Volcontinu systeem

Zinja

Member
Hoi,
Aangezien ik half februari mijn laatste werkdag heb omwille van collectieve sluiting van het bedrijf waar ik nu werk ben ik rond aan het kijken voor iets anders.
Nu doe ik 2 ploegendienst ochtend-middag en weekend thuis.
Nu heb ik een vacature gezien in 222 volcontinu stelsel, 6 dagen werken en daarna 4 thuis, het bedrijf en Erkbsmreekt me zeker aan enkel twijfel ik aan het 222 systeem als het wel iets is voor mij.

Ik weet dat ik dat voor mezelf moet uitmaken maar ik wou eens polsen als er nog mensen zijn die dit systeem draaien of bij verandering van werk naar continu zijn gegaan en hoe verliep de aanpassing?
 
Volcontinu niet , maar heb wel bijna 25 jaar 3 ploegen gedaan.
Sinds 2008 na de crisis was nieuwkomer bij ons enkel vaste nacht of 2 ploegen.
Maar mij konden ze niet verplichten te switchen.
Ik haatte namelijk de 14-22 u shift en mijn vrouw zag de vaste nacht niet zitten.
Met 3 ploegen had ik maar op de 3 weken die stomme 14-22u shift.
Slapen met de nacht word met ouder worden er ook niet beter op.

Ben pas ook nieuw werk moeten zoeken en er was ook zo een systeem bij maar dat was dan 7 dagen na elkaar werken.(niet genomen)

Houd er rekening mee dat er zo veel weekends bij zijn dat je zal werken i v m eventuele vriendin/vrouw of sociale leven.

Uiteindelijk heb ik nu dagwerk,dat mocht voor mij eens na zoveel jaar ploegenwerk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niemand die het echt lang doet (+10j). 25j zoals hierboven is al een uitzondering in mijn omgeving.

Slapen en sociaal leven nemen een flinke klap. Langs de andere kant verdien je meestal wel goed.
 
Je kon er vroeger iets vroeger op pensioen door.
Maar dit is natuurlijk allemaal teniet gedaan door de regering en (zware bzroepen)

@JPV ik heb dit nu al op mijn teller,ben ik dit nu allemaal kwijt.
Het was maar 1 of 2 jaar maar toch zuur
 
Je kon er vroeger iets vroeger op pensioen door.
Maar dit is natuurlijk allemaal teniet gedaan door de regering en (zware bzroepen)

@JPV ik heb dit nu al op mijn teller,ben ik dit nu allemaal kwijt.
Het was maar 1 of 2 jaar maar toch zuur
ik snap niet direct wat je precies bedoelt met "heb dit nu al op mijn teller".

Echt vroeger op pensioen kon je nooit, wel vroeger op brugpensioen.
 
Ik ken niemand die het echt lang doet (+10j). 25j zoals hierboven is al een uitzondering in mijn omgeving.

Slapen en sociaal leven nemen een flinke klap. Langs de andere kant verdien je meestal wel goed.
?
Ken er een hele hoop die +25j volcontinu doen en nog volop verder doen zonder problemen.
Voor mijn persoonlijk leven is volcontinu veel beter dan dagdienst, ik zou niet weten hoe ik het allemaal zou regelen met kinderen etc.

Nu zelf al 20j volcontinu en wil er gerust 40j van maken. 😊
 
Nu heb ik een vacature gezien in 222 volcontinu stelsel, 6 dagen werken en daarna 4 thuis, het bedrijf en Erkbsmreekt me zeker aan enkel twijfel ik aan het 222 systeem als het wel iets is voor mij.
Dit systeem is veel beter dan 6 dagen zelfde shift. Zeker in combinatie met een gezin.

Wisselt mooi af en geen enkele shift wordt zo te zwaar.
Hou er wel rekening mee dat je eerste dag 'vrij weekend' je de helft van slaapt, dus ipv 4 thuis is het meer 3,5.
 
?
Ken er een hele hoop die +25j volcontinu doen en nog volop verder doen zonder problemen.
Voor mijn persoonlijk leven is volcontinu veel beter dan dagdienst, ik zou niet weten hoe ik het allemaal zou regelen met kinderen etc.

Nu zelf al 20j volcontinu en wil er gerust 40j van maken. 😊
Hangt denk ik ook veel af welke regelingen er rond zijn gemaakt.
In de (petro)chemie zullen die regelingen wel beter zijn, dan elders.

Hier blijven de meeste ook in shift lopen tot hun pensioen. Het is nu door de pensioengolf dat de ploegen aan het verjongen zijn. Toen ik 10 jaar geleden startte, was ik bijna enigste jonkie. De rest was al 50+ en zaten al +25-30 jaar in shift. Nu zijn die dus op pensioen aan het gaan en start er veel nieuw jong volk.

Ik loop ook graag in shift en heb voorlopig geen ambitie om naar de dag te gaan. Ik denk dat ik dan eerder zal kijken om deeltijdswerk in shift te doen. Tenzij er in de dag een zeer interessante functie bijkomt waardoor ik de shift zou willen opgeven. Je weet nooit wat de toekomst brengt.
Maar als ik kennissen hoor in andere sectoren die shift lopen, dan zal ik daar toch ook vriendelijk voor passen. Die regelingen rond de shift zijn echt slecht.

Om OT te reageren.
Het hangt van persoon tot persoon af of het iets voor u is. Ik ken een paar mensen die dat systeem lopen en zijn daar tevreden over.
 
Fijn om al die reacties en toch wel verschillende ervaringen te horen van mensen. Denk wel dat het 222 systeem met daarna 4 dagen vrij het minst belastend is. Of ben ik verkeerd?
 
?
Ken er een hele hoop die +25j volcontinu doen en nog volop verder doen zonder problemen.
Voor mijn persoonlijk leven is volcontinu veel beter dan dagdienst, ik zou niet weten hoe ik het allemaal zou regelen met kinderen etc.

Nu zelf al 20j volcontinu en wil er gerust 40j van maken. 😊
Waarschijnlijk logisch dat je veel mensen kent die het doen als je er werkt uiteraard :)
Des te beter voor jou ofc!
 
@JPV Met mijn teller bedoel ik, dat ik nu al 24 jaar 3 ploegenwerk gedaan heb.
Of dit allemaal wegvalt met de nieuwe regeling
Voor pensioen heeft dit nooit bestaan, voor brugpensioen wel en bestaat dit nog, maar zou kunenn zijn dat je ook nog bij die werkgever moet werken op het moment dat je op brugpensioen wil gaan in dat stelsel. Hangt af van de sector.
 
Zelf in 3 ploegen gewerkt, maar deel van mijn team deed volcontinu in dat regime. Toen ze aangekondigde dat het naar 3 ging, zijn aantal gestopt, wegens meer enthousiast over 222:
+ je werkt minder dagen (42 vs 50 op 70)
- je hebt maar enkele echte weekends
+ je blijft meer in een dagritme doorheen de periode
- de nachten zijn eerder overleven (einde eerste nacht ben je 24h wakker, na tweede nacht zo vlug mogelijk terug in dagritme)
 
- de nachten zijn eerder overleven (einde eerste nacht ben je 24h wakker, na tweede nacht zo vlug mogelijk terug in dagritme)
Vroeger toen de kinderen klein waren was dat idd zo en is het afzien. Nu zijn ze groter en kan ik uitslapen voor mijn 1e nacht (meestal tot 10u) en vaak doe ik nog een dutje van een uurtje na het avondeten. Dan valt het goed mee hoor.
Ook na je laatste late later opblijven helpt 😉
 
Ik heb vroeger zowat alle shiften gedaan van 2-3-4-5 ploegen. Die 2 ploegen vielen goed mee, maar alles met nachtshift en omschakelen slaagt toch tegen imo. Constant schakelen en bioritmes aanpassen, om nog maar van de gezondheidsrisico's te zwijgen. Heb dit van m'n 20 tot 30j gedaan en sta reeds 4j met dag nu. Nog geen spijt.
Alles heeft z'n voor-en nadelen maar toch liever wat regelmaat.
 
Ik werk sinds 2 jaar bij een farmaceutisch bedrijf (waarvan ikzelf op de chemische plant werk). Ik ben van dagdienst bij mijn vorig werk naar een volcontinu systeem gegaan van 5 ploegen.

Voor mij was dit wennen, vooral de nachten zijn bij mij persoonlijk soms lastig.

Al is dit dan nog een vrij rustig systeem heb ik me laten vertellen.. (vrij uniek)
 
In onderstaande volgorde gewerkt:
- Vroege-late
- Dag met afwisselend van wacht in het weekend
- Traagroterend volcontinu (4V3L-7N-3V4L-5D)
- Volcontinu 12-uur shift

Het huidig systeem met shiften van 12 uren met voorsprong het beste imo, zalig om zoveel dagen echt thuis te zijn. Zou niks anders meer willen.
 
In onderstaande volgorde gewerkt:
- Vroege-late
- Dag met afwisselend van wacht in het weekend
- Traagroterend volcontinu (4V3L-7N-3V4L-5D)
- Volcontinu 12-uur shift

Het huidig systeem met shiften van 12 uren met voorsprong het beste imo, zalig om zoveel dagen echt thuis te zijn. Zou niks anders meer willen.
Toevallig vandaag nog over gehad. Ik zou het niet kunnen, elk weekend ben je bezet en je hebt amper verlof toch?
 
Toevallig vandaag nog over gehad. Ik zou het niet kunnen, elk weekend ben je bezet en je hebt amper verlof toch?
Het is een volcontinu 12-uursysteem eh, dus in mijn geval is dat 1 weekend om de 2 werken. Door 50% kans op verlof is dat in de betere maanden dus 1 weekend om de 4. Een systeem met enkel weekends, wat jij bedoelt, moet ik ook niet van weten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan