Desktop Vintage Apple & Macintosh spullen

berenod

Well-known member
Niemand hier met wat vintage Apple toestellen?

Wil voor mij zeggen eigenlijk alles voor het Intel tijdperk ..

Heb zelf een iMac G4 (de "Lampshade" of "bolleke") en een ProBook G4.

Leuke toestellen om meet te spelen, herstellen, upgraden enzovoorts...

Laat je ook realiseren hoe het internet geëvolueerd is sinds begin jaren 2000 wanneer je er mee online probeert te gaan!
 
Laatst bewerkt:
Precies niet teveel enthousiastelingen :cool:

Hier alvast twee foto's van mijn " bolleke"...






Onderste is met de hoogste officiele ondersteunde MacOS Tiger (10.4.11)..

Op de bovenste foto draait hij Sorbet Leopard, een custom gemaakte OS speciaal voor de oude PowerPC G4 toestellen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nog eens op mijn zolder graak, zal ik eens een foto nemen van oude Apple spullen.
oa 1gen Apple TV, hun eigen oplader, iPods, enz... liggen hier nog
 
Die iMac G4 is echt gnnnnn :drool:

Ik heb nog een PowerMac G3 staan, maar dat is natuurlijk bijlange niet zo mooi als de iMac G3
 
Vroeger op school (mid 90's) hadden wij Macintosh Classics staan. Maar die werden zelden gebruikt.

Macintosh_classic.jpg


We werkten/speelden (MiniCad, 3D tekenen) eerder op de Performa (???)
Ik weet het niet zeker. Ik herinner me die niet zo goed meer.
Maar zag er wel zo ongeveer als die Performa uit

Macintosh_Performa_5200CD.jpg


Het zotste dat we konden was dat we één of ander doolhofspel met 2 (vanaf aparte computers) konden spelen 😎
Of de typische geluiden van Apple veranderen door eigen geluiden (oortjes in Mac om als micro te gebruiken en daartegen oortjes van de discman) waardoor een korte "ting!" bij bv een fout (of had Mac geen "kwak"-geluid?) plots een enorme luid en lang stuk uit een hardcore nummer was 😅

Eind 1999 in reclame-bureau gewerkt op een Power Mac G4
Toen rotsvast van overtuigd om ook een G4 aan te schaffen, maar uitendelijk nooit gedaan.
Ook nooit echt verder gegaan in grafisch design, enkel wat losse projectjes.
Zelfs nooit een Mac gehad.
Wel iPhone :unsure:
 
Hier een Macintosh Portable van 1988. Ooit van iemand uit de familie gekregen en tevens de eerste computer waar ik ooit mee gewerkt heb. Het draagt dus wel een zekere emotionele waarde. Tot voor kort eigenlijk nooit naar gekeken, aangezien ik totaal niet wist wat ik met zo'n defecte Macintosh moest doen. Maar uiteindelijk toch een soldeerstation gekocht en alle lekke caps vervangen. Gelukkig geen schade aan het moederbord. Nieuwe accu gehaald en zowat alle interne kabels vervangen (custom job, want natuurlijk allemaal Apple-eigen connectoren). Ondertussen kan ik hem starten van een floppy (Sytem 6.0.1), maar de harde schijf werkt niet mee. Wordt nog een uitdaging om daar een alternatief voor te vinden. En extra geheugen zou ook wel tof zijn. Al bij al ben ik heel blij dat ik het toestel terug in deze staat heb gekregen. Het toetsenbord is overigens fenomenaal goed: mechanisch ontwerp met ALPS switches. Absoluut niet te vergelijking met de prut die ze er nu in stoppen.

Mijn opa had een Macintosh Plus, maar geen idee waar die naartoe is. Jammer eigenlijk. Op zolder staan nog twee iMac G3's (waarvan één met defect scherm -- wel matching keyboards), een iMac 2009 en een Hackintosh (alias iMac Late 2015). Geen enkele zelf gekocht, want zoveel geld heb ik niet, maar er is (achteraf gezien) blijkbaar wel een zeker affiniteit met macOS (en Mac OS en System x).

Doet me eraan denken dat ik op het werk een PowerBook Duo uit de container heb gevist. Misschien ook eens bekijken...
 
Hier een Macintosh Portable van 1988. Ooit van iemand uit de familie gekregen en tevens de eerste computer waar ik ooit mee gewerkt heb. Het draagt dus wel een zekere emotionele waarde. Tot voor kort eigenlijk nooit naar gekeken, aangezien ik totaal niet wist wat ik met zo'n defecte Macintosh moest doen. Maar uiteindelijk toch een soldeerstation gekocht en alle lekke caps vervangen. Gelukkig geen schade aan het moederbord. Nieuwe accu gehaald en zowat alle interne kabels vervangen (custom job, want natuurlijk allemaal Apple-eigen connectoren). Ondertussen kan ik hem starten van een floppy (Sytem 6.0.1), maar de harde schijf werkt niet mee. Wordt nog een uitdaging om daar een alternatief voor te vinden. En extra geheugen zou ook wel tof zijn. Al bij al ben ik heel blij dat ik het toestel terug in deze staat heb gekregen. Het toetsenbord is overigens fenomenaal goed: mechanisch ontwerp met ALPS switches. Absoluut niet te vergelijking met de prut die ze er nu in stoppen.

Mijn opa had een Macintosh Plus, maar geen idee waar die naartoe is. Jammer eigenlijk. Op zolder staan nog twee iMac G3's (waarvan één met defect scherm -- wel matching keyboards), een iMac 2009 en een Hackintosh (alias iMac Late 2015). Geen enkele zelf gekocht, want zoveel geld heb ik niet, maar er is (achteraf gezien) blijkbaar wel een zeker affiniteit met macOS (en Mac OS en System x).

Doet me eraan denken dat ik op het werk een PowerBook Duo uit de container heb gevist. Misschien ook eens bekijken...
Heb ook een Portable!
Volledig werkend. Net zoals die van jou was de harddisk dood, van die 40 Mb Conners van die tijd (CP3045, met speciale Apple SCSI poort) zijn er nog maar héél weinig die nog correct werken!
Beste alternatief is de BlueSCSI adapter, hier kan je een SD kaart in steken en zo wordt die herkend als SCSI harddrive door de Portable.
BlueSCSI werkt met "geregistreerde" verkopers dewelke er mee voor zorgen dat er voldoende eurootjes terugvloeien naar de zo noodzakelijk research, In België is er zo iemand (JM, Franstalige Belg die perfect Engels spreekt).
De BlueSCSI kan je als volledige kit, deels kit (waar de moeilijkste stukken reeds gesoldeerd zijn) of als afgewerkt toestel kopen, prijs tussen de 35 en 63€.
Voor de Portable moet je het DB25 model gebruiken die je in de externe SCSI poort achteraan van de portable plaatst.

Stuur maar een PM wanneer je meer details nodig hebt.

De mijne draait op 6.0.8, hier heb ik floppies van, idem, had je er graag zo gehad, dan kan ik je ze bezorgen, of je uitleggen waar je ze (legaal, is abandonware nu) kan downloaden, en hoe je ze zelf op floppy kan zetten.
Je kan ook op een moderne PC een emulator draaien (Basilisk2) en zo alles op de SD kaart zetten, die je dan in de BlueSCSI steekt, en waar je Portable dan rechtstreeks kan van opstarten.
 
En enkele leuke weetjes over dit toestel:
  1. De allereerste "draagbare" Mac. Is eigenlijk een voorbeeld geworden van hoe het niet moet :)
  2. Weegt pakweg 8.5KG, vooral de de loodaccu die erin zit.
  3. Heeft geen laad circuit, de "adapter" is eigenlijk een druppellader die rechtstreeks de batterij oplaadt, het toestel zelf werkt 100% van de batterij.
    Zonder batterij en met enkel de lader aangesloten kan je het toestel dus niet opstarten!
  4. Koste nieuw in 1988 7100 US$ (de versie met harde schijf), wanneer je dit omrekent naar geld van vandaag (inflatie/hedendaags loon) dan zou dit grofweg het equivalent van 21,000€ zijn!!!
  5. Geen verlicht scherm. Je moet het scherm onder de juiste hoek zetten in een goed verlichte ruimte, of je ziet er niets op! Wel active matrix LCD (een van de allereerste in de wereld) dus haarscherp!
    Men heeft wel een tweede versie nog uitgebracht met "backlight" LCD, is typenummer M5126.
  6. De mijne in de foto's is met muis en numeriek toetsenbord, de meesten hebben een trackballs i.p.v. het numeriek stukje toetsenbord.
    Wanneer je de trackball hebt, kan je eenvoudig de plaats van het toetsenbord en trackball omwisselen. Zelfs in 1988 hield men al rekening met linkshandigen! Vermoedelijk werkte er een linkshandige persoon in het R&D team!

  7. Toestel is grandioos geflopt naar verkoopscijfers toe. Apple had al snel door dat deze vormfactor het niet ging worden voor draagbare computers, dus ze hebben heel hun ontwerp naar Sony in Japan gestuurd met de vraag van alles wat te miniaturiseren, waarna in 1991 onderstaande eruit gekomen is (quasi exact zelfde specificaties naar geheugen/cpu etc.).
    Dit is dan ook de vormfactor geworden die vandaag de dag nog steeds gevolgd wordt!
    Powerbook 100:
 
Laatst bewerkt:
Beste alternatief is de BlueSCSI adapter, hier kan je een SD kaart in steken en zo wordt die herkend als SCSI harddrive door de Portable.
Tof! Had al e.e.a. gezien rond het SCSI2SD project, maar dat is al snel €100 en dan moet het nog van buiten Europa komen.

De mijne draait op 6.0.8, hier heb ik floppies van, idem, had je er graag zo gehad, dan kan ik je ze bezorgen, of je uitleggen waar je ze (legaal, is abandonware nu) kan downloaden, en hoe je ze zelf op floppy kan zetten.
Je kan ook op een moderne PC een emulator draaien (Basilisk2) en zo alles op de SD kaart zetten, die je dan in de BlueSCSI steekt, en waar je Portable dan rechtstreeks kan van opstarten.
Heb gelukkig nog een werkende Windows 2000 PC waar ik floppies kan schrijven. Zal je wel een PM sturen rond die BlueSCSI.

Heeft geen laad circuit, de "adapter" is eigenlijk een druppellader die rechtstreeks de batterij oplaadt, het toestel zelf werkt 100% van de batterij.
Zonder batterij en met enkel de lader aangesloten kan je het toestel dus niet opstarten!
Dat druppellaadcircuit is daarbij nog eens ontzettend gevoelig en de bijgeleverde adapter niet van de beste. Is meteen ook de reden dat ik het toestel nooit met een adapter oplaadt, maar de accu rechtstreeks aan de labvoeding hang.

De mijne in de foto's is met muis en numeriek toetsenbord, de meesten hebben een trackballs i.p.v. het numeriek stukje toetsenbord.
Wanneer je de trackball hebt, kan je eenvoudig de plaats van het toetsenbord en trackball omwisselen.
Er is in principe niets dat je belet om het numerieke klavier ook te wisselen. Het blijft intern dezelfde connector. Of het nuttig is, laat ik even in het midden :)
De mijne heeft een trackball. Zal eens zien voor een paar foto's (heeft ook een iets meer vergeelde spatiebalk, trouwens).
 
Al grotendeels weer ineengestoken:
IMG20220318094936.jpg


Bemerk de symmetrische connectoren voor toetsenbord en muis of numeriek klavier:
IMG20220318095033.jpg


Happy Mac:
IMG20220318095025.jpg


Beetje een spiegeleffect in de zon:
IMG20220318095136.jpg


Idealiter geraak ik aan wat extra RAM om er Mac OS 7 op te krijgen en zo meer software te kunnen draaien. Maar dat blijft voorlopig een droge put om uit te vissen.
 
Ram is miserie om te vinden.
De Portable (zonder back-light) gebruikt SRAM chips, en die bestaan eigenlijk niet meer, stock is volledig uitgeput.
Er was een Amerikaans bedrijf die nog een tijdje aftermarket geheugen uitbreidingen heeft gemaakt, maar wegens de uitgeputte stock is die er ook mee gestopt. Was ook prijzig aan net geen 200 US$!
Van insider info heb ik wel meegekregen dat ze naar een alternatief aan het zoeken zijn!
 
Dat druppellaadcircuit is daarbij nog eens ontzettend gevoelig en de bijgeleverde adapter niet van de beste. Is meteen ook de reden dat ik het toestel nooit met een adapter oplaadt, maar de accu rechtstreeks aan de labvoeding hang.
Ha ja, de beruchte Hybrid!

Grote miserie daarvan is dat men op dat stukje circuit geen weerstandjes heeft op gesoldeerd, maar de weerstanden zelf heeft gecreëerd door er vierkantjes "koolstof verf" of zoiets op te schilderen.
Wanneer daar ook maar het minste lekkage van een condensator of van de batterijen (de loodaccu of de 9V batterij) op terecht komt, dan is die gelijk zo dood als een pier en quasi onherstelbaar.
 
Hier hebben wij nog wel veel oude Macs, Apple 2, een boel power macintoshen,
En een Apple Newton PDA
 
Weet niet of het vintage genoeg is, maar heb hier nog een Powerbook G4 15" liggen.
Ooit eens 2dehands gekocht als eerste Apple laptop, omdat ik toen geen Macbook kon betalen :biglaugh: .
Het type toetsenbord vind ik echt heerlijk aan deze computer. Veel fijner dan de huidige Macbooks.
Jammer genoeg doet deze niets meer, ook niet met oplader aan het stopcontact. Zou het fijn vinden om nog een keer leven te zien in deze machine!
Oh well, toen je nog kon zeggen om een functie uit te drukken "Ah, dat is appeltje A, Z, W, ....." ipv. cmd.

Verder moet hier ook nog ergens een iPod video 80GB en iPod Nano 2de generatie 4GB liggen.
Die iPod Nano vind ik nog steeds een geweldig ding. Ziet er na al die jaren nog steeds ongebruikt uit.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan