Voorstel tot invoering ‘franchise’ in gezondheidszorg

Dat noemen ze solidariteit. Een sportblessure is niet leuk, kan je nagaan wat het is als je met aangeboren toestanden zit, en/of chronische zaken die je ook gewoon overkomen zonder dat je daar schuld aan hebt. Ah ja, ik mag wel geld opbrengen maar liefst niks kosten. Terwijl mijn loon ook belast wordt?

Ja, dat is onmenselijk. Want je redeneert dus van hoe meer kosten je hebt, des te kleiner het in percentage is. Dat slaat helemaal nergens op.

Ik heb nooit kunnen dromen van een marathon. Chronische aandoeningen zetten dingen in een ander perspectief. Ik ben al blij als ik als bijna 38-jarige eens gewoon terug kan stappen.

In mijn geval zou ik aan die 500€ zitten hoor, ik ben voor een sportblessure na mijn laatse marathon al verschillende keren naar de dokter + kine + radioloog mogen gaan. Ik vind het niet onaanvaardbaar dat ze wat meer kosten (die ik gemaakt heb) aan mij daarvoor gaan doorrekenen. Ook in jouw geval zou het nog altijd gaan om minder dan 1% van de kosten die aan je doorgerrekend worden. Is dat nu zo onmenselijk?

Het is geen nieuwe kost hoor, het is vandaag ook al een kost, nu wordt de rekening gewoon door iedereen betaald.
Het enige dat ze willen veranderen is een mini-fractie van deze kosten doorrekenen naar de persoon die de kost gemaakt heeft en niet langer verdelen over iedereen.
Which is the entire effing point van een... ver-ze-ker-ing. Dat de kosten vandaag over iedereen verdeeld worden, is geen fout in het systeem die gefixed moet worden. Dat is het systeem.

Jij spreekt constant over “de gebruiker” of “de persoon die de kost gemaakt heeft”, alsof iemand met kanker, diabetes of een sportblessure bewust een dienst heeft geconsumeerd en daarvoor persoonlijk de rekening moet krijgen. Die persoon heeft geen “kost gemaakt” hé... die heeft gewoon pech. Such is life. Dan ben ik verdomd blij dat ik in een land als België woon, waar we dat risico collectief dragen (met alle plezier zelfs, daarvoor betalen we belastingen uiteindelijk), los van het feit dat besparingen en hervormingen in o.a. de zorg zeker nodig zijn.

Als je zegt dat we die kosten voortaan meer moeten doorrekenen aan degene die ziek wordt, dan kies je er gewoon voor om het verzekeringsrisico opnieuw bij de individuele patiënt te leggen. Dat mag je zeker en vast ideologisch verdedigen (ook al heb je dat eingelijk nog altijd ni gedaan, maar soit), maar doe dan niet alsof dit een neutrale efficientiemaatregel is. Because it isn't.

“Het is maar een mini-fractie” ontwijkt opnieuw alles. Letterlijk alles. Opnieuw: voor iemand met een hoog inkomen kan €500 (of zelfs €1000 volgens jou, wat weer genoeg zegt over jouw persoonlijke situatie. Dit is absoluut geen oordeel, maar de wereldvreemheid barst er van los) relatief beperkt zijn. Voor iemand met weinig financiële marge is da een serieuze drempel. Hoezo is dat zo moeilijk voor te stellen? Voor een chronisch (it's in the name btw) zieke is het bovendien geen eenmalige sportblessure, maar een bedrag dat ieder jaar vrijwel sowieso terugkomt.

Misschien moet jij eens uitleggen: Waarom hetzelfde bedrag voor elk inkomen fair is? Waarom chronisch zieken structureel meer moeten betalen? Hoe wil je voorkomen dat noodzakelijke zorg wordt uitgesteld? (zie @Falafel hierboven). Waarom een blinde franchise beter is dan eender welke ander voorgestelde optie?

“De kost bestaat vandaag ook” is dus in de verste verte geen antwoord. Duh, obviously bestaat die kost. De discussie gaat over wie ze draagt en volgens welk principe. Jij wilt ze meer bij de zieke leggen. Ik wil dat ze volgens o.a. draagkracht en solidariteit verdeeld blijft.

Ben ik nu echt zo wereldvreemd? Als je wilt discussiëren over waar en hoe we in de zorg kunnen besparen: please, let’s discuss. Altijd interessant. Maar jouw argument komt uiteindelijk gewoon neer op: wie pech heeft ziek te worden, moet meer betalen omdat die “de kosten veroorzaakt”.

America? No, thank you.

(EDIT: Ik weet dat mijn toon meestal vrij direct is, borderline scherp zelfs. Dit onderwerp raakt mij persoonlijk, dus ja: daardoor reageer ik hier waarschijnlijk nog net iets feller op.)

Laatst bewerkt:
Dat noemen ze solidariteit. Een sportblessure is niet leuk, kan je nagaan wat het is als je met aangeboren toestanden zit, en/of chronische zaken die je ook gewoon overkomen zonder dat je daar schuld aan hebt. Ah ja, ik mag wel geld opbrengen maar liefst niks kosten. Terwijl mijn loon ook belast wordt?

Ja, dat is onmenselijk. Want je redeneert dus van hoe meer kosten je hebt, des te kleiner het in percentage is. Dat slaat helemaal nergens op.
Dat klopt wel degelijk, des te hoger je ziektekosten, des te kleiner die 500€ als fractie daarvan gaat zijn. Ik zeg niet dat een zieke persoon daarvoor kiest hoor, die persoon kan daar ook niets aan doen, ik stel wel dat een heel klein deeltje van die kosten doorrekenen aan de persoon rechtstreeks niet onrechtvaardig is. Dan kan je evengoed zeggen dat alle medicijnen, ingrepen, .. volledig terugbetaald moeten worden aangezien de zieke personen er niet voor gekozen hebben. Dat wordt nu ook niet gedaan in België en met goede reden. Is die huidige regeling dan ook zo onmenselijk?

Oh jee. Ik begrijp wel hoe percentages werken, maar jij stelt dat het percentage meevalt op het totaalbedrag. Ja hallo. Je hebt al onwijs veel moeten betalen, dus dat kan er dan zeker nog wel bij want het is steeds minder procentueel gezien?!? Die redenering slaat dus nergens op.

Oh jee. Ik begrijp wel hoe percentages werken, maar jij stelt dat het percentage meevalt op het totaalbedrag. Ja hallo. Je hebt al onwijs veel moeten betalen, dus dat kan er dan zeker nog wel bij want het is steeds minder procentueel gezien?!? Die redenering slaat dus nergens op.
Net niet, er is al onwijs veel voor jou betaald door de rest van de samenleving. Die 500€ als fractie daarvan is kleiner des te hoger die uitgaven, en je eigen bijdrage dus miniem.

Ok, deze discussie heeft duidelijk geen zin zonder afschriften en uitgavenstaten. Je weet niet wat je zegt... Kiné kost mij meer dan dat ik terug krijg, bijvoorbeeld. Medicatie betaal ik volle pot. Voor mij betaald? En met welk geld wordt dat betaald, wat wel voor mij betaald wordt? En van waar komt dat? Ah ja, juist. Van de werkende mensen, zoals ik.

Is ook dezelfde reactie die hij kan hebben op uw argumenten. Zijn argument is gebaseerd op het feit dat er op dit moment al een franchise aanwezig is. Dit dmv van de stukken die niet terugbetaald worden door de mutualiteit. Het remgeld dus. Het idee zou zijn om dit verder uit te breiden.
Op deze manier zet je dit echter op sterioiden. Stel dat je dit op 500€ zet. Dan moeten we gaan kijken op welke wijze dit gezien wordt. Is dit een franchise voor het geheel van de gezondheidszorg of van elk probleem apart? Geldt dit per persoon of voor een gezin?

In de praktijk zou dit willen zeggen dat mensen die weinig gebruik maken van het gezondheidssysteem maar hier wel voor betalen het zwaarste geraakt worden door deze wijziging.
Stel dat je jaarlijks eens passeert bij de dokter (realistisch als je wat ouder bent - voor mijn ziekte kan ik op 1 hand tellen de keren dat ik naar de dokter was). Je gaat naar de tandarts voor de controle en desnoods de occasionele reparatie. De aankoop van medicijnen op voorschrift.

De realiteit hiervan gaat zijn dat de persoon jaarlijks die kost volledig uit eigen zak gaat betalen terwijl hij of zij toch, soms veel geld, bijdraagt aan de gezondheidszorg via het belasting systeem.
Persoonlijk voelt mij dit toch voor een stuk wrang aan. En ik begrijp dan persoonlijk ook niet dat dit niet wrang aanvoelt voor Staddle met zijn systeemvoorkeur indachtig. Maar ik begrijp dat het een manier is om ervoor te zorgen dat er een grotere bijdrage is van het individu. En dat is een perfect valabele suppositie op een moment dat we langs alle kanten besparingen moeten zoeken. Ik betwijfel echter of dat het systeem van een forfait de beste keuze is. En het feit dat men een gelijkaardig principe toepast in het buitenland maakt het daarom niet beter of valabeler.

Ik zou persoonlijk echter denken dat het beter zou zijn om het huidige systeem te behouden ipv een forfait te voorzien. Waardoor je een beetje het gevoel van het nut van de hoge betalingen en belastingen voor onze gezondheidszorg ziet en voelt in het dagdagelijkse leven. Al staat dat natuurlijk, logischerwijze en zo hoort het ook, niet in verhouding tot de bijdragen. Terwijl als er een forfait is dat je potentieel eerder het gevoel gaat krijgen dat je bijdraagt aan het systeem maar er niets voor in de plaats krijgt... dus geen return. Al kan je aan de andere kant stellen dat het feit dat je u mag gelukkig prijzen dat je er niet onderhevig aan bent want dat wil zeggen dat je in goede doen bent en niet ziek. Maar ik kan mij wel inbeelden dat het toch belangrijk is voor de steun voor het systeem om dat sentiment van die retour te behouden.
Confrontatie is nu eenmaal een belangrijk punt om empathie, mededogen maar belangrijk begrip, nut en het voordeel effectief te zien.

Natuurlijk als het de intentie is om het systeem af te schaffen... dan begrijp ik perfect waarom je zoiets zou invoeren. Doordat je dan daarmee het principe van ons gezondheidssysteem kan ondermijnen door verlaging bij de steun van de bevolking. Ergo, waarom zou ik betalen aan dit systeem als ik er toch niets aan heb. Schaf het maar af en ik betaal dat wel zelf... Ik wordt toch niet ziek... etc gekende redenering. Met alle gekende gevolgen en principes van dien (niet de eerste die dat idee heeft totdat ze zelf ziek worden en dan ineens geconfronteerd worden met de realiteit hoe belangrijk betaalbare gezondheidszorg is in een maatschappij)
Zoals de geschiedenis ook laten zien heeft in betrekking tot het principe van de lage pensioenen voor zelfstandigen. Doordat dit risico zogezegd werd gelegd bij de zelfstandigen. Om dan toch als maatschappij nog voor een stuk te mogen opdraaien voor de kosten terwijl de lusten bij het individu liggen en lagen. En het voor een stuk toch belangrijk is dat mensen tegen zichzelf beschermd worden. Ook al valt Straddle daar vb niet onder tgv zijn capaciteiten. Is het vanuit een maatschappelijk oogpunt toch wel een interessant ding om te doen. Wat je als principe dan ook kan verlengen richting in dit geval de gezondheidszorg. Dat je mensen moet beschermen tegen zichzelf met ons goed systeem van betaalbare en universele gezondheidszorg. En dus liefst niet te ver opschuift richting systemen die dit meer individualiseren of steun voor het systeem ondergraven met hun implementatie.

En waardoor ik toch eerder een voorkeur zou hebben om de remgelden te verhogen. Dan te morrelen met zo'n globaal forfaitair systeem (al dan niet per subset - ergo tandarts aparte forfait, kiné aparte forfait, huisarts aparte forfait,...). Maar dat ben ik.
Dan krijg je ook nog een besparing. Zonder dat je die steun verliest. Waarbij uw bijdrage ook hoger is naarmate je er meer van gebruikt. Wat mijn inziens beter is dan een globale forfait om onoordeelkundig gebruik van de middelen te voorkomen en zo'n subset forfaitair systeem dat de vermelde steun voor het systeem van hierboven vermeld nog sneller zou aantasten. Terwijl degenen die echt ziek zijn, en de zwakkeren, toch nog altijd geholpen worden via het systeem van de maximumfactuur.

Al zou ik persoonlijk elke arts die niet geconventioneerd is een belasting van 99% opleggen. Ik vind niet dat artsen in ons systeem en land die keuze zouden mogen en kunnen maken. Maar bon, ik kan mij inbeelden dat niet iedereen daarin volgt. En dat dit in een vrij land ook niet mogelijk is...

Laatst bewerkt:
Is ook dezelfde reactie die hij kan hebben op uw argumenten.
He really… can’t, though? Mijn “en… dan?” was ook niet bedoeld als dooddoener, zeker niet na mijn halve boeken hier lol. Ik wachtte gewoon op wat zijn punt nu eigenlijk was. Dat de samenleving al veel van iemands zorgkosten betaalt en dat €500 procentueel minder lijkt wanneer de totale factuur heel hoog is, zegt op zich nog altijd niks over waarom zo’n vlakke franchise dan goed of fair zou zijn.

Het eerste is letterlijk hoe een ziekteverzekering werkt. Het tweede zegt alleen iets over de totale zorgfactuur, maar niks over wat €500 betekent voor de persoon die ze moet betalen. €500 blijft €500, of de behandeling nu €2.000 of €200.000 kost. Remgeld is trouwens ook niet hetzelfde als een franchise. Bij remgeld betaal je per prestatie een stuk mee en komt de verzekering vanaf het begin tussen. Bij een franchise krijg je tot een bepaalde grens gewoon niks terug. Lijkt mij toch enorm belangrijk qua verschil.

Je hebt zeker gelijk dat de precieze uitwerking veel uitmaakt => per persoon of per gezin? Welke zorg telt? Welke uitzonderingen zijn er? Maximumfactuur? etc. Alleen verdedigde hij hier gewoon een algemene franchise van €500 en zelf zelfs €1000. Snap ik niet.

Mijn argumenten leggen uit waarom zo’n maatregel problematisch kan zijn. Zijn antwoord zegt vooral dat de maatschappij vandaag veel betaalt voor mensen die veel zorg nodig hebben. Ja… dat was nu net nooit betwist. Dus again: en… dan? Over de rest van je post ben ik het trouwens grotendeels eens. Gerichte remgelden lijken mij ook veel logischer dan zo’n blind forfait.

On another note: puur mijn gevoel, maar soms lijkt onze gezondheidszorg bijna meer gemaakt voor artsen dan voor patiënten. Bij elke besparing ligt “laat de patiënt wat meer betalen” meteen op tafel, terwijl er veel minder snel gekeken wordt naar ereloonsupplementen, overconsumptie aan de kant van zorgverstrekkers, dubbele onderzoeken of hoe artsen precies vergoed worden...

Dat kan je letterlijk van elke post in deze thread zeggen ...
Is ook dezelfde reactie die hij kan hebben op uw argumenten. Zijn argument is gebaseerd op het feit dat er op dit moment al een franchise aanwezig is. Dit dmv van de stukken die niet terugbetaald worden door de mutualiteit. Het remgeld dus. Het idee zou zijn om dit verder uit te breiden.
Op deze manier zet je dit echter op sterioiden. Stel dat je dit op 500€ zet. Dan moeten we gaan kijken op welke wijze dit gezien wordt. Is dit een franchise voor het geheel van de gezondheidszorg of van elk probleem apart? Geldt dit per persoon of voor een gezin?
Idd klopt, die 500€ is gewoon een (lichte) verhoging aan de de-facto franchise die nu al van toepassing is. Deze zou wel veel transparanter en uniformer zijn en daar valt iets voor te zeggen.

In de praktijk zou dit willen zeggen dat mensen die weinig gebruik maken van het gezondheidssysteem maar hier wel voor betalen het zwaarste geraakt worden door deze wijziging.
Stel dat je jaarlijks eens passeert bij de dokter (realistisch als je wat ouder bent - voor mijn ziekte kan ik op 1 hand tellen de keren dat ik naar de dokter was). Je gaat naar de tandarts voor de controle en desnoods de occasionele reparatie. De aankoop van medicijnen op voorschrift.

De realiteit hiervan gaat zijn dat de persoon jaarlijks die kost volledig uit eigen zak gaat betalen terwijl hij of zij toch, soms veel geld, bijdraagt aan de gezondheidszorg via het belasting systeem.
Persoonlijk voelt mij dit toch voor een stuk wrang aan. En ik begrijp dan persoonlijk ook niet dat dit niet wrang aanvoelt voor Staddle met zijn systeemvoorkeur indachtig. Maar ik begrijp dat het een manier is om ervoor te zorgen dat er een grotere bijdrage is van het individu. En dat is een perfect valabele suppositie op een moment dat we langs alle kanten besparingen moeten zoeken. Ik betwijfel echter of dat het systeem van een forfait de beste keuze is. En het feit dat men een gelijkaardig principe toepast in het buitenland maakt het daarom niet beter of valabeler.
Het is de moeite waard om eens te gaan kijken naar buurlanden met een gezondheidssyteem dat hetzelfde kwaliteitniveau als dat van BE biedt en waar ze niet torsen met gigantische budgettaire tekorten om dat systeem draaiende te houden. Ik verwees hier naar CH omdat het daar gewoon vlot werkt met die eigen franchise.

Ik zou persoonlijk echter denken dat het beter zou zijn om het huidige systeem te behouden ipv een forfait te voorzien. Waardoor je een beetje het gevoel van het nut van de hoge betalingen en belastingen voor onze gezondheidszorg ziet en voelt in het dagdagelijkse leven. Al staat dat natuurlijk, logischerwijze en zo hoort het ook, niet in verhouding tot de bijdragen. Terwijl als er een forfait is dat je potentieel eerder het gevoel gaat krijgen dat je bijdraagt aan het systeem maar er niets voor in de plaats krijgt... dus geen return. Al kan je aan de andere kant stellen dat het feit dat je u mag gelukkig prijzen dat je er niet onderhevig aan bent want dat wil zeggen dat je in goede doen bent en niet ziek. Maar ik kan mij wel inbeelden dat het toch belangrijk is voor de steun voor het systeem om dat sentiment van die retour te behouden.
Confrontatie is nu eenmaal een belangrijk punt om empathie, mededogen maar belangrijk begrip, nut en het voordeel effectief te zien.
Vergeet niet dat er momenteel enorm bespaard moet worden, het is niet simpelweg een kwestie van welk systeem de voorkeur geniet.
Natuurlijk als het de intentie is om het systeem af te schaffen... dan begrijp ik perfect waarom je zoiets zou invoeren. Doordat je dan daarmee het principe van ons gezondheidssysteem kan ondermijnen door verlaging bij de steun van de bevolking. Ergo, waarom zou ik betalen aan dit systeem als ik er toch niets aan heb. Schaf het maar af en ik betaal dat wel zelf... Ik wordt toch niet ziek... etc gekende redenering. Met alle gekende gevolgen en principes van dien (niet de eerste die dat idee heeft totdat ze zelf ziek worden en dan ineens geconfronteerd worden met de realiteit hoe belangrijk betaalbare gezondheidszorg is in een maatschappij)
Dat voorstel ligt hier niet op tafel, het gaat gewoon om een kleine minimale franchise .. Geen volledige risicoverschuiving naar het individu. Ook in CH ben je verplicht een gezondheidsverzekering te nemen, of je dat wilt of niet.

En waardoor ik toch eerder een voorkeur zou hebben om de remgelden te verhogen. Dan te morrelen met zo'n globaal forfaitair systeem (al dan niet per subset - ergo tandarts aparte forfait, kiné aparte forfait, huisarts aparte forfait,...). Maar dat ben ik.
Dan krijg je ook nog een besparing. Zonder dat je die steun verliest. Waarbij uw bijdrage ook hoger is naarmate je er meer van gebruikt. Wat mijn inziens beter is dan een globale forfait om onoordeelkundig gebruik van de middelen te voorkomen en zo'n subset forfaitair systeem dat de vermelde steun voor het systeem van hierboven vermeld nog sneller zou aantasten. Terwijl degenen die echt ziek zijn, en de zwakkeren, toch nog altijd geholpen worden via het systeem van de maximumfactuur.
Dat laatste blijft evengoed van toepassing met die 500€ forfait .. De remgelden verhogen klinkt op zich niet slecht, maar dat is wel een stuk complexer om in te voeren en dat kan in principe hoger uitkomen dan 1 uniforme forfait. Klinkt beter in theorie, in prakijk vrees ik dat het niet gaat werken.

Dat kan je letterlijk van elke post in deze thread zeggen ...
Letterlijk 2 posts hierboven. No. You. Can't. I mean, dit is zeker niet de eerste keer dat je inhoudelijke argumenten negeert (zie VS thread. zie Gaza/Israel thread. zie Iran thread) en nadien gewoonweg dezelfde zaken herhalen (en niet weerleggen lol.)
Idd klopt, die 500€ is gewoon een (lichte) verhoging aan de de-facto franchise die nu al van toepassing is. Deze zou wel veel transparanter en uniformer zijn en daar valt iets voor te zeggen.

