Verwarming

Klinkt ook mooi nu de oproep van verwarmen en koken op electriciteit. Maar volgens mij is het jaren stookolie>gas>electriciteit geweest. En dan moet iedereen nu heel zijn verwarmingsinstallatie gaan aanpassen? Dat zijn geen kleine werken he (en ook hier: enkel mogelijk als eigenaar.
Voor te verwarmen is het warmtepomp>gas>stookolie>elektriciteit (de klassieke accumulatie dan), en volgens mij nu wel al +10 jaar. Stookolie boven gas, dat heb ik zelfs nooit geweten. Om te koken geen idee, maar daar lijkt een gasfornuis me nu ook niet zo modern (ongeacht wat ze in een professionele keuken doen).

Voor te verwarmen is het warmtepomp>gas>stookolie>elektriciteit (de klassieke accumulatie dan), en volgens mij nu wel al +10 jaar. Stookolie boven gas, dat heb ik zelfs nooit geweten. Om te koken geen idee, maar daar lijkt een gasfornuis me nu ook niet zo modern (ongeacht wat ze in een professionele keuken doen).
Er is sinds 2025 een verbod op aardgasaansluitingen voor een nieuwbouw in Vlaanderen. Ook zelf gebouwd 8 jaar geleden en dan was het nog gas>warmtepomp. Dus zeker nog geen +10 jaar

Volgens hoe ik het begrepen heb, worden warmtepompen nu inderdaad gepusht als de geprefereerde optie.
Een jaar of drie geleden hebben ze hier achter ons echter een volledig nieuwe wijk gebouwd, en alle zestien van die nieuwe huizen beschikken nog over een gasketel. Moet toch zijn dat ze toen dachten dat dit een voordeligere oplossing zou zijn naar de toekomst toe (of het getuigde van kortetermijnvisie en de bewoners hebben het zich al dik beklaagd)

Volgens hoe ik het begrepen heb, worden warmtepompen nu inderdaad gepusht als de geprefereerde optie.
Een jaar of drie geleden hebben ze hier achter ons echter een volledig nieuwe wijk gebouwd, en alle zestien van die nieuwe huizen beschikken nog over een gasketel. Moet toch zijn dat ze toen dachten dat dit een voordeligere oplossing zou zijn naar de toekomst toe (of het getuigde van kortetermijnvisie en de bewoners hebben het zich al dik beklaagd)

Op korte termijn is de installatie van een gasketel idd goedkoper dan een warmtepomp

Bij onze totaalrenovatie vorig jaar raden zowel de architect, epb mensen en de loodgieters het ons af om naar een warmtepomp te gaan.

Aangezien onze cv ketel toen 2 jaar oud was heb ik het zo gelaten.
Al begin ik me toch af te vragen of dat wel slim was

Bij onze totaalrenovatie vorig jaar raden zowel de architect, epb mensen en de loodgieters het ons af om naar een warmtepomp te gaan.

2 jaar geleden nog een nieuwe gasketel gestoken.
De reden is simpel, die nieuwe ketel koste mij een €3500, een warmtepomp en de bijhorende kosten aan de radiotoren etc een meervoud waar ik het budget niet voor had.

En zelfs met de huidige gasprijzen gaat het toch nog een aantal jaar duren eer ik dat verschil heb terugverdiend.

De reden is simpel, die nieuwe ketel koste mij een €3500, een warmtepomp en de bijhorende kosten aan de radiotoren etc een meervoud waar ik het budget niet voor had.

En zelfs met de huidige gasprijzen gaat het toch nog een aantal jaar duren eer ik dat verschil heb terugverdiend.
bij oudere woningen met een hoog temperatuur verwarmingsinstallatie (de oude radiatoren) zou er ook een hoog temperatuur warmtepomp geïnstalleerd moeten worden. De kosten van zo een pomp is het dubbel van een laag temperatuur warmtepomp en verbruik een pak meer elektriciteit om temperatuur op pijl te houden.

op dit moment ga je de kosten van de installatie en de meerkost van de elektriciteit er niet uithalen tov gas/ stookolie.

Ik moet toch zeggen dat ik het mij al serieus beklaagd heb dat ik 10 jaar terug geen warmtepomp geïnstalleerd heb (of toch tenminste gezorgd had dat mijn huis perfect klaar was voor een warmtepomp). Zoals het er nu naar uit ziet zullen we in de toekomst toch redelijk voor het blok gezet worden en de facto naar een warmtepomp gedwongen worden. Dus vroeg of laat moet je die kost toch doen en als je dan de berekening maakt ga je op het eind van de rit gewoon veel zaken dubbel betaald hebben. Naar mijn mening zijn we niet streng genoeg voor onszelf bij renovatie en is het nogal veel het budget dat bepaald wat er gebeurd ipv te kijken naar het huis zelf wat er nodig is. En de overheid heeft daar in mijn ogen ook boter op het hoofd. Ipv altijd maar weer premie voor dit of dat te geven zou de overheid in de ideale wereld gewoon niet tussenkomen in de kosten maar eerder zorgen dat je gemakkelijker je budget kan oprekken voor de noodzakelijk dingen.

Als je op korte termijn de rekening maakt zal het inderdaad zo zijn dat je veel gemakkelijker die gasketel terug verdient. Maar als men zoals met stookolie binnen x aantal jaar zegt dat je uw ketel niet meer mag vervangen mag je dan vroeg of laat toch de kost van de radiatoren, isolatie en wat er ook nodig is voor deftig met een warmtepomp te kunnen verwarmen dragen.

Als je op korte termijn de rekening maakt zal het inderdaad zo zijn dat je veel gemakkelijker die gasketel terug verdient. Maar als men zoals met stookolie binnen x aantal jaar zegt dat je uw ketel niet meer mag vervangen mag je dan vroeg of laat toch de kost van de radiatoren, isolatie en wat er ook nodig is voor deftig met een warmtepomp te kunnen verwarmen dragen.
Dat ga ik ook niet ontkennen.
Maar ik had geen zin om een lening aan te gaan om mijn huis nu al in orde te maken voor zo'n warmtepomp. Die investering zal ik binnen 10 jaar wel bij elkaar gespaard hebben (of tegen dan ben ik verhuisd) en dan kan ik ze ook ineens te goei doen. Met het budget dat ik 2j geleden maar had kon ik niet de verbouwing doen die ik wou.

Dat ga ik ook niet ontkennen.
Maar ik had geen zin om een lening aan te gaan om mijn huis nu al in orde te maken voor zo'n warmtepomp. Die investering zal ik binnen 10 jaar wel bij elkaar gespaard hebben (of tegen dan ben ik verhuisd) en dan kan ik ze ook ineens te goei doen. Met het budget dat ik 2j geleden maar had kon ik niet de verbouwing doen die ik wou.
Ik begrijp het volledig hoor en ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt. Maar als je er over nadenkt is het jammer dat er weinig stemmen zijn die je toch niet in de richting van de betere optie duwen, integendeel. Dat is toch een mentaliteitsprobleem waar we zo te zien allemaal wel wat last van hebben en waar we onszelf eigenlijk gewoon mee in de voet schieten.

Ik begrijp het volledig hoor en ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt. Maar als je er over nadenkt is het jammer dat er weinig stemmen zijn die je toch niet in de richting van de betere optie duwen, integendeel. Dat is toch een mentaliteitsprobleem waar we zo te zien allemaal wel wat last van hebben en waar we onszelf eigenlijk gewoon mee in de voet schieten.
Probleem is ook wel dat je zeker moet zijn dat je blijft waar je die investering doet. Ik dacht vroeger ook meer lange termijn maar gegeven de chaos dat mijn leven dan plots werd kijk ik ook niet verder van 10 jaar meer. Wat is de kans dat ik over 10 jaar nog woon waar ik nu woon? Klein. En als ik dan zou verhuizen op in de 50, wat ga ik dan nog investeren in iets?

Probleem is ook wel dat je zeker moet zijn dat je blijft waar je die investering doet. Ik dacht vroeger ook meer lange termijn maar gegeven de chaos dat mijn leven dan plots werd kijk ik ook niet verder van 10 jaar meer. Wat is de kans dat ik over 10 jaar nog woon waar ik nu woon? Klein. En als ik dan zou verhuizen op in de 50, wat ga ik dan nog investeren in iets?
Dat is toch gewoon een mentaliteitsprobleem. Waarom zou je wel uw muren schilderen als je hoogst waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in dat huis woont maar niet uw gasketel vervangen bij een renovatie. Hell, waarom zou je eigenlijk gewoon een huis renoveren als je er waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in woont. In mijn ogen is dat gewoon een fatalistische denkwijze om de eigen verantwoordelijkheden in het leven te ontwijken of om bepaalde keuzes gewoon goed te praten.

Dat is toch gewoon een mentaliteitsprobleem. Waarom zou je wel uw muren schilderen als je hoogst waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in dat huis woont maar niet uw gasketel vervangen bij een renovatie. Hell, waarom zou je eigenlijk gewoon een huis renoveren als je er waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in woont. In mijn ogen is dat gewoon een fatalistische denkwijze om de eigen verantwoordelijkheden in het leven te ontwijken of om bepaalde keuzes gewoon goed te praten.
Er is een verschil. Iets dat zich op 5 jaar terug betaalt, of iets waar je effectief nut van hebt dat is een verstandige keuze. Iets dat zich op 20-30 jaar terug betaalt? Dat is op de loterij spelen. En zeker als die keuze NU pijn doet. Je weet nooit wat zich in uw eigen leven afspeelt noch of de overheid de spelregels ( weeral) zal veranderen

En op dezelfde wijze wordt er dan ook na 10 jaar gejankt omdat de woning niet voldoet aan de eisen om te kunnen verhuren en waardoor de vraagprijs daalt. De prijs van de investering haal je er imho altijd uit (ofwel in verbruikswinst als je er zelf blijft in wonen) of in meerprijs bij verkoop. Of een mogelijkheid om in de toekomst te verhuren zonder issues.

Goh, daar zou ik toch een onderscheid zien tussen iets goedkoop zoals muren schilderen en grotere uitgaven zoals een warmtepomp van 10 - 15 K€ (hoge temperatuur situatie). Voor een gemiddeld gezin is dat al hun spaargeld van 3-4 jaar ineens uitgeven.

Als de terugverdientijd te lang is, kan je je ook afvragen of je niet beter wacht tot de technieken beter zijn (en/of gedaald in prijs). Ik heb dat bv. met 3-voudig glas of nog dikkere dakisolatie: terugverdientijd van 25-30 jaar wat ik sowieso al heel lang vind en de kans is groot dat er bv. binnen 10 jaar nog veel betere technieken beschikbaar zijn.

En op dezelfde wijze wordt er dan ook na 10 jaar gejankt omdat de woning niet voldoet aan de eisen om te kunnen verhuren en waardoor de vraagprijs daalt. De prijs van de investering haal je er imho altijd uit (ofwel in verbruikswinst als je er zelf blijft in wonen) of in meerprijs bij verkoop. Of een mogelijkheid om in de toekomst te verhuren zonder issues.
Allemaal goed en wel maar zo kan je in veel investeren. Zonnepanelen, warmtepomp, isolatie, ... Allemaal zal het na verloop van tijd wel renderen maar je moet wel eerst het kapitaal hebben om het uit te voeren en dat is doorgaans niet het geval wanneer je een huis koopt - veel mensen zijn al blij als ze hun huis gefinancierd krijgen, laat staan dat ze nog ettelijke duizenden / tienduizenden euro's opzij laten staan voor zulke investeringen.
Geld opzij houden voor investeringen impliceert trouwens dat je meer moet lenen van de bank en dus over de hele looptijd van de lening interest betaalt op dat bedrag.

Terug
Bovenaan