phate_13
Well-known member
Dat kan. De vraag die terecht gesteld wordt is, moet je dat wel willen?Op zich kan je dat toch perfect cappen? Niemand zegt dat iemand met €10k per maand onbeperkt meer moet blijven betalen. Je kan werken met inkomensschijven en een maximumbedrag, zodat hogere inkomens iets meer bijdragen zonder hen daarom half uit het systeem te duwen.
Imo nog altijd logischer dan iedereen blind exact hetzelfde bedrag aan te rekenen en daarna even doen alsof €500 voor iedereen even zwaar weegt.
Meh... tbh moet heel het systeem imo eens grondig herbekeken worden: zowel langs de kant van de patiënt en wat die zelf betaalt, als langs de kant van artsen, prestaties, erelonen en terugbetalingen. Nu lijkt het debat veel te snel neer te komen op: waar kunnen we nog wat extra bij de patiënt halen?
Lasten op arbeid zijn al bij de hoogste. Er zijn nu al heel wat situaties die verzonnen kunnen worden waarbij het EN EN EN verhaal, toch wel zwaar begint door te wegen en je je afvraagt waarom je uberhaupt als werknemer nog iets presteert.
1. Zoals hierboven al aangestipt, waarom enkel kijken naar bruto arbeidsinkomen? Personen met een enorm vermogen. Huurinkomsten, kapitaalinkomsten, zelfstandige (dus op papier een lager geoptimaliseerd bruto loon, maar wel veel sparen via andere wegen), ... Naast ecocheques, maaltijdcheques, nettovergoedingen, bedrijfswagens, ...
2. Door dan nog eens de verdere loskoppeling van bruto tov. netto beschikbaar door jobbonus, creche naargelang loon, sociale woningen, sociale tarieven, ... eindeloos lijstje.
Door die combinatie is het verschil, in bepaalde gevallen, tussen "laag loon + veel voordelen" en "hoog loon + weinig voordelen" quasi nihil. En ja, dat zullen hopelijk uitzonderingen zijn in de praktijk. Maar zolang we hier aan blijven toevoegen, toevoegen & toevoegen welke voordelen er zijn aan "laag loon", wordt deze promotieval alleen maar groter.
Ik ben voor een enorme versimpeling van systemen, waarbij er zo min mogelijk uitzonderingsituaties komen aan de "voordelen" kant waarbij inkomen/vermogen als maatstaf wordt gebruikt. Geef zo veel mogelijk voordelen gelijk aan iedereen. Juist door hogere belastingen op hogere lonen, zoals nu al het geval, trekt zich dat netto dan wel recht. Maar vooral, hou niet enkel rekening met bruto loon.
Edit: En om toch even een kleine frustratie van me af te schrijven. Ik ben vorig jaar ook vader geworden. Zalig, daar niet van. Maar nu wel verschoten relatief recent van het systeem van creche op basis van inkomen. Dit wordt dus ook (op vrij obscure manier) berekend op basis van inkomen, maar dit is dus een vaststaand gegeven voor de gehele duur. Enkel als je inkomen 50% zakt (wtf?), kan er een herziening zijn (of je moet met het OCMW in gesprek als je de kost niet kunt dragen.)
Mijn vriendin is part-time gaan werken en ik ben job veranderd met betere balans (minder uren weg van huis) waardoor ons totaal jaarlijks inkomen gedaald is. Het tarief van de creche blijft gewoon behouden. Best absurd, dat je in een fictieve situatie waar je loon met 40% zakt toch hetzelfde dient te blijven betalen. (Bij ons is het verschil niet zo groot, maar blijft gewoon zonde aangezien het duur genoeg blijft.)
)