Volcontinu systeem

Onze cyclus ziet er zo uit (5ploegen)
1. Week nacht
2. Week late
3. Ma,di,wo vroege, weekend zat en zo12u shift nacht
4. Do, vr vroege, zat en zondag 12u shift dag
5. Ma-zo rustweek (dus 7 dagen thuis)
Shiftpremie is natuurlijk lager, maar wel zeer veel thuis

Ik ken niemand die het echt lang doet (+10j). 25j zoals hierboven is al een uitzondering in mijn omgeving.

Slapen en sociaal leven nemen een flinke klap. Langs de andere kant verdien je meestal wel goed.
Ik heb thans 10 jaar 3 ploegen gedaan, en een groot deel van mijn collega's werkten daar al zo lang. Al was het de laatste jaren dat ik daar werkte wel echt een probleem om volk te vinden dat 3 ploegen wou doen EN nog eens te betrouwen was.

Volcontinu heb ik geen ervaring mee maar lijkt me wel wat zwaarder. 2 ploegen heb ik ook nog gedaan (wel 5-13 en 13-21) en dat vond ik loodzwaar. Véél zwaarder dan 3 ploegen.

Ik dacht terug aan dit topic en wou even mijn ervaringen delen na in dit systeem gestapt te zijn.
Ik werk dus 2-2-2 en dan 4 dagen vrij, 2 vroege-late-nacht.
Het bevalt me uitstekend en van de andere ploegenstelsels die ik gedaan vind ik deze het minst zwaar.

Enige wat we hebben is dat in de 4 dagen dat je vrij bent je soms een bijwerkdag hebt omdat je anders te weinig gewekte dagen hebt op een jaar.
Maar meer als de helft van de collega’s werkt eigenlijk een “soort” 4/5 systeem waar je deze dag dan niet hoeft bij te werken en dan ook effectief 4 dagen thuis bent.

Ik wil dit ook gaan doen maar vraag me af wat de gevolgen zijn voor mijn pensioen later en of er andere gevolgen kunnen zijn?
Iemand meer info hieromtrent?
Ik ga natuurlijk ook aan HR vragen maar wou hier ook al eens polsen.

Ik dacht terug aan dit topic en wou even mijn ervaringen delen na in dit systeem gestapt te zijn.
Ik werk dus 2-2-2 en dan 4 dagen vrij, 2 vroege-late-nacht.
Het bevalt me uitstekend en van de andere ploegenstelsels die ik gedaan vind ik deze het minst zwaar.

Enige wat we hebben is dat in de 4 dagen dat je vrij bent je soms een bijwerkdag hebt omdat je anders te weinig gewekte dagen hebt op een jaar.
Maar meer als de helft van de collega’s werkt eigenlijk een “soort” 4/5 systeem waar je deze dag dan niet hoeft bij te werken en dan ook effectief 4 dagen thuis bent.

Ik wil dit ook gaan doen maar vraag me af wat de gevolgen zijn voor mijn pensioen later en of er andere gevolgen kunnen zijn?
Iemand meer info hieromtrent?
Ik ga natuurlijk ook aan HR vragen maar wou hier ook al eens polsen.
Gezien dan zowel je tewerkstellingspercentage als je totale jaarloon zal dalen vermoed ik dat dit wel een (beperkte) impact op de opbouw van jouw pensioenrechten zal hebben. Ben ik juist @JPV?

Gezien dan zowel je tewerkstellingspercentage als je totale jaarloon zal dalen vermoed ik dat dit wel een (beperkte) impact op de opbouw van jouw pensioenrechten zal hebben. Ben ik juist @JPV?
Voorlopig wordt er geen rekening gehouden met het tewerkstellingspercentage, je moet gewoon aan je aantal dagen komen (in de praktijk vanaf binnenkort halftijds).

Met het loon wel, al zit je daar mogelijks al boven de maximumgrens en zal het dus mss ook geen verschil maken. En als het al een verschil maakt, is de impact vaak beperkt. Indien het je levenskwaliteit kan verbeteren, denk ik dat het mss zelfs op lange termijn zal zorgen dat je méér pensioen hebt (wegens langer leven).

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan