Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Nu is het wel zo dat het gaat over 15 kWh/m² bij passiefhuizen om het huis amper 20° warm te krijgen. Ik heb oprecht geen idee hoeveel of hoe weinig energie ik dan zou verbruiken. Zelfs mijn onverwarmde kelder is nu 19,8°C.

Ik ben ook niet van plan het te ontdekken. Daarvoor ben ik teveel een ijskonijn.

Hier net ook eens gekeken naar het gasverbruik van week 47
Vvw en sanitair warm water: 684kwh.
Vaillant doorstromer van een jaar of 10.
continu tussen 22 en 23 graden.

192kwh elektriciteit verbruik (32kwh warm water, 160kwh verwarming) tot en met gisteren.
787 kwh gegenereerde energie ( 79kwh warm water, 708kwh verwarming) tot en met gisteren.

-> COP is 4;099; ( warm water : 2,46875, verwarming : 4,425).

Maar nu het echt koud begint te worden gaat dit verbruik nog wel stijgen doordat de COP gaat zakken.
In principe temperatuur 23°C. Maar ga het terug op 22°C zetten, het is soms iets te warm. En ik kan niet regelen op 22.5°C met mijn thermostaat.

Hier net ook eens gekeken naar het gasverbruik van week 47
Vvw en sanitair warm water: 684kwh.
Vaillant doorstromer van een jaar of 10.
continu tussen 22 en 23 graden.
Hier 336,382 kWh in week 47 voor verwarming (radiatoren) en sanitair warm water.
Ook een Vaillant doorstromer, wel iets ouder (18j).
En ook lagere temperatuur hier: continu 21 graden.

Vraagje: we zijn momenteel op vakantie en ik heb ons gas-en elektriciteitsverbruik eens nagekeken sinds we op reis zijn vertrokken. Elek verbruik lijkt vrij normaal, maar gasverbruik kan ik moeilijk inschatten. Dat schommelt tussen de 1,5 en 7,5 m3, waarbij het verbruik de laatste dagen wel wat hoger is ( de 6-7,5 id van laatste 4 dagen) dus wel logisch gezien het buiten kouder is...
Verwarming is op 16 graden ingesteld, zeer recente gascondensatieketel van Vaillant.
Zoldervloer werd vorig jaar nog extra geisoleerd met PIR platen.

Lijkt dit jullie normaal?
Hangt zoveel af van uw isolatie woning, kan er veel zon binnen vallen, grootte woning,.....

Maandag was het buiten warmer als gisteren, maar mijn verbruik gisteren was een stuk lager als de maandag en het was binnen warmer.
Puur omdat er veel zon was. Dinsdag is mijn warmtepomp om 09:00 gestopt omdat het warmer dan 22°C was binnen en is niet meer opgesprongen. Temperatuur is dan binnen gestegen tot 24°C, wat echt te warm was. In de zomer laat ik dat zelfs niet toe, in de winter wel om warmte te bufferen. Deze ochtend (woensdag) is dan dan terug opgesprongen.

Maandag verbruik = 12Kwh --> 60Kwh thermisch vermogen
Dinsdag verbruik = 5kwh --> 27Kwh thermisch vermogen

De maand november tot en met nu zit ik op. L/W warmtepomp
verwarming = 141Kwh (791Kwh)
Warm water = 42Kwh (136Kwh)
Totaal = 183Kwh (927Kwh)

927Kwh = +/-80m3 (Hoogcalorisch gas)

Temperatuur regel ik zodat het hier tussen de 21°C-22°C is. Bij 22°C valt het uit en bij 21°C start die terug. Zonder externe bronnen (zon, personen,....) blijft de temperatuur hier mooi stabiel.

Gemiddeld gezien geeft het dit op maandbasis. (Zijn de gemiddelde temperaturen per 24u)
gemiddeld-temepratuur.jpg

Laatst bewerkt:
Week 47: 125 KWh verbruik aan gas.20 - 21 graden.Volledige week thuis.Van 7h30 tot 21h00.Valt best mee voor appartement van 1996.
Hoog calorisch gas.

Laatst bewerkt:
Aangezien het stoken voor deze maand gedaan is (gaat hier nietmeer aan tot morgenvroeg) is de balans voor verwarming en warmwater in November een gasverbruik van 91m3 = 928 kWh (laagcalorisch gas).

Voor een gezin van 4 a 5 (co-ouderschap 1 kind) en een temp van 21,5 beneden en 20,5 boven niet teveel denk ik. Bijna 1/3de van het verbruik is overigens in de laatste week genoteerd, maar het is ook berekoud momenteel.
Laatste dagen klokken af op 4,8 -4,6 - 5,8 - 5,3 m3 gas, dan gaat het relatief hard met het totaalverbruik natuurlijk.

November 2023:, 512kWh
November 2022; 403 kWh maar toen werkte ik niet van thuis uit èn stond de verwarming een halve graad lager.

(Enkel gegevens van de verwarming, geen sanitair warm water)

November 2023:
Verwarming 276 kWh.
SWW 47kWh.

Open (momenteel nog) bebouwing van 2019/2020. 350m² vloeroppervlak over 3 verdiepen. +-800m³ verwarmd volume binnen de isolatieschil.
L/W warmtepomp met vloerverwarming. Geen vensters op het zuiden.
Afgelopen 5 dagen was 1/3 van het verbruik van deze maand denk ik. Die defrosts zijn echt heel slecht voor het verbruik.

Laatst bewerkt:
November 2023:, 512kWh
November 2022; 403 kWh maar toen werkte ik niet van thuis uit èn stond de verwarming een halve graad lager.

(Enkel gegevens van de verwarming, geen sanitair warm water)
Amai da's weinig, hier 1320kWh gas. Gezin van 4, dus veel douches en veel in bad, we hebben een houtkachel dus stoken zeker niet altijd met CV.

Amai da's weinig, hier 1320kWh gas. Gezin van 4, dus veel douches en veel in bad, we hebben een houtkachel dus stoken zeker niet altijd met CV.

Opzich zegt dat niets zonder alle paramaters.
Mulan heeft een B-label woning en verwarmd op 19,5 graad dacht ik. Maar geen idee van de grootte en ob, hob of gesloten bebouwing.
Ook met 4 is wel wat meer verbruik ivm warm water wat bij jou in het verbruik zit.

Als ik met de vorige woning vergelijk in het laatste normale jaar (2021-2022 dus), hadden we een verbruik van 3300kWh in November 2021 ipv 930 kWh nu. Een serieuze verbetering, aangezien het nu overal in huis warm is :).

Opzich zegt dat niets zonder alle paramaters.
Mulan heeft een B-label woning en verwarmd op 19,5 graad dacht ik. Maar geen idee van de grootte en ob, hob of gesloten bebouwing.
Ook met 4 is wel wat meer verbruik ivm warm water wat bij jou in het verbruik zit.

Als ik met de vorige woning vergelijk in het laatste normale jaar (2021-2022 dus), hadden we een verbruik van 3300kWh in November 2021 ipv 930 kWh nu. Een serieuze verbetering, aangezien het nu overal in huis warm is :).
Absoluut.
Halfopen woning, verwarming rond de 20 graden meestal, zoals gezegd vaak in bad en douche, maar dus ook vaak de kachel aan. Onze verbouwing (40m2 extra) kwam rond de energiecrisis, maar toch ons verbruik van ongeveer 17500kWh jaarlijks naar 11000 kunnen brengen, mede door met de kachel te stoken natuurlijk en de verwarming toch wat frisser te zetten. Een stuk van ons huis is nog wat ouder, dus ik weet perfect waar het verlies zit.

November 2023: 655 kwh gas.

HOB volledig onderkelderelderd, gelijkvloers en 1ste verdieping, zolder, totale oppervlakte 368m²
Gelijkvloers is verwarmd naar 22°C, slaapkamers en zolder zitten ergens rond de 19,5°C. Kelder eindigt ergens rond de 21°C denk ik (geen thermometer daar )

Nieuwbouw van 2020. Vloerverwarming overal behalve de kelder. Verbruik kan waarschijnlijk nog een pak lager als we de thermostaat wat lager zetten, maar we hebben het graag comfortabel warm. (de vrouw is een beetje een koukleum :D )

Open bebouwing van 2017 met A label (ong 220 vierkante meter bewoonbaar). 880 kWh aan gas voor sanitair warm water en verwarming. Boven staat hij op 19 graden en beneden 21 graden. Als we douchen of in bad gaan zetten we wel efkes een elektrisch vuurke aan om snel wat op te warmen. Ligt hier dus wat in lijn kan ik zien met de rest met vergelijkbare woningen.

En inderdaad, als de zon schijnt springt de verwarming hier niet aan, groot raam op het zuiden hier.

November 2023: 655 kwh gas.

HOB volledig onderkelderelderd, gelijkvloers en 1ste verdieping, zolder, totale oppervlakte 368m²
Gelijkvloers is verwarmd naar 22°C, slaapkamers en zolder zitten ergens rond de 19,5°C. Kelder eindigt ergens rond de 21°C denk ik (geen thermometer daar )

Nieuwbouw van 2020. Vloerverwarming overal behalve de kelder. Verbruik kan waarschijnlijk nog een pak lager als we de thermostaat wat lager zetten, maar we hebben het graag comfortabel warm. (de vrouw is een beetje een koukleum :D )

Das wel weinig.
Ik heb vrienden die een gesloten bebouwing van 2020 hebben van amper 120m2 + zoldertje (geen kelder), gevelbreedte voor/achter is 5 meter, die hebben een verbruik van 647kWh gas voor verwarming alleen, 21 graden over heel het huis.

Als ik mijn huis vergelijk met jou, HOB 2020, 241 netto (270m2 bruto), 780m3 over 2 verdiepen (geen zolder, geen kelder) verbruik ik 30% meer. Ik heb wel bijna geen ramen op het zuiden, enkel Oost en veel op Noord (wat perfect is in de zomer).

Laatst bewerkt:
Das wel weinig.
Ik heb vrienden die een gesloten bebouwing van 2020 hebben van amper 120m2 + zoldertje (geen kelder), gevelbreedte voor/achter is 5 meter, die hebben een verbruik van 647kWh gas voor verwarming alleen, 21 graden over heel het huis.

Als ik mijn huis vergelijk met jou, HOB 2020, 241 netto (270m2 bruto), 780m3 over 2 verdiepen (geen zolder, geen kelder) verbruik ik 30% meer. Ik heb wel bijna geen ramen op het zuiden, enkel Oost en veel op Noord (wat perfect is in de zomer).
We ebben enkel oost en west ramen, 1 claustra noord, onze gemeenschappelijke muur is zuid gericht.
Echt veel zonnewinsten hebben we niet in de winter.

We hebben wel 14cm isolatie rond heel het huis, 25cm in het dak, driedubbel glas met Reynars Masterline8 profielen, en de luchtdichtheid van een passiefhuis.
Vooral dat laatste maakt het grootste verschil, denk ik. Ik heb zelf enorm veel moeite gestoken tijdens de bouw om rond te gaan en overal extra aandacht te besteden aan mooie overlappingen van plaaster, blowerproof, etc.

We ebben enkel oost en west ramen, 1 claustra noord, onze gemeenschappelijke muur is zuid gericht.
Echt veel zonnewinsten hebben we niet in de winter.

We hebben wel 14cm isolatie rond heel het huis, 25cm in het dak, driedubbel glas met Reynars Masterline8 profielen, en de luchtdichtheid van een passiefhuis.
Vooral dat laatste maakt het grootste verschil, denk ik. Ik heb zelf enorm veel moeite gestoken tijdens de bouw om rond te gaan en overal extra aandacht te besteden aan mooie overlappingen van plaaster, blowerproof, etc.

We hebben een soortgelijke schil met zelfde isolatiegraad en ook overal driedubbel glas.
We hebben een v50 van 1.35 m³/h.m², wat niet slecht is, maar idd nog heel ver van passief. Ik heb 2 gaten van 15cm doorsnede nog dichtgemaakt van de zomer (1 rechtstreeks naar het dak, 1 naar de volle grond), dus het zal marginaal verbeterd zijn, maar niet veel.

We hebben ook 75 spotboringen, wss helpt dat ook niet echt. betonwelfsels zijn volgens mij niet luchtdicht.

We hebben een soortgelijke schil met zelfde isolatiegraad en ook overal driedubbel glas.
We hebben een v50 van 1.35 m³/h.m², wat niet slecht is, maar idd nog heel ver van passief. Ik heb 2 gaten van 15cm doorsnede nog dichtgemaakt van de zomer (1 rechtstreeks naar het dak, 1 naar de volle grond), dus het zal marginaal verbeterd zijn, maar niet veel.

We hebben ook 75 spotboringen, wss helpt dat ook niet echt. betonwelfsels zijn volgens mij niet luchtdicht.
Ah ja, daar zit waarschijnlijk het verschill.

v50 waarde van 1.00 m³/h.m² en n50 waarde van 0.6 vol/h.

Luchtdichtheid is belangrijk!

Terug
Bovenaan