Verzekering is oplichting?

Hoe zit het met levensverzekeringen enzo trouwens in dat opzicht? Ik betaal basically 2 keer bij mijn huidige verzekeraar omdat mijn vriendin 3 jaar terug geen verzekering kon krijgen. Dus hebben ze het zo opgezet dat ik dubbel betaal en dan ook dubbel zal uitbetaald krijgen maar dat staat wel geschreven als 2 verzekeringen. ( dit is voor het geval dat we beide zouden overlijden en het gaat dan naar de kinderen) Pak nu dat die 2 ipv bij 1 verzekeraar bij 2 verschillende zaten. Moet een van de twee niet uitbetalen bij een overlijden dan?
Verzekeringen die een vast bedrag uitkeren (dus niet de schade vergoeden) vallen buiten dat verbod op dubbele verzekering en alle levensverzekeringen worden geacht met vaste bedragen te werken, dus voor levensverzekeringen telt die regeling niet.
 
Ik heb volgende verzekering: http://www.mediplan.be/downloads/dkv/ALGEMENE VOORWAARDEN/TARIFAIRE VOORWAARDEN ISKMO DKV.pdf

Als ik het goed begrijp uit de voorwaarden, ben ik dan zowiezo gedekt binnen de USA (niet geplande ingreep/ongeluk) en hoef ik dus géén extra verzekering af te sluiten. Maar inderdaad je moet dit altijd zéér goed controleren en nakijken.
Ik heb je polis niet nagelezen, maar je moet altijd uitkijken. Je bent gedekt, maar voor welk bedrag en welk maximumtotaal? Want bij CM staat er ook dat je gedekt bent, en dat klopt. Maar ze betalen slechts terug wat de ingreep hier zou kosten met een max van 1000 euro, of zo. Ik weet het niet precies meer, maar het is maar een voorbeeld. Dan ben je tegelijk wel gedekt, en eigenlijk ook niet :)
 
Ik heb volgende verzekering: http://www.mediplan.be/downloads/dkv/ALGEMENE VOORWAARDEN/TARIFAIRE VOORWAARDEN ISKMO DKV.pdf

Als ik het goed begrijp uit de voorwaarden, ben ik dan zowiezo gedekt binnen de USA (niet geplande ingreep/ongeluk) en hoef ik dus géén extra verzekering af te sluiten. Maar inderdaad je moet dit altijd zéér goed controleren en nakijken.

Ik heb je polis niet nagelezen, maar je moet altijd uitkijken. Je bent gedekt, maar voor welk bedrag en welk maximumtotaal? Want bij CM staat er ook dat je gedekt bent, en dat klopt. Maar ze betalen slechts terug wat de ingreep hier zou kosten met een max van 1000 euro, of zo. Ik weet het niet precies meer, maar het is maar een voorbeeld. Dan ben je tegelijk wel gedekt, en eigenlijk ook niet :)
Dat ga je in de tarifaire voorwaarden niet terugvinden, wel in de algemene voorwaarden. Ik vind die niet meteen terug van DKV ISKMO, wellicht wordt dit product niet meer actief verkocht (of niet publiek) dus je zal in je eigen documentatie even moeten kijken naar de juiste voorwaarden en dekkingsgrenzen.

Hier moet wel duidelijk het verschil gemaakt worden tussen een
  1. De basis ziekteverzekering die gratis is, op basis van RIZIV barema's voor iedereen hetzelfde is en ook de HZIV aanbiedt.
    Hier komt ook de maximumfactuur terug, die wel niet geldt voor bv ereloonsupplementen.
  2. De aanvullende verzekering, waarvoor je je lidgeld bij de mutaliteit betaalt, met onder meer de sportvoordelen en MUTAS.
    Als je bij een mutualiteit zit fungeert die als uitbetalingsinstelling voor 1 en kan die tegelijk de uitkeringen voor de aanvullende verzekering doen - wat ook maakt dat veel mensen het verschil tussen 1 en 2 niet goed meehebben.
  3. Een hospitalisatieverzekering aangeboden door de mutualiteit: goedkoper dan 4 en 5, maar dekking is zoals Loser aanhaalt niet altijd te vergelijken met de verzekeringen uit 4 of 5.
  4. Een private hospitalisatieverzekering (al dan niet betaald door de werkgever), hetgeen makila aanhaalt. Bekende voorbeelden zijn DKV, AG en Ethias. De landen/regio's die je wil dekken bepalen mee de prijs. Binnen België wordt door sommige verzekeringen al een meerprijs gevraagd als je ook gedekt wil voor een eenpersoonskamer in Brusselse universitaire ziekenhuizen.
  5. Een reisbijstandsverzekeringen die ook medische kosten dekt. De landen/regio's die je wil dekken bepalen mee de prijs. Soms wordt annulatie bij de reisbijstandsverzekering aangeboden, soms niet, afhankelijk van het gekozen tarief.
Er wordt hier door verschillende personen heel wat door elkaar gepraat over de vijf verschillende soorten :)

@JPV: @TRUMP heeft wel ergens een punt, hoewel er verschillende mutualiteiten aangesloten bij MUTAS, heeft niet elke mutualiteit dezelfde voorwaarden onderhandeld bij MUTAS en zijn er dus wel degelijk verschillen tussen wat MUTAS kan aanbieden. Een van de redenen dat er per mutualiteit een ander telefoonnummer heeft voor MUTAS.
 
Laatst bewerkt:
@JPV: @TRUMP heeft wel ergens een punt, hoewel er verschillende mutalualiteiten aangesloten bij MUTAS, heeft niet elke mutualiteit dezelfde voorwaarden onderhandeld bij MUTAS en zijn er dus wel degelijk verschillen tussen wat MUTAS kan aanbieden. Een van de redenen dat er per mutualiteit een ander telefoonnummer heeft voor MUTAS.
Dat weet ik hoor, we hebben er een drietal jaar geleden goed gebruik van kunnen maken en toen vond ik ook verschillende versies.

Trump trekt echter wat hij voor 1 situatie hoort door naar alles. Zijn nickname is goed gekozen :)
 
Ik heb je polis niet nagelezen, maar je moet altijd uitkijken. Je bent gedekt, maar voor welk bedrag en welk maximumtotaal? Want bij CM staat er ook dat je gedekt bent, en dat klopt. Maar ze betalen slechts terug wat de ingreep hier zou kosten met een max van 1000 euro, of zo. Ik weet het niet precies meer, maar het is maar een voorbeeld. Dan ben je tegelijk wel gedekt, en eigenlijk ook niet :)
Ik heb het nagevraagd bij Dkv. Bij sommige plannen is er alleen dekking in Europa, maar mijn werkgever heeft een wereldwijs plan (ISKMO). Ik ben ook gedekt in Amerika (bij navraag). Het bedrag is ook gewoon onbeperkt maar de hospitalisatie moet natuurlijk ongepland zijn (ongeval, plots ziek worden) en de dekking geldt voor maximum 3 maanden nadat ik op reis vertrokken ben.

Dus je moet inderdaad opletten. Alleen de duurdere plannen bij Dkv, dekken ook buiten Europa. Ik en velen staan daar niet echt bij stil .. tot je iets voor hebt hé!
 
Dat weet ik hoor, we hebben er een drietal jaar geleden goed gebruik van kunnen maken en toen vond ik ook verschillende versies.

Trump trekt echter wat hij voor 1 situatie hoort door naar alles. Zijn nickname is goed gekozen :)
waarom leg je dat dan niet meteen correct uit, als je het toch "wist".....

liever wat op de man spelen natuurlijk..... triestig.

en bovendien nog maar eens een steekje naar "mijn nickname". net als ik dacht dat je niet lager kon vallen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een L op je voorhoofd plakt moet je niet wenen dat je er voor uitgelachen wordt.
oh ik kan er gerust tegen hoor, dat is het probleem niet. ik vind het gewoon bijzonder laag van iemand die zich prijst als allesweter en forumvader (lol), dat hij zo laag moet vallen om dat te vermelden, ipv gewoon de correcte informatie meteen te geven zoals StevenP wel deed.
(volgens mr jvp wist hij het... ja zoals hij indertijd ook over de bouw unie alles wist, toch al paar keer goed door de mand gevallen, maar zijn e-credibility mag wellicht niet aangetast worden)

er is hier ook éne die een avatar van michael jackson heeft, moeten we die mens nu ook gaan uitlachen omdat hij fan is van een overleden pedo ?
jeezes.... where's the love.
 
oh ik kan er gerust tegen hoor, dat is het probleem niet. ik vind het gewoon bijzonder laag van iemand die zich prijst als allesweter en forumvader (lol),
Euh? Waar doe ik dat?
dat hij zo laag moet vallen om dat te vermelden, ipv gewoon de correcte informatie meteen te geven zoals StevenP wel deed.
(volgens mr jvp wist hij het... ja zoals hij indertijd ook over de bouw unie alles wist, toch al paar keer goed door de mand gevallen, maar zijn e-credibility mag wellicht niet aangetast worden)
wie is jvp?

En sorry voor het feit dat ik zei dat je fout was en niet de moeite nam om je fouten tot in detail uit te leggen. Sorry dat ik je moet uitleggen dat de werking van mutas zich niet beperkt tot de EU, zelfs voor volwassenen. Sorry dat jij niet zelf van het begin al de juiste informatie opzocht als je nu moeilijk doet over het feit dat ik je terechtwijs.
jeezes.... where's the love.
niet in je post.
 
draai maar weer rond de pot ja. van in mijn eerste post al zei ik dat bond moyson de enige was die buiten EU dekking gaf. zoals StevenP correct wees.
voor de zoveelste keer: klopt niet. Ook andere mutualiteiten dekker andere landen buiten EU. Ja, ook voor volwassenen. En ja, voor kinderen nog een stuk meer.
 
Wat ik altijd doe, is verzekeren met een hoge forfait.
Neem als voorbeeld een omnium verzekering. Hier neem ik een forfait van pakweg 2000 €, de maandelijkse bijdrage ligt een heel stuk lager, maar op het moment dat de auto ergens in de gracht ligt, dan betaal ik de 2000 € zelf wel.
 
Is ook een iets wat speciaal geval natuurlijk.
Je hebt binnen EU al algemene regels rondom dekking bij een huurwagen. Dus het is maar wat extra dekking t.w.v. 2000-3000€ ofzo gok ik.

Maar bij de verhuurmaatschappij (Hertz, gokdcar en consoorten) vragen ze vaak een hoofdprijs daarvoor. Dan laten ze u nog niet makkelijk gaan zonder een vastzetting op de kredietkaart en 30minuteb zagen en moeilijk doen. Geraak je daar vanaf moet je hopen bij inleveren dat er toevallig iemand is dat uw papier van teruggave wilt ondertekenen. Heb je geen verzekering kan ik je vertellen dat je regelmatig prijs hebt met de onozelste kost. Zo hebben ze mij is een set fluovestje en gevarendriehoek en brandblusser laten betalen. Uiteindelijk ben je ver weg, hebben ze een blokkering op de kredietkaart en de klantendienst is bijna onwerkbaar.

Nuja ik heb het nooit zelf moeten betalen wat ik nam altijd een afzonderlijke verzekering voor dit die een jaar geldig was en amper iets kost. Hoe ze dit op de achtergrond bevechten weet ik niet maar ik heb over de jaren hier zeker €500-1000 voordeel aan gedaan t.o.v. de kost.

Ik huur nogal vaak auto op verschillende plaatsen dus heb al wel het een en ander zelf gezien en meegemaakt.

Verder hier ook enkele persoonlijke en zakelijke verzekeringen.

Persoonlijk: woning, familiale, rechtsbijstand, levensverzekering (schuldsaldo), hospitalisatie En de gebruikelijke auto verzekeringen.

En soms Reisbijstand voor als we gaan skiën of naar exotischer landen. Ik zou bijvoorbeeld niet naar de USA gaan zonder dat toch is te bekijken...
Welke afzonderlijke verzekering nam je dan, nooit miserie gehad dat zij niet wouden uitbetalen?

Niet direct mijn keuze maar je kan evengoed dan gratis aansluiten bij HZIV ipv mutualiteit en vervolgens 1 van de goedkopere privé hospitalisatieverzekeringen nemen. Of een duurdere met hogere franchise bijvoorbeeld.

Extra info:

Voila zeker geen bandieten.

Nog een gratis verzekering van de overheid uit die vaak vergeten wordt:

(Is via AG insurance maar de overheid betaalt de premie)

Is miss wel interessant voor de bouw&wonen sectie
Super handig. Stel dat je volledig gedekt wil zijn is goedkoopst optie dan waarschijnlijk HZIV + een goede hospitalisatieverzekering. Want ik denk niet dat de prijs daarvan verschilt afhankelijk bij welke mutualiteit je zit?

Zijn er zo nog gratis verzekeringen?
 
Dat was voor het grootste deel via https://www.icarhireinsurance.com/car-hire-insurance-products/excess-europe

Echter met de brexit kreeg ik wel bericht dat het mogelijks niet meer mogelijk was als Belg. Ik heb omdat ik minder vrije tijd had de laatste 2 jaar geen verzekering meer afgenomen. Op de achtergrond was dat van een k mij herinner Allianz. Maar je hebt wel meer verzekeraars met gelijkaardige producten. En ze hebben nooit moeilijk gedaan voor mijn claims maar ik moest wel vaak 3 maand wachten tot effectieve uitbetaling.


Op het HZIV vraagstuk kan ik niet antwoorden gezien ik zelf bij CM aangesloten ben. Ik weet dat het bestaat en dat veel mensen dit niet weten. Heb het wel is bekeken maar in combinatie van wat factoren besloten bij CM te blijven alsook privé een hospitalisatie af te sluiten. (Als je het via het werk hebt zou ik nog altijd een Wachtpolis opteren)
 
Welke hospitalisatieverzekering nemen leerkrachten doorgaans? Mijn vrouw heeft één bij de cm, maar nu ik er geen meer ga hebben van het werk zouden we misschien beter een totale afsluiten voor heel het gezin?
 
Welke hospitalisatieverzekering nemen leerkrachten doorgaans? Mijn vrouw heeft één bij de cm, maar nu ik er geen meer ga hebben van het werk zouden we misschien beter een totale afsluiten voor heel het gezin?
Zijn leerkrachten dan een speciale groep om te verzekeren? 🤔

Hier met het gezin altijd gewoon bij de mutualiteit, gewoon goed kijken dat je niet extra betaalt voor zaken die je niet nodig hebt.
Gezien medische kosten in ons geval wel een dingetje zijn, hebben we hospitalia plus. Geen eigen franchise, 1 persoonskamers, ik blijf bij de dochter slapen in het ziekenhuis en mijn maaltijden worden ook gewoon volledig terugbetaald,...
 
Zijn leerkrachten dan een speciale groep om te verzekeren? 🤔

Toch een grote groep mensen die het niet van hun werkgever hebben. Doorgaans mensen met kinderen. Net even gekeken voor DKV, zou ons 700/jaar kosten :oink::oink::oink::oink:. Toch niet meer normaal die prijzen?
Hier met het gezin altijd gewoon bij de mutualiteit, gewoon goed kijken dat je niet extra betaalt voor zaken die je niet nodig hebt.
Doorgaans is de mutualiteit niet zo schitterend als het op een hospitalisatieverzekering aankomt... Met de geboorte van de kinderen toch altijd eerst een serieuze som mogen leggen. Nadien met papieren naar het kantoor, om uiteindelijk niet alles terug te krijgen.

Gezien medische kosten in ons geval wel een dingetje zijn, hebben we hospitalia plus.
Hoeveel kost jullie dat per jaar voor een gezin met (2?) Kinderen.?
 

Hier kan je het narekenen, komt op 80 euro ongeveer voor mijn dochter en ik per 3 maand.

Ik ontvang de ziekenhuis factuur, stuur die door naar partena, 2 weken later staat het geld op de rekening en betaal ik de factuur. Nog nooit een eigen opleg gehad van een ziekenhuis factuur, wel bepaalde nazorgen die niet worden terugbetaald zoals speciale pleisters aan 80 euro per 10 stuks :S

En ik heb nog nooit een hospitalisatieverzekering gehad, ook niet in andere Jobs.
Bij de vorige job van mijn ex konden we allemaal samen aansluiten in zijn plan, zou ons 80(!) euro meer gekost hebben én een eigen opleg van 200 euro per jaar als je gehospitaliseerd wordt, wat de laatste 5j eerder de regel was in ons gezin dan de uitzondering 😂
 
Laatst bewerkt:
Net even alles nagegaan:
2015: 10 dagen opname voor mij in 1persoonskamer:alles terugbetaald
2016: dagopname op private kamer voor mij: alles terugbetaald
2017:
Zwangerschap: paar keer 24-uurs opname in private kamer: alles terugbetaald.
bevalling: alles terugbetaald, helaas was de luxesuite niet vrij, maar ook die ging ik (nipt) volledig terugbetaald gekregen hebben, enkel maaltijden voor de papa niet inbegrepen.
2018: dagopname voor mij, meerdere opnames voor de dochter+ transfer met de ambulance naar het uz voor de dochter: alles volledig terugbetaald in 1persoonskamers.
2019: meerdere opnames voor de dochter in 1 persoonskamers, alles terugbetaald.
Ex: meerdere opnames + transfer met de MUG naar het uz: alles terugbetaald BEHALVE 60 euro voor niet-dringend medisch vervoer vanuit het UZ terug naar huis.
Sindsdien geen opnames meer gelukkig 😇
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Welke hospitalisatieverzekering nemen leerkrachten doorgaans? Mijn vrouw heeft één bij de cm, maar nu ik er geen meer ga hebben van het werk zouden we misschien beter een totale afsluiten voor heel het gezin?
 
Terug
Bovenaan