Smodge
Well-known member
He really… can’t, though? Mijn “en… dan?” was ook niet bedoeld als dooddoener, zeker niet na mijn halve boeken hier lol. Ik wachtte gewoon op wat zijn punt nu eigenlijk was. Dat de samenleving al veel van iemands zorgkosten betaalt en dat €500 procentueel minder lijkt wanneer de totale factuur heel hoog is, zegt op zich nog altijd niks over waarom zo’n vlakke franchise dan goed of fair zou zijn.Is ook dezelfde reactie die hij kan hebben op uw argumenten.
Het eerste is letterlijk hoe een ziekteverzekering werkt. Het tweede zegt alleen iets over de totale zorgfactuur, maar niks over wat €500 betekent voor de persoon die ze moet betalen. €500 blijft €500, of de behandeling nu €2.000 of €200.000 kost. Remgeld is trouwens ook niet hetzelfde als een franchise. Bij remgeld betaal je per prestatie een stuk mee en komt de verzekering vanaf het begin tussen. Bij een franchise krijg je tot een bepaalde grens gewoon niks terug. Lijkt mij toch enorm belangrijk qua verschil.
Je hebt zeker gelijk dat de precieze uitwerking veel uitmaakt => per persoon of per gezin? Welke zorg telt? Welke uitzonderingen zijn er? Maximumfactuur? etc. Alleen verdedigde hij hier gewoon een algemene franchise van €500 en zelf zelfs €1000. Snap ik niet.
Mijn argumenten leggen uit waarom zo’n maatregel problematisch kan zijn. Zijn antwoord zegt vooral dat de maatschappij vandaag veel betaalt voor mensen die veel zorg nodig hebben. Ja… dat was nu net nooit betwist. Dus again: en… dan? Over de rest van je post ben ik het trouwens grotendeels eens. Gerichte remgelden lijken mij ook veel logischer dan zo’n blind forfait.
On another note: puur mijn gevoel, maar soms lijkt onze gezondheidszorg bijna meer gemaakt voor artsen dan voor patiënten. Bij elke besparing ligt “laat de patiënt wat meer betalen” meteen op tafel, terwijl er veel minder snel gekeken wordt naar ereloonsupplementen, overconsumptie aan de kant van zorgverstrekkers, dubbele onderzoeken of hoe artsen precies vergoed worden...