Voorjaar 2024

Op deze manier gaat Quickstep ook gewoon imploderen. Het was eind vorig jaar al bijna het geval met de "merger".
Enkel op REV kan die ploeg niet teren, en al zeker niet als er tal van kandidaten zijn om hem weg te snoepen met budgetten en omkadering waar Quickstep enkel van kan dromen.

Begeleiding lijkt me toch niet het grootste probleem. De klimploeg doet het toch gewoon goed. Landa die in Catalonië 2e wordt, van wilder 4e in uae, Lecerf 2e in Alulu.

Het lijkt me toch ook in de eerste plaats aan de renners te liggen. Alaphilippe die er niet 100% meer voor leeft en vorig seizoen een verschrikkelijk jaar kende qua pech. En Asgreen die we misschien gewoon te hoog zijn gaan inschatten na zijn zeges in e3 en rvv. Dat is meer een renner a la Terpstra, steengoede renner in een collectief maar geen pure kopman.

Alaphilippe is na zijn crashes nooit meer dezelfde geweest. Ook al komt het van Patje, als uw ploegleider verhalen brengt over drank- en feestproblemen is er volgens mij toch veel meer aan de hand.

Asgreen heeft een topjaar gehad in 2021, maar voor de rest is dat ook allemaal niet zo uitzonderlijk indrukwekkend. Natuurlijk is het dit jaar wel abominabel. Zit misschien wel mijn zijn hoofd al ergens anders door de hervormingen bij QS, maar dan zou ik toch wel rijden voor een dik nieuw contract.

Laatst bewerkt:
Misschien ook wel niet vergeten dat ze wel nog altijd 5de staan op de wereldranking en dit seizoen al 13 overwinningen hebben.
Dan hoef je u ook niet te schamen.
Bon het zijn enkel Magnier, Merlier en Evenepoel die kunnen winnen, maar dat zijn ook gewoon overwinnen te danken aan het team.
Maar in de klassiekers spelen ze geen rol van betekenis, en als je dat vergelijkt met vroeger dan is dat inderdaad niet zo goed.

Maar laat ons ook niet vergeten dat het al zeer moeilijk is om te scoren in de klassiekers als je geen MVDP of WVA in je ploeg hebt.
Welke kopmannen hebben ze ook, daar kan je onmogelijk dan wonderen van verwachten.

Misschien ook wel niet vergeten dat ze wel nog altijd 5de staan op de wereldranking en dit seizoen al 13 overwinningen hebben.
Dan hoef je u ook niet te schamen.
Bon het zijn enkel Magnier, Merlier en Evenepoel die kunnen winnen, maar dat zijn ook gewoon overwinnen te danken aan het team.
Maar in de klassiekers spelen ze geen rol van betekenis, en als je dat vergelijkt met vroeger dan is dat inderdaad niet zo goed.

Maar laat ons ook niet vergeten dat het al zeer moeilijk is om te scoren in de klassiekers als je geen MVDP of WVA in je ploeg hebt.
Welke kopmannen hebben ze ook, daar kan je onmogelijk dan wonderen van verwachten.
Je hebt ergens wel een punt maar het is ook niet dat het "net niet bij de top" is, het is er stevig onder.

Dit zijn de best geplaatste renners in de afgelopen WT klassiekers:

- Roubaix: plek 36 - Lampaert
- Vlaanderen: plek 47 - Asgreen
- Dwars door Vlaanderen: plek 26 - Alaphillipe
- Gent Wevelgem: plek 8 - Merlier
- E3: plek 28 - Lampaert

Behalve Gent-Wevelgem is dat ronduit schaamtelijk voor die ploeg. Ik denk dat ze Patje moeten weghouden als de loonbrieven worden opgesteld om niet spontaan een beroerte te krijgen.

Als je ziet wie er top 10 reed in Roubaix, dan moet Lampaert daar gewoon bij zitten, notabene in zijn droomkoers. Daar zijn weinig excuses voor. Geen top 3, geen top 5, gewoon top 10.

VDP zonder handschoenen hé. Volgens mij zorgen die voor veel meer wrijving en dus die blaren.

Nee, is omdat vdp zn stuur los in de hand laat, hij laat het voorwiel zelf sturen en de weg zoeken op de kasseien en doet het stuurwerk vooral vanuit de rug en heupen, is zoals Boonen dat deed vroeger, die reed ook zonder handschoenen en had ook nooit blijnen… is ook minder risico op lekke tuub op die manier

Begeleiding lijkt me toch niet het grootste probleem. De klimploeg doet het toch gewoon goed. Landa die in Catalonië 2e wordt, van wilder 4e in uae, Lecerf 2e in Alulu.

Het lijkt me toch ook in de eerste plaats aan de renners te liggen. Alaphilippe die er niet 100% meer voor leeft en vorig seizoen een verschrikkelijk jaar kende qua pech. En Asgreen die we misschien gewoon te hoog zijn gaan inschatten na zijn zeges in e3 en rvv. Dat is meer een renner a la Terpstra, steengoede renner in een collectief maar geen pure kopman.

Of Loulou er nu volledig voor leeft of ni, misschien niet 100%, de waarheid ligt wel ergens in het midden. Maar ik denk dat we met zijn allen de vele valpartijen onderschatten en de (mentale) impact (dat dat op een lichaam heeft.)

Ik ben geen inspanningsfysioloog, maar ik veronderstel dat je na een grote blessure je vo2max wel fameus gedaald is, en je dit dan weer moet opbouwen, als je dan mentaal niet kan opbrengen om meer trainingsarbeid te leveren om terug op je oude niveau te geraken qua objectieve fysiologische parameters vo2max, lactic acid etc. wel ja dan krijg je de huidige situatie.

Misschien hebben sommige renners neurologische pijnen na een blessure waardoor ze gewoon de inspanningen niet meer kunnen leveren
Kijk naar een Bernal, begint er stilletjes aan door te komen na 2 jaar.

Maar Asgreen, alle die kerel is 29, je wint toch niet zo maar effe E3 en de ronde. Op je 29 kan je toch onmogelijk fysiologisch boven je hoogtepunt al zijn, aan wat ligt het dan mentaal, overtraint, slechte (medische) begeleiding?

edit: Dacht dat Yves al ouder was, ma nog maar 32, toch wel vreemd dat die gewoon nergens meer zijn.

Hebben we hier toevallig een Inspanningsfysioloog in de zaal die wa meer input kan verschaffen/duiding kan brengen?

Of Loulou er nu volledig voor leeft of ni, misschien niet 100%, de waarheid ligt wel ergens in het midden. Maar ik denk dat we met zijn allen de vele valpartijen onderschatten en de (mentale) impact (dat dat op een lichaam heeft.)

Ik ben geen inspanningsfysioloog, maar ik veronderstel dat je na een grote blessure je vo2max wel fameus gedaald is, en je dit dan weer moet opbouwen, als je dan mentaal niet kan opbrengen om meer trainingsarbeid te leveren om terug op je oude niveau te geraken qua objectieve fysiologische parameters vo2max, lactic acid etc. wel ja dan krijg je de huidige situatie.

Misschien hebben sommige renners neurologische pijnen na een blessure waardoor ze gewoon de inspanningen niet meer kunnen leveren

Maar Asgreen, alle die kerel is 29, je wint toch niet zo maar effe E3 en de ronde. Op je 29 kan je toch onmogelijk fysiologisch boven je hoogtepunt al zijn, aan wat ligt het dan mentaal, overtraint, slechte (medische) begeleiding?

edit: Dacht dat Yves al ouder was, ma nog maar 32, toch wel vreemd dat die gewoon nergens meer zijn.

Hebben we hier toevallig een Inspanningsfysioloog in de zaal die wa meer input kan verschaffen/duiding kan brengen?
Ik dacht dat @MrCipo enige kennis van zaken hierover heeft?

WVA heeft het toch aardig gedaan na zijn zware crash (en lange revalidatie) in die tijdrit (tdf2019)

WVA heeft het toch aardig gedaan na zijn zware crash (en lange revalidatie) in die tijdrit (tdf2019)

En Remco niet vergeten na Lombardije, niet dat hij grootse overwinningen boekte maar was toch meer aanwezig in het peloton dan Ala.

Misschien is het gewoon mentaal op? Heeft een mooi palmares en rust nu op de lauweren met een dikke pré?

Wout en Remco stonden toen nog aan het begin van hun (weg)carrière natuurlijk. De honger is dan nog héél groot, dat maakt wel een verschil. En hoe jonger je bent, hoe sneller het herstel zeker?

Alaphilippe heeft toch al een straf palmares (had nog straffer kunnen zijn natuurlijk met een LBL of een RVV). Het is dan ook een kwaliteit om je dan na wat leed nog eens volledig terug op te laden en te smijten. Dat is niet iedereen gegeven.

EDIT: rijdt Buitrago eigenlijk de Waalse klassiekers? Op PCS staat er in ieder geval niets aangeduid...

Even snelle input...

Alaphilippe heeft gewoon te veel ups and downs op zijn leven naast het wielrennen om op het hoogste niveau te kunnen en blijven presteren.
Asgreen weet ik niets over.
Voor zover ik weet presteert Lampaert nog steeds redelijk op zijn niveau?
Bernal weet ik niets over zijn crash en impact.
Froome presteerde heel sterk binnen een bepaalde ploeg en omkadering voor zijn val.
Zijn val was echt wel indrukwekkend en impact op dijbeen enorm (heb je die al eens gewoon zien wandelen nu?)
Zijn fysiologische waarden zijn nu nog 80-85% van wat het ooit was.
Maar kan het wel allemaal mentaal 200% blijven opbrengen en die fietst ook gewoon heel graag.
Ander voorbeeld: Jakob Fuglsang. Ondertussen al 39
maar laatste jaren geen echte uitschieters meer en dik contract. Die zegt letterlijk “it seems I just don’t have the legs anymore”.

Renners die ouder worden blijven op inspanningstesten wel gelijkaardige prestaties leveren (VO2max blijft toch tot lang in de 30 even hoog, aerobe/anaerobe drempel blijft vrij gelijk).
Verschil zit hem voornamelijk in opeenvolging van inspanningen 10" tot 2'max en herstel ertussen dat iets minder wordt, maar dat zie je niet in een gewone inspanningstest.
Dat zie je dan wel in koers uiteraard.

Jonge renner van 20-25 jaar zit vol ambitie en kan zich volledig smijten en heeft naast het wielrennen weinig mentale zorgen en wil zich gewoon continu bewijzen.

Renner die ouder wordt en eventueel gezin krijgt, heeft al wat valpartijen achter de rug en blokkeert toch sneller mentaal (weg van huis, angst om weer in de lappenmand te liggen of erger...)
Iedere zware crash laat mentaal toch ook littekens achter.
Veel van die renners hebben ook een goed contract en zitten paar jaar vast en waarom zouden ze nog dat extra risico nemen of extra moeite doen?

Laatst bewerkt:
Even snelle input...

Alaphilippe heeft gewoon te veel ups and downs op zijn leven naast het wielrennen om op het hoogste niveau te kunnen en blijven presteren.
Asgreen weet ik niets over.
Voor zover ik weet presteert Lampaert nog steeds redelijk op zijn niveau?
Bernal weet ik niets over zijn crash en impact.
Froome presteerde heel sterk binnen een bepaalde ploeg en omkadering voor zijn val.
Zijn val was echt wel indrukwekkend en impact op dijbeen enorm (heb je die al eens gewoon zien wandelen nu?)
Zijn fysiologische waarden zijn nu nog 80-85% van wat het ooit was.
Maar kan het wel allemaal mentaal 200% blijven opbrengen en die fietst ook gewoon heel graag.
Ander voorbeeld: Jakob Fuglsang. Ondertussen al 39
maar laatste jaren geen echte uitschieters meer en dik contract. Die zegt letterlijk “it seems I just don’t have the legs anymore”.

Renners die ouder worden blijven op inspanningstesten wel gelijkaardige prestaties leveren (VO2max blijft toch tot lang in de 30 even hoog, aerobe/anaerobe drempel blijft vrij gelijk).
Verschil zit hem voornamelijk in opeenvolging van inspanningen 10" tot 2'max en herstel ertussen dat iets minder wordt, maar dat zie je niet in een gewone inspanningstest.
Dat zie je dan wel in koers uiteraard.

Jonge renner van 20-25 jaar zit vol ambitie en kan zich volledig smijten en heeft naast het wielrennen weinig mentale zorgen en wil zich gewoon continu bewijzen.

Renner die ouder wordt en eventueel gezin krijgt, heeft al wat valpartijen achter de rug en blokkeert toch sneller mentaal (weg van huis, angst om weer in de lappenmand te liggen of erger...)
Iedere zware crash laat mentaal toch ook littekens achter.
Veel van die renners hebben ook een goed contract en zitten paar jaar vast en waarom zouden ze nog dat extra risico nemen of extra moeite doen?
Alaphilippe is een beetje gelijk Sagan eigenlijk. En toen ging het minder goed tussen hem en zijn vrouw en kwam er een scheiding en is hij nooit meer op niveau geraakt. Misschien was hij dit jaar aan't komen maar dan ook een paar keren pech gehad en gevallen.

Bernal is nu precies wel (eindelijk) terug op niveau aan het geraken na zijn zware val in 2022.

De vrouw van het gegooide petje is ook bekend.

Op Radio 1 meldde een getuige dat het om een vrouw zou gaan met Aalsterse tongval en met een paar glazen te veel op.

Lap, weer 1 van ons kanten.

Terug
Bovenaan