Desktop Vintage Apple & Macintosh spullen

Weet niet of het vintage genoeg is, maar heb hier nog een Powerbook G4 15" liggen.
Ooit eens 2dehands gekocht als eerste Apple laptop, omdat ik toen geen Macbook kon betalen :biglaugh: .
Het type toetsenbord vind ik echt heerlijk aan deze computer. Veel fijner dan de huidige Macbooks.
Jammer genoeg doet deze niets meer, ook niet met oplader aan het stopcontact. Zou het fijn vinden om nog een keer leven te zien in deze machine!
Oh well, toen je nog kon zeggen om een functie uit te drukken "Ah, dat is appeltje A, Z, W, ....." ipv. cmd.

Verder moet hier ook nog ergens een iPod video 80GB en iPod Nano 2de generatie 4GB liggen.
Die iPod Nano vind ik nog steeds een geweldig ding. Ziet er na al die jaren nog steeds ongebruikt uit.

Zo een G4's heb ik ook liggen...
Een aluminium 15" en een 17".
De 15" is in perfecte staat, bijna geen krasje, quasi nieuwe batterij, SSD erin,...
De 17" is een restoratie projectje...
Ook nog een witte iBook G4...

Wanneer je de adapter insteekt, licht de stekker dan rood (of groen) op?

Indien helemaal niet zou de adapter dood kunnen zijn ..
 
Zo een G4's heb ik ook liggen...
Een aluminium 15" en een 17".
De 15" is in perfecte staat, bijna geen krasje, quasi nieuwe batterij, SSD erin,...
De 17" is een restoratie projectje...
Ook nog een witte iBook G4...

Wanneer je de adapter insteekt, licht de stekker dan rood (of groen) op?

Indien helemaal niet zou de adapter dood kunnen zijn ..
Er zit leven in.
Het scherm geeft licht, en daar blijft het bij.
Bij het lang indrukken van de powerknop hoor ik een lange doffe "tuut" en daarna niets meer.
 
Ondertussen een Powerbook Duo op de bureau liggen. Blijkt het model 210 te zijn, waar je eigenlijk weinig mee bent zonder dock. Twee keer raden wat er niét bij zit. Is daarnaast echt goor. Zal een fameus karwei zijn om "en route" te krijgen, denk ik. Eerste stap is waarschijnlijk een sticker "Hack the Planet" scoren.
 
Ondertussen een Powerbook Duo op de bureau liggen. Blijkt het model 210 te zijn, waar je eigenlijk weinig mee bent zonder dock. Twee keer raden wat er niét bij zit. Is daarnaast echt goor. Zal een fameus karwei zijn om "en route" te krijgen, denk ik. Eerste stap is waarschijnlijk een sticker "Hack the Planet" scoren.
Heb hier een 230 liggen.
Met de standaard rode vlek waar de trackball altijd raakte als je hem dicht doet.

Met die dingen kan je inderdaad bijna niets zonder op zijn minst de mini dock.
Zonder kan je er gewoonweg niets van software op zetten, geen floppy, niets zit erop....

En die docks zijn moeilijk te vinden en kosten een aardige duit, ook al omdat de meeste in de US zitten, dus nog eens dure shipping er bovenop....
 
Nog eentje uit de collectie....


Net gevonden, gaat een stevige poetsbeurt nodig hebben, en zoals meestal bij computers van die tijd, alle condensatoren vervangen!
Heeft de Motorola 68000 cpu (aan een whopping 8 mHz), maxed out ram met 4MB, 40 mB harde schijf en 800k floppy.

Gezien de 4 MB ram ga ik er system 7.1 opzetten, zowat de maximum dat het ding aankan...
 
Voila, heb een permanentere plaats gevonden voor de retro Apple collectie.

De oudste is 35 jaar oud (de Mac SE), de jongste 17 jaar (Powermac G5)

Heb er nog een paar, maar daar is nog wat werk aan, een LC, twee Performa's, een powerbook 3400c, heb er nog wel even mijn amusement mee!


 
Ondertussen een Powerbook Duo op de bureau liggen. Blijkt het model 210 te zijn, waar je eigenlijk weinig mee bent zonder dock. Twee keer raden wat er niét bij zit. Is daarnaast echt goor. Zal een fameus karwei zijn om "en route" te krijgen, denk ik. Eerste stap is waarschijnlijk een sticker "Hack the Planet" scoren.
En een nieuwe toevoeging!

De Powerbook 210 en 230 kan je redelijk makkelijk vinden, maar die toestellen op zichzelf zijn niet heel praktisch bruikbaar.
Ze hadden geen floppy, geen CD, geen poorten, niets, nada. Zie Massiveidiot's dilemma!

Met wat (veel) geluk een lot van drie duodocks kunnen op de kop tikken, waar in twee ervan zelfs een Powerbook Duo instak.
Ongetest, werking onbekend!

Heb vermoedelijk een beetje de lotto ermee gewonnen, de lege duodock was dood als een pier, maar de twee andere zijn werkende, inclusief de Powerbook's 230 die erin steken!

Extra co-processor (Motorola 68882), extra video ram, extra harde schijf (Quantum 240MB) met een berg software erop.

Dit was in 1992 echt wel state of the art, en pokkeduur! De laptop, duodock met de opties zal in '92 kort tegen de 5000 US$ gezeten hebben, wanneer je inflatie meerekent is dat in vandaag's dollars dik door de 10,000 US$! Een redelijk som geld!

Cool is het alleszins wel, de dock neemt de laptop binnen zoals een VHS videospeler een VHS cassette zou binnen pakken.
Idem wanneer je hem "uitwerpt"!

Het systeem zorgde voor een, voor die tijd, supercompacte, relatief krachtige laptop, die ook als volwaardige en nog krachtigere desktop computer kon werken.

We spreken 30 jaar geleden, en toch staat er software op die vandaag nog altijd bestaat, weliswaar een tikkeltje krachtiger/moderner.
Microsoft word en Excel, Adobe Photoshop (3.0), Wordperfect, een flightsimulator...
Om dit even te framen, dit is de periode dat Windows 3.1 was wat Microsoft aanbood.
Intel zat toen aan een 486 CPU, het zal nog tot '93 duren voor de eerste Pentium verschijnt.









 
Laatst bewerkt:
En een studio monitor 17"LCD in bijna nagelnieuwe staat op de kop kunnen tikken.

Was goede motivatie om mijn Cube G4 terug aan de praat te krijgen, die was zo dood als een pier, deed helemaal niets behalve eens kort met het lampje knipperen onder de aanraakgevoelige aan/uit knop.

Bleek uiteindelijk een dode harde schijf te zijn die vermoedelijk een overbelasting op de +5 of +12V lijn veroorzaakte, waardoor de ingebouwde DC-DC omvormerkaart in veiligheid sprong.
Nieuwe harde schijf ('t is te zeggen, een nieuwe 20 jaar oude harde schijf :) ) erin en we waren back in business.

Beetje background over de Cube:
  • Zowat de eerste compacte "silent" computer van Steve Jobs hand, is eigenlijk de voorloper van de succesvolle Mac Mini serie geweest!
  • Verkoop is geflopt, het toestel heeft exact 1 jaar in de winkels gestaan, en is dan op "indefinite suspension" geplaatst.
    Reden was vooral omdat het toestel volstrekt niet uitbreidbaar was, terwijl tegelijk de Powermac G4 mini tower te koop was, die een heel plethora aan uitbreidingen mogelijk maakte.
  • De monitor gebruikt de "ADC" connector (Apple Display Connector), dat is één stekker waar zowel voeding, DVI videosignaal als USB over gaat. Zorgt voor heel wat minder kabelrommel op je bureau!
Mijn setje is nu compleet, met de correcte toebehoren zoals hij toen werd verkocht (met uitzondering van de Pro Mouse, zou eigenlijk een zwart model moeten zijn).



 
Laatste aanwinst, wel stevig wat restauratie uren in moeten steken en net terug volledig werkend gekregen!

De Apple Lisa!





En een video van The Verge waar je het historisch belang van dit toestel kan zien!

 
  • Leuk
Waarderingen: DSK
Hierzo mijn extra kamer. Mijn broer heeft nog de Apple IIc die in ons huishouden heeft gestaan, spijtig genoeg gaat die sowieso niet meer werken want daar is de nodige onderhoud niet aan geweest. Ook staan hier niet mijn toestellen in gebruik (behalve dan de Mac Pro 5,1 die ik aan het installeren en upgraden ben als server).
IMG-7090.jpg
 
Mooie verzameling! Ik verzamel eerder ander spul (Amiga/Atari/Sinclair/Tandy/...) maar ik heb ook een aantal Macintosh/Apple toestellen: Apple IIe, Apple IIgs, 2x Macintosh Classic waarvan eentje battery bombed (projectje voor als ik tijd heb), Macintosh SE/30 en een zwarte Performa 5400/180. Af en toe gebruik ik de IIe met o.a. CP/M en de GS. De andere toestellen schakel ik af en toe in om in conditie te houden.
 
Hierzo mijn extra kamer. Mijn broer heeft nog de Apple IIc die in ons huishouden heeft gestaan, spijtig genoeg gaat die sowieso niet meer werken want daar is de nodige onderhoud niet aan geweest. Ook staan hier niet mijn toestellen in gebruik (behalve dan de Mac Pro 5,1 die ik aan het installeren en upgraden ben als server).
Leuke collectie!

Ik gebruik mijn G4 "bolletje" als internet radio wanneer ik in mijn "mancave" zit, die hele oude iTunes gaat nog steeds online de radiozenders updaten, zitten een dikke 700 op!
Met die kleine doorschijnende Apple Pro speakers klinken vandaag nog steeds verbazingwekkend goed!

Wat betreft de Apple IIc, kans is heel groot dat die gewoon nog steeds gaat werken hoor, daar zitten geen van die lekkende condensatoren in.
Heb er ook een die 20 jaar of zo op een zolder heeft gestaan, werkt helemaal 100% correct, inclusief de floppy drive...
De monitor die erbij hoort is iets anders, daar zitten die Rifa ontstoringscondensatoren in, die durven ontploffen met bijhorende licht en rookshow (en penetrerende stank)!
Perfect herstelbaar, berokkend zelden tot nooit schade aan de monitor, maar zo een monitor laten werken met defecte ontstoringscondensatoren gaat veel elektrische vervuiling op je net steken, dus sterk af te raden.

Uiteraard kan je er niet veel mee aanvangen tenzij je floppy's met Apple II software. Ik heb een hoop software op mijn FloppyEmu staan, maar beetje lastig daar je die niet extern kan aansluiten, je moet hem open maken en intern aansluiten, daar de IIc altijd zal booten van de interne drive, en niet van de extern aangesloten.
 
Terug
Bovenaan