StevenFM
Well-known member
Nu het dan toch over besparen gaat, een onderzoek van Médor naar de buitensporige consultancykosten bij Infrabel en de NMBS.
Geen geld voor personeel, historisch lage stiptheden maar wel lucratieve bedragen die worden uitbetaald aan consultanten. En zulk een beleid leidt natuurlijk tot externalisering van je kennis waardoor je nog meer dure consultants moet inhuren.
Officieel gaven de Belgische spoorwegen tussen 2020 en 2022 45 miljoen euro uit aan consultancy, maar dat bedrag is sterk onderschat. Het echte bedrag ligt vijftien keer hoger: 612 miljoen euro. Dat blijkt uit interne documenten van Infrabel en NMBS. De best betaalde consultants factureren tot 300.000 euro per jaar, sommigen zelfs 9.000 euro per dag. Terwijl bakken publiek geld naar de private sector vloeit, gaan bovendien waardevolle competenties verloren.
Spoorwegjournalist Herman Welter is minder terughoudend. Hij heeft een uitgesproken mening, over de hele groep. "NMBS heeft de laatste decennia op een onverantwoorde manier geld uitgegeven aan consultants. Je kunt je vragen stellen over wat die werkelijk hebben bijgedragen aan een efficiënter treinverkeer dat beter is voor de gebruikers. De vertragingen, om maar iets te noemen, zijn nooit opgelost."
Zijn analyse komt overeen met de meningen die we binnen Infrabel optekenen. "Een hele hoop consultants heeft geen benul van wat de spoorwegen zijn," zegt Welter. "Een gewezen NMBS-directeur ergerde zich blauw aan hun methodes: om een beetje kennis op te doen, gingen ze met mijn personeel praten. En ze bleven maar kletsen, en in die tijd konden mijn mensen hun werk niet doen."
In een opdrachtbrief die we konden inkijken, kondigt TUC Rail prestaties "op jaarbasis" aan, waarvoor de consultant in 2014 300.000 euro krijgt en in 2015 nog eens hetzelfde bedrag. Een jaar eerder stelde de regering-Di Rupo een loonplafond in voor de bazen van openbare bedrijven: 290.000 euro. De consultants werden dus beter betaald dan de grote bazen van de spoorwegen.
En het is geen alleenstaand geval. Uit de documenten die we konden inkijken, blijkt dat een andere consultant, die al een decennium voor Infrabel werkt, tussen 2015 en 2020 in twee jaar tijd minstens 300.000 euro heeft gefactureerd.
Nog een laatste? Ook in 2014 was er een hooggeplaatste manager die via TUC Rail 1.200 euro per dag factureerde aan Infrabel, voor een totaalbedrag van 250.000 euro, exclusief btw. Zeven jaar later werd hij nog steeds beschouwd als een externe medewerker van Infrabel. Dat is wel een heel lange korte termijn.
Toen die tarieven openbaar werden gemaakt, sprak Marc Descheemaecker, gewezen CEO van NMBS, zich duidelijk uit: "Als je midden in de woestijn staat en er is iemand die je kan helpen om water te vinden, dan is elke minuut 100.000 euro waard." We herinneren er even aan dat Descheemaecker zelf zijn carrière is begonnen bij … McKinsey.
Zou het dan zo zijn dat we gedurende twintig jaar een watertekort hebben gehad bij de spoorweg? Het risico bestaat dat we nog steeds dorst hebben.
La voie royale — Rail belge : les vrais chiffres de la consultance
Officiellement, entre 2020 et 2022, les sociétés du rail ont dépensé 45 millions d’euros en frais de consultance. Un chiffre largement sous-estimé. Selon les calculs de Médor, il doit être multiplié par quinze. Médor complète l’information avec de nombreux documents internes au groupe SNCB. Les...
medor.coop
Bij NMBS en Infrabel zitten consultants in eerste klasse
De spoorwegbedrijven spendeerden 612 miljoen euro aan consultancy tussen 2020 en 2022.
apache.be
Geen geld voor personeel, historisch lage stiptheden maar wel lucratieve bedragen die worden uitbetaald aan consultanten. En zulk een beleid leidt natuurlijk tot externalisering van je kennis waardoor je nog meer dure consultants moet inhuren.
Laatst bewerkt: