Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

• Ik heb geen verslaving

Stemmen: 64 45,4%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

Stemmen: 57 40,4%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

Stemmen: 18 12,8%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    141
Oooh wow! Dat is echt een heel knappe prestatie.

Ik heb in het zelfde schuitje gezeten. Mijn dokter heeft mij goed geholpen door mij te laten overschakelen naar mildere slaapmedicatie en dan langzaam naar niets.

Slapeloosheid is echt verschrikkelijk maar slaappillen zijn, in mijn mening, veel veel erger. Ik ben van chronische slapeloosheid naar een a twee keer per maand een nachtje met zeer weinig slaap of geen gegaan.
Ik vervloek mijzelf nog dat ik daar ooit aan begonnen ben.

Ik ook :) of, ik vervloek dat de dokter toen zware slaappillen heeft voorgeschreven en die is blijven voorschrijven.
Ik heb ooit zware slaappillen gebruikt na een operatie (voorgeschreven). De eerste dagen sliep ik ondanks de pijn van die operatie, als een roos. Ik had in mijn leven nog nooit zo zalig geslapen. Maar na enkele dagen had ik al een hogere dosis nodig om hetzelfde effect te verkrijgen. En ik had steeds meer en meer nodig voor eenzelfde effect.

Toen dacht ik: Mmm dit is toch niet zo goed. Ik heb de resterende pillen gewoon letterlijk weggegooid (meteen de meest drastische maatregel). Nadien kon ik een een paar dagen lang geen minuut meer slapen. Pure horror (want neen ik nam daarna helemaal geen minder zware pillen. Dat was van echt zware pillen naar helemaal niks) maar toch ben ik blij het gedaan te hebben. Nadien is dat terug gestabiliseerd.

Laatst bewerkt:
Al jaren neem ik slaapmedicatie sinds begin dit jaar al meer dan helft van de dosis kunnen afbouwen ben ik best fier op. Maar met gevolg dat ik bepaalde nachten gewoon amper slaap maar ik geef niet toe en sta dan gewoon op en de volgende avond gaat dat dan wel beter.
Chapeau. Ik ben daar zelf een harde keikop in maar simpel is het toch allemaal niet. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan van te stoppen met een verslaving.

Laatst bewerkt:
Chapeau. Ik ben daar zelf een harde keikop in maar simpel is het toch allemaal niet. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan van te stoppen met een verslaving.
Het is ook niet zonder risico opeens alles stoppen. Ik dacht dat je daar een hartinfarct kunt van krijgen.

Het is ook niet zonder risico opeens alles stoppen. Ik dacht dat je daar een hartinfarct kunt van krijgen.
Ja klopt. Achteraf bezien ben ik daar al een paar keer dom in geweest in het verleden.
Mentaal ben ik heel sterk ivm stoppen ivm verslavingen. Maar dat is anderzijds niet gezond. (dus je moet er niet jaloers op zijn)

Het is beter stapje per stapje te minderen maar ja iedereen heeft zijn flaws zeker?
Elke sterkte heeft zijn zwakte.

Ja klopt. Achteraf bezien ben ik daar al een paar keer dom in geweest in het verleden.
Mentaal ben ik heel sterk ivm stoppen ivm verslavingen. Maar dat is anderzijds niet gezond.

Het is beter stapje per stapje te minderen maar ja iedereen heeft zijn flaws zeker?
Ik vind het sowieso heel sterk om daar direct mee te kappen. Uw doorzettingsvermogen is wel niet gelinkt aan uw gezondheid, maar zij blij dat je er van af bent.

De eerste dagen sliep ik ondanks de pijn van die operatie, als een roos. Ik had in mijn leven nog nooit zo zalig geslapen. Maar na enkele dagen had ik al een hogere dosis nodig om hetzelfde effect te verkrijgen. En ik had steeds meer en meer nodig voor eenzelfde effect.

Yup... Hetzelfde hier ongeveer. Ik had ze voorgeschreven gekregen voor examens omdat ik amper kon slapen. En ik zat, achteraf gezien, in een periode dat mijn mentale gezondheid slecht was. Ik begon niet enkel meer te nemen, maar ook af en toe te combineren met alcohol. En ja, je slaapt misschien wel maar na een tijdje ben je gewoon constant moe.

Mijn wake-up call was de dokter die kwaad werd dat ik nog maar eens voor een voorschrift kwam en hij nogal kwaad de risico's van slaappillen aankaarten... Terwijl hij de maanden voorheen nooit een probleem van maakte.

Yup... Hetzelfde hier ongeveer. Ik had ze voorgeschreven gekregen voor examens omdat ik amper kon slapen. En ik zat, achteraf gezien, in een periode dat mijn mentale gezondheid slecht was. Ik begon niet enkel meer te nemen, maar ook af en toe te combineren met alcohol. En ja, je slaapt misschien wel maar na een tijdje ben je gewoon constant moe.

Mijn wake-up call was de dokter die kwaad werd dat ik nog maar eens voor een voorschrift kwam en hij nogal kwaad de risico's van slaappillen aankaarten... Terwijl hij de maanden voorheen nooit een probleem van maakte.
Hoe ben je er dan mee gestopt ?

Slapeloosheid is echt verschrikkelijk maar slaappillen zijn, in mijn mening, veel veel erger. Ik ben van chronische slapeloosheid naar een a twee keer per maand een nachtje met zeer weinig slaap of geen gegaan.
Er is echt veel medicatie waar men moeilijk vanaf geraakt, schandalig dat hier niet meer over gesproken wordt op nationale televisie (preventie)

Hoe ben je er dan mee gestopt ?

Ik ben naar een andere dokter gegaan en die heeft mij langzaam overgeschakeld naar minder zware slaappillen en dan ben ik er volledig mee gestopt. Tegelijkertijd had ik ook meer structuur in mijn leven en mijn mentale gezondheid aangepakt. Ik sukkel er van tijd tot tijd nog een hé, maar tis nooit meer zo slecht geweest als in die periode

Ik ben gestopt met studeren en ben gaan samenwonen met mijn partner. Ook structuur gecreëerd door te gaan werken. Ik heb ook hulp gezocht (vooral voor mijn mentale gezondheid) zowel op de unief als bij een psycholoog maar ik vond dat ik niet goed werd geholpen/ werd gehoord. En hoewel ik mensen aanraad om naar een psycholoog te gaan, durf ik de stap zelf niet meer zetten door negatieve ervaringen. Buiten overschakelen naar mildere slaappillen heb ik alles eigenlijk zelf gedaan.

Er is echt veel medicatie waar men moeilijk vanaf geraakt, schandalig dat hier niet meer over gesproken wordt op nationale televisie (preventie)

Zot hé... En ik was nog zo jong dat ik me helemaal niet bewust was van het risico. Nu ben ik dat wel. Ik hoop echt dat ik nooit in een situatie eindig waar ik nog eens met verslavende medicatie (zware pijnstillers ofzo) moet behandeld worden. Ik heb altijd het gevoel dat ik hard moet oppassen omdat het zo makkelijk zou zijn om afhankelijk te worden.

Ik heb meerdere familieleden met een verslavingsproblematiek dus ik ben nu heel voorzichtig met zo'n zaken aangezien het blijkbaar erfelijk kan zijn.

Ik ben naar een andere dokter gegaan en die heeft mij langzaam overgeschakeld naar minder zware slaappillen en dan ben ik er volledig mee gestopt. Tegelijkertijd had ik ook meer structuur in mijn leven en mijn mentale gezondheid aangepakt. Ik sukkel er van tijd tot tijd nog een hé, maar tis nooit meer zo slecht geweest als in die periode

Ik ben gestopt met studeren en ben gaan samenwonen met mijn partner. Ook structuur gecreëerd door te gaan werken. Ik heb ook hulp gezocht (vooral voor mijn mentale gezondheid) zowel op de unief als bij een psycholoog maar ik vond dat ik niet goed werd geholpen/ werd gehoord. En hoewel ik mensen aanraad om naar een psycholoog te gaan, durf ik de stap zelf niet meer zetten door negatieve ervaringen. Buiten overschakelen naar mildere slaappillen heb ik alles eigenlijk zelf gedaan.

Zot hé... En ik was nog zo jong dat ik me helemaal niet bewust was van het risico. Nu ben ik dat wel. Ik hoop echt dat ik nooit in een situatie eindig waar ik nog eens met verslavende medicatie (zware pijnstillers ofzo) moet behandeld worden. Ik heb altijd het gevoel dat ik hard moet oppassen omdat het zo makkelijk zou zijn om afhankelijk te worden.

Ik heb meerdere familieleden met een verslavingsproblematiek dus ik ben nu heel voorzichtig met zo'n zaken aangezien het blijkbaar erfelijk kan zijn.
Dit is echt erfelijk mijn vader was alcholieker net als mijn groot moeder. Mijn ma ook met pillen maar die heeft zelfmoord gepleegd in 2015 niet echt ideale omstandigheden om er zelf me te stoppen.

Er zijn ook heel veel antidepressiva waar mensen simpelweg niet meer vanaf geraken. Dat zijn echt gekke pillen.

Dit is echt erfelijk mijn vader was alcholieker net als mijn groot moeder. Mijn ma ook met pillen maar die heeft zelfmoord gepleegd in 2015 niet echt ideale omstandigheden om er zelf me te stoppen.
Mijn biologische vader heb ik nooit gekend (gelukkig maar) en hij is dodelijk verongelukt door stomdronken tegen ne paal te rijden met zijne brommer. Hij was ook erg aggressief elke keer hij dronk waarbij hij dan op mijn biologische moeder en mijn oudere biologische broer klopte. Die laatste heeft later helaas dan ook zelfmoord gepleegd (ik heb hem nooit gekend en dat vind ik wel erg).

Dat is ook de reden dat ze mij als baby weggehaald hebben. Omdat vader aggressief was. Ik heb er persoonlijk in tegenstelling tot broerlief nooit een trauma aan overgehouden. Maar ik heb er toch ergens wel hard zeer van se.

Mijn grootvader was ook alcholieker en gestorven aan lever kanker zag knalgeel op het einde, lever defect.
Zijn zoon mijn vader is ook ene, maar drinkt wel pak minder dan hemzelf.
Ik ben op zeer jonge leeftijd verslaafd geraakt aan drugs 12 a 13jaar alcohol nooit, sigaretten ook.Ik ben met alles op mijn eigen gestopt (zelfdiscipline) dan een psychose gekregen en lange tijd mee rondgelopen (heel lang) en dan via ziekenhuis met dringende spoed opgenomen in psychiatrie.
Hulp voor verslavingen heb ik nooit gehad, sigaretten ben ik ook mee gestopt (7j geleden)
De psychose was het ergst van allemaal, de kracht ervan en het ziektegevoel dat hier mee gepaard gaat was ongezien. (1ste keer is het ergst)
Ik sport veel nu met snoepen ben ik ook aan het minderen/stoppen lol
Verslavingen heb ik nu op deze moment niet en ga dat zo houden hehe

Verslavingen zitten wel degelijk in mijn genen.

Dat zit inderdaad in de genen, je wordt er mee geboren of niet. De ene heeft het en de andere niet.
Al vind ik het wel een flauw excuus wanneer iemand zegt: Ik ben verslaafd. Ik ken er zelf niks aan doen want het zit in de genen.
Afkicken of hulp zoeken? Neen sorry, het zit in de genen dat is niet mijn fout, dus jammer maar er is niks aan te doen he!

De ene mens is er gevoeliger aan dan de andere maar finaal is het wel uw leven en niet dat van uw 'genen'.

Klopt, mijn vader is een zware alcoholieker en ik drink enkel alcohol bij gelegenheden. Ik kan perfect zonder alcohol en ga vaak ook weken zonder door het leven. Ook andere verslavingen heb ik niet terwijl hij verslaafd was aan alcohol, roken, wie weet wat nog.

Ik zeg niet dat het niet deels genetisch is, al denk ik dat het ook deels uw omgeving is die veel bepaald (vrienden, buurt, etc.)

Net omdat mijn vader zoveel dronk heb ik zelf nog geen druppel aangeraakt. Roken doe ik ook ni alleen ja die slaapmedicatie

Terug
Bovenaan