Vulkanen & aardbevingen-thread

Nu wachten op hln reacties van ruslands nucleaire test die ze daar gedaan hebben🤣

Heb het ook gelezen maar zou die tsunami echt zo ver tot amerika gaan zoals op de simulatie te zien is?? Zou wel straf zijn
Ja dat kan, en dat is ook gebeurd. Al lijkt het allemaal (gelukkig) nog vrij mee te vallen. Het helpt dat de meest direct getroffen regio vrij dunbevolkt is, en dat ze in Japan en andere dichtgelegen regio's ervaring hebben met dit soort toestanden. Misschien een beetje voorbarig maar het zou wel ééns één van de minst dodelijke aardbevingen van deze magnitude kunnen worden (of laat ons dat toch hopen). Het lijkt ondertussen dat het ergste voorbij is.

Ik ben een beetje verrast want ik dacht eigenlijk dat Kamchatka nog niet klaar was voor een aardbeving van deze kracht. Ik dacht eerder tweede deel van deze eeuw of rond 2050. Dit vind ik vrij vroeg, maar blijkbaar heeft de aardbeving van 1952 relatief weinig slip vrijgegeven voor een aardbeving van die kracht toen. Dit is ook een plaatrand met een vrij snelle subductiesnelheid dus normaal gezien heb je toch zeker één keer in de eeuw een zware aardbeving daar, zoals in 1737, 1841, (1923 maar iets zwakker), 1952 en vandaag dus. Die van 1737 was wellicht de zwaarste van de die die ik net opnoemde (geschat op M9.3).

Ook enkele vulkanen met een geschiedenis van explosieve uitbarstingen die relatief dichtbij het epicenter liggen (Koryatsky & Avachinsky) dus het wordt ook uitkijken of de aardbeving een impact zal gehad hebben op hun activiteit.

Laatst bewerkt:

3 dagen geleden is deze video gepost. Knap staaltje van vakmanschap.
Toeval

Kanaal postte bijvoorbeeld ook dit 10 dagen geleden, en is blijkbaar bezig met een reeks video's om elke zone in de Ring of Fire te bespreken.

Dat er daar ooit een nieuwe aardbeving zou komen is geweten (alsook voor de andere zones dat het aan het bespreken is). Het is onmogelijk om aardbevingen precies te voorspellen, en dat heeft het kanaal ook niet gedaan.

Ook enkele vulkanen met een geschiedenis van explosieve uitbarstingen die relatief dichtbij het epicenter liggen (Koryatsky & Avachinsky) dus het wordt ook uitkijken of de aardbeving een impact zal gehad hebben op hun activiteit.

n6iqIFf.png

Bij één is het al gebeurd. Deze ligt eigenlijk zelf ietsje verder van het epicenter dan de twee die ik vermelde

omdat de aardbeving zo diep was is er geen grote tsunami van gekomen?
Ik heb niet op de vraag beantwoord omdat ik het antwoord er niet op ken, anders ging ik erop geantwoord hebben maar denk dus niet dat ik het genegeerd heb. Wat ik wel weet is dat niet elke tsunami op een even zware aardbeving dezelfde is, maar ik weet niet in detail waar dat dat wel mee te maken heeft (duur v/d aardbeving, diepte, etc.?). Ik denk dat het behoorlijk complex is en ik ken te weinig over de fysieke parameters van een tsunami om daar een antwoord op te kunnen geven.

NYT heeft een artikel rond jouw vraag. Al gaat het niet echt zo in detail, conclusie van de artikel is eerder van... "We hebben meer onderzoek nodig, maar het lijkt erop dat het een zware aardbeving was maar niet zwaar genoeg om een tsunami zoals in 2004 en 2011 te doen creëren."

According to Diego Melgar, a geophysicist at the University of Oregon, part of the reason the tsunamis were weaker than anticipated may have to do with the size of the earthquake. “There’s big,” he said. “And then there’s really, really, really big.”

“Not all earthquakes are created equal,” Dr. Melgar said. “We’re still untangling the details. It’s going to take weeks to months of research to figure out exactly what happened.

