Waar ben jij nostalgisch naar?

De speelplaats begin jaren 90:

Ik herinner me nog 5de-6de leerjaar, begin jaren 90, toen de Game boy net uitkwam. Toen altijd zelfde 2-3 gastjes die een Game Boy mee namen naar school en er mee uitpakten tijdens de speeltijd. Was toen ook een jongensschool, dus dat gaf nogal wat ambiance. Mario spelen en daar achter een boel gasten die probeerden mee te kijken...natuurlijk, amper iemand die iets kon zien van dat scherm met een kijkhoek van 2 keer niets. Maar bleef toch fijn zicht :D

Dan de 'klassieke' truuk van de 'afgesneden vinger' in een stekkendooske :D Eerste keer dat je dat zag als 10 jarig ventje was toch schrikken. Vinger in een stekkendoosje steken, wat watten op de bodem leggen en ergens halverwege de vinger wat eosine ('rood') smeren. Dan vragen aan de jongere klasgenootjes: Moet je mijn afgesneden vinger eens zien?
Hilarisch gewoon.

Vier op rij spelen met takjes, steentjes, twijgjes en bladeren...wat waren we toen snel content.

Een woord, respect, ver zoek dezer dagen.

Iets leuker, het programma "alles kan beter".

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik herinner me nog 5de-6de leerjaar, begin jaren 90, toen de Game boy net uitkwam. Toen altijd zelfde 2-3 gastjes die een Game Boy mee namen naar school en er mee uitpakten tijdens de speeltijd. Was toen ook een jongensschool, dus dat gaf nogal wat ambiance. Mario spelen en daar achter een boel gasten die probeerden mee te kijken...natuurlijk, amper iemand die iets kon zien van dat scherm met een kijkhoek van 2 keer niets. Maar bleef toch fijn zicht :D
.

Haaaa de Game boy periode! Toen Pokémon Red & Blue uitkwam had iedereen in onze klas dat (ik de blauwe:coolbrows:), continue zoeken naar mensen die de rode hadden om Pokémons te ruilen. Er had maar 1 iemand in onze klas zo een kabeltje om uw gameboys te verbinden wel, die was toen even zeer populair...

En de dagelijkse potjes voetbal toen we jong waren. We hadden geen goaltjes op onze speelplaats dus markeerden we de doelpalen met jassen/truien op de grond. Continue discussie dat het "binnen" of "neje, tegen de paal!" was dan.:biglaugh:

Die van ons waren al metalen palen :D

Ook totaal ondenkbaar nu: ik 'mocht/moest' tijdens de speeltijd soms naar de plaatselijke kruidenier om Stimorol-sjieken gaan van een leerkracht. Was maar 100 meter van het school...maar kan me inbeelden dat nu zoiets meerdere alarmbellen zou doen afgaan.

Ook totaal ondenkbaar nu: ik 'mocht/moest' tijdens de speeltijd soms naar de plaatselijke kruidenier om Stimorol-sjieken gaan van een leerkracht. Was maar 100 meter van het school...maar kan me inbeelden dat nu zoiets meerdere alarmbellen zou doen afgaan.
Moest als 7-8 jarige ook sigaretten gaan halen voor ons vader in de gazettenwinkel. Curieus hoe men nu zou reageren als zo'n pagadderke zoiets zou komen kopen :laugh:

Moest als 7-8 jarige ook sigaretten gaan halen voor ons vader in de gazettenwinkel. Curieus hoe men nu zou reageren als zo'n pagadderke zoiets zou komen kopen :laugh:
Nu zou je geweigerd worden. Sigaretten mag je niet verkopen aan minderjarigen. Heb zelf nog in een krantenwinkel gewerkt en de bazin was daar heel strikt in.

Je zag natuurlijk meestal één van de oudere kinderen in de buurt sigaretten kopen voor de anderen, maar die kan je niet weigeren.

lol, in het vijfde lager heb ik nog sigaretten moeten halen voor de leraar. Wel zot, dat zoiets toen gewoon allemaal kon. Een leraar die een 10-11 jarige naar buiten stuurt om achter sigaretten te gaan. :crazy:

lol, in het vijfde lager heb ik nog sigaretten moeten halen voor de leraar. Wel zot, dat zoiets toen gewoon allemaal kon. Een leraar die een 10-11 jarige naar buiten stuurt om achter sigaretten te gaan. :crazy:
Idem te denken dat ik in mijn jonge tijd voor mijn vader met 20 Frank ( 0,5 €) naar de dagbladhandel liep voor en pakje sigaretten en de krant en nog geld over had voor wat snoep...wat kost dat eigenlijk nu een pakje Gauloises Blonde sigaretten (ben niet roker)?

Idem te denken dat ik in mijn jonge tijd voor mijn vader met 20 Frank ( 0,5 €) naar de dagbladhandel liep voor en pakje sigaretten en de krant en nog geld over had voor wat snoep...wat kost dat eigenlijk nu een pakje Gauloises Blonde sigaretten (ben niet roker)?
Hier jongen, 40 frank. Een pakje Oranje Boule d'Or en met de rest koopt ge snoepkes

Mijne illegale handel op de speelplaats: toverbollen en sigaretten verkopen aan de internen. 5fr/ sig 🤣

Met een paar man een slachtoffer zoeken om te ‘paalneuken’
Dwz: met 4 man de armen en benen vasthouden van iemand. De benen uit elkaar en dan de ballen tegen de basketbalpaal knallen.
vuilbakken in de fik steken.
Net na het middageten met de hele groep zo snel mogelijk naar buiten om te roken, met één iemand op de uitkijk om te kijken als de opzichter niet kwam

Wat wa het leven toch simpel zonder die smartphones op de speelplaats
😃😃😃

Ik herinner me nog 5de-6de leerjaar, begin jaren 90, toen de Game boy net uitkwam. Toen altijd zelfde 2-3 gastjes die een Game Boy mee namen naar school en er mee uitpakten tijdens de speeltijd. Was toen ook een jongensschool, dus dat gaf nogal wat ambiance.

Dat lijkt nu toch ook zo raar, gescheiden scholen voor jongens en meisjes in het lager.
Volgens mij was dat in die periode al vrij zeldzaam geworden, de school waar ik zat was uiteindelijk de allerlaatste school in Vlaanderen die gemengd werd (in theorie dan toch, in praktijk is dat zelfs pas nog maar enkele jaren het geval)

Laatst bewerkt:
In 1994 zat ik in het 1e leerjaar. Ook gescheiden, vanaf 1995 ineens gemengd. Vooral raar dat de helft van de klas (kameraden) ineens opgesplitst werd en aangevuld met meisjes. Op uw 7-8j boeit dat nog niet :D

In 1994 zat ik in het 1e leerjaar. Ook gescheiden, vanaf 1995 ineens gemengd. Vooral raar dat de helft van de klas (kameraden) ineens opgesplitst werd en aangevuld met meisjes. Op uw 7-8j boeit dat nog niet :D
Hier ook enkel jongens tot het 5e leerjaar. Was ook even aanpassen.

Hier van eerste tot zesde leerjaar, 1986-1992, enkel jongens. Vond dat toen, ook achteraf bekeken, wel plezant. We waren allemaal kameraden in en uit de klas. Ook alle leerkrachten waren mannen. Overblijfsel van een 'broederschool'. Wel serieuze aanpassing in het eerste middelbaar :D

Terug
Bovenaan