Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

21 graden met radiatoren voelt inderdaad een stukje warmer aan als met vloerverwarming, maar ik denk wel dat we kunnen stellen dat 22,5 graad best warm is...

Mijn zus heeft altijd koud, bij mij is het omgekeerd. Op mijn werk (in een grote half met amper isolatie) is het met deze koude dagen ook altijd maar een graad 16 a 17 (waar we eten en stilzitten is het warmer). Uiteindelijk wen je daar voor een groot stuk aan, op het einde van de winter merk ik ook dat ik de chauffage thuis wat lager zet omdat ik 20 graden gewoon te warm vind.

Hangt ook af van soort verwarming, radiatoren of vloerverwarming, en of er trek is.
Klopt ook wel.
Hier overal vloerverwarming die continu op 20 graden staat (enkel slaapkamers wat toegenepen. daar is het tussen 18,5 en 19).

Het feit dat de temperatuur overal in huis gelijkaardig is maakt dat dit aangenaam voelt (voor ons).

heb hier zitten lezen maar zijn er effectief mensen die 20-21 graden aangenaam vinden?
Ik en mijn vrouw zitten constant op 22,5 en dan vindt mijn vrouw het soms te koud. ikzelf vind 22,5 best aangenaam.

22,5 voor mij is doodgaan van de warmte. Als 22,5 " te koud" is, dan moet je eens je kleren aandoen. Zal helpen :p.
Ofwel heeft je vrouw last van lage bloeddruk.

Normaal zet ik de mijne op 18 graden met twee lagen kledij (trui +tshirt). Temperatuur word je uiteindelijk gewend.

heb hier zitten lezen maar zijn er effectief mensen die 20-21 graden aangenaam vinden?
Ik en mijn vrouw zitten constant op 22,5 en dan vindt mijn vrouw het soms te koud. ikzelf vind 22,5 best aangenaam.
Is een kwestie van gewoonte, denk. Wij houden het hier op 21,5°C. Maar om eerlijk te zijn als we dat hier nu maanden op 20°C houden, zullen we het ook wel wennen. Als ik buiten heel de dag ben bezig geweest. Merk je goed dat u lichaam zich ook moet aanpassen, want dan moet ik mijn kleren direct uitdoen want ik begin te zweten, als ik nog maar 1 voet binnen zet.

Zelf lopen wij hier thuis steeds rond in short en t-shirt, met blote voeten, omdat we dat aangenaam vinden. Bij 20°C zouden we dan eerder met een lange broek en lange mouwen rondlopen.

Manier van verwarmen zal dan ook nog uitmaken. Ik vind bij vloerverwarming dat ik minder snel koud ervaar. Komt volgens mij omdat de temperatuur in de ruimtes mooi verspreid is.
Vroeger hadden wij radiators, dan was de temperatuur minder goed verspreid, waardoor je meer koude spots had. Daar kon je in de zetel zitten naast de radiator, waar het misschien 22,5°C was + goede stralingswarmte. Ging je dan naar de keuken, dan was de stralingswarmte weg en daar was het dan misschien een 21,5°C. Dan ervaarde dat als "koud".
Zeker bij het ouderlijk huis met een pelletkachel had ik vaak koud. Als je uren voor een pelletkachel zit en je dan vervolgens ergens anders naartoe ging, dat merkte je goed. U Lichaam is ontregeld.
Koud voel je normaal ook eerst aan de uiteinde van uw lichaam, dus ook de voeten. Door onze blote voeten en warme vloer zullen wij denk ik dan minder snel koud ervaren. Je merkt dat inderdaad zeer goed als ik in een ruimte komt waar de vloer wel koud is.

Laatst bewerkt:
Hier halfopen nieuwbouw met redelijk wat glas (en geen gordijnen). Beneden ca 90m2 (geen VVW in berging) en boven ca 40m2 (geen VVW in slaapkamers). Thermostaat hangt op 2m van glas. Temperatuur op 21 graden continu.
2500 kWh verbruikt in januari. Heel vorig jaar was 11000 kWh.

Lijkt me toch bijzonder hoog vergeleken met andere verbruiken die ik hier lees.

Hier halfopen nieuwbouw met redelijk wat glas (en geen gordijnen). Beneden ca 90m2 (geen VVW in berging) en boven ca 40m2 (geen VVW in slaapkamers). Thermostaat hangt op 2m van glas. Temperatuur op 21 graden continu.
2500 kWh verbruikt in januari. Heel vorig jaar was 11000 kWh.

Lijkt me toch bijzonder hoog vergeleken met andere verbruiken die ik hier lees.
Verbruik of opwekking? Als het effectief verbruik is dan kan het eigenlijk bijna niet, tenzij je met alle ramen open verwarmt met elektrische vuurtjes.
Mijn warmtepomp verbruikt 1,8kw per uur, stel dat die heel januari draait dan kom ik nog maar aan 1300kwh….

Verbruik of opwekking? Als het effectief verbruik is dan kan het eigenlijk bijna niet, tenzij je met alle ramen open verwarmt met elektrische vuurtjes.
Mijn warmtepomp verbruikt 1,8kw per uur, stel dat die heel januari draait dan kom ik nog maar aan 1300kwh….

Een nieuwbouw hoeft geen warmtepomp te hebben, ik verwarm ook nog op gas.
De vraag is wat zijn totale oppervlakte zijn. die 90 en 40m2 zijn de oppervlaktes met verwarming gok ik, maar het huis zal wat groter zijn.

Al lijkt mij 11000kWh vorig jaar wel wat veel, ik had 5800kWh (output van CV-ketel) in 2024 voor 140m2 beneden +100m2 boven.

Idd gasketel. Geen idee wat ik kan doen om het te verminderen. Denk dat er effectief enorm veel warmteverlies is via de ramen (we hebben een binnentuin met overal glas). We kijken naar gordijnen, maar ik verwacht daar ook geen wonderen van.

E peil is 2. Architect hebben we geen goeie relatie meer mee dus die kan ik niet meer aanspreken.

Idd gasketel. Geen idee wat ik kan doen om het te verminderen. Denk dat er effectief enorm veel warmteverlies is via de ramen (we hebben een binnentuin met overal glas). We kijken naar gordijnen, maar ik verwacht daar ook geen wonderen van.

E peil is 2. Architect hebben we geen goeie relatie meer mee dus die kan ik niet meer aanspreken.

Wat is je S-peil? Dat zegt meer dan E-peil denk ik. Ik heb E-peil 2 en verbruik een 55% van wat jij verbruikt. De ramen doen wel iets, maar met bvb triple glas komt daar nu ook niet heel veel koude van af heb ik de indruk.

S-peil 29. Glas is dubbel HR++ 1.0.
Triple hebben ze ons afgeraden owv de dimensies van de raampartijen en beperkte energetische meerwaarde.
Als het echt koud is buiten voelt het tegen dat glas toch wel echt serieus kil aan.

Hangt ook af van soort verwarming, radiatoren of vloerverwarming, en of er trek is.

Vochtigheid is ook belangrijk, in een nieuwbouw is het doorgaans wat droger dan in een oude woning, waardoor een lagere temperatuur warmer aanvoelt. Verder komt de warmte van onder je met vloerverwarming en stijgt zo, je zit dus in die warme bubbel, met radiatoren straalt dat wat in de ruimte, maar nooit tot bvb in je zetel, onder de eettafel etc.

Ik loop met 21,5 graden gewoon in t-shirt en short rond, ik heb nooit een lange broek aan thuis, de kinderen ook niet. Dat is te warm.

S-peil 29. Glas is dubbel HR++ 1.0.
Triple hebben ze ons afgeraden owv de dimensies van de raampartijen en beperkte energetische meerwaarde.
Als het echt koud is buiten voelt het tegen dat glas toch wel echt serieus kil aan.

Dat is toch ook niet verkeerd, zal dan wel van de ramen komen, ik voel hier weinig verschil tussen een raam en een muur en ook de FLIR camera laat weinig verschil zien.

Update van het verbruik in huis.
HOB uit 2020, 241 m2 bewoonbaar, E-peil en EPC 2. Altijd 21,5-22 graden beneden, boven een graadje kouder.

54369523760_ee4cc5ef18_b.jpg

Het is tov Februari 2024 flink kouder geweest en dat zie je aan de graaddagen en het verbruik. Het verbruik wijkt wat af van de graaddagen, maar de deur + 1 plafondhoog raam heeft 1,5 dag opengestaan door werken van de schrijnwerker. Dat zal er ook geen goed aan gedaan hebben.
Uiteindelijk vallen de meerverbruiken nog wel mee aangezien het in euro's niet om veel geld gaat.

Het stookseizoen is bijna afgelopen (typisch zet ik die uit op 1/05) en maart is gepasseerd. Hierbij de data.
Naar maandelijkse gewoonte tijdens het stookseizoen.
HOB van 2020, 241 m2 bewoonbaar, vloerverwaming over de gehele oppervlakte, E-peil en EPC van 2.
21,5-22 graden beneden en 20,5-21 boven, verwarmen tussen 7-22h (realiteit 7-13 a 15h). ‘S morgens is het nog 21 graden beneden, met een occasionele dip naar 20,5 (deze winter wel niet gezien).

Beetje ander weerbeeld, in graaddagen was Maart 2025 een pak kouder dan Maart 2024, maar ik vermoed dat we een pak meer zonuren hebben gehad. Zelfs met ons beperkt glas op het zuiden (pakweg 10m2) en oosten (12m2 waar de zon op kan vallen) heeft de zon toch veel opgewarmd en hebben we relatief minder gas gebruikt. (En dan heeft mijn vrouw de deur nog een dag laten openstaan gedurende een 9-tal uren terwijl we beide werken waren).

54423648150_c356ee106a_c.jpg

Als April soortgelijk is als vorig jaar, dan zullen we een 10% meerverbruik hebben tov vorig stookseizoen (in geld gaat dat dan over 50 euro).

Wij hebben in maart 18kWh meer verbruikt dan vorig jaar. Af en toe sprong de warmtepomp 's morgens vroeg even aan door de koude nachten. Eigenlijk had die wel volledig uit gekunt want overdag werd het soms 24-25°C in huis, maar dan was het 's morgens iets kouder wellicht.
Mss vanavond maar eens afzetten of de streef temperatuur gewoon wat lager zetten.

De verwarming staat hier door de zonnewinsten af sinds een paar dagen, wat erg vroeg is. Mogelijk moet ik ze nog wel eens terug aanzetten met de koudeprik eind deze week. In maart 25% minder gasverbruik dan vorig jaar.

De verwarming staat hier door de zonnewinsten af sinds een paar dagen, wat erg vroeg is. Mogelijk moet ik ze nog wel eens terug aanzetten met de koudeprik eind deze week. In maart 25% minder gasverbruik dan vorig jaar.

Hier slaat de verwarming sinds 22 maart niet meer elke dag aan. Afzetten doe ik pas op 30 April.

Terug
Bovenaan