Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Die cijfers zeggen niet veel als er niet bijstaat hoeveel gevels er zijn (of appartement), hoe hoog de thermostaat staat en hoeveel ruimtes of m2 er worden verwarmd.

Hier 6m2 gisteren. Vandaag kan ik nog niet nakijken op Mijn Fluvius. 4 gevels en alle ruimtes ingesteld op 21 graden (130m2). Enkel sanitair en cv op gas, koken is inductie.
Interessante info. Bedankt. Hier open bebouwing. Hebben ongeveer 140 m2 die we andere jaren verwarmden (beneden naar 21-tal graden; op slapkamers weet ik niet hoe warm het daarmee werd). Nu boven verwarming nog niet aan en beneden 18 graden. Als we alles naar 21 graden zouden verwarmen zouden we dus waarschijnlijk ook wel gisteren aan 6 m3 uitgekomen zijn. Denk dat we nu mooi aant besparen zijn 🤔.

Hier staat de cv verwarming op 19 overdag en snachts 16.
Doorstromer voor cv en warm water.
3 gevelwoning (halfopen dus)
Living en keuken 1 ruimte te verwarmen van 150m3.
Boven enkel radiator badkamer en traphall naar boven beneden staat er ook 1.
Donderdag 2,5 m3 gas verbruikt en
vrijdag ook.
Zaterdag en vandaag 3m3 per dag
Van meteropname 10 januari tot nu 612 m3 gasverbruik

Jullie verbruiken allemaal zo weinig :unsure:
Ik heb dit weekend 9 m³ verbruikt om een temperatuur van 18,5 te hebben van 7u tot 23u. Ik verwarm ongeveer 70m² van de ruimtes, appartement met EPC van 300, warm water en koken is ook op gas. Sinds begin dit jaar heb ik 400 m³ verbruikt wat ik heel weinig vind, normaal zit ik op 1000 m³ per jaar.

Ik heb dit weekend 9 m³ verbruikt om een temperatuur van 18,5 te hebben van 7u tot 23u. Ik verwarm ongeveer 70m² van de ruimtes, appartement met EPC van 300, warm water en koken is ook op gas. Sinds begin dit jaar heb ik 400 m³ verbruikt wat ik heel weinig vind, normaal zit ik op 1000 m³ per jaar.
Ik denk dat hier vooral gepost wordt door mensen die in hun heel goed isoleerde nieuwbouw of renovatie woning zitten. Er is nog een heel andere groep hoor 😁.

Het gaat hard met de temperaturen buiten:

Gasverbruik: Koken/CV/Water

Week 45: 4,5 m3 [week van 7 tot 13 november]
Week 46: 9,0 m3 [week van 14 tot 20 november]

Gewoon een vraagje: waarom van 7u tot 23u?
Hier is het van 6u tot 19u, vanaf 20u zit ik toch in de zetel onder een dekentje. Tenzij je pas om 1u gaat slapen, is dat toch langer dan "nodig"?

En je verbruik meer dan halveren is toch top? 😉

Oktober vorig jaar: 1500 KwH aan gas verbruikt.
Oktober dit jaar: 115 KwH aan gas verbruikt.

November vorig jaar 3200 KwH aan gas, half november nu zit ik aan 646 KwH.

Totaalverbruik vorig jaar: 21K KwH, nu 9K KwH. Dus daar komt nog wel wat bij, maar ik denk dat ik toch al aardig heb bespaard.

Hier laatst gestookt met hout de vrijdag, zaterdag was het nog 19° s'avonds, dus onder een dekentje goed te doen.
Zondag heel de dag + avond weg geweest dus ook niks gestookt.
Deze ochtend is het nu 15,5 beneden. (brrr)

Deze avond terug warm stoken met hout tegen de vriendin thuis komt.
De CV gaat stilaan aan mogen, vooral boven begint iets te fris te worden 13 a 14 graden.

435kWh gas van 0 - 19nov. (zal iets van een 3-4m3 kuub zijn als ik heel de dag thuis ben)
Valt best mee als ik van de vorige bewoners weet dat ze normaal 16k per jaar stoken.
Met de koude dagen merk ik niet zo heel veel meer verbruik. De zon schijnt hier al bijna niet binnen, dus een gure dag maakt voor mij weinig verschil.

Ik snap niet dat sommige mensen blijven weigeren de CV op te zetten als het koud is. Zet die heel even op en je huis voelt veel warmer aan door de stralingswarmte, dat hoeft zelfs niet veel te kosten.

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel 27m³ gas verbruikt sinds 1 november, dit is verwarming en warm water.
Als ik de hele dag thuis ben en moet werken staat deze op 21 graden van 7:00-21:00. Heb al gemerkt toen ik gisteren ging slapen het om 23u nog altijd 21 graden was dus misschien nog een uurtje of zelfs 2 uurtjes vroeger zetten 's avonds :D Want dan zit ik meestal toch maar in de zetel en kan dan wel een dekentje nemen indien nodig.

Wat wel ambetant is dat ik de verwarming in men bureau (indien thuiswerk) niet apart kan instellen. Das gewoon draaiknoppen van 1-5. De verwarming gaat altijd af op de thermostaat in de living. Dus de beste manier vind ik voorlopig dat ik de radiatoren 's avonds dicht draai in de living en open draai in mijn bureau. Tegen dat ik dan opsta en begin te werken is het meestal wel warm genoeg soms nog halfuurtje extra bijwarmen. Eenmaal het in de bureau warm genoeg is zet ik weer de radiatoren open in de living en dan springt de thermostaat af als het daar warm genoeg is. Thuiswerken in de living is niet echt een optie met mijn hele set up en vind de eettafel ook te laag daarvoor > ongemakkelijk. Ik wou dat ik enkel de bureau kon verwarmen maarja :D

Ik ben wel van plan om in december terug 3 dagen naar kantoor te gaan per week dus op die dagen moet er enkel in de late namiddag terug verwarmd worden. Maandag en vrijdag zijn onze verplichte thuiswerkdagen wegens besparingen zijn onze blokken in het gebouw niet verwarmd en ze willen ook niet dat we elektriciteit verbruiken dan 🤪

Oktober vorig jaar: 1500 KwH aan gas verbruikt.
Oktober dit jaar: 115 KwH aan gas verbruikt.

November vorig jaar 3200 KwH aan gas, half november nu zit ik aan 646 KwH.

Totaalverbruik vorig jaar: 21K KwH, nu 9K KwH. Dus daar komt nog wel wat bij, maar ik denk dat ik toch al aardig heb bespaard.

Vorig jaar 25000kWh verbruikt voor verwarmig/water.

Oktober vorig jaar: 1800kWh
Oktober dit jaar: 250kWh
November vorig jaar: 3200kWh
November dit jaar tot nu: 600kWh.

Kanttekening is wel dat we nu enkel s'avonds stoken tot 19 graden ipv 21 graden en sinds gisteren ook s'morgens even om niet te fel te laten afkoelen. Vraag me idd af of op 18 graden houden door de dag ipv 17 niet bijna evenveel kost omdat je dan minder moet opstoken.
Vorig jaar was het 18,5-19.5 door de dag.

Gewoon een vraagje: waarom van 7u tot 23u?
Hier is het van 6u tot 19u, vanaf 20u zit ik toch in de zetel onder een dekentje. Tenzij je pas om 1u gaat slapen, is dat toch langer dan "nodig"?

En je verbruik meer dan halveren is toch top? 😉
Eigenlijk waar, ik kan het evengoed instellen om slechts tot 21u te verwarmen. Weer enkele m³ per maand uitgespaard :-)

Ik zit aan 15m3 met deze temperaturen. Vorig jaar op dagen dat het heel de dag vriest ging dat tot 30m3. 2000m3 op jaar basis.
Goed dat de prijzen wat gezakt zijn :p.
Aan 2eur per kuub kan ik het nog accepteren, maar die piek tot 4eur was een beetje te zot ...
Temperatuur staat hier op 20 graden en 17 s nachts, lager vind ik wat koud (zeker voor de kinderen) en wil ook geen schimmels krijgen voor die 10-20% besparing

Op termijn wat isoleren, maar we zijn nu nog eerst aan het bijbouwen.

Dit is trouwens zeker niet zo extreem als het hier op het forum lijkt. Ken toch wel een hoop mensen met gelijkaardige verbuiken. Niet vergeten dat dit vroeger maar 100-150 euro per maand kostte..

Vrijstaand huis met EPC 300 met bouwjaar 1979. 2 jaar geleden gekocht. Slechts 160m2 (vandaar het bijbouwen :))

Laatst bewerkt:
Die Google Nest is toch een vreemd beestje.

Zet ik die "Learning" aan. Zit die eerst om 2h al te stoken om om 7h warm te hebben. Dat had ik al op max 1 h gezet. Vannacht alles zonder problemen gelukt en 0.2 ipv 1m3 verspild.

Nu had die ook het thermostaat programma aangepast. Vorige 2 maandagen had de madam thuisgewerkt in de living omdat ze dingen moesten leveren. Ze had dan de thermostaat programma ge-overruled van 16 naar 20 voor maandag ochtend. Vanmorgen had Nest 19 graden vanaf 9.30 tot 12.00 (enkel op maandagen) erbij gestoken. Waarom 19? Geen mens die het weet.... Ook geen notification, gewoon gedaan.

De Home/Away functie via telefoon deed ook al raar, dat staat ook al af. S morgens stookte die eerst niet omdat de telefoon niet bewoog en in de slaapkamer veel van de wifi flikkert, dus dacht dat ik away was. Elke ochtend koud. Eens dat af gezet was, geobserveerd dat hij om 2h al begon te stoken (zie above)...

Heb maar snel al zijn learning stuff afgezet... Programma ingesteld en ik zal wel manueel over-rulen als het nodig is.... AL DIE TECHNOLOGIE VOOR NIKS GOED !

We hebben 2 aparte circuits met 2 thermostaten. Beneden de fancy Google. Boven (mijn bureau op de overloop) gewoon een old-school thermostaat waar je aan moet draaien (zelfs geen programma). Not convinced wat het gemakkelijkste is -_-

Dit is trouwens zeker niet zo extreem als het hier op het forum lijkt. Ken toch wel een hoop mensen met gelijkaardige verbuiken. Niet vergeten dat dit vroeger maar 100-150 euro per maand kostte..

Toen ik van mijn nieuwbouw huis naar het huidige ging was het al x 5, van 22 naar idd 110 euro/maand. Maar dat was idd nog spotgoedkoop. Vandaag zitten we aan 550 euro per maand voor gas. Dus goedkopere prijzen zijn zeker welkom, ik wacht af tot prijzen Q1 om optifix eventueel op te zeggen... Momenteel hebben we eigenlijk nog niet veel gestookt, maar je voelt dat het stilaan tijd wordt om er wet meer kWh's in te stoppen om het aangenaam te houden.

Qua comfort gaat toch niets boven een buitenvoeler icm vloerverwarming. Ik mis het om constant 22 graden te hebben met een zeer lage watertemp in de vloer.

Is die learning modus niet om het toestel op te leren, zodanig dat op basis van uw normaal verbruiksprofiel die dit optimaliseert?

Is het dan ook logisch om geen uitzonderingen mee te nemen in deze opleermodus, zodanig dat die niet flipt?

Jij gaat ook flippen als jij nergens gesteld heb dat iets een uitzondering was tijdens het leerproces. Toch ?

Terug
Bovenaan