Verslag: TesseracT @ Trix

Naast de Ancienne Belgique is de Trix een van mijn favoriete concertzalen in België. Ik kom er niet zo erg vaak omdat het wat verder is voor mij. Wanneer er dan een goeie band speelt, doe ik altijd wel moeite om er eens te passeren en tot nu toe heeft dat nog nooit teleurgesteld. Zo was dat ook toen TesseracT kwam optreden op 26 januari. Dit was mijn eerste concert van het jaar en het was er meteen boenk op. Ik moet bekennen dat ik zelf niet veel van hun repertoire ken, maar toen ik las dat ze progressieve metal speelden, dan kon dat eigenlijk bijna niet anders dan mijn meug zijn.

Voor TesseracT begon aan hun act, kregen we nog wat anders lekkers voorgeschoteld met de eerste supportact The Callous Daoboys. Ik kende ze van toeten noch blazen, maar wat een energie op het podium! Vooral de gitariste had een aanstekelijke stage presence waarbij je niet anders kon dan mee headbangen. De toon was alvast goed gezet. De mathcore band uit Atlanta wist hoe ze moesten entertainen en stond geen moment stil van begin tot einde tijdens hun optreden.

Daarna was het aan Unprocessed om het beste van zichzelf te geven. Hoewel de Daoboys niet slecht waren, was dit toch iets meer mijn ding. Heerlijk complex en interessant gitaarwerk en veel afwisseling in hun set. Ook enkele rustigere momenten om even op adem te komen, wat nooit slecht is. Deze Duitse band bracht moderne, progressieve metal, wat ook iets meer in het genre ligt van TesseracT zelf. Wij waren alvast fan. Terwijl ik dit neerschrijf, heb ik alvast enkele nummers toegevoegd in mijn lijstje op Spotify.

Dan was het uiteraard tijd voor het moment suprême, TesseracT! Ze vlogen er meteen goed in en je zag direct dat het volledige publiek vanaf de eerste noot mee was. Met hun nieuwe album War Of Being uit, openden ze met Natural Disaster. Alvast een van mijn favoriete nummers van de plaat. Daarna bleven ze gas geven met Echoes, Of Mind - Nocturne en Dystopia. Een eerste rustmomentje kregen we pas bij Smile. Hoewel ik wel fan ben van hun iets rustigere nummers, heb ik toch de indruk dat ik het hardere werk leuker vind tijdens hun optreden. De sfeer was de hele avond optimaal en de band paste ook perfect in een zaal zoals de Trix. Geen te kleine zaal, maar zeker niet te groot. Tot mijn verbazing was het concert ook niet uitverkocht, maar dat kon de aanwezige metalheads helemaal niet deren. Wij komen zeker terug wanneer ze nog eens in België spelen.

Foto's TesseracT​


Foto's Unprocessed​


Foto's The Callous Daoboys​


Spotify​

 
Terug
Bovenaan