Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier schommelt het tussen de 19 en 20,5, zonder verwarming welteverstaan (thermostaat staat ingesteld op 16 sinds februari, we zijn verhuisd in mei). Weinig grote ramen op 't zuiden, een paar grote op t Westen en Noorden. Vers gebouw van 250m2, zeer niet compacte schil, EPC zal iets van een 25-30 zijn, E-peil sub-20 (EPB moet nog afgerond/ingediend worden) met gasketel die nog niets heeft verwarmd naast SWW na de eerste cyclus en iets langer daarna in putteke winter vorig jaar toen we er nog niet woonden. Ventilatie D momenteel op laagste stand.

Gisteren met 't zonnetje naar 22,5 gestegen.
Met een trui en lange broek kan ik hier aangenaam thuiswerken. Op kantoor is het doorgaans veel frisser door de zotte airco die daar altijd aan staat.

20.5 graden hier.
Kan in de app mooi volgen en de temperatuur heeft vannacht heel even onder de 19 graden gegaan. Door de dag gisteren mooi opgewarmd tot +/- 23 graden door de zon.
Nog altijd geen verwarming moeten gebruiken.

Het koelt 's nachts af tot 19 graden en warmt tijdens de dag terug op tot rond de 20,5°C door de zon. HOB nieuwbouw uit 2020. We warmen de kinderkamer wat extra bij met een convectievuurtje voor 10 minuten tijdens zijn avondritueeltje. Vloerverwarming heeft nog niet opgelegen.

Deze morgen 18,5 graden na een relatief koele nacht. Daarmee ook voor het eerst onder 20 graden gedoken. Ik verwacht de komende week te blijven schommelen rond deze temperatuur of iets hoger indien de zon zich genoeg laat zien. De verwarming proberen we nog even niet op te zetten.

Hier fluctueert het tussen de 20,5 en 22 graden. Vloerverwarming heeft nog niet opgestaan. Die stond tot vorig jaar op 22 waardoor het altijd eerder 22,5 - 23,5 was.

Enige wat hier nog aangaat is een klein elektrisch vuurtje in de badkamer, VVW springt normaal wel aan vanaf 20°C maar ga toch opvolgen wat dat verbruikt dan.

Zonder verwarming wel de pantoffels herontdekt ... jaren geleden dat ik dat nog gedragen heb :). Ook al is het niet koud voel je toch het verschil.

17 graden 's ochtends, nu al 18.2. ons doel was het tot einde deze maand vol te houden zonder cv, dus we zijn er bijna. Het is nu wel een thuiswerkdag, maar met thermisch ondergoed komen we er wel.

20 graden. vorig jaar steeds 21.

maar zoals iedereen dus een graadje lager gezet.

Heb wel een airco geinstalleerd deze maand, en als we thuis komen laat ik die een half uurtje aan 32 graden volle bak draaien, en zo schiet de temperatuur in een half uur naar 24 graden. en dan doe ik hem uit, en kunnen we de hele avond mooi voort.. :)

Dus een half uurtje mijn overtollige zonnepanelen KW's er door jagen.

Deze morgend 18 nu 18,5
Vrouw en kinderen hebben nog niet echt iets gezegd.
Kinderen hebben wel een warme "wanzi" aan en wij doen een "peignoir"aann als we uit bed komen 👍

Sinds deze week ook de kachel terug aangestoken hier. Gaat ook niet meer uitgaan tot het voorjaar waarschijnlijk. We hebben nog wel houtvoorraad voor enkele jaren. CV (mazout) heeft hier nog niet opgestaan, enkel voor sanitair. Dat gaat ook nog wel een tijd zo blijven, tot het 's morgens echt te koud wordt. Dan wordt er wel wat bijgestookt in de badkamer. Comfortabele 22°C in de leefruimtes nu (keuken en woonkamer). Andere ruimtes worden niet verwarmd.

Elektriciteitsafrekening was zo'n 11 euro afgelopen maanden (sociaal tarief + terugdraaiende teller waardoor er praktisch nulverbuik is).

Sinds deze week ook de kachel terug aangestoken hier. Gaat ook niet meer uitgaan tot het voorjaar waarschijnlijk. We hebben nog wel houtvoorraad voor enkele jaren. CV (mazout) heeft hier nog niet opgestaan, enkel voor sanitair. Dat gaat ook nog wel een tijd zo blijven, tot het 's morgens echt te koud wordt. Dan wordt er wel wat bijgestookt in de badkamer. Comfortabele 22°C in de leefruimtes nu (keuken en woonkamer). Andere ruimtes worden niet verwarmd.

Elektriciteitsafrekening was zo'n 11 euro afgelopen maanden (sociaal tarief + terugdraaiende teller waardoor er praktisch nulverbuik is).
Hah, mooi.

Degene die al hun eendjes op een rij hebben zitten met hoge facturen in de kou en die mogen dan dit sponsoren :D

Deze morgen nog steeds 21 graden zonder verwarming, overdag met de zon weer opgewarmd tot 22,5. Hier zal de verwarming nog even uit blijven.
Nieuwbouw rijwoning uit 2017, EPC 88, E-peil 43

Laatst bewerkt:
bij mij is het 20-21 graden overdag zonder verwarming maar ik heb het toch koud.

deze week heb ik de verwarming 1 keer aangezet, maar dunno zelfs bij deze temps vind ik het onaangenaam, zeker als ik wil gaan douchen ben ik genoodzaakt om de verwarming aan te zetten voor minstens 20min dat het opwarmt.

Deze morgen 22.1 graden. De warmte is uit de muren precies. Dat begint fris te worden. Maar vandaag ging het weer mooi weer worden dus geen verwarming nodig.

Deze morgen nog steeds 21 graden zonder verwarming, overdag met de zon weer opgewarmd tot 22,5. Hier zal de verwarming nog even uit blijven.
Nieuwbouw rijwoning uit 2017, EPC 88, E-peil 43
Belangrijker is hoeveel zon je nog binnenpakt via ramen :)
Wij hebben nieuwbouw 2021 en de vloerverwarming is toch al bijna een week bezig om 19°C aan te kunnen houden

Hier voorlopig nog 21 graden als we opstaan. Als de zon schijnt in de voormiddag zoals de laatste twee dagen halen we 22 à 23 overdag. (Zonder verwarming, nieuwbouw met E-peil 3)

Deze ochtend voor de eerste keer onder de 20 gedoken met 19,5. Hopelijk genoeg zon om weer naar de 21 te gaan in de loop van de dag.

Terug
Bovenaan