Het is de moeite waard om eens te gaan kijken naar buurlanden met een gezondheidssyteem dat hetzelfde kwaliteitniveau als dat van BE biedt en waar ze niet torsen met gigantische budgettaire tekorten om dat systeem draaiende te houden. Ik verwees hier naar CH omdat het daar gewoon vlot werkt met die eigen franchise.

Vergeet niet dat er momenteel enorm bespaard moet worden, het is niet simpelweg een kwestie van welk systeem de voorkeur geniet.
Neen. Remgeld is helemaal niet een de-facto franchise. I mean, ik doe hier nog echt wel moeite om jouw framings te counteren. If anything zijn het allebei eigen bedragen. That's it. Ze werken totaal anders. Bij remgeld komt de verzekering vanaf het eerste doktersbezoek tussen en betaal je zelf een deel. Bij een franchise betaal je eerst de volledige schijf zelf voor je zelfs iets terugkrijgt. Wat net... het belangrijkste verschil is?

Dus voor de 1337ste keer: €500 / €1000 euro is weinig voor jou. Keyword being... jou. Stop me je financiele situatie te projecteren op anderen / de bevolking. Ondertussen is het redelijk cringe aan het worden... Transparaner en uniformer zegt trouwens... niks? Op administratief vlak? Sure. Newsflash: uniform =/= fair. Voor persoon A is €500 een restaurant bezoek (lol), voor persoon B is dat een maand zonder marge.

Wederom slaagt jouw Zwitserland argument, zoals ik al vanaf post 1 had voorspeld, op niets. Je blijft hameren op 1 element uit een TOTAAL ander systeem, en doe je alsof DAT ene element verklaart waarom het daar "vlot werkt". That's... not an argument. Zwitserland heeft ook een ander premiestelsel, andere subsidies, andere financiering en andere toegangsregels. Misschien moet je die ook uitleggen als je toch bezig bent? Je kunt niet alleen de franchise kopieren en daarna doen alsof je het Zwitserse resultaat krijgt.
Trouwens... “ze hebben daar een franchise” bewijst helemaal niet dat hun systeem dankzij die franchise beter draait. Kan je daar tenminste bronnen voor geven dan?

“We moeten nu eenmaal enorm besparen.” is eveneens geen argument voor een franchise? Want zoals ik mezelf voor de 94848ste keer ga herhalen: dan kan je met dezelfde zin vrijwel iedere besparing verdedigen. Non-argument.
Dat voorstel ligt hier niet op tafel, het gaat gewoon om een kleine minimale franchise .. Geen volledige risicoverschuiving naar het individu. Ook in CH ben je verplicht een gezondheidsverzekering te nemen, of je dat wilt of niet.

Dat laatste blijft evengoed van toepassing met die 500€ forfait .. De remgelden verhogen klinkt op zich niet slecht, maar dat is wel een stuk complexer om in te voeren en dat kan in principe hoger uitkomen dan 1 uniforme forfait. Klinkt beter in theorie, in prakijk vrees ik dat het niet gaat werken.
Het deel van die eerste €500 dat vandaag nog terugbetaald wordt, leg je vanaf nu volledig bij degene die ziek wordt. “Niet volledig” maakt dat punt niet plots onwaar denk ik dan? Als je ook gaat beweren dat de maximumfactuur de zwakkeren beschemt, kan je dan ook aub uitleggen HOE die franchise daarin past? Telt die €500 mee voor de maximumfactuur? Dan zullen kwetsbare en chronisch zieke mensen sneller beschermd worden, maar daalt ook de zogezegde besparing. Telt ze niet mee? Dan verzwak je sowieso hun bescherming. Je kan niet tegelijk een harde uniforme franchise verdedigen EN alle bezwaren wegwuiven met bestaande sociale correcties...

Kan je dan ook uitleggen hoe remgelden niet zouden werken in de praktijk? Dit is gewoon een bewering zonder uit te leggen waarom. Daar zijn we absoluut niets mee... Een franchise kan, imo, net vreemde effecten geven: mensen stellen in het begin goedkope en misschien noodzakelijke zorg uit, maar eens ze boven de €500 zitten, verdwijnt die extra rem grotendeels weer. Is dit plots slimmer of doelgerichter?

Een franchise is btw geen hervorming, maar gewoon de makkelijkste factuur doorschuiven naar degene die de pech heeft ziek te worden. Bah.

Wat een discussie eigenlijk, ik weet niet wat ik lees. Dit zijn dezelfde mensen die roepen dat we allemaal suckers zijn en dat 10% merrwaardebelasting slecht een beginpunt is...
En €500? Wordt dat het eindbedrag? Of wordt dat er uiteindelijk €600? €750? €1000? €2000? En dan met zen allen verzekeringen afsluiten om die franchises af te dekken... en de ziekenhuizen? They don't fucking care, die scanners hebben geld gekost ze MOETEN draaien. Wie betaald maakt niet uit, zolang het maar betaald wordt. Meest directe route naar Amerika 2.0. Als dat is wat je wil verhuis dan naar daar en neem die bekrompen egocentrische mentaliteit met u mee.

Edit: dit is echt Turteltaks all over again trouwens: we weten niet hoe we het geld gericht op de juiste plaats kunnen gaan halen dus we schieten met de bazooka en rekenen gewoon een vlaktax aan iedereen want dat is voor alle duidelijkheid wat het is. Aan het eind van de rit is dit de overheid die een bijkomend bedrag tot €500 aan tax vraagt, alleen te ontwijken als je nooit ziek bent of bewust behandelingen niet laat uitvoeren om geld te besparen.

Laatst bewerkt:
Naargelang bron kunnen 40-60% van de Belgen niet tot amper sparen. Dus laat duidelijk zijn dat 500 euro voor een gigantisch deel van de bevolking wel een potentieel probleem vormt.

Verder moeten we ook niet doen alsof dergelijk kortzichtig korte-termijn beleid een besparing is. Kijk bijvoorbeeld hoe we bewust kiezen voor een een beleid zoals het Mondzorgtraject, waarbij jaarlijks naar de tandarts gaan financiëel beloond wordt als je iets zou voorkrijgen. Of de verschillende onderzoeken naar kanker die vanaf bepaalde leeftijden gebeuren. Er is zoveel waarde aan preventie en "er vroeg bij zijn". Niet enkel voor de zaken waar een bewust beleid voor is, maar ook voor zoveel andere ziektes of gebeurtenissen.

Het is voor zowel patiënt en maatschappij nefast en kostelijker om controles uit te stellen en de situaties te laten verergeren.

Dus als ik het goedc begrijp aangezien we een begrotingstekort hebben gaan we zoiets invoeren om geld te besparen. Ik snap niet dat mensen niet door hebben dat ze telkens een soort belasting toevoegen door een begrotingstekort.

Er is elk jaar een begrotingstekort wilt dat zeggen dat de regering nu denkt dat ze elk jaar een nieuwe belasting kunnen uitvinden?

De socialezekerheid die van 60>100 € is gegaan was ook voor de begrotingstekort en nu een mogelijke franchise.

Man man de gewone burger moet boeten voor de roekeloosheid van de overheidsuitgaven.

Best vreemd dat dit punt zoveel aandacht krijgt, om een paar redenen:
  • politiek nogal gevoelig denk ik - dat gaan beperkte bedragen worden
  • er ligt een veelvoud aan miljarden klaar als we het aantal langdurig zieken kunnen reduceren
Het gaat kritiek uitlokken - maar ik zou best fors durven ingrijpen op het gegeven van een burn -out, en ja ik weet dat het geen lachertje is - maar ik weet ook dat er véél misbruik aanwezig is. Ik spreek dan niet van maatregelen op termijnen van weken maar over termijnen van ettelijke maanden, iedereen moet immers de kans krijgen om te herstellen.

Laatst bewerkt:
Ben ook meer te vinden voor aanpassingen in het remgeld. Ik hoef echt niet naar de dokter te kunnen voor amper €4. Stel dat je dat optrekt naar €10 of zelfs €15. Dan sta je nog altijd veraf van zo'n franchise van €500.
Naargelang bron kunnen 40-60% van de Belgen niet tot amper sparen. Dus laat duidelijk zijn dat 500 euro voor een gigantisch deel van de bevolking wel een potentieel probleem vormt.

Verder moeten we ook niet doen alsof dergelijk kortzichtig korte-termijn beleid een besparing is. Kijk bijvoorbeeld hoe we bewust kiezen voor een een beleid zoals het Mondzorgtraject, waarbij jaarlijks naar de tandarts gaan financiëel beloond wordt als je iets zou voorkrijgen. Of de verschillende onderzoeken naar kanker die vanaf bepaalde leeftijden gebeuren. Er is zoveel waarde aan preventie en "er vroeg bij zijn". Niet enkel voor de zaken waar een bewust beleid voor is, maar ook voor zoveel andere ziektes of gebeurtenissen.

Het is voor zowel patiënt en maatschappij nefast en kostelijker om controles uit te stellen en de situaties te laten verergeren.
Heel correct. Zijn ook interessante discussies die je hierover kan hebben, bv. ook richting terugbetaling medicatie overgewicht.
Ik zou dekking dat als dit systeem er ooit komt, de private verzekeraars zich ook zeker in de handen zullen wrijven. Het is nu al een vicieuze cirkel van kosten en premies.

Men zou beter alle beschikbare data aanwenden om het probleem aan de bron aan te pakken: heel veel dokters schrijven nog zeer veel onnodige procedures en/of medicatie voor, ofwel op vraag van de patient ofwel voor eigen gewin (hogere prijs), ook al is dat absoluut niet nodig.

Recent voorbeeld: https://www.tijd.be/politiek-econom...-dreigen-voor-te-gretige-artsen/10657364.html

Zijn ook nog miljarden te vinden en dat is een echte besparing, ipv in feite weer een belastingsverhoging zoals die hogere franchise. (want daar komt het op neer).

Waarom kan men gewoon het ziekteverzuim niet beter in kaart brengen en gericht ingrijpen? Het moet toch perfect doenbaar zijn om een zicht te krijgen op de artsen die iemand makkelijk ziek schrijven en ook voor welke redenen dat is. Als ze bij de fiscus aan datamining kunnen doen en AI kunnen inzetten, dan kan het RIZIV dat ook. Alleen zitten er bij de fiscus geen ziekenfondsen tussen die de boel kunnen blokkeren of verdoezelen.

Verder zéker voorstander van de aanpassing van het remgeld. En verhoogde tegemoetkoming/derde betaler systeem mogen ook wat strenger.

Anderzijds blijf ik voorzichtig met bvb. het koppelen van inkomen/spaarcapaciteit aan wat je eigenlijk moet betalen - ook al is dat op het eerste zicht evident. Een werknemer met een loon van 10k/maand heeft in dat statuut ook al een pak bijdragen geleverd aan de sociale zekerheid - dat je die dan meer wil laten betalen vind ik niet logisch, het progressieve systeem van belastingen op zich zou voldoende moeten zijn denk ik. Ik bedoel maar - je vraagt eigenlijk al vrij veel van die mensen om tot het systeem bij te dragen om hen vervolgens er deels van uit te sluiten.

Idem met zaken als X aantal mensen kan niets sparen, dat zegt niet noodzakelijk iets over je inkomen of je levensstijl.

Anderzijds blijf ik voorzichtig met bvb. het koppelen van inkomen/spaarcapaciteit aan wat je eigenlijk moet betalen - ook al is dat op het eerste zicht evident. Een werknemer met een loon van 10k/maand heeft in dat statuut ook al een pak bijdragen geleverd aan de sociale zekerheid - dat je die dan meer wil laten betalen vind ik niet logisch, het progressieve systeem van belastingen op zich zou voldoende moeten zijn denk ik. Ik bedoel maar - je vraagt eigenlijk al vrij veel van die mensen om tot het systeem bij te dragen om hen vervolgens er deels van uit te sluiten.

Idem met zaken als X aantal mensen kan niets sparen, dat zegt niet noodzakelijk iets over je inkomen of je levensstijl.
Op zich kan je dat toch perfect cappen? Niemand zegt dat iemand met €10k per maand onbeperkt meer moet blijven betalen. Je kan werken met inkomensschijven en een maximumbedrag, zodat hogere inkomens iets meer bijdragen zonder hen daarom half uit het systeem te duwen.

Imo nog altijd logischer dan iedereen blind exact hetzelfde bedrag aan te rekenen en daarna even doen alsof €500 voor iedereen even zwaar weegt.

Meh... tbh moet heel het systeem imo eens grondig herbekeken worden: zowel langs de kant van de patiënt en wat die zelf betaalt, als langs de kant van artsen, prestaties, erelonen en terugbetalingen. Nu lijkt het debat veel te snel neer te komen op: waar kunnen we nog wat extra bij de patiënt halen?

Terug
Bovenaan