Voorjaar 2023

Dus wacht. Gij denkt dat de ploeg die bekend staat om haar professionalisme, haar voorbereiding en samenwerking op gebied van aero met Blocken, het suboptimaal heeft aangepakt tov ploegen als FDJ, UAE,... die bekend staan om hun gebrek aan professionalisme, gebruik van wetenschap,...? :p

Hoe meer renners aan boord, hoe minder je last hebt van drag en hoe beter je dus kan uitrusten in de wielen. Je kan dus frequenter kwalitatieve kopbeurten doen in een ploeg van 4 dan in een ploeg van 2.
Je kan je dus eerder de vraag stellen of het snelheidsvoordeel je denkt te halen door zo hard te rijden dat je maar alleen eindigt, gewoon teniet wordt gedaan door de hogere drag op kop, en minder tijd/kans om uit te rusten en dus minder kwalitatieve kopbeurten te doen.

Ik denk dus eerder dat andere ploegen het net sub optimaal hebben aangepakt. Ze willen speciaal doen met het concept, maar eigenlijk is het in essentie dezelfde hé, zo efficient en snel mogelijk van punt A naar punt B rijden. De Jumbo's haalde in de laatste kilometer nog steeds +/- 60km/u gemiddeld (Pogacar/Kung/... gaan niet harder gereden hebben gemiddeld in die laatste km denk ik), ze hebben gewonnen, en Vingegaard heeft minder watt's moeten trappen dan zijn concurrenten. Quasi (altijd ruimte voor verbetering) perfect aangepakt dus wmb.
Ik denk dat elke topploeg het heeft aangepakt zoals het het beste gaat werken voor hun team. Als de kopman een eindschot heeft kan je die lanceren de laatste km zoals EF gedaan heeft met Cort. Bij de jumbo's heeft de kopman dat niet en die profiteert dan meer van samen blijven in het wiel.
Wat je wel veel zag is dat renners hun laatste kopbeurt net iets langer was omdat ze geen reserve meer moesten houden om terug in te pikken. De laatste 2 km blijven aanhangen was nergens voor nodig dus konden ze daarna "rustig" binnenrijden.

@Niklas Ik stel niet voor dat Jumbo met nog 5km met 3 verder rijdt voor alle duidelijkheid. Wat UAE deed was zeker niet optimaal, tenzij Bjerg & Pogacar er gewoon zó ver bovenuit steken natuurlijk.
Je stelt dat Pogacar niet sneller gereden heeft die laatste km... dat weet ik zo nog niet. Ik zou niet verschieten als Pogacar & Cort in die laatste kilometer nog een stukje dichten met hun eindsprint, zeker gezien de slingerende smalle aankomst. Als dit een brede boulvard is zoals in de ITT in Tirreno dan is gewoon als ploeg binnenkomen wrs wel het meest efficiente maar hier weet ik het niet zo zeker.

Het heeft buiten die laatste kilometer zelf ook geen zin van met 5 mannen daar te geraken lijkt mij. Dan kan je renner 4 & 5 beter gewoon volledig opbranden in de voorlaatste kilometer zou ik denken, daar kan je er ook nog wel een secondje afpitsen door net iets harder te rijden. En net door de draft benefits gaan de mannen die daar dan nog in positie 3-5 meerijden relatief weinig extra werk moeten doen omdat ze maar de helft van het vermogen van de man op kop moeten duwen.

Ik zeg trouwens ook niet dat Jumbo haar huiswerk niet goed gedaan had. Ik zeg alleen dat ondanks alle theoretische voorbereiding vooraf in de praktijk soms zaken aan het licht komen waarmee je in u theoretisch model gerekening gehouden hebt.

Also: je drag tabel is leuk en interessant maar die tabel houdt geen rekening met relatieve inspanningen en naar gaat naar alle waarschijnlijkheid uit van telkens +/- dezelfde renner. Als renner 1 500W trapt, trapt renner 3 ~250W en renner 4 ~220W. Maar die 220W kan voor renner 4 zwaarder zijn dan de 250W voor renner 3. In een 100% homogene ploeg zit renner 3 te recuperen in de paceline.
En dan spreek ik nog niet over een pace line waar er plots 1 renner 20 cm lager op zijn fiets zit.

52kcQpSw6FuiohRmLyj87m-1200-80.jpg

Die 2de man hier is eigenlijk gewoon bijna zijn kopbeurt aan het doen... gaat al veel meer dan die 62% moeten trappen door verschil in positie + het feit dat zijn relatieve inspanning bij gelijkaardige vermogens ook nog een pak hoger gaat zijn.

@Niklas

Dat is goed voor als je nog ver moet rijden.

De laatste kilometers offer je je renners nu eenmaal op... (of de sprinttacktieken zijn helemaal fout ;) )

Iedereen moet daarnaast nog meekunnen met de snelste renner (of de GC Guy toch ) en denk dat dat bij Jumbo net iets makkelijker was dan bij UAE (qua niveauverschil tussen de renners)

Maar Jumbo wilde met 3 finishen, foss had misschien enkel iets vroeger zijn deadpull moeten doen, voor een makkelijkere overwinning.

@Niklas

Dat is goed voor als je nog ver moet rijden.

De laatste kilometers offer je je renners nu eenmaal op... (of de sprinttacktieken zijn helemaal fout ;) )

Een sprint is nu wel een heel andere context dan een TTT hé. In een sprint gaat het om zo snel mogelijk de laatste paar honderd m te rijden. In een TTT moet je zo snel mogelijk enkele tientallen kilometers overbruggen. Appelen en peren!

@Niklas Ik stel niet voor dat Jumbo met nog 5km met 3 verder rijdt voor alle duidelijkheid. Wat UAE deed was zeker niet optimaal, tenzij Bjerg & Pogacar er gewoon zó ver bovenuit steken natuurlijk.
Je stelt dat Pogacar niet sneller gereden heeft die laatste km... dat weet ik zo nog niet. Ik zou niet verschieten als Pogacar & Cort in die laatste kilometer nog een stukje dichten met hun eindsprint, zeker gezien de slingerende smalle aankomst.

De rest weggeknipt omdat ons dat te ver zou leiden.
Maar als je de uitzending herbekijkt, gaat Pogacar aan op exact 300m van de meet, na 34minuten rijden, en er zit idd een enorme versnelling op.
Conclusie: 18seconden op 300m is +/- 59-60km/u. Gezien het een versnelling is reden ze ervoor allicht geen 60km/u dus gemiddeld laatste kilometer geen 60km/u.

Is even wat tijden vergeleken via de beelden.
Trek en Qs rijden de laatste km met 2 man even snel als Jumbo met 4. (58s)
Jumbo en UAE rijden de laatste 750m exact even snel (44s), met zijn sprint neemt Pogacar "maar" 1s terug op Jumbo in de laatste 450m.
Van EF helaas geen beelden de laatste km. De grote winst (of verlies) zal alleszins niet in de laatste km gekomen zijn.

Een sprint is nu wel een heel andere context dan een TTT hé. In een sprint gaat het om zo snel mogelijk de laatste paar honderd m te rijden. In een TTT moet je zo snel mogelijk enkele tientallen kilometers overbruggen. Appelen en peren!
We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.

Ik zeg het is inderdaad goed voor die de TTT om zo lang mogelijk met veel te blijven. Maar naar het einde toe moet je normaal wel opofferingen maken om sneller te finishen.

MAAR zoals ik dus zei bij Jumbo was het dus de bedoeling om met 3 man binnen te komen , dus is de vergelijking moeilijk met de andere ploegen.

Ik zeg het is inderdaad goed voor die de TTT om zo lang mogelijk met veel te blijven. Maar naar het einde toe moet je normaal wel opofferingen maken om sneller te finishen.

Dat snap ik, maar ik weet dus niet of dat in de praktijk werkt om eerlijk te zijn. Een finish van een TTT kan je niet vergelijking met de finish van een sprintetappe. Een andere fiets, je heb zelf al 30km inspanningen geleverd, en in de recente TTT kwamen ze al aan tegen de 60km/u. Dus stel dat er dan toch nog zo enorm veel opzit dat je zelfs met de verhoogde drag nog 70km/u weet te rijden over de laatste 200m, wat echt ENORM snel is, dan levert dat 2extra seconden op.
Dat zijn al serieuze voorwaarden om aan eigenlijk "maar" 2seconden te komen, in realiteit zal het dus minder zijn, bijna niets eigenlijk.

In theorie snap ik het hé, maar twijfel echt of het in de praktijk zo werkt. Op zich zijn Jarvis zijn timings wel veelzeggend op dat vlak.

Ligt het aan mij of zijn de finishuren een beetje verschoven van TA of PN ?
Vroeger konden we beide toch een groot stuk deftig de finale kijken (denk +/- 1 uur na de finish van de andere koers),
maar deze keer ook maar 20 minuutjes tussen de finishes.

Ligt het aan mij of zijn de finishuren een beetje verschoven van TA of PN ?
Vroeger konden we beide toch een groot stuk deftig de finale kijken (denk +/- 1 uur na de finish van de andere koers),
maar deze keer ook maar 20 minuutjes tussen de finishes.
In de TA is het nu nog 40km vlak naar de finish en in PN nog 50km met een klim op het einde dus zal waarschijnlijk meer dan 20 minuten verschil op zitten maar ik denk ook dat er vroeger gemakkelijk meer dan uur tussen zat :)

Dat heet de rode loper uitrollen :P
Ik denk dat ze blij zijn dat ze toch hun eerste van het seizoen pakken.

Vigengaard toch een ferme lel gekregen 44". Leek op een bepaald moment bijna in het wiel te zitten maar ferm zijn hand overspeeld en compleet over zijn toeren gegaan.

Dat is zo goed als over en uit voor Vingegaard.
Wordt zelfs nog voorbij gestoken op het einde door Paret-Peintre

Daar gaat het seconden-spel :p

Mja, bij Vingegaard is het allemaal in functie van de TDF zeker? ;)

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan