Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

November 2022: 352 kwh gas
November 2023: 474 kwh gas

Stijging komt voornamelijk door:
- Prijzen zijn terug normaal dus we zetten de verwarming al eens wat hoger/terug "normaal" verbruik, vorig jaar hadden we er meer op gelet
- Het is kouder dan vorig jaar?
- We verwarmen nu ook al eens de slaapkamers, dat deden we niet vorig jaar
- Er wordt meer gedoucht dan vorig jaar (ifv meer sport).

Het verbruik blijft natuurlijk al bij al beperkt. Het is een vrij oud huis, epc C, maar wel een rijhuis en we verwarmen eigenlijk vooral de woonruimte en de keuken (en zoals hierboven gezegd af en toe ook eens de slaapkamers). Gas wordt gebruikt voor verwarming (radiatoren) en warm water, koken doen we elektrisch.

Geothermische warmtepomp heeft 329kwh verbruikt in november hier. Open bebouwing nieuwbouw van vorig jaar van 270m2 bewoonbaar. We houden het overal 22 graden. Lijkt mij nogal veel, nochtans wel goede luchtdichtheid, 14cm in de muur, driedubbel glas,… ze zijn wel Mortex aan het plaatsen in de badkamer en heb gemerkt dat het raam daar dan wel vaak openstaat.,,

Cijfers uit het EPB dossier.
E-peil 0 / EPC 0kwh/m² A+ nieuwbouw woning
Beschermd volume: 1390m3 / 425m² bruto vloeroppervlakte / 809m² verlies oppervlakte

-Gemiddeld gemeten temperatuur in november van de leefruimte 21,5°C.
-Verbruik verwarming + SWW: 211Kwh (L/W warmtepomp)

Volgens het EPB dossier zou het verbruik van verwarming + SWW 505Kwh zijn voor de maand november.

Laatst bewerkt:
360 kWh aan elektriciteit voor verwarming en 39 kWh voor het SWW met L/W warmtepomp. Normaal is het SWW 1 per dag, maar 1x heel veel gebruikt waardoor er veel moest bijgehaald worden en afgelopen week is het toch eerder richting de 2 kWh per dag gegaan.
14 CM PIR, triple glas, luchtdicht bijna zo goed als passiefwoning, maar achtergevel op westkant is zo goed als volledig ramen + weinig/kleine ramen op het zuiden om zonnewinst te boeken. De WP zelf is ook te zwaar, waardoor het verbruik ook nog eens hoger gaat liggen jammer genoeg.

Het is ook nog wat zoeken naar goeie instellingen van de WP, maar we houden het normaal op 20 graden.

Ik begin hier precies een beetje te panikeren als ik al jullie verbruiken zie...
Ik heb zonet eens ons verbruik voor november bekeken en volgens fluvius hebben wij 1,98MWh verbruikt...

Gemiddeld per dag 70-80kWh...
We hebben een open bebouwing van mid jaren '90 verwarmd op CV met chauffages met een ketel van zo'n 14 jaar oud.
Enkel het water van de douche wordt verwarmd met de ketel. Beneden is het via een boiler op elektriciteit.
De temperatuur is gemiddeld 19 graden met 2 stook pieken van 1u naar 21gr (smorgens en savonds).

We wonen hier nu sinds juni en ik verschiet me efkes een bult...

PS: er is al een offerte aangevraagd om een HR-ketel te plaatsen...hopelijk scheelt dat al

Ik begin hier precies een beetje te panikeren als ik al jullie verbruiken zie...
Ik heb zonet eens ons verbruik voor november bekeken en volgens fluvius hebben wij 1,98MWh verbruikt...

Gemiddeld per dag 70-80kWh...
We hebben een open bebouwing van mid jaren '90 verwarmd op CV met chauffages met een ketel van zo'n 14 jaar oud.
Enkel het water van de douche wordt verwarmd met de ketel. Beneden is het via een boiler op elektriciteit.
De temperatuur is gemiddeld 19 graden met 2 stook pieken van 1u naar 21gr (smorgens en savonds).

We wonen hier nu sinds juni en ik verschiet me efkes een bult...

PS: er is al een offerte aangevraagd om een HR-ketel te plaatsen...hopelijk scheelt dat al
Bwa toch niet zo uitzonderlijk?
Ik zit voor november op 2300 kWh gas. Geen speciale toestanden.

Bwa toch niet zo uitzonderlijk?
Ik zit voor november op 2300 kWh gas. Geen speciale toestanden.

Ik dacht ook dat wij cava bezig waren...ik hou altijd rekening met 14-18MWh/jaar...half jaar stoken, half jaar niets. Met die filosofie is het allemaal wel oké. Maar dan zag ik hier verbruiken van 400-600kWh en was ik efkes de kluts kwijt... :p

Ik dacht ook dat wij cava bezig waren...ik hou altijd rekening met 14-18MWh/jaar...half jaar stoken, half jaar niets. Met die filosofie is het allemaal wel oké. Maar dan zag ik hier verbruiken van 400-600kWh en was ik efkes de kluts kwijt... :p
Je zit op BG hé. Waar men half november de vensters nog een uur per dag openzet want shit seg, toch maar warm in de BEN woning.

Wij hebben epc 50 en stoken elk jaar 650m3.

Deze week elke dag 10m3. We stoken ook maar 2-3mnd per jaar.

Vanaf er eens zon is, moeten we 3d niet meer stoken.

De madam wil 21 graden :laugh:

Hier ook geen BEN-woning en 1 van de laagste temperaturen (19.5) en een jaarverbruik van +-6000kWh maar:
- recente ketel (kan al 30% schelen afhankelijk van hoe hoog het rendement van jouw ketel nu is)
- ik tel eigenlijk enkel het verwarmen van de leefruimte (60m2) mee, verwarming van de slaapkamers staat op 16 graden (16u tot 24u) of 12 graden ingesteld dus dat maakt het verschil niet.
De mensen die hier hun laag verbruik posten met een woning van enkele jaren oud werken met vloerverwarming boven en beneden die op 22 graden staat. Die verwarmen een 3voud van oppervlakte maar die hebben dan ook een serieus hoger bedrag betaald voor hun BENwoning dan jij. 😉 Dat hoger verbruik van jou zit qua kostprijs echt wel goed als je bedenkt wat het je zou kosten om een A-peilwoning ervan te maken.
- ik gebruik mijn Vaillant app ècht wel. Enkele uren van huis? Via de app stel ik de temperatuur 2 graden lager in. Ergens naar toe en ik blijf langer plakken? Ik stel de temperatuur lager in.
De doorsnee Vlaming kan veel doen om te besparen op gasverbruik zonder te moeten verkleumen, maar je zal zelf moeten uitzoeken wat dat bij jullie zou zijn. (Isolatie/tijdszones finetunen wanneer het hoe warm moet zijn/thermostatische kranen met tijdszones op de slaapkamers/type verwarming(sketel)/...

Hier vannacht rond 2300 gaan slapen met 20° vanochtend om 0900 nog 16° niks verwarmd en één keer de de hondjes moeten buitenlaten ‘s nachts maar deur terug dicht gedaan om eens te kijken .
Oud huis met beneden en 2 verdiepen .

Gisteren had ik die laten openstaan nadat de hondjes buiten waren geweest en dan was het nog 8 ° ‘s morgens . ;)

Maand november 5 zakken pellets van 15 kilo verbruik.

Hier vannacht rond 2300 gaan slapen met 20° vanochtend om 0900 nog 16° niks verwarmd en één keer de de hondjes moeten buitenlaten ‘s nachts maar deur terug dicht gedaan om eens te kijken .
Oud huis met beneden en 2 verdiepen .

Gisteren had ik die laten openstaan nadat de hondjes buiten waren geweest en dan was het nog 8 ° ‘s morgens . ;)

Maand november 5 zakken pellets van 15 kilo verbruik.

75kg pellets is nog steeds maar 350kW, wat niet veel is.

Ik heb met mijn A-label woning 900kW verstookt (incl warm water).
Mijn laagste temp was wel 20,5 ‘s morgens (slapen bij 21,5 graden).

Je verward elecverbruik van hun warmtepompen tegenover u gas denk ik😁

Hier november 1450 kWh gas
Verwarming en warm water.
HO bebouwing 19,5 maar bijna gans de dag is hier wel iemand

Hier toch ook wat vragen i.v.m. ons gasverbruik..
Alleenstaande woning, kamers worden verwarmd tot zo'n 17° (CV), de leefruimte/badkamer is vloerverwarming en staat ingesteld op 20° (24/24).
Vloerverwarming betreft zo'n 135m².

Recent gerenoveerde woning, gasketel zo'n 4 jaar oud. Alles geïsoleerd cfr normen (dak, vloer, gevel). Wel grote glaspartijen ramen (ook allen recent dubbel glas).

Verbruik november 23 zal zo'n 200m3 zijn, lijkt mij veel meer dan vorig jaar (waar alles ook reeds gerenoveerd e.d. was maar wel op 19° stond).
Jaarverbruik gas okt 22 - okt 23 was 8961 kWh.
Aan dit tempo zit ik er in een maand of 3-4 al aan mijn jaarverbruik van vorig jaar?

Alleenstaande woning, kamers worden verwarmd tot zo'n 17° (CV), de leefruimte/badkamer is vloerverwarming en staat ingesteld op 20° (24/24).

Recent gerenoveerde woning, gasketel zo'n 4 jaar oud. Alles geïsoleerd cfr normen (dak, vloer, gevel). Wel grote glaspartijen ramen (ook allen recent dubbel glas).

Verbruik november 23 zal zo'n 200m3 zijn, lijkt mij veel meer dan vorig jaar (waar alles ook reeds gerenoveerd e.d. was maar wel op 19° stond).
Aan dit tempo zit ik er in een maand of 3-4 al aan mijn jaarverbruik van vorig jaar?
Tis wel een pak kouder van vorig jaar hoor. Sneeuw en vries was toen een verre droom in nov/december. (Tijdens oudjaar was het +15c IIRC)

Je verbruik is op hoog calorisch gas een 800m3, 7% daarbij (1 graad warmer stoken) zou dus 850m3 zijn voor een jaar.
Echter is de situatie dit jaar niet vergelijkbaar, November was zeer koud tov vorig jaar en ook begin December is het echt koud. Dus je verbruik gaat gevoelig hoger liggen. Het eindresultaat weet niemand, omdat het in later op de winter warmner kan zijn dan vorige winter.

Het is ook maar 3-4 maanden per jaar echt koud normaal, en 2-3 maanden dat je zo half moet stoken.
Het is normaal dat je op die 4 maanden bijna je jaarverbruik hebt, de rest van het jaar is peanuts.

Temps vorig jaar:
November zo rond de 6 graden veelal, nooit rond het vriespunt.
December, begin rond de 5 graden, dan van 12-18 December koud zoals nu en daarna zo rond de 7 graden, uitschieter met oudjaar 15 graden.

Dat is totaal niet te vergelijken met het weer van de afgelopen 1,5 week.

Tis wel een pak kouder van vorig jaar hoor. Sneeuw en vries was toen een verre droom in nov/december. (Tijdens oudjaar was het +15c IIRC)
De eerste helft van december '22 was het best koud. Zeven nachten op rij tussen de -5 en -8 maar vriezen was een verre droom 🤡.

Screenshot-20231204-101218.jpg

(data weerstation Herent)

De eerste helft van december '22 was het best koud. Zeven nachten op rij tussen de -5 en -8 maar vriezen was een verre droom 🤡.

Screenshot-20231204-101218.jpg

(data weerstation Herent)
Dan heb ik me vergist. Maar november was toch een pak warmer?
En laat die clown emoji toch even achterwegen? Wat is me dat nu.

Heb zelf nog even opgezicht bij een lokaal weerstation:
Gemiddelde temp '22: 8,8
'23: 7,8

Koudste vriesnacht was in '22 wel maar -0,2c en verder altijd positieve temperaturen.

Laatst bewerkt:

Vergelijk eens in graaddagen: https://www.weerstationkempen.be/website2/wxreports/wxdegreesummary.php?r=wxdegreesummary.php

Terug
Bovenaan