Wandelen & Hiken (apps, routes, tips, etc.)

Eerlijk? Ik ben in de omgekeerde richting aan het gaan. Ik heb thuis de bestverkochte der lichtgewicht matjes: de Thermarest Neoair XLite, ook gekend als de 'chipszak' vanwege het geluid dat je maakt. Heeft me jarenlang goeie slaap bezorgd op meerdaagse wandelingen, maar op mijn laatste kampeertrip dit weekend kon ik het niet meer aan. Stijve rug, rugpijn, slecht slapen, en verdoofde arm als ik op mijn zij probeer slapen. Ik heb gisteren gezocht naar de meest comfortabele lichtgewichtmat op de planeet en heb de Big Agnes Rapide SL besteld. Eenmaal de 35 gepasseerd draag ik liever een extra kilo voor een stoeltje en een dikkere/grotere mat dan dat ik voor het lichtste materiaal ga.

Ik heb die Big Agnes Rapide SL en kan bevestigen dat dat een pak comfortabeler is. Hoop wel dat je voor de bredere versie bent gegaan.

Trouwens, de nieuwe (NXT) Thermarest matjes zouden naar het schijnt minder crunchy zijn.

Op zoek naar een tent - maar welke? Lijkt me iets waar je niet op wil besparen, maar wat is een goedkope tent uiteindelijk?
Als ik het zo bekijk lijken mij de tenten van 100-150euro de tenten waar we tien jaar geleden het dubbel voor betaalde?

Terug van een weekendje Ardennen - Robertville. Wandeling langs de Warche gedaan alsook in de Hoge Venen. Prachtige regio en ondanks de vele regen waren de wandelpaden in prima staat.

Foto's

Wij zijn zopas voor de eerste keer in het ‘buitenland’ (Luxemburg 😋) gaan wandelen en dat is ons 100% bevallen. Daarom zijn we voor onze komende vakantie ook aan het kijken naar bestemmingen waar we goed kunnen wandelen.

Momenteel ligt noord Italië in pole position maar zijn er zo nog landen/regio’s (Europa) die we zeker is moeten bekijken?

Wij zijn zopas voor de eerste keer in het ‘buitenland’ (Luxemburg 😋) gaan wandelen en dat is ons 100% bevallen. Daarom zijn we voor onze komende vakantie ook aan het kijken naar bestemmingen waar we goed kunnen wandelen.

Momenteel ligt noord Italië in pole position maar zijn er zo nog landen/regio’s (Europa) die we zeker is moeten bekijken?
De vraag is nogal weinig specifiek, er zijn zoveel regio's in Europa waar je fantastisch kan wandelen. Je zal toch een beter idee moeten geven waar je precies naar op zoek bent om een beter antwoord te krijgen. Bijvoorbeeld:
* Liever vlakke wandelingen of mag het met (serieuze) hoogteverschillen? Een wandeling in Luxemburg is niet hetzelfde als een bergwandeling.
* Wandelingen in een lus met een vaste uitvalsbasis, of trektochten? (ik vermoed niet het laatste, want dat doe je toch beter pas wanneer je wat meer ervaring hebt)
* Welk klimaat heeft je voorkeur?
* Hou je van groen en bossen, of heb je liever ruige terreinen met rotsen etc.?

Ik kan Noord-Italië zeker aanraden. Wij sliepen vorige zomer in Aosta en deden van daaruit prachtige wandelingen in Parco Nazionale Gran Paradiso. Wel fameuze hoogteverschillen inderdaad.

Een tweetal weken geleden 6 dagen gaan wandelen, een 100-tal kilometer zuidelijker dan de Aosta vallei: de streek rond Sestriere - Cesana - Claviere -Montgenèvre (grens ITA-FRA). Ook zeker een aanrader, maar je maakt wel wat hoogtemeters (nauwelijks vlakke wandelingen). Cesana is een goede uitvalsbasis. En een paar jaar terug, in diezelfde buurt, in Sauze d'Oulx geweest, ook een aanrader. Voor beide locaties: acco's zijn nog goed betaalbaar. Ik betaalde nu 60 euro voor een hotelkamer met uitgebreid ontbijt (pm maar als je details wil).

De vraag is nogal weinig specifiek, er zijn zoveel regio's in Europa waar je fantastisch kan wandelen. Je zal toch een beter idee moeten geven waar je precies naar op zoek bent om een beter antwoord te krijgen. Bijvoorbeeld:
* Liever vlakke wandelingen of mag het met (serieuze) hoogteverschillen? Een wandeling in Luxemburg is niet hetzelfde als een bergwandeling.
* Wandelingen in een lus met een vaste uitvalsbasis, of trektochten? (ik vermoed niet het laatste, want dat doe je toch beter pas wanneer je wat meer ervaring hebt)
* Welk klimaat heeft je voorkeur?
* Hou je van groen en bossen, of heb je liever ruige terreinen met rotsen etc.?
Mijn excuses! Was inderdaad vrij vaag.

- Wij zijn (nog) geen ervaren wandelaars dus liefst nog geen 'extreme' dingen. Beetje klimmen en dalen is geen probleem maar een échte bergwandeling is misschien nog wat te hoog gegrepen.
- Liefst in een lus ja. We zouden graag een hotel nemen waar we ook de nodige luxe hebben en van daaruit vertrekken, al dan niet met huurwagen.
- Klimaat an sich speelt niet zo'n grote rol maar voor deze reis liefst toch wat warmer/zonniger. Zoals ik hierboven zei; we zouden het graag combineren met wat luilekker luxe. :p
- Mooie natuur is mooie natuur! Dus dat speelt echt geen rol.

Bedankt!

- Mooie natuur is mooie natuur! Dus dat speelt echt geen rol.
Zoiets?

1000002272.jpg

1000002189.jpg

1000001753.jpg

1000002162.jpg

Laatst bewerkt:
Italië ken ik niet zo goed. Uit mijn ervaringen kan ik de Cevennen misschien wel aanraden voor jullie, en dan meer specifiek de regio van de Grand Causses. Je kan bijvoorbeeld een hotel nemen in de regio Florac - Meyreuis en vandaar naar elke richting gaan. Je kan daar prachtig wandelen zowel in de valleien, in de flanken als boven op de Causses. De hoogteverschillen zijn er niet te groot (+-300m tussen vallei en plateau), het is er warm en zonnig (in volle zomer kan het wel té warm zijn). Buiten de mooie natuur (De Cevennen is één van de 5 nationale parken van Frankrijk) kan je er ook mooie rotsformaties vinden (Chaos de Montpellier-le-vieuw, Chaos de Nimes-le-vieux,... ), het is bekend voor zijn gieren die je er sowieso gaat zien vliegen in grote getalen ( https://www.maisondesvautours.fr/menu/horaires-et-tarifs/ ), er zijn unieke grotten (https://www.grotte-dargilan-48.com/ https://avenarmand.com/ en https://www.abime-de-bramabiau.com/nl/ ) en voor mij een groot pluspunt: het is er absoluut niet druk.

Een voorbeeld van wandeling daar:

Wandelrugzak besteld voor de baby. Keuze is gevallen op de Osprey Poco Plus. Ik kan niet wachten om hem op zijn 1e avontuur mee te nemen. Hij is nu een 8-tal maanden oud.

Iemand tips voor een rugzak. Heb nu 1 van jack wolfskin van 12 liter en doet perfect zijn ding voor mij alleen op daguitstappen/wandelingen. Zoek echter iets om op stap te gaan met mijn dochter met "ingebouwde" koelkamer/ruimte om eten/drank fris te houden. Iets van rond de 30ltr om nog andere kleine dingen mee te nemen.

Iemand ervaring met bergtochtjes in de herfst (vermoedelijk week van 11 november dus vrij laat)?
We zijn op zoek naar een gebied waar bij voorkeur nog geen sneeuw ligt (eerste bergervaring vriendin) dus zal eerder laaggebergte zijn.
Dagtochtjes vanuit ons hotel/dorp/stad lijken ons ideaal om bij echt slecht weer niet verplicht erop uit te moeten trekken. En een bereikbaarheid met trein/openbaar vervoer zou ook een troef zijn :)
Kortom, veel wensen, als er hier mensen inspiratie/ervaring hebben: laat maar komen!

Wij hadden zelf Zwitserland in ons hoofd (trein Geneve of Luzern bv) maar daar is het risico op sneeuw mss al te groot...

Laatst bewerkt:
We plannen een vierdaagse in de vogezen met de tent. Maar ik lijk niet meteen mooie kant en klare ronden te vinden. Enkel a-b wandelingen. Iemand tips?

Heb eens de stap gezet om een paar trailrun schoenen te kopen. Tot nu toe altijd met zware B/C Meindl's gestapt maar dat begon me deze reis toch zwaar tegen te steken. Na een eerste test naar Lac Blanc met rondje naar Le Flegère, een 950 tal hm en 15km later, ben ik zeer aangenaam verrast.
Had ik al veel eerder moeten doen, weg met die 3kg aan mijn voeten. Benen en voeten veel minder moe en dus veel aangenamer wandelen.

Ik wil binnenkort eens een overnight hike doen met 2 maten. Eens uit de dagelijkse sleur en gewoon resetten in de natuur. Iemand een trail suggestie? Wij zijn vrij sportief, dus het mag zeker uitdagend zijn.

Sinds kort terug begonnen met wandelen en het gaat veel beter dan verwacht. Momenteel wandel ik tussen de 5 a 8 km afhankelijk van het hoogteverschil. Afgelopen weekend in de Ardennen een wandeling gedaan met 160m stijgen en dalen en dat was toch zeer moeilijk met mijn slechte knieën (ik heb gewrichtspijnen in knieën en andere gewrichten). Ik heb regelmatig even moeten zitten om mijn knieën wat te ontlasten maar ik ben toch heel blij dat ik het aangedurfd heb. Ik hoop on het langzaam aan wat op te bouwen. Ik zou heel graag een kilometer of 15 willen kunnen wandelen.

Hopelijk, als het lokale zwembad weer open gaat, wordt het wat makkelijker om wat conditie op te bouwen en hoop ik dat het ook wat minder pijnlijk wordt met de gewrichten.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan