Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik denk dat we hier 4 keer de verwarming hebben aangezet tot nu toe. De eerste daling naar 18 graden voelde echt koud.
Op dit moment is het 17,7 graden (de temp als we opstaan) en door de dag stijgt dat terug.

We zijn hier ondertussen aan gewend... 18 graden voelt eigenlijk niet koud eens je een trui en jeansbroek aandoet ipv een t-shirt en short... Een fleece dekentje gebruiken we zelfs in de zomer bij 23-24 graden in huis, dus daar is geen verschil.
De kinderen lopen nog geregeld rond in een t-shirt, waar die die warmte halen is me soms een raadsel :D.

Heb de verbruiken van vorige winter eens bovengehaald.
Okt 21 = 180
Nov 21 = 320
Dec 21 = 350
Jan 22 = 420
Feb 22 = 275
Mar 22 = 155

Over de wintermaanden verbruikten we vorige winter dus 1700m3 gas, momenteel zitten we voor Oktober aan 18m3 gas, voornamelijk warm water. We hebben een grote, slecht geisoleerde boiler...

Daarom laten we de boiler nog maar 4 keer heet stoken per week ipv elke dag. Dat scheelt 20m3 per maand en aan de huidige prijzen dus 600 euro per jaar, de tussendagen hebben we dus iets kouder water maar valt er nog perfect te douchen.

Laatst bewerkt:
Al enkele dagen met de 20 graden aan 't flirten maar zakt er niet onder.
Zou mooi zijn oktober door te komen zonder chauffage.
Aangezien ze volgende week nog altijd 20 graden geven wordt dat een makkie.

Het is mooi meegenomen maar eigenlijk zegt dat nog weinig, een koude winter en het profijt van deze maand is snel verdampt. Oktober is altijd een goedkope maand.

Oktober is altijd een goedkope maand.
Absoluut. De nachttemperaturen doen voor minder geïsoleerde woningen wel veel. Anderhalve week geleden hebben we nachten gehad van 2 a 3 graden, dan daalt bij mij de temperatuur toch ettelijke graden op een nacht. Toen heeft bij mij de verwarming opgestaan. Nu zitten we met nachten van 13 a 14 graden en dat lijkt zich nog tot het eind van de maand door te trekken. Voor iemand met een lage EPC maakt dat weinig uit maar voor mij is dat toch "winst".

Absoluut. De nachttemperaturen doen voor minder geïsoleerde woningen wel veel. Anderhalve week geleden hebben we nachten gehad van 2 a 3 graden, dan daalt bij mij de temperatuur toch ettelijke graden op een nacht. Toen heeft bij mij de verwarming opgestaan. Nu zitten we met nachten van 13 a 14 graden en dat lijkt zich nog tot het eind van de maand door te trekken. Voor iemand met een lage EPC maakt dat weinig uit maar voor mij is dat toch "winst".
Winst is pas op jaarbasis. Uw verbruik maand per maand vergelijken is eigenlijk nutteloos want bijna alles hangt af hoe koud de winter is.

Hier ook gemerkt.
Toen ging het naar 18 graden.
Nu blijft het al een tijdje stabiel op 19

Hier exact hetzelfde, tijdens die koude nachten heeft de CV 2x ofzo aangestaan, de laatste tijd niet meer nodig gehad. Nu goed, wel leuk voor het idee te hebben dat we weinig gaan verbruiken, en op het eigenste moment wordt mijn dak vernieuwd en geïsoleerd. Maar als we de komende maanden (vaak pas na nieuwjaar) echt voor vriestemperaturen gaan vrees ik dat mensen even gaan slikken.

Hier exact hetzelfde, tijdens die koude nachten heeft de CV 2x ofzo aangestaan, de laatste tijd niet meer nodig gehad. Nu goed, wel leuk voor het idee te hebben dat we weinig gaan verbruiken, en op het eigenste moment wordt mijn dak vernieuwd en geïsoleerd. Maar als we de komende maanden (vaak pas na nieuwjaar) echt voor vriestemperaturen gaan vrees ik dat mensen even gaan slikken.

Maar de meesten verwachten dat toch.
Hier verbruiken we deze maand 150m3 minder dan oktober vorig jaar, dat is toch een mooie ‘voorsprong’. Dat is uiteraard dankzij de zachte temperaturen s’nachts en vaak wat zon overdag. Nu, als het echt koud wordt is dat er op 10 dagen doorgestookt.

Ik verwacht tussen nu en April een 4000€ gas te verstoken, dat is nu eenmaal zo. Dan komt ook de eindafrekening. Maar met 560€/maand gas voorschot + 1000€ teveel betaald April-september 2022 + 1200€ over van 2021 + 1000€ energiecheque zal het qua afrekening wel loslopen. Elektriciteit betalen we 220€ voorschot per maand, maar dat verbruiken we niet.

24,6°C living
24,8 slaapkamer.

Ach ja... geen wonder dat ik in de zomer een airco heb draaien...
Al moet ik wel zeggen dat het echt niet de sensatie van die temperatuur heeft als wanneer het 24°C is met de verwarming effectief opstaande. Of dat nu vloerverwarming is, kachel of... al is dat ook logisch bij een kachel aangezien die stralingswarmte het dan vlug 27°C of zo maakt in de ruimte vlak bij de kachel, terwijl het in de ruimte erlangs als je de deuren niet hebt openstaan dan ijskoud kon zijn (al was dat dan ook weer het gevolg van de delta die er heerste ipv dat het er vroor...)

Stel ik mij toch vraagtekens bij de normen van onze nieuwbouwen. Deze temp kan je toch geen comfort noemen..

Minderstook in de winter, maar rest van de maanden de airco vollebak... 🤡
Je kan altijd een raam openzetten als het moet afkoelen.
Is er ook niks mis met slapen met een zomerdons in de winter :)

Stel ik mij toch vraagtekens bij de normen van onze nieuwbouwen. Deze temp kan je toch geen comfort noemen..

In de zomer doe ik hier gewoon de screens af om de zon/warmte zo veel mogelijk buiten te houden.
+ Staat de zon hoger en wordt die wat afgeblokt door de overkapping

Nu lage zon die goed binnenschijnt.

Niks mis met nieuwbouw, maar ge moet er rekening mee houden in uw ontwerp

Hier blijft het deze week tussen 19 en 20 hangen zonder de verwarming op.
Deze morgend en gisteren 19,5 als in opstond en eens keek.

Ja het is echt absurd. Eenmaal die warmte binnen zit, zit die vast.
Nu kan je het raam nog openzetten, waardoor airco absoluut niet nodig is.
Maar in de zomer is het een ramp als je geen airco hebt, screens is een absolute must (en dat hoeft niet eens met ramen vol op het zuiden te zijn). En zelfs dan nog heb je vaak een airco nodig als je het wat comfortabel wilt houden.

Terug
Bovenaan