Voorjaar 2023

Eigenlijk wel straf dat De Lie gisteren nog maar zijn 10de WT rit reed. Door al die overwinningen in de B-koersen vorig jaar heerst de perceptie alsof die jongen al ik weet niet hoe ervaren is. Ervaring komt wel.

20 jaar oud en mensen verwachten dat die hier zonder veel ervaring in echte massaspurts eventjes gaat winnen of zelfs al kopman moet zijn in Milaan San Remo waar ervaring, plaatsing en dalingskunsten van levensbelang zijn. Tja. En vooraleer de vergelijking met Kooij wordt gemaakt (die slechts 1 jaar ouder is), Kooij is een pure spurter, die heeft nooit iets anders gedaan en rijdt al bijna 3 jaar profwedstrijden. De Lie reed bij de beloften gewoon van iedereen weg of sprintte naar de overwinning van positie 10. Maakte allemaal niet uit voor hem of die goed geplaatst zat of niet. Hij heeft dat dus nooit moeten leren. Als hij dan in de BabyGiro of Toekomstronde goede sprinters tegenkwam, werd het opeens ook telkens een teleurstelling. Qua sterkte of snelheid kon niemand aan hem tippen maar dat sprint starten in 10e positie werkte niet meer. Bij de profs heeft hij zich tot nog toe vooral gefocust op eendagskoersen waar hij vaak kon spurten vanuit een uitgedund peloton of gewoon zelf iedereen kon afmatten (samen met het team). Zijn liefde en focus ligt vooral bij het klassieke werk, dan gaat dat leren in massaspurts nu eenmaal wat trager. Niets mis mee. Geef de jongen tijd.

En dat geldt eigenlijk ook voor het team. Daar zit heus wel potentieel in. De Lie mist hier De Buyst en met Guarnieri (en laten we niet onnozel doen, die weet heus wel wat hij doet) heeft hij nog nooit samen gereden. Dat een Beullens qua power te kort komt hier is niet echt een verrassing nee, maar die jongens moeten ook tijd gegund worden.

Kortom, De Lie is diamant, maar wel degelijk nog steeds een heel ruwe diamant. Puur qua power is die al wereldklasse, maar hij heeft nog heel wat zwaktes waar aan gewerkt moet worden en je kunt van geen enkel team verwachten dat ze die in 1 - 2 -3 wegwerken.

Anyways rant over. Ik krijg het er een beetje van als de pers of anderen zoveel druk zetten op De Lie zelf of op de ploeg wanneer daar geen reden toe is. Of wanneer het blijkbaar altijd de schuld van de ploeg is wanneer een kopman niet wint. En als die dan wel wint goed doet is het enkel dankzij die kopman en niet dankzij de ploeg.

Anyways rant over. Ik krijg het er een beetje van als de pers of anderen zoveel druk zetten op De Lie zelf of op de ploeg wanneer daar geen reden toe is. Of wanneer het blijkbaar altijd de schuld van de ploeg is wanneer een kopman niet wint. En als die dan wel wint goed doet is het enkel dankzij die kopman en niet dankzij de ploeg.
Ik snap wat je wilt zeggen, en ik kan u ook geen ongelijk geven.
Maar we moeten ook wel durven inzien dat hij hun belangrijkste man is, hij is bij Lotto de belangrijkste puntenpakker en is ook deels de reden dat er brood op de plank komt van andere renners.
Ja je hebt daar nog een Ewan, maar als hij op dit elan verder doet dan zal het weer op Arnaud aankomen.

De druk ligt nu eenmaal op zijn schouders. Daar kan je niet omheen.
Net als je dat in je achterhoofd houdt is het zeker niet onlogisch dat je als 20-jarige met zoveel potentieel u net gaat zetten in een betere ploeg.
Ten eerste werkt dat een heel stuk ontzorgend want je weet dat de mannen rondom u zeer capabel zijn, mannen waar je op kan rekenen.
Je krijgt ook de ruimte om u te ontplooien en te groeien zonder dat de druk zo hoog is. Met andere woorden is de druk op uw schouders niet zo groot.
Misschien kan je zelfs nog veel bijleren van uw teamgenoten.

Ik snap wat je wilt zeggen, en ik kan u ook geen ongelijk geven.
Maar we moeten ook wel durven inzien dat hij hun belangrijkste man is, hij is bij Lotto de belangrijkste puntenpakker en is ook deels de reden dat er brood op de plank komt van andere renners.
Ja je hebt daar nog een Ewan, maar als hij op dit elan verder doet dan zal het weer op Arnaud aankomen.

De druk ligt nu eenmaal op zijn schouders. Daar kan je niet omheen.
Net als je dat in je achterhoofd houdt is het zeker niet onlogisch dat je als 20-jarige met zoveel potentieel u net gaat zetten in een betere ploeg.
Ten eerste werkt dat een heel stuk ontzorgend want je weet dat de mannen rondom u zeer capabel zijn, mannen waar je op kan rekenen.
Je krijgt ook de ruimte om u te ontplooien en te groeien zonder dat de druk zo hoog is. Met andere woorden is de druk op uw schouders niet zo groot.
Misschien kan je zelfs nog veel bijleren van uw teamgenoten.

Kijk ik ga niet doen alsof De Lie hier in Parijs Nice een super goede trein heeft hé. Dat is niet zo. Ik denk dat er zowel intern (door De Lie en ploeg) als extern (publiek en pers) te veel van verwacht werd hier. Het is een zeer onervaren ploeg qua leadouts, op Guarnieri na. De Buyst wordt door zowel Ewan als De Lie gemist. Hopelijk is die fit voor MSR.

Monfort (ploegleider hier) haalde het deze ochtend in de Waalse pers nog aan, te weinig samenhang en te weinig zelfvertrouwen/lef. Het kan niet de bedoeling zijn dat je op 4km van het einde nog in het midden van het peloton vertoeft, dat moet beter. Ze mogen wel wat sneller komen, tonen dat ze er zijn, elleboogjes breed, wat respect afdwingen zeg maar. Dat gebeurt niet en dus zullen ze wel gefrustreerd zijn. Kritiek mag er dus wel zijn.

Maar ik ga gewoon absoluut niet mee met de gedachte dat het enkel aan het team ligt en dat De Lie hier veel beter zou gedaan hebben als hij bij een ander team reed. Ik vind dat veel te makkelijk en eigenlijk gewoon quatsch. Merlier heeft hier op papier de beste trein van de hoop en die zat enkel in etappe 1 in goede positie. Kooij en Pedersen zijn zoals eerder aangehaald de enigen die 3x in goede positie hebben gezeten. Kooij heeft enkel Afini en Pedersen in die laatste 2km vaak slechts enkel Kirsch. Dat zijn heus niet de beste leadouts ter wereld hoor. Maar je moet eens op zo een Pedersen letten in de laatste 5km. Die zit echt non stop te roepen naar Kirsch en vooral niemand kan die uit dat wiel krijgen. Die beukt iedereen die probeert gewoon aan de kant. Zet De Lie in dat zelfde wiel en ik ben ervan overtuigd dat die weggeblazen wordt. Dat zag je maandag ook heel hard. Laat die zich niet doen zit hij in de laatste 500m in 4e positie. In etappe 1 in positie 6 of 7 i.p.v. 10. Vandaag ging er wel veel meer mis zoals eerder aangehaald.

Laatst bewerkt:
Die jongen is 20 hé gun hem de tijd om te groeien. Hij is beresterk en snel maar deed het tot nu toe vooral in of wel lastige koersen Plouay en Omloop of in 1.1 koersjes dat kun je niet vergelijken met de kudde die de voorbije dagen richting de finish stormde.

Die jongen is 20 hé gun hem de tijd om te groeien. Hij is beresterk en snel maar deed het tot nu toe vooral in of wel lastige koersen Plouay en Omloop of in 1.1 koersjes dat kun je niet vergelijken met de kudde die de voorbije dagen richting de finish stormde.
Ik maak mij daar altijd wat bedenkingen bij, bij dat "groeien". Er is een reden dat goeie spurters quasi altijd vroeg hun neus aan het venster steken: omdat explosiviteit maximaal is dan, maar ook omdat andere zaken als lef en een klein beetje klootzak nu eenmaal in u karakter liggen of niet. En in veel gevallen komt verstand dan nog met de jaren en beginnen die mannen te denken van "dit is gekkenwerk en echt geen gebroken nek waard", dat helpt zeker niet.

Kijk naar Boonen bv, die heeft echte massaspurts gewonnen maar dat heeft eigenlijk niet zo zot lang geduurd en die zei dan ook "veel te gevaarlijk, als PatLef het niet goed vind mag hij zelf eens komen meesprinten".

En dat was in nen tijd waar er nog sprinttreinen bestonden die al die gevaren nog konden uitschakelen voor de toppers. Cavendish reed toen als 5de man de laatste 2km binnen: Martin, Hincapie, Eisel, Renshaw... die mannen werden gewoon niet uitgedaagd. Nu komen de golven van overal en is het zelfs voor de toppers onmogelijk te controleren. Zelfs de beste leadouts ter wereld komen in minstens 1/3 can de massaspurts niet aan sprinten toe.

Merlier gisteren daar werd bv niks over gezegd, alleen omdat hij door sprint tot op de lijn en nog 3de wordt... als die net als Jakobsen in de Tirreno woensdag zich gewoon neer zet als hij ziet dat hij toch niet kan winnen wordt die misschien maar 8ste. En winnen was sowieso onmogelijk, zat véél te vrt in die laatste bocht.

Ik maak mij daar altijd wat bedenkingen bij, bij dat "groeien". Er is een reden dat goeie spurters quasi altijd vroeg hun neus aan het venster steken: omdat explosiviteit maximaal is dan, maar ook omdat andere zaken als lef en een klein beetje klootzak nu eenmaal in u karakter liggen of niet. En in veel gevallen komt verstand dan nog met de jaren en beginnen die mannen te denken van "dit is gekkenwerk en echt geen gebroken nek waard", dat helpt zeker niet.
Dit dus.

Kijk naar Boonen bv, die heeft echte massaspurts gewonnen maar dat heeft eigenlijk niet zo zot lang geduurd en die zei dan ook "veel te gevaarlijk, als PatLef het niet goed vind mag hij zelf eens komen meesprinten".

En dat was in nen tijd waar er nog sprinttreinen bestonden die al die gevaren nog konden uitschakelen voor de toppers. Cavendish reed toen als 5de man de laatste 2km binnen: Martin, Hincapie, Eisel, Renshaw... die mannen werden gewoon niet uitgedaagd. Nu komen de golven van overal en is het zelfs voor de toppers onmogelijk te controleren. Zelfs de beste leadouts ter wereld komen in minstens 1/3 can de massaspurts niet aan sprinten toe.

Merlier gisteren daar werd bv niks over gezegd, alleen omdat hij door sprint tot op de lijn en nog 3de wordt... als die net als Jakobsen in de Tirreno woensdag zich gewoon neer zet als hij ziet dat hij toch niet kan winnen wordt die misschien maar 8ste. En winnen was sowieso onmogelijk, zat véél te vrt in die laatste bocht.
Boonen heeft zen eerste prof koers gewonnen 3 maand voor zijn 22e verjaardag, Cav won zijn eerste prof koers een maand na zijn 21e verjaardag. De Lie wordt volgdende week 21 en heeft er al 12 gewonnen.

Boonen moest ook leergeld betalen hoor. Zelfs toen hij naar de Tour ging duurde het een paar sprints eer hij echt kon meedoen. Ik zeg niet dat hij een paar jaar nodig heeft hé maar een PN heeft hij nog nooit meegemaakt, dit niveau van koersen is totaal nieuw voor hem. Omloop en Plouay zijn ook hoog niveau maar daar doet hij mee door zijn sterkte daar moet je niet wringen daar kom je gewoon naar boven drijven.

Boonen heeft zen eerste prof koers gewonnen 3 maand voor zijn 22e verjaardag, Cav won zijn eerste prof koers een maand na zijn 21e verjaardag. De Lie wordt volgdende week 21 en heeft er al 12 gewonnen.
Kunnen we allemaal stoppen met altijd weer die leeftijden erbij te sleuren om renners uit verschillende generaties te vergelijken? Je kan dat gewoon niet vergelijken, de tijden zijn veranderd, 20 jaar geleden reed een belofte... bij de beloften.
De Lie heeft vorige jaar een volledig prof seizoen gereden, Boonen is """pas"'"" prof geworden op zen 21ste. + al die gasten die tegenwoordig uiteindelijk doorstoten tot WT prof niveau trainen al van hun 17-18de quasi als prof. Terwijl een renner die 20 jaar terug van beloften naar profs overging vaak een serieuze cultuurshock te verwerken kreeg.

Als je er dan toch écht leeftijd wil gaan bijsleuren: Olav Kooij is 5 maand ouder. Dát is een vergelijking. Met dat verschil dat De Lie gewoon een véél completer renner is dan Kooij. Kooij is een púre sprinter... De Lie kan zoveel meer dan dat, wat voor hem als spurter misschien wel een nadeel is. Als je in die zware koersen waar niet moet gewrongen worden u gram kan halen heb je waarschijnlijk minder de neiging van u zwaktes te gaan aanpakken, je wint namelijk elders wel. Als De Lie dat positioneren nooit onder de knie krijgt gaat hij nog altijd veel koersen winnen, ze moeten gewoon wat zwaarder zijn. Als Kooij dat positioneren niet zou kunnen dan wint hij misschien 1 of 2 klein koerskes op een jaar en dan rijdt die over 2 jaar op pro.cont niveau ipv WT...

Het zou echt nice zijn als ze in de media eens een beetje meer nuance aan de dag zouden leggen en met kennis van zaken zouden berichten ipv meer en meer click-bait artikels. Ik vind het trouwens waanzinnig hoe Renaat zowat de voice of reason moet spelen t.o.v. een De Cauwer die het precies zijn taak gemaakt heeft om te beginnen evolueren in een Wuyts 2.0.

Finish in Tirreno 3km lager door wind... nog steeds 10km klimmen wel maar toch. Toont weer maar eens dat je GC in Tirreno niet per sé bij voorbaat moet vergeten omdat die ene bergrit te zwaar zou zijn.

In Parijs Nice 100km achter de neutrale wagen door te veel wind. Compleet andere rit nu wel. Heel kort en de twee beklimmingen er nog in.

Ik denk dat Jayco nu voor Matthews gaat proberen, om dan op de streep geklopt te worden door Pog natuurlijk :biglaugh:
Benieuwd hoe ver Pedersen geraakt. Rest van snelle mannen is kansloos nu normaal gezien.

Belachelijk dat men omwille van de wind al zoveel kms gaat neutraliseren. Vroeger zou het niet waar geweest zijn. Die koers is al fameus onthoofd op die manier.

Ik snap de frustratie aangezien er dit jaar soms wel te rap geneutraliseerd wordt precies, maar die wind vandaag in dat eerste deel is echt wel gevaarlijk. Windstoren van 150km/u blazen renners gewoon de kant in hé. En het eerste deel van de rit zou heel open zijn. Het tweede deel heeft meer beschutting.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan