Vloer huurwoning met vloerverwarming

Ik heb familie wonen in NL en ik was ook stomverbaasd dat dat daar gangbare praktijken zijn. Maar dat was de TS zijn vraag niet natuurlijk.

Hij wil een goeie vloer die hij achteraf nog makkelijk kan uitbreken. Indien hij deze nog laat liggen, moet hij de kosten van het verwijderen daarna ook nog betalen 🤦‍♂️
 
Wordt met vloerbedekking dan niet eerder tapijten ofzo bedoelt?
Want bvb tegels of kliklaminaat of vinyl is geen vloerbedekking, dat is een vloer....
NL
Beton als vloerbedekking? Laat je niet misleiden, want woonbeton kan zeer mooi zijn binnen een strak design. Het is daar bij nog eens stevig.
Ontdek meer over de meest populaire vorm van vloerbedekking: vloertegels. Duurzaam, stevig, onderhouds-vriendelijk zijn alvast de troeven.
 

Hier komt mijn klikvinyl vandaan, is echt veel slijtvaster dan de quickstep (de échte) die ik in de vorige woning op de slaapkamers had liggen. Koste ook hier wel nog bijna het dubbele als de kliklaminaat maar bon, toch 20 euro/m2 minder dan de grote merknamen waarvan ik stalen had besteld en waarvan 2 van de 3 al minder robuust waren dan de vinyl die ik hier kocht.

Laminaat is prima wanneer je altijd op blote voeten of sokken rondloopt, in de keuken nauwelijks morst,... Maar was voor mij, als onhandige kluns met een Mechelaar die regelmatig slipt en dan zijn nagels zet, water drinkt met de nodige nevenschade,... Geen goede match.
 
het is blijkbaar in NL anders dan hier, vloerbedekking wordt daar als roerend goed (zoals gordijnen) beschouwd.

Bizar dat een vloer een roerend goed is. Ik weet nu niet specifiek veel over vloeren maar dat ging nooit in mij opgekomen zijn dat een vloer iets anders kon zijn dan onroerend.
 
Bizar dat een vloer een roerend goed is. Ik weet nu niet specifiek veel over vloeren maar dat ging nooit in mij opgekomen zijn dat een vloer iets anders kon zijn dan onroerend.

Een zwevende vloer (die het hier blijkbaar moet zijn) is wel degelijk roerend. Pas wanneer je de vloer gaat verlijmen of vastnagelen (of wat dan ook) dan zal hij onroerend door bestemming worden. Door instructies op te leggen vermijd de verhuurder dat de vloer opeens onroerend wordt.
 
Een zwevende vloer (die het hier blijkbaar moet zijn) is wel degelijk roerend. Pas wanneer je de vloer gaat verlijmen of vastnagelen (of wat dan ook) dan zal hij onroerend door bestemming worden. Door instructies op te leggen vermijd de verhuurder dat de vloer opeens onroerend wordt.
Klopt niet. Een vloer is onroerend door incorporatie. Daarvoor moet die niet vast verbonden zijn aan het erf of goed. Zaken kunnen onroerend worden door hun aard in het gebouw, omdat ze een onderdeel van dat gebouw vormen dat nodig is voor de bewoonbaarheid of goed gebruik. Het al dan niet kunnen wegnemen zonder beschadiging is daarin geen criterium.
 
Klopt niet. Een vloer is onroerend door incorporatie. Daarvoor moet die niet vast verbonden zijn aan het erf of goed. Zaken kunnen onroerend worden door hun aard in het gebouw, omdat ze een onderdeel van dat gebouw vormen dat nodig is voor de bewoonbaarheid of goed gebruik. Het al dan niet kunnen wegnemen zonder beschadiging is daarin geen criterium.
Goh, bij btw geldt die regel toch ook?
Als je iets kan wegnemen zonder het te beschaden mag je zonder BTW rekenen (btw verlegd medecontractant)?
Een vaste maatkast = btw verlegd / een losse kast = 21% btw
Een vaste airco = btw velegd / een losse airco = 21% btw
 
In Duitsland is het trouwens gangbaar om de keuken mee te nemen van huurpand naar huurpand. Misschien iets minder gek dan de vloer, maar in België moet je zoiets niet proberen denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Klopt niet. Een vloer is onroerend door incorporatie. Daarvoor moet die niet vast verbonden zijn aan het erf of goed. Zaken kunnen onroerend worden door hun aard in het gebouw, omdat ze een onderdeel van dat gebouw vormen dat nodig is voor de bewoonbaarheid of goed gebruik. Het al dan niet kunnen wegnemen zonder beschadiging is daarin geen criterium.

Ik vind dat je hier toch wel heel enthousiast bent met je "klopt niet". :) Uiteindelijk begrijp ik wel waar je naartoe wilt maar er is zeker nog ruimte voor discussie. Ik zou een vloer dan hoedanook niet zien als onroerend door incorporatie maar als ze al onroerend is wel "onroerend door bestemming", getuige ook de uitleg die je er zelf aan geeft. In de nieuwe bepaling slaat dat dan op het laatste zinnetje.

Ma bon, zelf ook nog eens het burgerlijk wetboek erbij genomen en met de wijziging van het goederenrecht ga ik mij onthouden van grote uitspraken en discussies. Het is totaal ook niet mijn rechtstak en om nu alles weer opnieuw te beginnen uitpluizen is misschien wel heel vergaan.

oud burgerlijk wetboek:

Art. 525. De eigenaar wordt geacht roerende voorwerpen blijvend aan zijn erf verbonden te hebben, wanneer zij daaraan met gips, kalk of cement zijn bevestigd, of wanneer men deze voorwerpen niet kan losmaken zonder die zelf of het gedeelte van het erf waaraan zij verbonden zijn, te breken of te beschadigen.

nieuw burgerlijk wetboek

Art. 3.47. Onroerende goederen uit hun aard, door incorporatie of door bestemming: definitie
Onroerend uit hun aard zijn de grond en de samenstellende volumes, die in drie dimensies zijn bepaald.
Onroerend door incorporatie zijn alle bouwwerken en beplantingen die, doordat zij geïncorporeerd zijn in onroerende goederen uit hun aard, hiervan een inherent bestanddeel vormen.
Ook inherente bestanddelen van deze bouwwerken en beplantingen zijn onroerend door incorporatie, ongeacht of zij geïncorporeerd zijn.
 
Ik vind dat je hier toch wel heel enthousiast bent met je "klopt niet". :) Uiteindelijk begrijp ik wel waar je naartoe wilt maar er is zeker nog ruimte voor discussie. Ik zou een vloer dan hoedanook niet zien als onroerend door incorporatie maar als ze al onroerend is wel "onroerend door bestemming", getuige ook de uitleg die je er zelf aan geeft. In de nieuwe bepaling slaat dat dan op het laatste zinnetje.

Ma bon, zelf ook nog eens het burgerlijk wetboek erbij genomen en met de wijziging van het goederenrecht ga ik mij onthouden van grote uitspraken en discussies. Het is totaal ook niet mijn rechtstak en om nu alles weer opnieuw te beginnen uitpluizen is misschien wel heel vergaan.

oud burgerlijk wetboek:

Art. 525. De eigenaar wordt geacht roerende voorwerpen blijvend aan zijn erf verbonden te hebben, wanneer zij daaraan met gips, kalk of cement zijn bevestigd, of wanneer men deze voorwerpen niet kan losmaken zonder die zelf of het gedeelte van het erf waaraan zij verbonden zijn, te breken of te beschadigen.

nieuw burgerlijk wetboek

Art. 3.47. Onroerende goederen uit hun aard, door incorporatie of door bestemming: definitie
Onroerend uit hun aard zijn de grond en de samenstellende volumes, die in drie dimensies zijn bepaald.
Onroerend door incorporatie zijn alle bouwwerken en beplantingen die, doordat zij geïncorporeerd zijn in onroerende goederen uit hun aard, hiervan een inherent bestanddeel vormen.
Ook inherente bestanddelen van deze bouwwerken en beplantingen zijn onroerend door incorporatie, ongeacht of zij geïncorporeerd zijn.
Welja, een inherent bestanddeel. Een vloer lijkt mij dat toch te zijn bij een woning? In elk geval is gewoon de al dan niet vaste verankering niet het enige criterium meer, vroeger werd dat idd wel vnl zo bepaald. Maar dat liet gewoon teveel zaken open voor discussie (een zwevende vloer, een steellook glazen deur, een pelletkachel,...). Nu, zulke zaken laat je bij twijfel uiteraard best beschrijven in de overeenkomst.
 
Van veel Nederlandse collega's ook gehoord dat vloeren zelf gelegd moeten worden en dat deze dan vaak overgenomen worden door de volgende huurder.

Wordt zelfs gedaan op 'kamers' (op kot dus).
 
Simpel gezegd als eerste huurder ben je altijd gekloot.
De tweede huurder is de gelukkige. Hij heeft een aangekleede woonst en zit in een woning die nog niet te afgeleefd is.

Echt wel geniaal verhuren in Nederland.
Straks moet je nog uw eigen CV-ketel voorzien en keukentoestellen.
De verhuurder voorziet enkel de 4 muren, de rest is aan de huurder!
 
Simpel gezegd als eerste huurder ben je altijd gekloot.
De tweede huurder is de gelukkige. Hij heeft een aangekleede woonst en zit in een woning die nog niet te afgeleefd is.

Echt wel geniaal verhuren in Nederland.
Straks moet je nog uw eigen CV-ketel voorzien en keukentoestellen.
De verhuurder voorziet enkel de 4 muren, de rest is aan de huurder!
Mijn zus haar eerste huurwoning, 20j geleden, had ook geen keuken. Wel de ruimte en voorzieningen, maar geen kasten of aanrecht.
Kitchenette gekocht in de GAMMA, 2 plastieken rekken en dat effectief terug meegenomen toen ze verhuisden uit dat huis.
 
Terug
Bovenaan