Voorjaar 2024

Volgens mij heeft @Obi Wan Kenobi zijn Jedi-krachten aangeroepen na het debacle van afgelopen zondag.
Ik hou mijn hart al vast voor volgend jaar en de Koppenberg, wat ze daarmee gaan doen :cry:.
Ze mogen het voorstel eens proberen dat Tom Boonen deed in Wielerclub Wattage :)

Dat zijn topsporters hé :love:

Zijn voorstel zijnde?
De koppenberg als allerlaatste leggen en dan direct afdraaien naar Oudenaarde (zit je ook niet met die laatste lange platte strook van +10 km.

Is vooral een voorstel om die lange laatste strook na de Paterberg te vermijden. Lost het 'slippen' op de Koppenberg natuurlijk niet op. Anderzijds, als die als allerlaatste op het parcours ligt, zal er ook geen 30-40 man aan de voet komen natuurlijk.

De koppenberg als allerlaatste leggen en dan direct afdraaien naar Oudenaarde (zit je ook niet met die laatste lange platte strook van +10 km.

Is vooral een voorstel om die lange laatste strook na de Paterberg te vermijden. Lost het 'slippen' op de Koppenberg natuurlijk niet op. Anderzijds, als die als allerlaatste op het parcours ligt, zal er ook geen 30-40 man aan de voet komen natuurlijk.
Slecht voorstel van Tommeke imo.
Die lange laatste strook was op het parcours pré-2012 ook aanwezig.
De laatste 12km kan voor spanning zorgen en geeft achtervolgers nog de kans om terug te keren.
Als ze de beste willen van op de heuvels, moeten ze maar de Ardense klassiekers rijden met Brabantse Pijl op kop, aangezien daar nog wat kasseien tussen en op liggen.
Met de Koppenberg op een paar km van de streep, nodig je type renners als Teuns en Pogacar uit om mee te rijden, wat niet slecht is, maar rollende motoren ga je dan mss weg houden.
Op deze manier geef je bv. een VA, die op vijf seconden van VDP zit na de Koppenberg, geen kans om terug te keren en dat zou het publiek helemaal gek maken van dolheid.

Met de Oude Kwaremont en Paterberg daarvoor zou het leuk kunnen worden en idd, geen half peloton dat de Koppenberg opdraait.
Draai een toereke van 10-15km na de Koppenberg en we hebben een deal.

DIe laatste ~15km is wel net eigen aan de Ronde. Dat is historisch altijd zo geweest, ook toen de Bosberg vroeger de laatste helling was.
Met dat verschil dat de Kwaremont-Paterberg combo toch nog selectiever is dan de Muur+Bosberg combo van vroeger. Sinds we in Oudenaarde aankomen denk ik niet dat er, op Gilbert na, ooit nog iemand gewonnen heeft die niet de beste man in koers was.

Op zich heb ik geen problemen met dat "lange" vlakke slot, de hele koers is selectief genoeg. Liever dat dan het gedrocht dat de Amstel vroeger was waar ze 250km geparkeerde auto's moesten ontwijken om er dan voor te sprinten op de Cauberg... dat was dan wel aankomst bergop maar de koers zelf was ongeveer even interessant als een vlakke rit in de Tour.

DIe laatste ~15km is wel net eigen aan de Ronde. Dat is historisch altijd zo geweest, ook toen de Bosberg vroeger de laatste helling was.
Met dat verschil dat de Kwaremont-Paterberg combo toch nog selectiever is dan de Muur+Bosberg combo van vroeger. Sinds we in Oudenaarde aankomen denk ik niet dat er, op Gilbert na, ooit nog iemand gewonnen heeft die niet de beste man in koers was.

Op zich heb ik geen problemen met dat "lange" vlakke slot, de hele koers is selectief genoeg. Liever dat dan het gedrocht dat de Amstel vroeger was waar ze 250km geparkeerde auto's moesten ontwijken om er dan voor te sprinten op de Cauberg... dat was dan wel aankomst bergop maar de koers zelf was ongeveer even interessant als een vlakke rit in de Tour.
Mja, de Bosberg en de Muur waren ook eigen aan de Ronde, en die hebben ze er ook uitgehaald ;)

Dat laatste vlakke stuk mag van mij toch wat korter. In de meeste edities gebeurt daar niets meer. Vorig jaar kwamen Van Baarle en ... nog terug in de laatste rechte lijn ja. In een wat verder verleden zijn GVA en Vandenbergh ook nog eens terug ingehaald door Cancellara en Vanmarcke. Voor de rest kan ik mij niet zoveel meer voor de geest halen. Meestal zit je nog te kijken naar iemand die solo nog +10 km moet rijden, of naar een duo dat nog ronddraait richting Oudenaarde, zonder al teveel spankracht.

Zoals je zelf zegt, Kwaremont en Patersberg zijn selectief genoeg, dus meestal ligt de koers daarna wel in een definitieve plooi, dus zou je met 3-4 vlakke kilometers daarna ook wel genoeg hebben.

Maar goed, dat zie ik allemaal niet zo snel veranderen. Het zal nog wel een hele tijd blijven zoals het nu is.

Volgens mij heeft @Obi Wan Kenobi zijn Jedi-krachten aangeroepen na het debacle van afgelopen zondag.
Ik hou mijn hart al vast voor volgend jaar en de Koppenberg, wat ze daarmee gaan doen :cry:.

Koppenberg moet niet weg , gewoon poetsen,

gladde kasseien bergop door nattigheid is ok
gladde kasseien bergop door smurrie is niet ok.

Wat ze bij de ronde organisatie ook zelf aangeven.

"De combinatie van de wielertoeristen die er zaterdag op rijden, de leveranciers, de fans, de voertuigen in de koers en de late regenval zorgden ervoor dat de helling moeilijk berijdbaar was voor de mannen. Toen de vrouwen er moesten passeren, was het laagje modder al weggespoeld."

PR-RBX is een andere wedstrijd , met andere dingen , smurrie is daar bijna geen ontkomen aan maar het loopt niet bergop. Waardoor 90% van het peloton wel kan doorfietsen ondanks gladdigheid dan is er geen probleem voor mij.

Het ging mij erom als 90% van het peloton met PROF-wielrenners niet bovenraakt is er in mijn ogen iets niet ok. (Geen probleem als je dat anders ziet dus , maar dat is mijn visie )

Laatst bewerkt:
Allé, Thijssen al uit de wedstrijd door een valpartij. Niet de beste koop voor de sporza wielermanager :tongue:
Op Vlaamse wegen toch niet echt veel kunnen brengen, buiten het podium in Bredene. Maar De Panne, Nokere koerse, ... en dan vandaag...

Een van de reden om het parcours van de ronde te veranderen was dat je na de Bosberg een saai gewestweg had. Daarvoor hebben ze de finish in Oudenaarde gaan leggen om ook weer met zo'n saaie gewestweg te eindigen. Dat je nog een vlakke asfalt strook hebt is voor mij geen probleem maar het was wel een van de excuses in de tijd waarom de Muur/Bosberg moest wijken.

Allé, Thijssen al uit de wedstrijd door een valpartij. Niet de beste koop voor de sporza wielermanager :tongue:
Op Vlaamse wegen toch niet echt veel kunnen brengen, buiten het podium in Bredene. Maar De Panne, Nokere koerse, ... en dan vandaag...

Je moet het maar kunnen een gans peloton naast je en toch er in slagen om enkel en alleen je eigen ploegmaat onderuit te maaien.

Een van de reden om het parcours van de ronde te veranderen was dat je na de Bosberg een saai gewestweg had. Daarvoor hebben ze de finish in Oudenaarde gaan leggen om ook weer met zo'n saaie gewestweg te eindigen. Dat je nog een vlakke asfalt strook hebt is voor mij geen probleem maar het was wel een van de excuses in de tijd waarom de Muur/Bosberg moest wijken.
Das toch maar een excuus om een excuus te hebben? Had gewoon met geld te maken. Maar in alle eerlijkheid: Oudenaarde is toch een véél mooiere en ook meer logische aankomstplaats in het hart van de Vlaamse Ardennen.

Is dat trouwens ook weer niet eigen aan Vlaanderen? De lelijkheid van die gewestwegen met overal te pas en ten onpas verdwaalde huizen... :unsure:

Hier ook...

Das toch maar een excuus om een excuus te hebben? Had gewoon met geld te maken. Maar in alle eerlijkheid: Oudenaarde is toch een véél mooiere en ook meer logische aankomstplaats in het hart van de Vlaamse Ardennen.

Is dat trouwens ook weer niet eigen aan Vlaanderen? De lelijkheid van die gewestwegen met overal te pas en ten onpas verdwaalde huizen... :unsure:

Toevallig is er dit jaar een nieuwe Belga sport over uitgebracht (over de val van de muur) (was gisteren nog eens herhaald).

- Tuurlijk was het voor het geld
- Maar ook om het parcours lastiger te maken
- Mensen niet meer te laten hollen om zoveel mogelijk keren de koers te zien
(ik herinner me dat nog goed met mijn papa, overal snel snel en halsbrekende toeren uithalen :D )
Zo kunnen ze VIP-Tenten zetten en zorgen dat de RVV ook winstgevend is geworden ipv verlieslatend.

Terug
Bovenaan