Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Voor de volgende afrekening

Maand sept - 98 Kwh
Maand oktober - 184 Kwh
Maand november (na 2/3de) - 391 Kwh

Dat valt nog wel mee. Extreem spaarzaam ben ik nu ook weer niet, maar ik let er wel meer op.
Bij de vorige afrekening had ik 10100 Kwh verbruik of gemiddeld 841 Kwh per maand.
De winter moet er nog wel aankomen maar ik zit op schema om (een beetje) te besparen.

(Voor elektriciteit is het verbruik momenteel 193 Kwh minder tov de vorige afrekening, dus ook daar zit ik op schema)

Het is weer beyond gaming hoor, elke thread verzand in een soort van stoefthread om het hoogst (loontopic) of laagst (energieverbruik) zonder veel nuance. :fingerguns_r:
Plus het feit dat sommigen precies wel een beetje geobsedeerd dagelijks bijna monitoren... Beetje OCD gedrag is dat.
Je doet dat één keer een paar keer en je weet snel wat je verbruikt en past je aan ... of niet, punt.

Plus het feit dat sommigen precies wel een beetje geobsedeerd dagelijks bijna monitoren... Beetje OCD gedrag is dat.
Je doet dat één keer een paar keer en je weet snel wat je verbruikt en past je aan ... of niet, punt.
Ik monitor dat zelf enkel als iemand hier vraagt hoe het bij anderen staat met het verbruik of als ik langer/korter van huis ben, dan pas ik mijn timers aan met de app.
App openen kost weinig moeite he, dat heeft weinig te maken met ocd-gewijs mijn verbruik monitoren en blijven morrelen aan instellingen.

Toch een heel stuk meer aant stoken sinds deze week.
Thermostaat staat op 19°C. Lager wordt toch snel ongemakkelijk, vooral als je nog wat moet werken.

Ik zit bij Luminus en in combinatie met de digitale teller kan ik gewoon super makkelijk op mijn telefoon mijn verbruik zien.
Kost me minder tijd dan deze comment uit te typen.

Ik zit bij Luminus en in combinatie met de digitale teller kan ik gewoon super makkelijk op mijn telefoon mijn verbruik zien.
Kost me minder tijd dan deze comment uit te typen.
Ja dat weet ik ook. :) Een tellerstand 1 of 2 keer/maand noteren, en in een excell of online app steken, of opschrijven (voor de primitieven onder ons) kost zelfs ook minder tijd.
Maar het is niet nodig daar elke dag op te zitten staren en stressen, dat is mijn punt.
Bij -5C zal je app nu eenmaal zeggen, een pak meer verbruik. Dat weet je al. Hoe beter je muur en dakisolatie natuurlijk, hoe beter als het ferm kouder wordt. Dat weten we ook al veel langer dan vandaag.

Tegen volgende winter zullen de meesten wel en heel goed beeld hebben van hun energieverbruik denk ik. Minder nood dan om daar zwaar op te focussen, want je weet wel hoe het zit dan, en hoe je je verbruik kan beperken ...

Bij mij was het gewoonte sinds 2012 om dat af en toe bij te houden ook bij normale prijzen. Toen ben ik beginnen switchen via groepsaankopen etc. prijsbewuster contracten aangaan, bewuster zijn van verbruik/maand /jaar ... Sommigen beginnen daar nu pas met blijkbaar.

Laatst bewerkt:
Maar het is niet nodig daar elke dag op te zitten staren en stressen, dat is mijn punt.
Bij -5C zal je app nu eenmaal zeggen, een pak meer verbruik. Dat weet je al. Hoe beter je muur en dakisolatie natuurlijk, hoe beter als het ferm kouder wordt. Dat weten we ook al veel langer dan vandaag.
Als je de invloed wilt weten van je aanpassingen aan de verwarming is het wel handig om dat te kunnen zien.

Je hebt dan expliciet Luminus toestemming gegeven om toegang te krijgen tot de gegevens van jouw digitale teller?
Ja.
Het lijkt er wel op dat zij zelf die data niet kunnen zien, volgens mij komt die data die ik in de app zie rechtstreeks uit Fluvius.
Want als ik naar de gewone Luminus app, of naar hun website ga, krijg ik meetpunten te zien die meer dan een half jaar oud zijn. Alsof het nog een analoge teller is.

Als je de invloed wilt weten van je aanpassingen aan de verwarming is het wel handig om dat te kunnen zien.

Ja.
Het lijkt er wel op dat zij zelf die data niet kunnen zien, volgens mij komt die data die ik in de app zie rechtstreeks uit Fluvius.
Want als ik naar de gewone Luminus app, of naar hun website ga, krijg ik meetpunten te zien die meer dan een half jaar oud zijn. Alsof het nog een analoge teller is.
Als je natuurlijk met je ketel - stooklijn - warmtepomp settings speelt gedurende een ganse week, ja dan is dat zeer handig, maar na een paar dagen weet je het ook wel dan. Binnenkort is dat op de duur parate kennis voor velen zeker als energie in 2023 nog peperduur blijft ... :unsure:
Ook logisch dat veel mensen er nu wat dieper op ingaan.

Wanneer verjaart je schoonma? ... Uuuh, mhhhh ....
Op hoeveel staat je stooklijn en wat is je weekverbruik ? Direct antwoord.

Laatst bewerkt:
Nee. Enkel van prog naar manueel.
programma modus had dagelijks ergens van 22 naar 21,5 of snachts was minder.
Maar met vvw niet echt nodig dacht ik.

Wat is jou epeil ed?

Die Google Nest is toch een vreemd beestje.

Zet ik die "Learning" aan. Zit die eerst om 2h al te stoken om om 7h warm te hebben. Dat had ik al op max 1 h gezet. Vannacht alles zonder problemen gelukt en 0.2 ipv 1m3 verspild.

Nu had die ook het thermostaat programma aangepast. Vorige 2 maandagen had de madam thuisgewerkt in de living omdat ze dingen moesten leveren. Ze had dan de thermostaat programma ge-overruled van 16 naar 20 voor maandag ochtend. Vanmorgen had Nest 19 graden vanaf 9.30 tot 12.00 (enkel op maandagen) erbij gestoken. Waarom 19? Geen mens die het weet.... Ook geen notification, gewoon gedaan.

De Home/Away functie via telefoon deed ook al raar, dat staat ook al af. S morgens stookte die eerst niet omdat de telefoon niet bewoog en in de slaapkamer veel van de wifi flikkert, dus dacht dat ik away was. Elke ochtend koud. Eens dat af gezet was, geobserveerd dat hij om 2h al begon te stoken (zie above)...

Heb maar snel al zijn learning stuff afgezet... Programma ingesteld en ik zal wel manueel over-rulen als het nodig is.... AL DIE TECHNOLOGIE VOOR NIKS GOED !

We hebben 2 aparte circuits met 2 thermostaten. Beneden de fancy Google. Boven (mijn bureau op de overloop) gewoon een old-school thermostaat waar je aan moet draaien (zelfs geen programma). Not convinced wat het gemakkelijkste is -_-

Heb ook een Google Nest en deze week zon p1 meter gekocht om wat zaken te testen. Hierdoor gemerkt dat door de truetemp optie mijn ketel heel de dag door pendelde. Truetemp uitgezet en verbruik voor deze namiddag is de helft als gisteren namiddag. De ketel spring nu pas wat later aan ipv elke 1/10 graad bij te stoken. Morgen aamvoertemp nog wat verlagen en zien wat dat doet (55 momenteel)

Nee. Enkel van prog naar manueel.
programma modus had dagelijks ergens van 22 naar 21,5 of snachts was minder.
Maar met vvw niet echt nodig dacht ik.

Wat is jou epeil ed?
Constante temperatuur is zuiniger naar mijn bevinding en bij vloerverwarming wordt dat zeker aangeraden, als is een halve graad verschil nu ook niet zo veel.

Geen idee van E-peil, want we hebben een woning van 91 die we bijgeïsoleerd hebben. A-label gaan we alleszins nooit halen (hebben nog oud dubbel glas en een gasketel van 17j oud), al hoop ik natuurlijk van wel voor onze EPC-label premie. :p De rest van de info vind je hier.

Je huis is veel groter, dus het is niet per se vreemd dat je meer verbruikt. Vind het gewoon vreemd dat we in oktober hetzelfde verbruik hadden en dat dat voor november nu al zoveel scheelt (en we hebben dan nog 1/3de van de maand te gaan). Ergens deze maand hebben we zelfs beslist om heel het huis dag en nacht te verwarmen tot 21° i.p.v. maar 2 ruimtes, dus een lager verbruik zou ik niet verwachten.

Terug
Bovenaan