Waarom is de verdienste in de ene sector hoger dan de andere?

Denk dat men vooral onderschat wat het potentieel is van de extralegale voordelen in de farmasector.

10 jaar ervaring hier, echter nog steeds in een uitvoerende job.

Mijn basis jaarloon is €130k bruto. Dat is al niet slecht, maar het zijn de bijkomende zaken die toch echt een serieus verschil maken:
- Bonus van 20% (variabel dus kan ook veel hoger uitkomen) = €26k bruto basis
- Jaarlijkse retentiepakket aandelen (ook variabel) = $35k bruto basis
- DKV hospitalisatie en ambulante zorgen + dentalia met mooie budgetten
- Bijdrage werkgever groepsverzekering van 620€ per maand
- Een firmawagen met TCO van +/- 1300€ per maand
- Maaltijdcheques, ecocheques, kleine voordelen allerhande (ipad, iphone, etc)

Qua "total package" kom ik dan uit rond de 200k bruto, dus 70k bruto aan extra voordelen. Dat is al een prima loon op zich.

Dat alles met 40 dagen congé :p
Anderzijds is iemand met een doctoraat in de farmacie, die ook wel wat carrière heeft gemaakt, niet het standaardprofiel. Het is een zot goede sector uiteraard, maar met zo'n profiel ga je in de meeste sectoren wel in de top x% eindigen. De discussie lijkt hier eerder gestart te zijn met het idee dat iemand met een job voor een relatief ongeschoolde arbeider plots zeer goed gaat verdienen in de farma/petrochemie.

Het zou zeker interessant zijn om eens een gelijkaardig profiel aan dat van mij te zien, maar dan in een andere sector :) Pakweg expert bij een energiebedrijf, dat zullen ook wel goeie lonen zijn. In de voedingsindustrie ga je m.i. echter niet aan dezelfde pakketten geraken in een uitvoerende job.

Blijft ook een feit dat die chemie/farmabedrijven vaak multinationals zijn die ook loon kunnen uitkeren via aandelen, en dat is ook altijd interessant.

Denk dat men vooral onderschat wat het potentieel is van de extralegale voordelen in de farmasector.

Mijn basis jaarloon is €130k bruto. Dat is al niet slecht, maar het zijn de bijkomende zaken die toch echt een serieus verschil maken:

Qua "total package" kom ik dan uit rond de 200k bruto, dus 70k bruto aan extra voordelen. Dat is al een prima loon op zich.

Ik onderschat het potentieel niet hoor. Maar jij zit niet in een productie omgeving van de farma. Daar moet je echt al Sr. manager zijn om over mooiere lonen te kunnen spreken. Alle gewone ingenieur jobs zitten tussen 3000 en pakweg 4500 bruto met de gekende farma voordelen. Wil je hoger zitten, dan moet je team lead of nog beter Sr. manager/(associate) Director worden en dan ben je pas vertrokken.

In een andere tak van de farma als expert of senior scientist, dan kan je na 10j. (zonder leiding te geven, phd noodzakelijk) vlot aan 6-8000 bruto zitten in een R&D omgeving en volgensmij is dit meer jouw richting in de farma.

Ingenieurs/QA in een productie omgeving worden minder betaald tov. R&D, sales, MSL, etc.

Ja dat klopt, mijn reactie was vooral naar Moehaa! gericht hoor omdat ik de indruk had dat het extralegale nogal onderschat werd.

SlashDotDash heeft natuurlijk een top -pakket uiteraard, zeker niet de gemiddelde werknemer

maar een vriendin van me is 2 jaar terug gestart als schoolverlater bij Dow als ingenieur chemie aan 3500-3600 € + wat voordelen (geen wagen), maar 10 jaar later is dat toch een loon van 5K of schat ik dat compleet verkeerd in?

Ook die groepsverzekeringen worden ondergewaardeerd vind ikzelf, als je kijkt welk kapitaal je daarmee kan opbouwen op basis van 5% (waar de standaard, als je er al een hebt eerder rond de 2,5% zal liggen).

En dan nog de factor vakantie, moehaa! geeft aan 21 adv dagen te hebben - dat zijn relatief korte werkweken als sector in vergelijking met andere sectoren waar 38h standaard is. Daarbovenop zijn er waarschijnlijk ook nog tussen de 25 en 40 echte verlofdagen toe te voegen. Echter geen idee hoe dat zit met overuren etc.

Ook de ziekteverzekeringen zijn meestal top met aanvulling dental

2 belangrijke parameters volgens mij:
- winstmarges van het bedrijf. Betere verloning zie je veel vaker bij bedrijven met sterke marges. Sommige sectoren zoals transport, voeding, ... werken veel vaker aan lage marges
- sociale vrede bewaren. Zeker in bedrijven met hoge kapitaalinvesteringen is het te belangrijk om machines en installaties draaiende te houden. Enig risico op te weinig/ontevreden personeel kan je beter afkopen met hoge verloning.

Het zou zeker interessant zijn om eens een gelijkaardig profiel aan dat van mij te zien, maar dan in een andere sector :) Pakweg expert bij een energiebedrijf, dat zullen ook wel goeie lonen zijn. In de voedingsindustrie ga je m.i. echter niet aan dezelfde pakketten geraken in een uitvoerende job

Ik weet niet in welke mate jij een witte raaf bent in de farma, maar in de energiesector zullen er niet zo veel aan zo’n pakket raken met ‘maar’ 10 jaar ervaring.
Goeie lonen, daar niet van, maar toch nog een gradatie lager.

Is wel het loon voor de hogere functies.🙂

Anderzijds is iemand met een doctoraat in de farmacie, die ook wel wat carrière heeft gemaakt, niet het standaardprofiel. Het is een zot goede sector uiteraard, maar met zo'n profiel ga je in de meeste sectoren wel in de top x% eindigen. De discussie lijkt hier eerder gestart te zijn met het idee dat iemand met een job voor een relatief ongeschoolde arbeider plots zeer goed gaat verdienen in de farma/petrochemie.
Inderdaad. Mensen (zonder a2) die plots thuiskomen met een maandloon van 3000e, etc.
Dit alles zonder opleiding in de chemie/farmacie te hebben genoten.

2 belangrijke parameters volgens mij:
- winstmarges van het bedrijf. Betere verloning zie je veel vaker bij bedrijven met sterke marges. Sommige sectoren zoals transport, voeding, ... werken veel vaker aan lage marges
- sociale vrede bewaren. Zeker in bedrijven met hoge kapitaalinvesteringen is het te belangrijk om machines en installaties draaiende te houden. Enig risico op te weinig/ontevreden personeel kan je beter afkopen met hoge verloning.
Nochtans regelmatig stakingen bij deze sectoren 😅

Nochtans regelmatig stakingen bij deze sectoren 😅
En net dat is de reden waarom arbeiders in die sector meer verdienen: het kost te veel om die machines stil te laten vallen. Bovendien kan je als ongeschoolde arbeider niet zo maar aan de slag bij veel van die goedbetalende bedrijven. Hier moest je een diploma A2/HBO5 hebben om een contract te kunnen krijgen.

En net dat is de reden waarom arbeiders in die sector meer verdienen: het kost te veel om die machines stil te laten vallen. Bovendien kan je als ongeschoolde arbeider niet zo maar aan de slag bij veel van die goedbetalende bedrijven. Hier moest je een diploma A2/HBO5 hebben om een contract te kunnen krijgen.
Ik ken 2 mensen zonder a2. Mochten er beginnen.

Ik denk dat met het huidige personeelstekort men overal de eisen aanpast. Diploma wordt minder belangrijk attitude en motivatie des te meer.
Men legt de lat nog altijd hoog hoor.
Het punt is alleen dat men nu mensen die nog niks bewezen hebben maar wel potentieel hebben een kans geven.

Het wilt niet zeggen omdat je geen diploma A2 hebt dat je daarom niet op dat niveau kan functioneren.

Men legt de lat nog altijd hoog hoor.
Het punt is alleen dat men nu mensen die nog niks bewezen hebben maar wel potentieel hebben een kans geven.

Het wilt niet zeggen omdat je geen diploma A2 hebt dat je daarom niet op dat niveau kan functioneren.
Maar je gaat bvb geen mensen zonder het juiste diploma mechanisch of elektrisch onderhoud laten uitvoeren op een installatie van >100 mio €. En al zeker niet wanneer het > 1 mio € per dag kost wanneer die stilvalt. Vergeet ook het veiligheidsrisico niet. Of ga jij je laten opereren door nonkel Jef die potentieel heeft maar nooit gestudeerd heeft?

Maar je gaat bvb geen mensen zonder het juiste diploma mechanisch of elektrisch onderhoud laten uitvoeren op een installatie van >100 mio €. En al zeker niet wanneer het > 1 mio € per dag kost wanneer die stilvalt. Vergeet ook het veiligheidsrisico niet. Of ga jij je laten opereren door nonkel Jef die potentieel heeft maar nooit gestudeerd heeft?
Mensen die nog niet de juiste kennis hebben bij aanwerving kunnen dit wel vergaren natuurlijk.
Dat is was ik bedoel met potentieel hebben. Mensen die wel nog de nodige skills aangeleerd kunnen worden.

On the job training en opleidingen die nuttig zijn voor de job helpen echt wel. Cursussen meet en regeltechniek kosten geld ja, maar het loon wel. En zo bindt je ook mensen aan u.

Goed. Solliciteer dan zelf ook bij het bedrijf waarover je spreekt.
Die personeelstekorten zijn er al enige tijd voor bepaalde technische profielen.
Neen want heb goed werk. Jij hebt blijkbaar moeite om je ongelijk toe te geven.
In het beruchte “corona-thread” hier is dat ook zo. Opmerkelijk.

Terug
Bovenaan