nu wel aan de duurdere kant. Als je al reeds een bestaande installatie hebt, zal het ook wat afhangen wat ze kunnen hergebruiken.

Laatst bewerkt:
Amai groot verschil. De meeste boilers gaan toch 30 jaar mee, de 'goei' van vroeger 40 jaar.
Uw boiler steekt na enkele jaren vol kalk als je geen waterverzachter hebt.

En maakt uw warmtepomp of condenserende gasketel even dom als die boiler/ketel van vroeger en die gaan ook zo lang mee.
Het is omdat die nu bezet zijn met printplaten en allemaal modulerende zaken incl sensoren dat er meer alarmen zijn.

Vroeger waren dat enkele mechanische/elektrische componenten en dat was het. Die componenten konden ook slecht werken zonder dat er iemand iets door had. Als de temperatuur nu 65 ipv 70 graden door uw buizen ging, maakt niet uit...

Nu zou het leuk zijn om 35 ipv 30 graden door uw buizen te lopen.

Ik heb zelf een geothermische warmtepomp van 2020. In 2019 zijn wij gestart met de bouw en wij wonen er nu +- 3 jaar. Die installateur ervan is tegelijk ook een kameraad (kleine zelfstandige). Die zei zelf: "daar is geen onderhoud aan nodig. Als je een vreemde melding zou krijgen op uw domotica systeem kom ik eens zien maar dat moet zeker niet jaarlijks."

Er is voorlopig nog geen officieel verbod op nieuwe aansluitingen op aardgas, maar in praktijk wordt het al wel onmogelijk gemaakt. In heel veel nieuwe verkavelingen wordt simpelweg geen gasleiding meer gelegd. Als verwarming vind ik dat begrijpelijk, maar met een hobbykok in huis was dat toch een vereiste. Wij hebben alsnog een gasaansluiting genomen, niet om te verwarmen want dat doen we met de warmtepomp, maar voor het fornuis.

Dat ziet er uit als frequent pendelen, maar lastig te zien met zo'n schaal. Neem eens een stuk van 6h.
Wat voor afgifte systeem heb je? Vloerverwarming, radiatoren, ventilo convectoren, ... ?

Lijkt alsof er niet genoeg afgifte is en de warmtepomp daardoor gaat pendelen. Kan je zien wat de huidige en minimale aanvoer temperatuur is? Onder de 25°C zet bijna altijd aan tot pendelen tenzij je weinig isolatie hebt. Ik zou eens 26°C proberen en zien als je dan langere runs krijgt.
Welke warmtepomp is het?

GIsteren de kWh meter gesplaatst, direct voor de warmtepomp. Ik neem aan dat dit kwalijk gedrag is?

Bekijk bijlage 24289

Vorig jaar ook last van gehad. We hebben 1 ketel die apart 3 circuits aanstuurt. Blijkbaar slecht gedimensioneerd. Circruit pingel pingel. Circuit 2 pingel pingel. Die ketel zat heel de dag te pingelen en het werd niet warm. Opgelost door 3 aparte circuits samen te voegen op 1 thermostaat. Basically, thermostaat 2 en 3 input laten besturen door thermostaat 1.

Nu gaat alles op de thermostaat van de living. We hebben even moeten experimenteren met de kraan van de chauffage op verdiep 1 en verdiep 2, maar nu is het ok. Geen gepingel meer.

Lijkt alsof er niet genoeg afgifte is en de warmtepomp daardoor gaat pendelen. Kan je zien wat de huidige en minimale aanvoer temperatuur is? Onder de 25°C zet bijna altijd aan tot pendelen tenzij je weinig isolatie hebt. Ik zou eens 26°C proberen en zien als je dan langere runs krijgt.
Welke warmtepomp is het?
Daikin altherma 3. Instelpunten staan nu op 40 - 25

Terug
Bovenaan