Vriendschap is moeilijk in The Banshees of Inisherin

Confession time: Ik werkte in Bruges tijdens de hoogtijd van de film In Bruges en wat een godsgruwelijke tijd met toeristen was dat. Ik kende het onding vanbuiten door de hoeveelheid quotes van gasten. Eens een aantal jaar verstreken, kan ik de film nu wel op prijs stellen, maar het heeft toch even geduurd.

Regisseur van In Bruges, Martin McDonagh heeft ondertussen een heel indrukwekkende catalogus van werk. Er is Seven Psychopaths en het Oscarwinnende Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, het fantastische toneelstuk Hangmen (aanrader!) en nu dus The Banshees of Inisherin. Net als destijds in Brugge krijgen we in de hoofdrol Colin Farell en Brendan Gleeson. Dit keer gaan we terug naar het Ierland van 1923 en de vriendschap tussen Pádraic en Colm. Of liever, de foutgelopen vriendschap tussen beiden. Colm wil niks meer met Paddy te maken hebben, maar Pádraic heeft geen idee waarom dat zou zijn. Colm dreigt zelfs dat als zijn vroegere vriend nog een woord tegen hem spreekt, hij zichzelf iets zal aandoen. Paddy probeert met de hulp van zus Siobhán (Kerry Condon, Better Call Saul) en de jonge Dominic toch een oplossing te vinden, maar door het ultimatum van Colm lopen de dingen al snel uit de hand.

Voor Martin McDonagh is dit zijn eerste film in zijn thuisland. Hij heeft, in zijn eigen woorden, gekozen voor een verhaal met een trieste start dat enkel maar exponentieel erger wordt. Een verhaal over een breuk, maar met de cinematografisch prachtige locatie van een Iers eiland om alles extra diepte te geven. In de trailer kan je duidelijk merken dat er heel veel humor in de prent zit, maar ook duidelijk voelen dat er ‘meer’ zit aan te komen en McDonagh kennende kan dat behoorlijk donker worden. The Banshees of Inisherin komt op 21 oktober in de zalen.

 
Terug
Bovenaan