Waar ben jij nostalgisch naar?

De tijd vooraleer ik werd gebannen uit het topic “corona” met voorspellingen die zijn uitgekomen…maar waar niemand in geloofde. De vaccins waren de weg naar de “vrijheid”…😂😂😂

Kunt hier es proberen:

Kunt hier es proberen:
Als een voorspelling uitkomt dan hoort die niet in de beerput te belanden. 🙂

Bij mijn oma werd er s’morgens spek met eieren gegeten, met een dikke snee brood dat nog met de vuisten gekneed werd alvorens de oven in te gaan.
Het vet wat in de pan lag vh spek te bakken , werd zorgvuldig in een bakje gedaan om erna zoals boter op de boterham te smeren
Die hadden geen last van cholesterol raar genoeg

Awel das ook mijn ervaring. Alles bij mijn oma was zodanig lekker omdat het lag te zwemmen in de boter.

Bij mijn oma werd er s’morgens spek met eieren gegeten, met een dikke snee brood dat nog met de vuisten gekneed werd alvorens de oven in te gaan.
Het vet wat in de pan lag vh spek te bakken , werd zorgvuldig in een bakje gedaan om erna zoals boter op de boterham te smeren
Die hadden geen last van cholesterol raar genoeg
Na het bakken van het spek zwierde mijn bompa zaliger een boterham in de lege pan met het spekvet en toen die krokant gebakken was deed hij er bruine suiker op. Absoluut niet gezond, maar een heerlijke guilty pleasure.

Het helpt wel om dikkere sneden spek in de pan te zwieren, dan heb je zelfs geen boter nodig om de pan in te vetten omdat het vet toch smelt.

Na het bakken van het spek zwierde mijn bompa zaliger een boterham in de lege pan met het spekvet en toen die krokant gebakken was deed hij er bruine suiker op. Absoluut niet gezond, maar een heerlijke guilty pleasure.

Het helpt wel om dikkere sneden spek in de pan te zwieren, dan heb je zelfs geen boter nodig om de pan in te vetten omdat het vet toch smelt.
Bij goei vet spek gebruikt ge idd geen boter. Mijn grootouders (en ikzelf) sopten gewoon onze boterham in de pan, zo lekker :drool:.
Mijn grootmoeder had vroeger zo nog een oud pannetje om kroketten te bakken (in plaats van een friteuse). Daar bakte ze kroketten echt superbruin in, sowieso niet gezond (hoge temperatuur waarschijnlijk) maar zoooooo lekker :drool:, ik heb daar vaak gewoon kroketten gegeten, zo platgedrukt en veel zout onder :drool:.

Mijn bompa maakte dat exact hetzelfde en dat was idd heerlijk! Heel fijne traditie dat we dit aten wanneer we als kind gingen helpen om zijn patatten uit te doen.

Nog beter is om wat water bij uw spek te doen. Dan smelt het vet en tegen dat het water verdampt is heb je een lekker badje spekvet om je spek krokant in te bakken :drool:

Mmmmm grootmoeders eten en ouderwetse kookstijlen zonder rekening te houden met cholesterol en zo 😁🤤🤤🤤

Op zondag werd vroeger bij ons ook de pan met spek op tafel gezet en dan soppen met de boterham erin

Oe oe, share the knowledge!
Pft ik stoefte wel even met mijn kennis maar ik was lichtelijk aan het overdrijven :shy:
Mijn oma is helaas te vroeg en onverwacht gestorven waardoor ik niet alle recepten heb kunnen maken met haar.
En ik was in die tijd meer fan van de desserts dus ik ben goed in apfelstrudel, notenstrudel, sachertorte, ...
En de marielenknudl en swetschkenknudln.
Ik heb wel haar zelfgeschreven receptenboekje maar dat is in zo plat Oostenrijks dialect vermengd met wat Nederlands geschreven.

Pft ik stoefte wel even met mijn kennis maar ik was lichtelijk aan het overdrijven :shy:
Mijn oma is helaas te vroeg en onverwacht gestorven waardoor ik niet alle recepten heb kunnen maken met haar.
En ik was in die tijd meer fan van de desserts dus ik ben goed in apfelstrudel, notenstrudel, sachertorte, ...
Ik heb wel haar zelfgeschreven receptenboekje maar dat is in zo plat Oostenrijks dialect vermengd met wat Nederlands geschreven.
Zalig toch!
Ik heb hier nog een recept voor Brusselse wafels van mijn grootvader liggen. Die werden op elk familliefeest gebakken (uiteraard met vers geklopte slagroom en poedersuiker).

Mijn moeder was geen fijne kokkin of recepten kokkin, zij had gewoon een hele cataloog eenvoudige (tegenwoordig noemen ze dat Klassiek Belgisch) gerechten en ik mis dat echt wel. Witloof met balletjes, stoofvlees, hutsepot,… maar door háár gemaakt, daar zat de smaak in.

Strudels en sachertorte zoveel ik binnen krijg, maar wat die Oostenrijkers zien in die knudls heb ik toch nooit gesnapt.
Recept:
  1. Maak deeg
  2. Klets op bord
  3. Overgiet met soep / vanille saus / chocolade / iets naar keuze
ESSEN IST FERTIG GOTTVERDAMMT !!!!!

Strudels en sachertorte zoveel ik binnen krijg, maar wat die Oostenrijkers zien in die knudls heb ik toch nooit gesnapt.
Recept:
  1. Maak deeg
  2. Klets op bord
  3. Overgiet met soep / vanille saus / chocolade / iets naar keuze
ESSEN IST FERTIG GOTTVERDAMMT !!!!!
Aaah maar mijn knoedels zijn van een luchtig aardappeldeeg, gewenteld in geroosterd paneermeel, gevuld met verse pruimen of abrikozen en daar een wolkje bloemsuiker overheen.
AIs ik wist hoe ik een foto kon posten hier zou ik het tonen.
de knoedels in de soep zijn hier of kleine tarwegriesmeel knoedels of met lever gemaakt. Die van lever zijn wel wat zwaar ja 😁🤤

Terug
Bovenaan