More likely than not, this earthquake just wasn’t big enough to create a catastrophic wave. “Don’t get me wrong, it’s still huge,” he said. “But those in 2004 and 2011 were behemoths.”

Moet ook nog bij gezegd worden dat de meest directe impact van een tsunami in de meest nabijgelegen regio's zijn. Voor gisteren was dat in het dunbevolkte Kamchatka waar kustgemeenschappen dieper in het binnenland bevonden. De kust van Kamchatka is verder ruig met cliffs en fjorden, en het is ook totaal niet toeristisch (of toch niet voor de zon, het strand en de zee). Dan kan een zware tsunami daar eigenlijk niet zo heel veel doen. Een haven in Rusland heeft zware schade opgelopen in de baai van Kamchatka maar daar zijn verder geen dorpen en steden. Er waren er vroeger maar die waren verwoest na de aardbeving van 1952. De autoriteiten in de Sovjet Unie (of lokale) hebben toen besloten om de gemeenschappen dieper in het binnenland terug op te bouwen. Op een van die locaties van waar er toen een dorp of kleine stad was, is er nu nog steeds die haven die wel degelijk zware schade opliep.

In 2011 veroorzaakte de tsunami in Japan ook amper slachtoffers buiten Japan. Wat verder ook hielp was dat het dag was overal in de Stille Oceaan wat ervoor zorgt dat veel meer mensen eigenlijk tijdig gewaarschuwd konden worden.

Edit crew: Illegale link verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijkt dat vlak waar de aardbeving zich voordeed ook een belangrijke submarine/kernwapenbasis van de Russen gelegen is, die zou grotendeels wel gespaard gebleven zijn, volgens wat de Russen dan beweren alleszins.

Blijkt dat vlak waar de aardbeving zich voordeed ook een belangrijke submarine/kernwapenbasis van de Russen gelegen is, die zou grotendeels wel gespaard gebleven zijn, volgens wat de Russen dan beweren alleszins.
Wel een interessante regio om in Google Maps te verdwalen. Hier en daar toch verlaten legerbasissen gevonden, boeiende geologische formaties en prachtige natuur. Jaren geleden ben ik eens een georganiseerde reis tegengekomen naar Kamtsjatka en die leek me de moeite waard.

GxbA1uIW0AABwm-

En nummer twee. Deze vind ik eigenlijk nog verrassender omdat deze al vijf eeuwen geen activiteit vertoond heeft. Laatste uitbarsting is 1463 met een foutmarge van 40 jaar. Niet Kronotsky die veel bekender is, maar wel een buur van Kronotsky.

En nog een bron: https://edition.cnn.com/2025/08/03/europe/tsunami-russia-earthquake-volcano-intl-hnk

Lewotobi laki laki verder ook met een stevige uitbarsting op 1 augustus (maar heeft er al eerdere gehad afgelopen maanden en jaar). Aswolk tot 18 km hoogte.

Laatst bewerkt:
Voor een vulkaan is vijf eeuwen eigenlijk vrij recent. De geologische tijd werkt op een heel andere manier als de tijd zoals wij het als mens percipiëren. We leven hoop en al 85 tot 100 jaar, dat staat gelijk aan een seconde voor een vulkaan. Vandaar vind ik het wel een interessant gegeven dat dit de eerste waargenomen uitbarsting is van de Krashennikov. Wie weet maken we ooit eens een eerste uitbarsting waar van een supervulkaan mee. Maar dat is mogelijk dan meteen de laatste keer. :unsure:

Voor een vulkaan is vijf eeuwen eigenlijk vrij recent. De geologische tijd werkt op een heel andere manier als de tijd zoals wij het als mens percipiëren. We leven hoop en al 85 tot 100 jaar, dat staat gelijk aan een seconde voor een vulkaan. Vandaar vind ik het wel een interessant gegeven dat dit de eerste waargenomen uitbarsting is van de Krashennikov. Wie weet maken we ooit eens een eerste uitbarsting waar van een supervulkaan mee. Maar dat is mogelijk dan meteen de laatste keer. :unsure:
Ik vraag mij af of er dan niet al jaren van tevoren tekenen zouden zijn als een supervulkaan zoals Yellowstone op uitbarsten staat. Dat zoiets m.a.w. niet van vandaag op morgen gebeurt zoals een gewone vulkaan (en daar zijn er dikwijls ook tekenen zoals allerlei kleine aardbevingen). Seismologen/vulcanologen houden dat tegenwoordig toch allemaal goed in de gaten.

We hebben wel nog geen uitbarsting meegemaakt van een supervulkaan dus we hebben geen praktijkervaring :unsure:

Ik vraag mij af of er dan niet al jaren van tevoren tekenen zouden zijn als een supervulkaan zoals Yellowstone op uitbarsten staat. Dat zoiets m.a.w. niet van vandaag op morgen gebeurt zoals een gewone vulkaan (en daar zijn er dikwijls ook tekenen zoals allerlei kleine aardbevingen). Seismologen/vulcanologen houden dat tegenwoordig toch allemaal goed in de gaten.
De activiteiten van die vulkanen worden inderdaad wel goed in kaart gebracht, maar ze hebben nog altijd geen sluitend voorspellingsmodel wanneer een vulkaan komt uit te barsten of wanneer er een aardbeving zou gebeuren. Ik ben daar trouwens een leek in, maar ik kan me inbeelden dat je moet rekening houden met een enorme hoeveelheid parameters die op zichzelf elkaar beïnvloeden wat een accurate voorspelling dus moeilijk maakt. Net zoals het weer, trouwens.

En dan krijg je reacties van Fabienne en Ludo, beiden net gepensionneerd, op FB van "Jaja, de ExPeRts zullen het wel maar uitleggen met hun KliMaAtHysteRiE en wij maar betalen en die wetenschappers hun zakken maar vullen met hun nutteloze onderzoeken en nog weten ze het niet. Wat een lomperikken!".

omdat de aardbeving zo diep was is er geen grote tsunami van gekomen?
Ja, ik heb elders ook al gelezen dat de diepte van de aardbeving (of diepte van de area of slip) de tsunami temperde.

Verder ook nog een interessante video gevonden van de tsunami. Toont ook aan waarom dat een tsunami in Kamchatka minder impact zal hebben. Het is gewoon een afgelegen en dunbevolkt gebied, en vrij heuvelachtig.

Het was verder ook juist laagtij en over de gehele Stille Oceaan dag zodat niemand verrast werd s'nachts.

We hebben wel nog geen uitbarsting meegemaakt van een supervulkaan dus we hebben geen praktijkervaring :unsure:

Ja, Yellowstone wordt zodanig nauwlettend in de gaten gehouden dat het super obvious zou zijn mocht die vulkaan iets heftigs doen. Al zal er bij een phreatische uitbarsting (gewoon water en gas) geen tot amper een waarschuwing zijn. En laat dat ook net de meest voorkomende type uitbarsting zijn daar. Mensen vergeten soms dat niet elke uitbarsting van een "supervulkaan" een superuitbarsting is. Maar mocht er daadwerkelijk "een superuitbarsting" plaatsvinden binnenkort daar, dan zouden we het wel weten... Dus ik zou me op dat vlak niet al te veel zorgen maken.

Het grote gevaar zit hem in de vulkanen die niet of nauwelijks bestudeerd zijn en die ons op die manier kunnen verrassen, en dat zijn meestal niet degene in westerse landen zoals de Verenigde Staten, Europa of Japan. De vulkanen gepopulariseerd in de media tot supervulkanen zijn niet toevallig ook altijd westerse vulkanen en in het geval van het Duitse Laacher See, het Griekse Santorini of de Italiaanse Campi Flegrei ook onterecht gezien er geen bewijs is dat ze in het verleden een VEI8 uitbarsting geproduceerd hebben en een "supervulkaan" wordt enkel beschreven als zo indien ze dat gedaan hebben. Al komt Campi Flegrei wel dichtbij dus daar kan ik het nog begrijpen.

Laatst bewerkt:

kQSeg7g.png

Ik had er van gehoord een paar maand geleden, er was veel onrust. Maar uiteindelijk dacht ik niet meer dat er iets ging gebeuren, nadat het wat stil werd. Tot nu dus...

Oe53Ec2.png

Mogelijk wat implicaties voor de luchtvaart.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan