Attest dokter is 1x om de 5 jaar (hernieuwing SSL). Wijkagent komt meestal een keer piepen bij aankoop van wapen, of ook niet. Heb ook wel eens een wapen moeten gaan tonen op het bureau na aankoop. Naar het schijnt komen ze vaker kijken als het zware wapens zijn, genre AR15, AK-varianten, ... Maar dat is hearsay.Ik heb een paar jaar lang een vergunning gehad voor sportschieten, nu ondertussen al een eind stopgezet (wegens verhuis naar buitenland en dergelijke).
Qua marginale figuren viel dat vooral op tijdens de "initiatiedagen". Je kon vroeger 1x per jaar zonder vergunning in een schietclub met alles dat daar voorhanden was gaan knallen (onder begeleiding). Daar merkte je soms echt marginalere figuren op (en veel nederlanders, want in NL mag je enkel met .22 kaliber schieten), waardoor ik liever niet op de schietbaan kwam als er zo'n groep bezig was. Buiten die evenementen, was daar quasi nooit dergelijk volk te spotten eigenlijk. Grootste deel (zeker 80%) waren ouderen/bejaarden, de rest waren vooral militairen/politie buiten dienst of mensen (zoals ik) die bvb geïnteresseerd waren in WO2 en eens willen schieten met een M1 Garand, Thompson, PPSH..
'k Meen dat de grote schifting gebeurt bij het halen van je vergunning, een groot deel gaat daar afhaken (je hebt bvb jaarlijks een attest van je dokter nodig die verklaart dat je mentaal capabel bent om met vuurwapens om te gaan, je mag geen strafblad hebben, als je een wapen bezit krijg je geregeld de wijkagent op bezoek die gemakkelijk je vergunning kan afnemen, zowel een theoretisch als praktisch examen..).
Maw: marginalere figuren en of criminelen gaan volgens mij niet via de legitieme weg.
Bij ons op de club zijn er toch geen opvallende marginale figuren. Eerder bompa leeftijd. Wel een rechts kiespubliek als ik de gesprekken zo wat volg. Ook heel wat dames. En zelfs een transgender.

ja dat gaat nog altijd, 1x per jaar onder begeleiding van een gediplomeerd begeleider. Dus niet elke sportschutter mag iemand zomaar meenemen.Dat is nog steeds zo, of toch tot twee jaar geleden. Ik heb dit namelijk zelf al tweemaal gedaan (ik ben niet (heel) marginaal, ik zweer het)![]()
, ben ik trouwens van plan te doen.