Vlaams Regeerakkoord

beetje realistisch blijven, hé. Je kan dit moeilijk een dieprode tekst noemen, net zoals je dit moeilijk een diepgele tekst kan noemen. Het bevat belangrijke accepten van beide partijen. Bij onderwijs vooral N-VA standpunten, bij welzijn vooral Vooruit/CD&V-standpunten.

Vergeet niet dat er nog een derde partij is, die deels aanleunt bij N-VA, maar, zeker op sociaal vlak (wat toch een groot stuk is van de onderwerpen) bij Vooruit. En op die punten is N-VA kleiner dan de som van SP.A en CD&V.
Evenwichtig kun je dit toch niet noemen? NVA heeft hier 2 trofeeën: budget in evenwicht in 2027 en hameren op Nederlands leren. Wat nog meer?
Vooruit heeft met CD&V véél meer trofeeën binnengehaald én daarbovenop nog eens parlementsvoorzitter voor vooruit. Dat laatste kan een gevaarlijke zijn als ze op bepaalde thema's/zaken later niet overeenkomen. Een parlementsvoorzitter heeft best wel veel macht.

"Traditioneel is de voorzitter ook een lid van de meerderheid,"'
Vooruit heeft dat weer goed onderhandeld om af te wijken van de "traditie"

Welk systeem? Uitrol van de meters? Capaciteitstarief en terugdraaien van de teller (geen politieke keuze maar valt wel onder 'the smart meter is a powerful tool, which however needs to be coupled with consumer energy management systems to deliver its benefits.')?

Maar positieve KBA betekent dus dat het globaal gezien goedkoper systeem is
Het ganse systeem dat ze uiteindelijk met deze maatregel wel degelijk via een politieke keuze hebben gecorrigeerd: https://www.zuhaldemir.be/nieuws/ee...ling-zonnepaneleneigenaars-met-digitale-meter .

Evenwichtig kun je dit toch niet noemen? NVA heeft hier 2 trofeeën: budget in evenwicht in 2027 en hameren op Nederlands leren. Wat nog meer?
Vooruit heeft met CD&V véél meer trofeeën binnengehaald én daarbovenop nog eens parlementsvoorzitter voor vooruit. Dat laatste kan een gevaarlijke zijn als ze op bepaalde thema's/zaken later niet overeenkomen. Een parlementsvoorzitter heeft best wel veel macht.
Wat nog meer:
- nadruk op excelleren in het onderwijs (afschaffen invulboekjes, nadruk op punten ipv welzijn, ...), starttoetsen, afschaffen CLB-koepelvorming,
- sterke investeringen in O&O en afstappen van het goldplating-principe ( = voortrekkersrol op vlak van bvb milieunormen)
- beperktere klimaatnormen tout-court (ook CD&V-eis)
- activering van niet-werkenden
- daling van erfenisrechten
- vlaams buitenlands beleid
...

"Traditioneel is de voorzitter ook een lid van de meerderheid,"'
Vooruit heeft dat weer goed onderhandeld om af te wijken van de "traditie"
euh? Vooruit zit in de meerderheid, hé.

Toch opvallend hoe Conner Rousseau zijn seksisme blijft doorsijpelen als hij denkt dat er niemand staat te filmen, nadat hij op het ledencongres trost verkondigt dat hij Annick De Ridder denigrerend "maske" heeft genoemd. Wat moeten Depraetere en Gennez dan wel niet denken als ze zo naast hem staan?

Wat nog meer:
- nadruk op excelleren in het onderwijs (afschaffen invulboekjes, nadruk op punten ipv welzijn, ...), starttoetsen, afschaffen CLB-koepelvorming,
- sterke investeringen in O&O en afstappen van het goldplating-principe ( = voortrekkersrol op vlak van bvb milieunormen)
...

*De grootste partij in de meerderheid

Pensioenen, de tax-shift en de overheid zijn federale bevoegdheden. Hoe verwacht jij dat een Vlaamse regering hier verandering in brengt? Dat klink voor mij als een holle post om maar iets te zeggen.
Ik heb het over de wijzigingen in dit regeerakkoord, ik had wat meer ambitie verwacht bij hun voorstellen en meer fundamentele veranderingen. Nu wijzigt er gewoon zo goed als niets.

*De grootste partij in de meerderheid
dat staat daar niet en is ook nooit de "traditie" geweest.

Norbert De batselier was geen lid van de grootste partij en Marleen Vanderpoorten ook niet. Ook ervoor was er tijdens de regering Geens een liberaal voorzitter.

Het is enkel N-VA die de afgelopen tijd altijd de koppeling gemaakt heeft tussen de 2 mandaten, meer niet. Wél is het altijd een van de meerderheid.

We gaan geen koosnaampjes gebruiken.
Wat nog meer:
...

Met uw punt ivm "excellerin in het onderwijs" ga ik akkoord.
De meeste zijn echter wel kerntaken van een overheid, dat zou ook aan bod komen bij een linkse regering. Die investeringen in O&O is iets typisch CD&V, dat was destijds ook gehamerd door Yves Leterme. Niet bepaald typische NVA trofeeën.

"Traditioneel is de voorzitter ook een lid van de meerderheid'", ik zou eerder denken dat dit lid van de grootste groep in het parlement betekent.
NVA kon dit ook opeisen zonder zelfs maar een toegifte te doen. Geen idee waarom vooruit dit moet zijn. Dat is een te belangrijke functie om zomaar weg te geven aan Rousseau.

MODEDIT: koosnaampje vervangen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het over de wijzigingen in dit regeerakkoord, ik had wat meer ambitie verwacht bij hun voorstellen en meer fundamentele veranderingen. Nu wijzigt er gewoon zo goed als niets.
correctie: op vlak van rechtse thema's verandert er niks. Op vlak van linkse thema's zijn er heel veel nieuwe investeringen.

Met uw punt ivm "excellerin in het onderwijs" ga ik akkoord.
De meeste zijn echter wel kerntaken van een overheid, dat zou ook aan bod komen bij een linkse regering. Die investeringen in O&O is iets typisch CD&V, dat was destijds ook gehamerd door Yves Leterme. Niet bepaald typische NVA trofeeën.
Het is niet omdat de andere zaken kerntaken van de overheid zijn (welzijn, .... zijn dat evenzeer), dat de aandacht en investeringen ervoor geen trofeeën kunnen zijn. Vlaams buitenlands beleid hoeft trouwens absoluut geen kerntaak te zijn, de federale overheid doet dat al. Daling van erfenisrechten is een puur politieke keuze, geen kerntaak om dat zo laag als mogelijk te houden. En Yves Leterme trok een kartellijst, hé, mét CD&V
"Traditioneel is de voorzitter ook een lid van de meerderheid'", ik zou eerder denken dat dit lid van de grootste groep in het parlement betekent.
NVA kon dit ook opeisen zonder zelfs maar een toegifte te doen. Geen idee waarom vooruit dit moet zijn. Dat is een te belangrijke functie om zomaar weg te geven aan Mateke.
Nee, NVA kon dit niet opeisen zonder een toegite te moeten doen. En wat je denkt was dus in het verleden absoluut niet het geval.

Bwa, de kiezer zegt altijd dat hij grote veranderingen wil, maar het kot is snel te klein als die dan voorgesteld worden :)

dat staat daar niet en is ook nooit de "traditie" geweest.

Norbert De batselier was geen lid van de grootste partij en Marleen Vanderpoorten ook niet. Ook ervoor was er tijdens de regering Geens een liberaal voorzitter.

Het is enkel N-VA die de afgelopen tijd altijd de koppeling gemaakt heeft tussen de 2 mandaten, meer niet. Wél is het altijd een van de meerderheid.
Ik denk dat ze dat bedoelden. Ik zeg niet dat het zo is :p

Zo belangrijk kan die post nu toch ook weer niet zijn.

"Van de ruim 1,1 miljard euro extra op Welzijn, gaat er 478 miljoen euro naar personen met een handicap, 200 miljoen naar de kinderopvang, 140 miljoen euro naar ouderenzorg en 120 miljoen naar jeugdhulp."

Benieuwd hoe Vooruit die centen gaat besteden.

"Van de ruim 1,1 miljard euro extra op Welzijn, gaat er 478 miljoen euro naar personen met een handicap, 200 miljoen naar de kinderopvang, 140 miljoen euro naar ouderenzorg en 120 miljoen naar jeugdhulp."

Benieuwd hoe Vooruit die centen gaat besteden.
Da's voor alle duidelijkheid niet enkel Vooruit die dat bepaalt, hé. De regering zal de grote lijnen bepalen (en vooral de verandering in wetgeving), de details zijn voor Vooruit & de administratie. Wat natuurlijk nog altijd veel invloed betekent.

Die 478mio komt in de buurt van wat Maurits Vande Reyde had geopperd: https://www.hln.be/binnenland/met-5...volgende-regering-moet-keuzes-maken~ac4f3bef/

Kinderopvang is vooral volk vinden denk ik

Laten we ook eerlijk zijn, gegeven de profielen die op dit forum rondhangen, bijna niemand van ons zou dat willen doen voor dat loon, en hoe fantastisch kinderen ook kunnen zijn, vanaf 5 stuks ofzo tegelijkertijd van jongere leeftijd flipt er bij mij een switch waarop ik me op géén enkel moment meer gerust zou kunnen voelen voor die kinderen hun veiligheid (zou het wel "kunnen", maar ik zou me niet op mijn gemak voelen).

Laten we ook eerlijk zijn, gegeven de profielen die op dit forum rondhangen, bijna niemand van ons zou dat willen doen voor dat loon, en hoe fantastisch kinderen ook kunnen zijn, vanaf 5 stuks ofzo tegelijkertijd van jongere leeftijd flipt er bij mij een switch waarop ik me op géén enkel moment meer gerust zou kunnen voelen voor die kinderen hun veiligheid (zou het wel "kunnen", maar ik zou me niet op mijn gemak voelen).
Ik zou dat zelfs niet echt linken aan de profielen hier, tenzij je een voorliefde hebt voor kinderen lijkt mij dat sowieso slecht betaald voor de uren en het werk. Persoonlijk zou ik liever in de plaatselijke supermarkt werken dan.

Terug
Bovenaan