Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Zet de chauffage toch gewoon aan als het wat kouder wordt.
De verwarming kost deze dagen nog geen euro voor het comfort dat je terug krijgt.

En zelfs in de winter... relatief tot je budget valt het wel mee met een normaal inkomen. Het is soms interessant om op te merken hoe ik vroeger alles zo goed mogelijk wilde timen uit vrekkigheid maar die avond dan wel 15euro uitgaf aan een matige film.

Laatst bewerkt:
Ik zit hier nu 2h in mijn bureau te werken en by all means, het is niet koud (23,6 graden), maar mijn voeten hebben wel kouder dan anders. Maar het is nog veel te warm om te verwarming terug aan te zetten.

EN idd, de verwarming 2 weken vroeger aanzetten als je gepland had (was vroeger zo iemand die te koppig was) kost mss 20-30 euro meer op jaarbasis. Ik kan er op mijn leeftijd echt nietmeer voor in de kou zitten, en als ik terugkijk, vroeger eigenlijk ook niet.

Al heb ik ook in een ouder huis gewoond, en met gasverbruiken van om en bij de 27000-30000kWh zijn dat toch andere bedragen. Als je bekijkt wanneer je dat verbruikt, zijn dat dure wintermaanden. We hadden door de oude gasgestookte boiler al 450m3 gas verbruik voor SWW.

Sinds een paar weken 's morgens in de badkamer, vandaag de eerste keer dat ik in mijn bureau iets verwarm, zit aan de noordkant dus dat scheelt wel een graad of 2 met de woonkamer.

Tijdens de zomer zet ik alle thermostaten permanent op 12° om te vermijden dat er 's morgens als er ramen open staan om af te koelen, per ongeluk zou bijgewarmd worden.

Ik zit hier nu 2h in mijn bureau te werken en by all means, het is niet koud (23,6 graden), maar mijn voeten hebben wel kouder dan anders. Maar het is nog veel te warm om te verwarming terug aan te zetten.

EN idd, de verwarming 2 weken vroeger aanzetten als je gepland had (was vroeger zo iemand die te koppig was) kost mss 20-30 euro meer op jaarbasis. Ik kan er op mijn leeftijd echt nietmeer voor in de kou zitten, en als ik terugkijk, vroeger eigenlijk ook niet.

Al heb ik ook in een ouder huis gewoond, en met gasverbruiken van om en bij de 27000-30000kWh zijn dat toch andere bedragen. Als je bekijkt wanneer je dat verbruikt, zijn dat dure wintermaanden. We hadden door de oude gasgestookte boiler al 450m3 gas verbruik voor SWW.
Woon je in een sauna ?

Verwarmen in september en oktober kost amper iets, daar het huis ook heel snel warm is. Echt niet nodig om daarvoor met een koud gevoel rond te lopen in huis.

Laatst bewerkt:
Hier is het voorlopig nog een mooie 23-24 graden binnen. Ik zit gelukkig in een goed geïsoleerd appartement met een grote glasraam op de zuidkant. Elke keer de zon goed schijnt kan ik weer een tijdje verder zonder de verwarming te moeten opzetten. Met wat geluk moet ik enkel verwarmen in de periode oktober/november tot maart/april.

Woon je in een sauna ?

Best een koude sauna, temp in bureau (en alleen daar, want de laptop en een 49" scherm staan aan) is reeds 23,9 graden :).
Woon in een 5 jaar oud huis, zonder screens/airco, met veel isolatie en triple glas. De max temp loopt niet gek op omdat nu eerst al de beton warm moet worden, maar warmte dat in huis zit krijg ik ook niet echt buiten.
Maar we hebben het hier wel graag warm :).

Laatst bewerkt:
De thermostaat staat ingesteld op 21°C overdag en 19°C 's nachts.
Zolang het niet zakt onder deze temperatuur zal de verwarming niet aanslaan en aangezien het momenteel nog steeds 23°C binnen is....

Hier staat ze toch al enkele dagen op. Dat ik in een amper geïsoleerde containerwoning woon helpt natuurlijk niet aan de zaak :unsure:
Volop stoken met elektrische vuurkes!

Al enkele dagen bij het opstaan dat het net onder de 18°C is. Thermostaat staat geprogrammeerd op 17°C om een minimumwarmte 's nachts in stand te houden (anders problemen met koudeschimmel in hoeken waar de warmte nooit aan kan)
Maar 's morgens zet ik de verwarming wel efkes aan om de ochtendkilte uit de living te halen, anders te koud voor ons kind van 2.

Als het voor ons te koud begint te worden, Vanaf 21,5 graden in de woonkamer mag de verwarming beneden aan, vanaf 20,5 graden in de hal boven gaat de verwarming boven aan. (volledig vloerverwarming).

In de call met mijn teammembers vandaag zag ik buiten mezelf nog maar 1 iemand met een t-shirt zitten, de algemene tendens is dus dat het overal al deftig aan het afkoelen is wss.

Ligt er natuurlijk volledig aan waar je woont. Vb. een recent appartement rondom ingesloten vs. een OB uit de jaren stillekes waar qua isolatie nog maar weinig aan gebeurd als 2 uitersten.
Dagen als gisteren met nauwelijks zon en temp die amper boven de 12 graden uitkomt ga je toch niet veel moeten hebben of ook de nieuwere woningen gaan snel moeten beginnen met bijverwarmen.
19° is objectief misschien niet 'te koud' maar een paar graden meer is direct toch een pak aangenamer, zeker als je uit een relatief warme zomer komt + het is met de huidige gasprijzen nu ook de kost niet om 's morgens en 's avonds wat bij te verwarmen

Begint hier stilaan aan te springen. Moet de chauffages nog wel eens ontluchten. Binnenkort de haard weer aansteken, daar kijk ik wel naar uit. Heb nog een boel hout in de garage zitten dat ik deze winter erdoor wil jagen.

iemand advies voor een correcte thermometer? :unsure:

airco unit meet bijna 2 graden verschil met klassieke thermostaat. Dus ik weet eigenlijk niet hoe warm het precies is.

iemand advies voor een correcte thermometer? :unsure:

airco unit meet bijna 2 graden verschil met klassieke thermostaat. Dus ik weet eigenlijk niet hoe warm het precies is.
I could be wrong, maar is dat niet gewoon omdat de airco aan het plafond hangt (quasi) en het sowieso daar warmer is?

Ik heb dat hier ook.

Vorige week de koeling van de vloerverwarming nog gebruikt, begin deze week toch maar afgezet.
Gisteren avond was het 21 graden binnen en dat voelde al wat fris en bleek dat de ventilatie nog in koel stond (ik vraag me af of iemand dit wijzigt, mijn vriendin zou het echt niet weten, als ze al weet welke bak ventilatie is). Die staat nu op warm en hopelijk kunnen we daarmee het nog even uitstellen. Vorig jaar pas in november opgezet, maar dat was toen een zeer warme herfst.

Ik begin wel de kachels van de buren te ruiken door onze ventilatie, dus ook daar moeten nu de speciale filters in.

Terug
Bovenaan