Verzekering is oplichting?

dat bedoel ik dus, met je gewone verplichte mutualiteit kom je al héél ver.
Ja, je hebt door een verplichte verzekering maar € 500 moeten betalen van een veel groter bedrag. Ik vind het nogal een vreemd argument om te bewijzen dat verzekeringen niet nodig zijn.

Je spreekt ook enkel van de medische kosten gelinkt aan dat ongeval, misschien omdat er geen anderen waren? Want dat kan ook anders lopen.
 
allemaal overroepen....

ik had een paar jaar geleden terug in Thailand een motor ongeval gehad.
geen reisverzekering, geen hospitalisatieverzekering, geen familiale.

niets nada dus.

bij mijn terugkeer in belgië geopereerd geweest, en in kliniek gelegen een weekje, de factuur was meer dan 6000 euro, heb er maar 500 euro van moeten betalen. dus al bij , met al die jaren die ik die talloze verzekeringen heb uitgespaard, kan je al eens een 500 euro'tjes betalen zeker? als je dan al eens iets "serieus" tegen komt..
Je bent dan waarschijnlijk niet op een ziekenhuisbed gerepatrieerd vanuit Thailand...

Een reddingsactie per helikopter in Oostenrijk kost naar verluid 4.000 euro per uur. De totale kosten om iemand met een ernstig skiongeval te redden, verzorgen en repatriëren lopen makkelijk op tot 10.000 euro en meer. Daartegen is de kost van een bijstandsverzekering toch een peulschil.
 
allemaal overroepen....

ik had een paar jaar geleden terug in Thailand een motor ongeval gehad.
geen reisverzekering, geen hospitalisatieverzekering, geen familiale.

niets nada dus.

bij mijn terugkeer in belgië geopereerd geweest, en in kliniek gelegen een weekje, de factuur was meer dan 6000 euro, heb er maar 500 euro van moeten betalen. dus al bij , met al die jaren die ik die talloze verzekeringen heb uitgespaard, kan je al eens een 500 euro'tjes betalen zeker? als je dan al eens iets "serieus" tegen komt..
Nog een geluk dat ge geen brandverzekering had, die zou ook nutteloos geweest zijn voor dit ongeval.

En hoeveel had ge mogen betalen indien ge in Thailand geopereerd werd?
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Serieus motor ongeval als je nog zonder repatriëring naar België kan vliegen met gewone lijnvlucht.

Maar je voorbeeld toont eigenlijk aan dat een reisverzekering wel de moeite waard is. Je hebt een ongeval gehad in een niet EU-land (binnen de EU dekt gewone mutualiteit al heel veel) en bent geopereerd (gelukkig naar België kunnen komen daarvoor). Had je moeten gerepatrieerd worden dan had je geld uitgespaard voor de rest van je leven qua bijdrage verzekeringen.
 
En hoeveel had ge mogen betalen indien ge in Thailand geopereerd werd?
ging ook niet veel uitgemaakt hebben,

je moet slim omspringen met je ziekenbond.... ik zit bij bond moyson, das zowat één van de enige die nog MUTAS dekking heeft in het buitenland (ook non-eu), tot 4 maand per jaar in het buitenland.

dus als je dit hebt, is een reisverzekering en dergelijke onnodig. en de trimestriële bijdrage is quasi dezelfde als bij een pakweg CM


EDIT: eigenlijk heb ik wél een reisbijstandsverzekering, standaard bij mijn visa gold kredietkaart.... heb me wel al laten vertellen dat die dekking daar vrij "basic en miniem" van is, maar als je al je hele leven bij dezelfde bank zit, en je kent de kantoorhouders door en door, en zit er met je hypo lening, dan meen ik dat zij toch ook wel een extra duw kunnen geven als je er echt beroep op moet doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@bassie82 ik weet niet wat je daar mee wilt proberen aan te tonen?

all i know is, dat meeste ziekenbonden enkel die mutas dekking geven binnen de EU. Bond moyson is een van de enige (wellicht zelfs dé enige) die ook dekking heeft buiten de EU. (weliswaar beperkt tot max 4 maand per jaar. dus niet voor expats. zou beetje gek zijn anders...)
 
Wat een gouden topic ook weer :'-)

Men geeft redenen waarom verzekeringen wel nuttig kunnen zijn.
"Belachelijke argumenten want da's allemaal niet van toepassing op MIJ."

Newsflash, net zoals uw idool draait de wereld niet om u.
 
Laatst bewerkt:
Laat hem gewoon, als hem toch ooit iets zou voorhebben met zijn verzekering zal hij wss de eerste zijn die belt naar de maatschappij om te zeggen dat hem te weinig heeft gekregen en wij pure gangsters zijn die de mensen altijd en overal proberen in't zak te zetten.

Krijg genoeg telefoons van dergelijke debielen.
 
Laat hem gewoon, als hem toch ooit iets zou voorhebben met zijn verzekering zal hij wss de eerste zijn die belt naar de maatschappij om te zeggen dat hem te weinig heeft gekregen en wij pure gangsters zijn die de mensen altijd en overal proberen in't zak te zetten.

Krijg genoeg telefoons van dergelijke debielen.
Verzekeringen zijn afzetters:unsure:
 
Wat een gouden topic ook weer :'-)

Men geeft redenen waarom verzekeringen wel nuttig kunnen zijn.
"Belachelijke argumenten want da's allemaal niet van toepassing op MIJ."

Newsflash, net zoals uw idool draait de wereld niet om u.
iedereen mag zoveel verzekeren als ze willen. graag zelfs.
hoe meer anderen zich verzekeren, hoe groter de pot wordt, en hoe minder de verzekeringen hoeven op te slaan om uit de kosten te geraken (en dan voor mijzelf: minder jaarlijkse indexeringen).

ik geef gewoon mee wat overbodig is in mijn situatie. that's it :)
 
Het is een algemene discussie die regelmatig terugkomt. In dit geval ging het specifiek om bijkomende verzekeringen voor een klein huurwagentje op vakantie.
Is ook een iets wat speciaal geval natuurlijk.
Je hebt binnen EU al algemene regels rondom dekking bij een huurwagen. Dus het is maar wat extra dekking t.w.v. 2000-3000€ ofzo gok ik.

Maar bij de verhuurmaatschappij (Hertz, gokdcar en consoorten) vragen ze vaak een hoofdprijs daarvoor. Dan laten ze u nog niet makkelijk gaan zonder een vastzetting op de kredietkaart en 30minuteb zagen en moeilijk doen. Geraak je daar vanaf moet je hopen bij inleveren dat er toevallig iemand is dat uw papier van teruggave wilt ondertekenen. Heb je geen verzekering kan ik je vertellen dat je regelmatig prijs hebt met de onozelste kost. Zo hebben ze mij is een set fluovestje en gevarendriehoek en brandblusser laten betalen. Uiteindelijk ben je ver weg, hebben ze een blokkering op de kredietkaart en de klantendienst is bijna onwerkbaar.

Nuja ik heb het nooit zelf moeten betalen wat ik nam altijd een afzonderlijke verzekering voor dit die een jaar geldig was en amper iets kost. Hoe ze dit op de achtergrond bevechten weet ik niet maar ik heb over de jaren hier zeker €500-1000 voordeel aan gedaan t.o.v. de kost.

Ik huur nogal vaak auto op verschillende plaatsen dus heb al wel het een en ander zelf gezien en meegemaakt.

Verder hier ook enkele persoonlijke en zakelijke verzekeringen.

Persoonlijk: woning, familiale, rechtsbijstand, levensverzekering (schuldsaldo), hospitalisatie En de gebruikelijke auto verzekeringen.

En soms Reisbijstand voor als we gaan skiën of naar exotischer landen. Ik zou bijvoorbeeld niet naar de USA gaan zonder dat toch is te bekijken...
 
Ook een belangrijke nuance: het is niet omdat netto de maatschappij winst maakt, dat er geen momenten in uw leven zijn waarop gij tot dan netto winst hebt ten opzichte van de maatschappij.

Voorbeeld: Stel dat ge voor 30 jaar aan verzekeringspremies een nieuwe auto kunt kopen, dat ge in uw leven 50 jaar premies voor autoverzekeringen betaalt en dat ge 2 keer halverwege de normale levensduur van een auto iets voorhebt waardoor ge sneller dan voorzien een nieuwe auto moet kopen. (Ik zuig de cijfers uit mijn duim, 't is puur ter illustratie.) Resultaat: netto maakt ge verlies omdat ge ongeveer maar 1 auto aan nieuwwaarde uit uw polis gerecupereerd hebt.

Ge kunt dan zeggen dat ge het niet neemt dat ge in uw leven waarschijnlijk toch verlies zult maken. Alleen weet ge niet wanneer deze schade zult oplopen. Verliest ge die twee auto's in de eerste dertig jaar van die 50 jaar, zoudt ge dus netto verlies gemaakt hebben als ge geen verzekering moest gehad hebben.

Het is niet omdat de verwachtingswaarde is dat ge verlies zult maken als ge 50 jaar lang geen verzekering hebt, dat het op bepaalde momenten toch niks waard is. En dan moet ge eigenlijk al consequent alle premies die ge normaal zoudt betalen opsparen (of investeren zonder verlies), en hebt ge op korte termijn eigenlijk alsnog weinig aan het geld dat ge zogezegd hebt uitgespaard.
 
Ik heb zelfs een verzekering tegen fiscale controles, is 300 EUR/j maar nu heb ik tenminste peace of mind, terwijl ik daar vroeger wel wakker van lag. Dat is voor mij de belangrijkste reden om een verzekering af te sluiten.
 
Ik heb zelfs een verzekering tegen fiscale controles, is 300 EUR/j maar nu heb ik tenminste peace of mind, terwijl ik daar vroeger wel wakker van lag. Dat is voor mij de belangrijkste reden om een verzekering af te sluiten.
En wat is daar de precieze meerwaarde van?
Die vergoed het extra werk van de boekhouder en eventueel advocaat?
 
allemaal overroepen....

ik had een paar jaar geleden terug in Thailand een motor ongeval gehad.
geen reisverzekering, geen hospitalisatieverzekering, geen familiale.

niets nada dus.

bij mijn terugkeer in belgië geopereerd geweest, en in kliniek gelegen een weekje, de factuur was meer dan 6000 euro, heb er maar 500 euro van moeten betalen. dus al bij , met al die jaren die ik die talloze verzekeringen heb uitgespaard, kan je al eens een 500 euro'tjes betalen zeker? als je dan al eens iets "serieus" tegen komt..
Dat is geen zwaar motorongeluk hé.

Ik heb er ook een zwaar gehad in Thailand, zal bijna 25 jaar geleden geweest .
Niet repatrieerbaar, dus moest lokaal geopereerd worden
Totale kostenprijs door mij te betalen, buiten hetgene de mutualiteit betaalde (in die tijd kwamen ze allemaal nog tussen ginder), net geen 600,000 Thaise Baht, wat destijds over de 800,000 Bfr was.
Totaal kostenplaatje was net geen 2 miljoen Baht, privé ziekenhuis, geen enkele mutualiteit die dat 100% terugbetaalt hoor.

En dan niet vergeten, het was eerst betalen en pas achteraf terugtrekken.

Ik was toch blij dat ik privé goed verzekerd was hoor
 
En wat is daar de precieze meerwaarde van?
Die vergoed het extra werk van de boekhouder en eventueel advocaat?
Ja, tot 15K EUR voor boekhouder, 15K voor advocaat en 5K EUR voor een extern expert.
Ik zit met een BE/VG constructie in mijn vennootschap, kans zit er dik in dat ik dus binnenkort controle krijg. Was het beu om te piekeren daarover 😀
 
Ja, tot 15K EUR voor boekhouder, 15K voor advocaat en 5K EUR voor een extern expert.
Ik zit met een BE/VG constructie in mijn vennootschap, kans zit er dik in dat ik dus binnenkort controle krijg. Was het beu om te piekeren daarover 😀
En stel dat je 'ongelijk' krijg na een controle en moet opleggen? Worden die erelonen dan nog steeds vergoed of staan er kleine lettertjes in het verzekeringscontract?
Als je VG correct gewaardeerd is, hoef je niet teveel zorgen te maken he :)
 
En stel dat je 'ongelijk' krijg na een controle en moet opleggen? Worden die erelonen dan nog steeds vergoed of staan er kleine lettertjes in het verzekeringscontract?
Als je VG correct gewaardeerd is, hoef je niet teveel zorgen te maken he :)
Dat zou pas oplichting zijn dan 😅.
Die mannen vinden altijd wel iets.
 
Of je al dan niet geld wil geven aan een verzekering ... heb genoeg miserie gezien van mensen die voor de rest van hun level geen nagel meer hebben om aan hun .... te krabben.

Voorbeeldje uit de eigen sfeer.
2018 voorjaarsstorm, boom op tuinhuis, 1 perforatie door de roofing, tuinhuis was 25 jaar oud en zou vervangen worden dat voorjaar voor een groter exemplaar. Brandverzekering die ook stormschade dekt komt tussen.
  1. boom(wilg van 30 jaar oud) opgeruimd zonder tuin of gras te beschadigen, stronk uit doen, alles netjes opgekuist en op kosten verzekering (3500 €)
  2. Tuinhuis zelf vergoed gekregen door verzekering (2500 €)
  3. Tuinhuis naderhand via 2de hands verkocht (met lek in het dak) voor 500 €
  4. Alles eerst voorgeschoten, terugbetaald binnen de 5 werkdagen nadat ik kopie factuur gemaild had
  5. Het enige wat ik heb moeten doen voor de verzekering is wat foto's nemen en mailen naar hun expert.

Voorbeeld 2 van het nut van een (brand)verzekering
Badkamer laten renoveren.
  1. Ploeg komt oude badkamer uitbreken, is op 1 dag gebeurt, alles gaat eruit tot op de chappe.
  2. Dag erop in keuken, overloop tussen de kamers, barsten te veel om tellen, die mannen waren er te hevig op gegaan.
  3. Verzekering gebeld, zijn komen kijken ...
  4. Hebben aannemer verantwoordelijk gesteld en gedreigd voor de rechtbank te trekken.
  5. Verzekeraar heeft ALLE kosten betaald voor elke kamer die we hebben laten herstellen en herschilderen, schilder heeft hier 3 weken gewerkt om alles te herstellen, elke factuur betaald, verzekeraar betaalde binnen 5 werkdagen terug en vorderde terug van aannemer.
Ik betaal mijn verzekeringspremies met de glimlach :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan