Vestimentaire grenzen

Ik vind Birkenstocks gruwelijk maar da's hier het topic natuurlijk niet.

We hebben in België niet echt typische kledij die gelinkt is aan onze cultuur. Toch zeker niks dat in de buurt komt van een kilt, kaftan, kimono enz. Trouwens door dat te dragen doe je misschien aan culturele toe-eigening.

Tot mijn grote spijt zijn zaken zoals birkenstocks, hawai hemdjes, schreeuwerige t-shirts, korte broeken,... zeer gangbaar in onze maatschappij. Je kan hier in short en op birkenstocks voor een klas gaan staan. Horror :)

TS vroeg welke minder gangbare kledij jullie zouden willen dragen en krijgt hier een opsomming van kledij waar Jani Katzaltzis ter plekke een hartaanval van zou krijgen.

Dat is een jaarlijks terugkerende discussie. Algemeen wordt dat nog altijd wel als minder deftig bekeken lijkt me, zelfs in ons land waar niemand hard wakker ligt van formeel gekleed zijn. Maar ik denk wel dat over de jaren heen dat verder opschuift.

Persoonlijk doe ik het toch ook niet om te gaan werken. Al is de dubbele standaard natuurlijk wel duidelijk: van een vrouw wordt een zomerkleedje met open schoenen doorgaans wel aanvaard. Achja, het is wat het is. Ik heb een collega die daar geregeld op foetert, hoe hij ook wel graag in een kleedje zou komen werken als het 30 °C is, past zeker in dit topic.
Als ik met dit weer een lange broek zou moeten aandoen zou ik vrijwel geen werk gedaan krijgen. Ik zou mij een hele dag ongemakkelijk voelen, continu warm hebben, tegen de sterren op zweten, etc.

Zelfs in de politiek is dat een topic, BDW die steeds stijlvol is uitgedost VS Connor die casual weet te appreciëren, dress -codes op feesten ...

ik snap de oorsprong maar ik kan enkel vaststellen dat mensen zich 99% van de tijd gewoon niet goed voelen in de door de maatschappij opgelegde standaarden - aangezien we toch in een woke tijdperk leven mss eens tijd voor een studie: de invloed van kledij op de mentale gezondheid en het algemeen beeld van de maatschappij.

Waarom stel ik dat vast: simpel - ga eens onverwacht op bezoek bij mensen en noteer eens wie er komend weekend (30°C) de deur komt opendoen in:
  • hemd
  • lange broek
  • fancy schoenen
VS
  • T-shirt
  • Teenslippers / kousen / blote voeten / crocs
  • short/training of variante
pronostiek: 1-99, 1% van de bevolking is van nature uit zo zot als een achterdeur

Zelfs in de politiek is dat een topic, BDW die steeds stijlvol is uitgedost VS Connor die casual weet te appreciëren, dress -codes op feesten ...

ik snap de oorsprong maar ik kan enkel vaststellen dat mensen zich 99% van de tijd gewoon niet goed voelen in de door de maatschappij opgelegde standaarden - aangezien we toch in een woke tijdperk leven mss eens tijd voor een studie: de invloed van kledij op de mentale gezondheid en het algemeen beeld van de maatschappij.

Waarom stel ik dat vast: simpel - ga eens onverwacht op bezoek bij mensen en noteer eens wie er komend weekend (30°C) de deur komt opendoen in:
  • hemd
  • lange broek
  • fancy schoenen
VS
  • T-shirt
pronostiek: 1-99, 1% van de bevolking is van nature uit zo zot als een achterdeur

Ik ben nu één van die mensen die quasi altijd een lange broek draagt. Misschien als het 40 is, zou ik een korte broek overwegen. 30 is eigenlijk nog niks.

Ik vind Birkenstocks gruwelijk maar da's hier het topic natuurlijk niet.

We hebben in België niet echt typische kledij die gelinkt is aan onze cultuur. Toch zeker niks dat in de buurt komt van een kilt, kaftan, kimono enz. Trouwens door dat te dragen doe je misschien aan culturele toe-eigening.

Tot mijn grote spijt zijn zaken zoals birkenstocks, hawai hemdjes, schreeuwerige t-shirts, korte broeken,... zeer gangbaar in onze maatschappij. Je kan hier in short en op birkenstocks voor een klas gaan staan. Horror :)

TS vroeg welke minder gangbare kledij jullie zouden willen dragen en krijgt hier een opsomming van kledij waar Jani Katzaltzis ter plekke een hartaanval van zou krijgen.
Is dat volgens jou dan het geval als een kilt in een andere stof is, zonder de extra's die er normaal bijhoren, dus enkel de vorm?

Zoeken mensen niet gewoon naar wat comfortabel aanvoelt, afhankelijk van temperatuur vooral? In deze temp zijn dat voor mij vooral losse T-shirts + broek. Zo weinig mogelijk gesloten (schoeisel, de broek hou ik wel gesloten).

Laatst bewerkt:
Ik ben nu één van die mensen die quasi altijd een lange broek draagt. Misschien als het 40 is, zou ik een korte broek overwegen. 30 is eigenlijk nog niks.
Ik word oprecht slecht gezind van mensen die ik met dit weer in een lange broek zie rondlopen. Als ze dan ook nog een trui aanhebben krijg ik helemaal zin om Carmageddon gewijs met mijn auto te gaan driften.

• hemd
  • lange broek
  • fancy schoenen
VS
  • T-shirt
Maar BDW doet dat vanuit een specifieke (publieke) rol. Dat is voor mij een ander verhaal.

Bottom line is dat ik nog steeds argumenten zoek om me een kilt aan te schaffen 🤣
In mei was ik in Berlijn. Daar zijn meer speciale kledingstijlen heel erg gangbaar eigenlijk. Interessant om te zien.

+1

Ik maak letterlijk keuzes gebaseerd op het niet moeten voldoen aan bepaalde dresscodes. Als ik mij in een pak moet hijsen functioneer ik niet meer (dat geldt voor werk, feestjes, restaurants, carnaval, enz)

Open schoenen is iets wat ik als man nooit zal dragen. Ik vind het er niet uitzien. Teenslippers en dergelijke is voor op strand of op de dijk maar elders een no go imo.
Er bestaan sneakers waarvan de bovenkant gemaakt is van "flyknit" en dat is ademend genoeg.
Thuis loop ik gewoon op blote voeten als het warm is.

Shorts draag ik vanaf het +20°C is. Op mijn werk heb ik vanaf deze week ook een short aan maar onze werkgever heeft deze zelf voorzien voor de arbeiders.

Voor mij draagt iedereen wat hij wilt. Ik trek mij het ook al lang niet meer aan wat anderen ervan denken wat ik draag.

Als ik met dit weer een lange broek zou moeten aandoen zou ik vrijwel geen werk gedaan krijgen. Ik zou mij een hele dag ongemakkelijk voelen, continu warm hebben, tegen de sterren op zweten, etc.
Ik word oprecht slecht gezind van mensen die ik met dit weer in een lange broek zie rondlopen. Als ze dan ook nog een trui aanhebben krijg ik helemaal zin om Carmageddon gewijs met mijn auto te gaan driften.
Ik pak er dit nu uit maar ik vind veel van de reacties hier nu ook wel overdreven. Ik ben daarstraks gewoon met een lange broek gaan werken. Ja, ik loop thuis liefst met minder stof in zo'n weer maar ik ben daar niet van gestorven.

Als mensen in de Caraïben kunnen gaan werken in pak en das zal het allemaal wel meevallen hier zeker. Ik denk dat met het wegvallen van de gewoonte om ons op te kleden mensen ook geen aangepaste kleerkast van die zaken hebben. Je draagt niet dezelfde geklede zaken (pak of whatever) bij 30 graden als bij 5 denk ik.

Ik pak er dit nu uit maar ik vind veel van de reacties hier nu ook wel overdreven. Ik ben daarstraks gewoon met een lange broek gaan werken. Ja, ik loop thuis liefst met minder stof in zo'n weer maar ik ben daar niet van gestorven.

Als mensen in de Caraïben kunnen gaan werken in pak en das zal het allemaal wel meevallen hier zeker. Ik denk dat met het wegvallen van de gewoonte om ons op te kleden mensen ook geen aangepaste kleerkast van die zaken hebben. Je draagt niet dezelfde geklede zaken (pak of whatever) bij 30 graden als bij 5 denk ik.
Zo kan je elke discussie meteen stopzetten. En het snijdt ook langs twee kanten. Er is ook nog geen enkele werkgever of mens gestorven van zijn werkgevers of collegas toe te laten om in een tshirt en korte broek te werken.

En dat gebeurt in de Caraiben ook.

Zo kan je elke discussie meteen stopzetten. En het snijdt ook langs twee kanten. Er is ook nog geen enkele werkgever of mens gestorven van zijn werkgevers of collegas toe te laten om in een tshirt en korte broek te werken.

En dat gebeurt in de Caraiben ook.
Ik zeg toch niet dat mensen van mij niet in een T-shirt en korte broek mogen gaan werken? Ik hekel gewoon die overdreven reacties al zou het onmenselijk zijn om met een lange broek buiten te komen of eender wat van dresscode te respecteren.

Zelf ga ik het hele jaar door gewoon in een T-shirt werken hoor, mij moet je er niet van overtuigen.

Hier op het werk vandaag ook allemaal mannen in dezelfde gestreken hemdjes met lange mouwen en lange jeansbroek als ze altijd dragen. Van de geairconditioneerde auto zsm naar het geairconditioneerd kantoor. Ik kom met de fiets. Was ook de enige mens met korte broek in de omgeving. Ik snap dat niet, zo compleet 'naast' de seizoenen leven.

Mijn 2de posts van "ik word kwaad op mensen met een lange broek" was eerder luchtig / als grap bedoeld. Eerder in de zin van dat ik soms mensen op hun fiets zie als het 30 graden is in een lange broek, trui met kap op en dan denk "hoe zijt gij niet dood aan het gaan op dit moment?". Maar het was ook niet echt duidelijk dat ik het zo bedoelde. :unsure:

Birkenstocks zijn toch mega hip als ge dat combineert met de juiste tenue. Veel van mijn vrienden zijn van die antwerpse hippe vogels en die dragen dat gewoon hoor.

Ik ga ook wel niet werken in een short. Ook niet met Birkenstocks. Maar ik moet ook maar ene dag per week op kantoor zijn dus dan denk ik ook rap van ik zal wel gewoon effe zo normaal mogelijk doen.

Eventueel een fatsoenlijke linnen broek en hemd wel als het echt warm is, maar in die airco koten hebt ge toch niet echt last van de warmte dus sandalen zijn daar bv ook niet echt nodig.

Ga eens allemaal in de culturele sector gaan werken jongens, korte broeken zijn de standaard en met dit weer lopen verschillende collega's gewoon blootvoets.

Ik vind sandalendragers toch wel dappere mensen. Veel te veel flashbacks naar de kindertijd waar tenen omgeslagen werden of schraapten over de asfalt en beton met shaafwondes als gevolg. Als ik eens kijk hoeveel krassen er op mijn schoenen bijkomen na een seizoen, dan ben ik toch blij dat er een laagje leder of stof of plastiek tussen mijn tenen en de buitenwereld zit :cool:

Doet me denken aan de tijd in de bank. Zeker begin 2010's. Het was op een gegeven moment in de zomer ook zo een week ofzo 30+. Ik heb de eerste dag een lange broek geprobeerd, maar ik zweette me gewoon kapot van 's morgens vroeg al. De volgende dag gewoon fuck it gezegd en korte effen broek gedragen. Manager kwam toch af om te zeggen dat hij het begrijpt maar dat sommigen wss wel eens scheef zouden kunnen kijken. Dat was het. Anyhow, blijven doen, tijdens mijn laatste zomer daar droegen al heel wat meer mannen shorts.

BE THE DIFFERENCE YOU WANNA SEE!

Terug
Bovenaan