Buitensporige consultancykosten bij Infrabel en NMBS

StevenFM

Well-known member
Nu het dan toch over besparen gaat, een onderzoek van Médor naar de buitensporige consultancykosten bij Infrabel en de NMBS.

Officieel gaven de Belgische spoorwegen tussen 2020 en 2022 45 miljoen euro uit aan consultancy, maar dat bedrag is sterk onderschat. Het echte bedrag ligt vijftien keer hoger: 612 miljoen euro. Dat blijkt uit interne documenten van Infrabel en NMBS. De best betaalde consultants factureren tot 300.000 euro per jaar, sommigen zelfs 9.000 euro per dag. Terwijl bakken publiek geld naar de private sector vloeit, gaan bovendien waardevolle competenties verloren.
Spoorwegjournalist Herman Welter is minder terughoudend. Hij heeft een uitgesproken mening, over de hele groep. "NMBS heeft de laatste decennia op een onverantwoorde manier geld uitgegeven aan consultants. Je kunt je vragen stellen over wat die werkelijk hebben bijgedragen aan een efficiënter treinverkeer dat beter is voor de gebruikers. De vertragingen, om maar iets te noemen, zijn nooit opgelost."

Zijn analyse komt overeen met de meningen die we binnen Infrabel optekenen. "Een hele hoop consultants heeft geen benul van wat de spoorwegen zijn," zegt Welter. "Een gewezen NMBS-directeur ergerde zich blauw aan hun methodes: om een beetje kennis op te doen, gingen ze met mijn personeel praten. En ze bleven maar kletsen, en in die tijd konden mijn mensen hun werk niet doen."
In een opdrachtbrief die we konden inkijken, kondigt TUC Rail prestaties "op jaarbasis" aan, waarvoor de consultant in 2014 300.000 euro krijgt en in 2015 nog eens hetzelfde bedrag. Een jaar eerder stelde de regering-Di Rupo een loonplafond in voor de bazen van openbare bedrijven: 290.000 euro. De consultants werden dus beter betaald dan de grote bazen van de spoorwegen.

En het is geen alleenstaand geval. Uit de documenten die we konden inkijken, blijkt dat een andere consultant, die al een decennium voor Infrabel werkt, tussen 2015 en 2020 in twee jaar tijd minstens 300.000 euro heeft gefactureerd.

Nog een laatste? Ook in 2014 was er een hooggeplaatste manager die via TUC Rail 1.200 euro per dag factureerde aan Infrabel, voor een totaalbedrag van 250.000 euro, exclusief btw. Zeven jaar later werd hij nog steeds beschouwd als een externe medewerker van Infrabel. Dat is wel een heel lange korte termijn.
Toen die tarieven openbaar werden gemaakt, sprak Marc Descheemaecker, gewezen CEO van NMBS, zich duidelijk uit: "Als je midden in de woestijn staat en er is iemand die je kan helpen om water te vinden, dan is elke minuut 100.000 euro waard." We herinneren er even aan dat Descheemaecker zelf zijn carrière is begonnen bij … McKinsey.

Zou het dan zo zijn dat we gedurende twintig jaar een watertekort hebben gehad bij de spoorweg? Het risico bestaat dat we nog steeds dorst hebben.


Geen geld voor personeel, historisch lage stiptheden maar wel lucratieve bedragen die worden uitbetaald aan consultanten. En zulk een beleid leidt natuurlijk tot externalisering van je kennis waardoor je nog meer dure consultants moet inhuren.
 
Laatst bewerkt:
Nu het dan toch over besparen gaat, een onderzoek van Médor naar de buitensporige consultancykosten bij Infrabel en de NMBS.




Geen geld voor personeel, historisch lage stiptheden maar wel lucratieve bedragen die worden uitbetaald aan consultanten. En zulk een beleid leidt natuurlijk tot externalisering van je kennis waardoor je nog meer dure consultants moet inhuren.
Daar loopt iets grondig mis. Zeker wanneer je vraagt wat ze concreet verbeteren aan de NMBS en de consultancy firma's zelfs geen antwoord kunnen of willen geven.
 
Consultants, ik heb er zelf al meerdere posts over geschreven.
Ik heb er zelf vaak genoeg mee te maken.
Het begint al met de omgekeerde piramide. De schuld van het management uiteraard.
Liefst nog zo weinig mogelijk intern technisch en administratief volk. En de overdaad aan managers, niet dat ze een meerwaarde betekenen.

Consultants moeten dan maar bijstaan.
Een wereld van ego-cashgrabbers.
Mensen die helemaal niet mee zijn met de materie, geen binding hebben met het eindproduct en de uiteindelijke klant.
Ze komen ook maar met de mentaliteit, zoveel mogelijk verdienen door zo min mogelijk te doen.
Zogenaamde experten en seniors die het verre van zijn.
De druk op de interne mensen onderaan is astronomisch en krijgen de shit van die consultants op hun kas.
De hoop managers boven hun: "alé dan kan nu toch niet moeilijk zijn hé? Doe maar beter uw best hé."

Een 'goed' vb blijft natuurlijk de damiaanactie, helemaal geplunderd:

Een serieuze uitholling van de maatschappij, die shift naar consultancy.

(Is ook een wereldje van ons kent ons. Veel van die managers hebben ook hun eigen firmaatje, die hun eigen volk proberen binnen te halen.
En dan begint het factureren voor elke scheet.)

Het is een verdere spiraal naar beneden.
Als je niet met het gezaag van de klanten en de uiteindelijke shit wilt te maken hebben, dus alles wilt doorschuiven naar de interne, moet je zelf consultant worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan