Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier slaat de verwarming sinds 22 maart niet meer elke dag aan. Afzetten doe ik pas op 30 April.
Ik heb niet gecheckt hoe veel er verwarmd is, als ik een paar dagen opsta met temperatuur >21°C en het blijven zonnige dagen dan gaat ze uit. Anders heb ik soms voor dat er voor een (halve) graad gestookt wordt maar een uur of twee later het al 22°C is door de zonnewinsten door de ramen op het oosten. Als ik komende weken opsta en het is koud dan gaat ze terug aan. Alternatief kan ik de programmatie aanpassen maar daar ben ik te lui voor. :unsure:

Hier heeft de warmtepomp sinds begin maart niet veel meer gedraaid (175kwh). Door al de zon heb ik het zo geregeld dat zeker 150kwh daar van van de zonnepanelen kwam. Om 18u ging de thermostaat naar 21 graden, om 10u ‘s morgens naar 23 graden, waardoor ze vooral overdag soms enkele uren draaide.

Ik heb niet gecheckt hoe veel er verwarmd is, als ik een paar dagen opsta met temperatuur >21°C en het blijven zonnige dagen dan gaat ze uit. Anders heb ik soms voor dat er voor een (halve) graad gestookt wordt maar een uur of twee later het al 22°C is door de zonnewinsten door de ramen op het oosten. Als ik komende weken opsta en het is koud dan gaat ze terug aan. Alternatief kan ik de programmatie aanpassen maar daar ben ik te lui voor. :unsure:

Hier is het nu geregeld 22,5, bureau is zelfs al 25,6 graden geweest. Lekker warm :).
Ik stel de temp eind Oktober als de temp aan het zakken is in op 21,5. 30/04 gaat die naar 9 (om uit te blijven). Meer doe ik er niet aan.
Ik ga mij over 10€ op een jaar niet druk maken.

Sinds half vorige maand de verwarming officieel uit gezet voor de komende warmere periode.
Het is hier altijd rond de 18 graden, zeker warm genoeg. Boven zal dat iets minder zijn, 15à16. Ideaal.
Zou er misselijk van worden als het hier continu 22+ zou zijn.

Sinds half vorige maand de verwarming officieel uit gezet voor de komende warmere periode.
Het is hier altijd rond de 18 graden, zeker warm genoeg. Boven zal dat iets minder zijn, 15à16. Ideaal.
Zou er misselijk van worden als het hier continu 22+ zou zijn.

Ieder zijn ding, ik zou bevriezen bij 18 graden. Thuis werkt er sowieso elke werkdag iemand thuis. En de bureau is samen met de badkamer eerder 22,5 graden, tegen de namiddag 23.

De laatste keer dat verwarming aan is gegaan is 2 April. Momenteel 22,5 graden in de woonkamer (en 22 boven).

Hier is het nu geregeld 22,5, bureau is zelfs al 25,6 graden geweest. Lekker warm :).
Ik stel de temp eind Oktober als de temp aan het zakken is in op 21,5. 30/04 gaat die naar 9 (om uit te blijven). Meer doe ik er niet aan.
Ik ga mij over 10€ op een jaar niet druk maken.
Dat is inderdaad allemaal rommelen in de marge imo.

Laatste update, ga dat volgend jaar ook nietmeer doen aangezien je duidelijk ziet dat het verbruik redelijk goed de graaddagen volgt.

HOB van 2020, 241 m2 bewoonbaar, vloerverwaming over de gehele oppervlakte, E-peil en EPC van 2.
21,5-22 graden beneden en 20,5-21 boven, verwarmen tussen 7-22h (realiteit 7-13 a 15h). ‘S morgens is het nog 21 graden beneden, met een occasionele dip naar 20,5 (deze winter wel niet gezien).

Het is afgelopen nooit echt heel koud geweest, maar over het algemeen net iets kouder. De verwarming is op 2 April 2025 voor het laatst aangegaan op de benedenverdieping, boven is dat ergens laatste week maart geweest. Op 1 Mei heb ik de vraagtemp verlaagd naar 18 graden, zodoende de pompen toch nog wekelijks draaien om blokkeren te voorkomen.

Afgelopen winter heb ik 6% meer verbruikt, terwijl de graaddagen niet iets minder gestegen zijn. Maar ik heb 2 dagen de schrijnwerker over de vloer gehad (open deur + venster) en mijn vrouw heeft eens een dag de voordeur wagenwijd (bj 3 graden buitentemp) open laten staan (een 10-tal uur). Verder is er sinds eind februari geen deur meer tussen hal en woonkamer (voor de zomervakantie staat er terug eentje). Dus al bij al loopt dat gelijk op.

54498071109_47d7649305_c.jpg

Ik heb deze winter 6.5% meer gestookt dan vorige winter. Maar niet onlogisch gezien er meer graaddagen waren. Geen idee hoeveel precies want mindergas.nl is nu betalend geworden.
Maar ik zag wel dat ik deze winter iets minder per graaddag heb verbruikt als vorig jaar. Dat zou te wijten moeten zijn aan onze enthalpiewisselaar.

Ik gebruik het station van Beerse, dat is niet gek ver.
Graaddagen alleen zegt ook niet alles, want bewolking (zon of niet), windrichting en temperatuur etc speelt ook mee. Maar het geeft een indicatie.
Ik heb 5,8% meer verbruikt op 2,35% meer graaddagen. Zit allemaal in de foutenmarge wss.

Naar geld toe heb ik 30 euro meer gas erdoor gejaagd dan vorig jaar. In totaal deze winter 555 euro, waarmee we op jaarbasis rond/iets over de 600 euro gaan komen. Nog altijd veel te weinig om een warmtepomp te verantwoorden.

Ik hou de temperatuur nog op een 21 graden zonder verwarming hier in mijn appartement.Voor eind september zo slecht nog niet.
Nu het terug warmer gaat worden hoop ik het nog eens 14 dagen zonder verwarming te doen.

Ik hou de temperatuur nog op een 21 graden zonder verwarming hier in mijn appartement.Voor eind september zo slecht nog niet.
Nu het terug warmer gaat worden hoop ik het nog eens 14 dagen zonder verwarming te doen.
Hier heeft ze al 2x een dag aan gestaan. Het was 19 in huis wat op zich cava is maar het voelde killig aan.

Vorig jaar pas eerste week van november verwarming opgezet.
Nu 22 graden, zon dat binnen valt doet veel natuurlijk (niet vandaag maar in het algemeen)
Ik richt mij nu ook op 2tal weken, dan weekje naar het buitenland en dan is het weer eind oktober.

Ik ben wel eens benieuwd, hoe zuinig, of hoe op comfort gesteld, is de BG'er.
Wachten jullie zo lang mogelijk alvorens de verwarming op te zetten of wordt hij al opgezet nu de dagen frisser worden?

Het was onlangs 18 graden in huis, het begon een klein beetje frisjes te voelen, maar onder een dekentje was het nog oké.
Ik probeer symbolisch zo lang mogelijk te wachten, liefst tot diep in oktober.

Vanaf in de woonkamer de temperatuur onder de 21°C gaat of in de badkamer onder de 22°C leg ik de vloerverwarming terug aan, dit was zondag het geval. Kouder vind ik niet meer aangenaam, zeker als ik thuiswerk en stil aan een bureau zit.

's ochtends (sinds een weekje) gaat de airco op timer aan voor het opstaan. Voordeel van een batterij te hebben. 's Avonds ook wat airco. Echte verwarming probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen. Op zich wel een goed geïsoleerd huis dus kan het zo nog wel wat trekken.

Terug
Bovenaan