Vlaanderen krijgt 15 regio's

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Het Vlaams parlement maakt eindelijk werk van een soort van fusie van gemeenten, zonder gemeenten expliciet te dwingen om te fusioneren. Dit kan héél veel geld besparen op termijn.


Er bestaan nu tientallen varianten van samenwerkingsverbanden tussen gemeenten, waarbij soms om historische redenen, toen 2 burgemeesters niet met elkaar overeen kwamen (bvb verschillende politieke kleur), gemeenten net niét samenwerkten. Nu verplicht men om een hele reeks van die samenwerkingsverbanden te herzien, waardoor ze meer gelijk liggen over de samenwerkingen heen.

Logisch dat bvb de zones voor brandweer en politie op termijn gelijk zijn, zij moeten héél vaak samenwerken met elkaar en kunnen dat beter ook op hoger niveau doen.

Wel opvallend dat West-Vlaanderen 5 regio's telt tegenover Limburg slechts 1. Is wel te verklaren omdat Limburg moeilijk in 2 regio's gesplitst kan worden (Lommel ligt te noordelijk voor andere gemeentes, Hasselt/Genk te centraal) en het platteland van West-Vlaanderen zorgt voor duidelijker afgebakende zones (alhoewel roeselare en kortrijk nu wel samen zouden kunnen gaan).

Hopelijk worden dit ook uiteindelijk écht de supergemeentes, zeker voor West-Vlaanderen.


Aantal inwoners per regio:
DenderRegio
401189​
Halle-Vilvoorde
627411​
Kempen
477179​
Limburg
898870​
Midwest
253651​
Oost-Brabant
561386​
Regio Antwerpen
1082158​
Regio Brugge
286371​
Regio Gent
683108​
Regio Oostende
159451​
Rivierenland
356888​
Vlaamse Ardennen
198511​
Waasland
280990​
Westhoek
203448​
Zuid-West-Vlaanderen
319113​
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het raar dat men daar nu al mee af komt gezien er nog enkele fusie's zullen gebeuren tussen gemeentes. Wat met gemeentes uit verschillende regio's. Dan moet men die kaart terug gaan hertekenen. Imo had men beter eerst ingezet op fusies.
 
De inspiratie en consistentie bij het uitdelen van sommige namen was precies ver te zoeken. Ook rare verdeling, niet volgens oppervlakte, niet volgens inwonersaantal.

Ik begrijp niet goed wat het voordeel is om dit bijkomend niveau te maken, naast dan het kunnen uitdelen van nog meer postjes? Wat met de provincies?

Ik woon bijvoorbeeld vlak aan het driegrenzenpunt in Halle - Vilvoorde, 2 steden waar ik absoluut geen voeling mee heb en die met de fiets, auto en zeker het OV slechter te bereiken zijn dan Mechelen (rivierenland), Dendermonde (Dender) en Brussel. Absolute topnaam dus voor de regio.

Voor de vaccinatiecentra was er ook al +- deze verdeling. Ik was verplicht gemeentes verder in eigen regio de booster te laten zetten in plaats van daarvoor naar een dichterbij gelegen vaccinatiecentrum in rivierenland of Denderregio te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Artikel nog niet volledig gelezen, maar ik hoop dat de provincies dan toch verdwijnen?
nee, dit hoeft ook niet omdat wat er nu komt ter vervanging is van verschillende samenwerkingsverbanden die elk op zich bestaan met soms elk apart gesubsidieerd personeel. Voor Limburg zou het natuurlijk logisch zijn dat dit met het provinciaal niveau samenvalt, voor West-Vlaanderen totaal niet.
 
De inspiratie en consistentie bij het uitdelen van sommige namen was precies ver te zoeken. Ook rare verdeling, niet volgens oppervlakte, niet volgens inwonersaantal.

Ik begrijp niet goed wat het voordeel is om dit bijkomend niveau te maken, naast dan het kunnen uitdelen van nog meer postjes? Wat met de provincies?

Ik woon bijvoorbeeld vlak aan het driegrenzenpunt in Halle - Vilvoorde, 2 steden waar ik absoluut geen voeling mee heb en die met de fiets, auto en zeker het OV slechter te bereiken zijn dan Mechelen (rivierenland), Dendermonde (Dender) en Brussel. Absolute topnaam dus voor de regio.
De verdeling is zo raar niet hoor, is economisch geïnspireerd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-Economische_Raad_van_de_Regio)

De indeling zal dus zo zijn dat het voor de meeste gemeenten geldt dat ze tot de regio behoren waar simpelweg gezegd je de wekelijkse boodschappen meestal doet of waar je naar school gaat/veel mensen naar het werk gaan (de "invloedssferen" van steden.

Zie ook:
https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2021-10/analyse-zendgebieden-RTO-rapport.pdf pagina 8 of hieronder:
1675320043184.png



Het lijkt me wél duidelijk dat arrondissementen moeten verdwijnen als niveau. Maar da's nu al grotendeels zo (behalve voor waterwegen zeker?). Afscahffen van dit niveau kan wel enkel de federale overheid denk ik.
 
De verdeling is zo raar niet hoor, is economisch geïnspireerd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-Economische_Raad_van_de_Regio)

De indeling zal dus zo zijn dat het voor de meeste gemeenten geldt dat ze tot de regio behoren waar simpelweg gezegd je de wekelijkse boodschappen meestal doet of waar je naar school gaat/veel mensen naar het werk gaan (de "invloedssferen" van steden.

Zie ook:
https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2021-10/analyse-zendgebieden-RTO-rapport.pdf pagina 8 of hieronder:
Bekijk bijlage 16857


Het lijkt me wél duidelijk dat arrondissementen moeten verdwijnen als niveau. Maar da's nu al grotendeels zo (behalve voor waterwegen zeker?). Afscahffen van dit niveau kan wel enkel de federale overheid denk ik.
In het geval van Heist-op-den-Berg is dat toch wat lastiger.
We zitten in Rivierenland op de grens met Kempen en Oost-Brabant. Echter heeft Heist-op-den-Berg zodanig veel deelgemeentes, dat die deelgemeentes ergens anders terecht zouden komen volgens die invloedsferen.
Iemand uit Schriek zal bvb eerder naar Aarschot rijden, maar iemand uit Wiekevorst naar Herentals en iemand uit Itegem naar Lier.
 
In het geval van Heist-op-den-Berg is dat toch wat lastiger.
We zitten in Rivierenland op de grens met Kempen en Oost-Brabant. Echter heeft Heist-op-den-Berg zodanig veel deelgemeentes, dat die deelgemeentes ergens anders terecht zouden komen volgens die invloedsferen.
Iemand uit Schriek zal bvb eerder naar Aarschot rijden, maar iemand uit Wiekevorst naar Herentals en iemand uit Itegem naar Lier.
splitsen van gemeentes en dan herfusioneren? :p.

Nu, ik snap zeker dat het niet voor alle gemeentes ideaal is en zeker voor gemeentes met veel deelgemeentes kan dat nu wat moeilijk zijn.
 
splitsen van gemeentes en dan herfusioneren? :p.

Nu, ik snap zeker dat het niet voor alle gemeentes ideaal is en zeker voor gemeentes met veel deelgemeentes kan dat nu wat moeilijk zijn.
Moest dat niet financieel zo lastig liggen, denk ik dat best veel inwoners voor een herfusionering zouden zijn hoor. Zeker omdat er al 2 "natuurlijke" grenzen door de gemeente lopen (de Nete en de N10).

Ik denk dat een deel van het probleem zit bij het feit dat die gemeentes natuurlijk al zijn gefusioneerd omdat ze onder het invloedsgebied van Heist-op-den-Berg vielen. En nu wordt Heist-op-den-Berg als 1 geheel aanzien om daarvan het invloedsgebied te bepalen naar andere steden toe. Dat klopt natuurlijk niet helemaal meer...
 
Ik begrijp niet goed wat het voordeel is om dit bijkomend niveau te maken, naast dan het kunnen uitdelen van nog meer postjes? Wat met de provincies?
Provincies verdwijnen niet, gemeentes verdwijnen niet en men creëert een niveau erbij. Ik snap het ook niet.

Mijn bescheiden mening: Ofwel maak je het effectief efficiënter en schrap je dan ook de huidige gemeentes/provincies, ofwel blijf je eraf...

En volledig de gemeenten afschaffen en regionaler werken kan zelfs niet, want dan zit je met het probleem van faciliteitengemeenten die eigenlijk nu al achtergesteld zijn omdat ze niet mogen fusioneren met andere gemeenten en zo niet aan de geldpot kunnen die de Vlaamse overheid anderen wél voorhoudt.
 
Ik vraag me af wat men met andere zones gaat doen, bv eerstelijnszones, etc. Die zijn nog maar een paar jaar geleden opgericht met een heel eigen logica.
 
Ik vind dit concept al sinds de eerste berichten erover idioot. We hebben al een regionaal niveau dat perfect deze taken kan opnemen: de provincie.

Maximaal inzetten op fusies, zodat kleinere gemeentes samensmelten tot supergemeentes of deelgemeente worden van een stad, en de samenwerkingsverbanden onderbrengen onder de provincies en je hebt een veel simpelere structuur.

Wij zijn al een scheet groot, en toch willen wij altijd alles maar kleiner gaan organiseren. Ook heel die drang van oa. Open VLD om meer bevoegdheden naar de gemeenten te brengen, ik gruwel er van.
 
Om de provincies af te schaffen moeten ze de Walen meekrijgen. Die referentieregio's is puur een politiek spelletje van blauw Vlaams om druk op dat bestuursniveau uit te oefenen en - waarschijnlijk - de provincie uit te hollen en die bevoegdheden over te hevelen naar de referentieregio. Moest er waarschijnlijk nu nog doorgeduwd worden om dan voor de verkiezingen van 2024 er een punt van te maken dat door de "veel logischere en efficiëntere" referentieregio's provinciestructuren nu overbodig geworden zijn en blablabla ...
 
Ik vind dit concept al sinds de eerste berichten erover idioot. We hebben al een regionaal niveau dat perfect deze taken kan opnemen: de provincie.

Maximaal inzetten op fusies, zodat kleinere gemeentes samensmelten tot supergemeentes of deelgemeente worden van een stad, en de samenwerkingsverbanden onderbrengen onder de provincies en je hebt een veel simpelere structuur.

Wij zijn al een scheet groot, en toch willen wij altijd alles maar kleiner gaan organiseren. Ook heel die drang van oa. Open VLD om meer bevoegdheden naar de gemeenten te brengen, ik gruwel er van.
In die zin is de regio-Limburg gewoon een prima indeling. Daar heeft men ook van in het begin gezegd: wij werken al samen, we gaan toch niet opsplitsen zeker?

Maar er zijn op heel veel plaatsen wel al heel wat van die samenwerkingsverbanden tussen dit en de gemeentes in.

Nu goed, dit gaat enkel efficiëntiewinsten met zich meebrengen als een hele hoop mensen ook bereid zijn om die postjes op te geven. In al die intercommunales en samenwerkingsverbanden vinden vandaag veel vergaderingen in organen plaats waar een hoop mensen heel wat leuke extra's mee verdienen.
De bedoeling is leuk en kan zeer nuttig worden, maar het zal afhangen van hoe men dit in de praktijk gaat omzetten en sta mij toe daar dan erg cynisch over te zijn. Ik zie dagdagelijks te veel van dat soort lokale politieke mechanismen rond mij.

Oh ja en er is inderdaad niets mis met provincies. Dat is op vlak van toerisme, rampenbestrijding en specifieke lokale aspecten (economische eigenheden zoals een haven of de kust, grensstreken, of bv. natuurparken of dubbele taalaspecten rond BXL) een prima niveau.
 
Maar er zijn op heel veel plaatsen wel al heel wat van die samenwerkingsverbanden tussen dit en de gemeentes in.
Ja, maar waarom die onderbrengen onder weer een nieuwe structuur, terwijl je die perfect onder de provincies kan steken? Da's niet omwille van beter bestuur of efficiëntie, da's puur omdat bepaalde partijen jaren hebben gestreden voor de afschaffing van de provincies, en nu niet kunnen accepteren dat dat niveau extra bestaansreden zou krijgen. Dus zetten we liever een nieuwe ingewikkelde structuur op poten, terwijl we uiteindelijk ook niet durven raken aan de provincies.


Het startidee is goed (de samenwerkingsverbanden consolideren), de uitvoering is door politieke koppigheid weer half zijn gat.
 
In het geval van Heist-op-den-Berg is dat toch wat lastiger.
We zitten in Rivierenland op de grens met Kempen en Oost-Brabant. Echter heeft Heist-op-den-Berg zodanig veel deelgemeentes, dat die deelgemeentes ergens anders terecht zouden komen volgens die invloedsferen.
Iemand uit Schriek zal bvb eerder naar Aarschot rijden, maar iemand uit Wiekevorst naar Herentals en iemand uit Itegem naar Lier.

splitsen van gemeentes en dan herfusioneren? :p.

Nu, ik snap zeker dat het niet voor alle gemeentes ideaal is en zeker voor gemeentes met veel deelgemeentes kan dat nu wat moeilijk zijn.

Moest dat niet financieel zo lastig liggen, denk ik dat best veel inwoners voor een herfusionering zouden zijn hoor. Zeker omdat er al 2 "natuurlijke" grenzen door de gemeente lopen (de Nete en de N10).

Ik denk dat een deel van het probleem zit bij het feit dat die gemeentes natuurlijk al zijn gefusioneerd omdat ze onder het invloedsgebied van Heist-op-den-Berg vielen. En nu wordt Heist-op-den-Berg als 1 geheel aanzien om daarvan het invloedsgebied te bepalen naar andere steden toe. Dat klopt natuurlijk niet helemaal meer...
Ik wou het ook al zeggen @anders., ik kom oorspronkelijk uit Wiekevorst en daar leunen ze denk ik meer naar Herentals/Herenthout dan naar Heist-op-den-Berg.

Tweede puntje voor mij persoonlijk is dat ze de benaming Kempen gebruiken in deze regioverdeling, ik weet dat het onnozel is, maar als ik nog in Wiekevorst zou wonen zou het mij toch een beetje storen dat ik plots in "Rivierenland" woon en niet in de regio Kempen.

Uw laatste quote is trouwens voor mij volledig correct, die gemeenten zijn ooit gefusioneerd, maar nu klopt dat toch niet volledig meer door weer een gebied verder te kijken, deze oefening zou nog beter zijn als ze dat ineens ook bekijken, maar dat maakt het als project zeer moeilijk of misschien zelfs onmogelijk. Het zou me niet verbazen als ze afsplitsing en fusioneren met een andere gemeente in een volgende stap zouden steken.
 
Zo vernieuwd zijn die regio's ook niet hoor. Als ik kijk naar West-Vlaanderen heb je bijvoorbeeld de intercommunale Leiedal, die eenzelfde regiowerking heeft als de nieuwe "regio Zuid-West Vlaanderen" en een bijna gelijklopende hulpverleningszone (kleine wissel van Wielsbeke en Ledegem naar Midwest en Wervik naar Zuid-West-Vlaanderen". Zelfde met het verhaal in midwest.

Ik verwacht vooral evolutie naar "veiligheidszones" en ben zeer benieuwd hoe de politiezones, die nog veel meer versnipperd zijn, hier op gaan inspelen. Met een neiging naar licht profetische voorspellingen zie ik een evolutie naar Nederlands Model voor deze veiligheidsregio met een veel nauwere samenwerking met politiediensten.
 
Terug
Bovenaan