Auto Moto Waar tanken jullie?

Waar tanken jullie?

  • Vast tankstation, altijd dezelfde plaats

    Stemmen: 56 30,4%
  • Vast merk, maar daarom niet altijd dezelfde plaats

    Stemmen: 40 21,7%
  • Waar ik juist passeer wanneer ik moet tanken

    Stemmen: 26 14,1%
  • Waar ik het goedkoopst kan tanken

    Stemmen: 52 28,3%
  • Ik tank niet ik rij elektrisch

    Stemmen: 10 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    184
Wel, ik heb dat met ons grasmachien ook. Kga elk jaar een jerrycanneke van 5 liter gaan volgooien met 95(E10) en daar kan ik een heel jaar mee voort om 't gras af te rijden (in de zomer toch elke week een keer).
Deze week nog wat naft in de grasmachien gedaan dat dus al bijna een jaar in die jerrycan in de garage staat. Werkt allemaal perfect
 
Voorbije donderdag nog diesel getankt in Beringen aan €1,92/L. Vandaag passeerde ik in Hasselt op de Kuringersteenweg waar de diesel €1,92/L staat. Hier is de diesel ondertussen gezakt naar €1,84/L maar dus nog steeds een pak duurder dan bv in Hasselt.

Van waar zo een groot verschil ?
 
meerdere tankstations bij elkaar ?
Ik merk toch dat als er veel bij elkaar liggen, de prijs altijd lager is.
Als ik naar mijn werk rij passeer ik anderlecht industrie en daar liggen 5 tankstations op een stuk van 1km en dat is voor mij de goedkoopste plaats om te tanken in heel mijn regio.
 
Hangt in de eerste plaats van het merk van het tankstation af. Je hebt merken die altijd lage prijzen hanteren en andere die amper afwijken van de wettelijke max prijs.
 
Is tanken in Luxemburg momenteel nog (veel) goedkoper dan hier in BE?

Wij zitten van't weekend op een half uurtje van de grens daar en rijden eens tot in Luxemburg om alcohol. Dus twijfel ik om hier bij vertrek maar half vol te tanken om hem daar vol te smijten..
 
Tankkaart van 't werk.
Total, liefst in Roeselare omdat ik dan kan sparen voor carwashbeurten voor m'n eigen wagen. :unsure:
 
Een tijd geleden was hier een gesprek / topic over voor- en nadelen van de verschillende tankkaarten op de markt.
Kan iemand misschien de link hier naar plaatsen aub?
Ik ben nl. net als zelfstandige gestart en dien dus ook zelf een tankkaart aan te vragen. Tips eveneens steeds welkom!

Alvast bedankt.
 
Een tijd geleden was hier een gesprek / topic over voor- en nadelen van de verschillende tankkaarten op de markt.
Kan iemand misschien de link hier naar plaatsen aub?
Ik ben nl. net als zelfstandige gestart en dien dus ook zelf een tankkaart aan te vragen. Tips eveneens steeds welkom!

Alvast bedankt.
Network fleet card kan ik enkel aanraden.
 
Tankkaart van het werk, Maes netwerk dus sommige Shells, texaco's, q8's,... Maar niet allemaal. Ik tank wel 95 want 98 vind ik te gortig opt moment, zelf als moet ik het niet betalen.
 
Deze week nog wat naft in de grasmachien gedaan dat dus al bijna een jaar in die jerrycan in de garage staat. Werkt allemaal perfect
Toen ik nog een benzinemaaier (honda) had, deed ik dat ook. Tot die bijna niet meer wou starten en ik dat machien binnen stak om te herstellen. Bij het terug ophalen kreeg ik de vraag "hoe lang blijft jouw benzine staan?". De uitleg was: vroeger was dat geen probleem, maar met de additieven nu mag je dat niet langer dan 3 maand laten staan. Daarna veranderen die additieven te veel, en vormen een laag in je carburateur die niet meer weg te krijgen is. Beter is om na 2-3 maand wat nog rest in je auto te kappen, en nieuwe te nemen voor de benzinemaaier.
 
Ik heb hier eens in de buurt in zo'n bedon van 20 liter diesel getankt. De kleur verschrok ik me wel van. Ze hebben de rooie proberen te ontkleuren en in de witte pomp gedaan. Want diesel voor auto's heeft nooit een rood achtige kleur.
Sindsdien tank ik er niet meer en doe ik er altijd vpower in. Duurder maar gerustgesteld en iets meer cetaan gehalte.
Gaat ook wat langer mee dan die ander. Want die verdween als sneeuw voor de zon. Hij verbruikte meer dan met Vpower.
 
Toen ik nog een benzinemaaier (honda) had, deed ik dat ook. Tot die bijna niet meer wou starten en ik dat machien binnen stak om te herstellen. Bij het terug ophalen kreeg ik de vraag "hoe lang blijft jouw benzine staan?". De uitleg was: vroeger was dat geen probleem, maar met de additieven nu mag je dat niet langer dan 3 maand laten staan. Daarna veranderen die additieven te veel, en vormen een laag in je carburateur die niet meer weg te krijgen is. Beter is om na 2-3 maand wat nog rest in je auto te kappen, en nieuwe te nemen voor de benzinemaaier.
Qua (in)stabiliteit van benzine hebt ge eigenlijk 2 meest waarschijnlijke fenomenen.

Eerste is de aanwezigheid van (bio)ethanol tot bijna 10% in wat men “E10” noemt aan de pomp. Die ethanol op zich is geen probleem, maar die bevat altijd een relatief hoge hoeveelheid opgelost water (ethanol trekt water aan). Dit in combinatie met vocht uit de omgevingslucht kan op langere termijn voor problemen zorgen. (brandstoftank “ademt” zodat er lucht in de plaats kan komen wanneer je brandstof verbruikt).
Wanneer er teveel opgelost water in de benzine zit (wat bij E10 dus een mengsel is van fossiele brandstof en ethanol) krijg je “fasescheiding”. Het water verzamelt zich op de bodem (want dichtheid van water is zwaarder dan van benzine). De ethanol in de benzine wil qua polariteit liever in het water zitten dan in de benzine, dus migreert uit de fossiele brandstofmatrix naar het water op de bodem van de benzinetank.
Afhankelijk van welke fase je motor binnenkrijgt, is dat de fossiele benzine zonder ethanol of het water met ethanol.
Het eerste is niet heel problematisch. De ethanol werd toegevoegd om voldoende hoog octaan getal te hebben (95/98 dat we aan de pomp zien). Dus als die ethanol niet meer in de benzine zit, haalt de fossiele benzine niet zijn octaan getal en gaat de motor niet zuiver lopen/kloppen (maar geen ramp als dat sporadisch gebeurt tot een volgende tankbeurt).
Het tweede is uiteraard problematischer; motor verslikt zich aan het water en valt stil.

Tweede fenomeen is oxidatie van de brandstof. In benzine wordt vaak een olefinen stroom gemengd afkomstig van een kraking reactor. Dat zijn minder stabiele componenten die in contact met zuurstof kunnen reageren en daarbij een soort polymeerresidu vormen (“gum”). Dat zet zich af in de motor en zal die uiteindelijk ook doen falen. Om dit tegen te gaan, wordt een anti-oxidant toegevoegd aan die instabiele olefinen stroom. Bij langdurige stockage van de brandstof is dat additief uitgewerkt en kan de oxidatie reactie van de olefinen terug starten. Kwaliteitsbrandstof zou minstens een jaar stabiel moeten zijn. Bij andere kan dat na een paar maanden al opspelen.

Om beide fenomenen te vermijden, tank je voor dergelijke motoren en gebruik best 98 (E5). Die kán tot Max 5% ethanol bevatten (ipv 10% bij E10). Maar bij bijvoorbeeld Esso bevat de 98 helemaal geen ethanol.
E5 98 bevat typisch ook bijna geen olefinen stroom omdat die een heel slecht effect heeft op het octaan getal (en er dus oneconomisch veel andere, dure componenten nodig zijn om met veel olefinen alsnog een mengsel te krijgen dat voldoende hoog zit in octaan). Dus ook het oxidatie probleem heb je veel minder bij 98.
 
Toen ik nog een benzinemaaier (honda) had, deed ik dat ook. Tot die bijna niet meer wou starten en ik dat machien binnen stak om te herstellen. Bij het terug ophalen kreeg ik de vraag "hoe lang blijft jouw benzine staan?". De uitleg was: vroeger was dat geen probleem, maar met de additieven nu mag je dat niet langer dan 3 maand laten staan. Daarna veranderen die additieven te veel, en vormen een laag in je carburateur die niet meer weg te krijgen is. Beter is om na 2-3 maand wat nog rest in je auto te kappen, en nieuwe te nemen voor de benzinemaaier.
Aha, dat verklaart waarom mijn grasmaaier de afgelopen zomer altijd geluid maakt in sinusgolven. Daar zit benzine in van zeker een jaar oud 🤣
 
Ondertussen zijn we weer een half jaar verder, m'n grasmachine draait nog steeds als een zonnetje op 95E10 van 2,5j oud. :p
 
Terug
Bovenaan