Regels tov persoonlijke vrijheid, gaan we dat dan ook doen voor de autogordel?
Er is geen enkel rationeel argument waarom we geen helmplicht zouden invoeren.
Roken wordt geweerd van terrassen en zoveel mogelijk uit het straatbeeld om dit niet te normaliseren.
Bij een fietshelm wil iedereen wel dat kinderen een helm dragen maar de volwassenen rijden dan rond zonder helm? Ja gaat echt de kinderen motiveren.
Ik heb nog geen enkel goed tegenargument gehoord. Slaat echt helemaal nergens op.
Denk jij dat die discussie er niet was voor de autogordel ?
Die was er gegarandeerd. Mijn vader vergeet nu soms nog altijd de autogordel te gebruiken. Toen ik opgroeide heeft die mij geleerd om de autogordel aan te doen. Ook toen ik moest leren autorijden. Bij mij is dat nu dan ook nog altijd een automatische reflex. Bij hem nog altijd niet.
En ja ik heb in al die jaren meermaals gezegd gordel pa. Waarna hij dan die gordel aandeed. En soms meldde van het is maar een klein stukje dat boeit niet.
Om die reden zie ik dan ook eerder die invoering voor kinderen. Net zoals we de verboden voor al de andere zaken ook ingevoerd hebben voor roken en dergelijke meer.
Aan de andere kant om terug te komen op er is geen enkel rationeel argument waarom we geen helmplicht zouden invoeren. Waarom is er dan ook geen verplichting gekomen om airbags in te voeren op ALLE auto's (niet enkel de nieuw geproduceerde wagens).
Of zelfs air bag kleding te dragen. OOK als je in de wagen zit. Allez ja, als we toch de risico's wensen te beperken dan is het toch rationeel om dat te doen? Net zoals een helm te dragen in de wagen (zie F1 of ...). Omdat de realiteit is dat als je het de toekomstige generatie aanleert en verplicht dit zichzelf oplost zonder dat je de vrijheid aantast van de huidige generatie.
En 2 maten en gewichten voor volwassen of kinderen wordt al decennia als normaal geacht.
Al mag je ook niet vergeten dat je die helm in principe alle 5 jaar moet vernieuwen.
Wetgeving is in realiteit een afweging tussen rationaliteit en emotie. En zoals je hier kan zien dat het +/- 50/50 is in de verdeling betreffende de verplichting ga je die wetgeving niet snel zien. Laat mijn generatie nog 30 jaar ouder worden. Verplicht de kinderen om dat te dragen. En dat veranderd vanzelf. Of de weerstand om dat niet te doen verminderd. Net zoals dat het geval geweest is voor de gordeldracht.
En laat ons zwijgen over de verplichting die er zijn voor motorkleding. De wettelijke verplichting is nog altijd gewoon een helm, handschoenen, stevige schoenen en kledij met lange mouwen. Netgens staat er een verplichting in om materiaal te gebruiken met een bepaalde kwaliteit of bescherming. En zelfs dan zie je nog altijd mensen in short, gympies en korte mouwen zonder helm een tourtje doen. Al geef ik toe dat dit een pak kleiner is om tegen te komen dan 40 - 50 jaar geleden.
Onze 4-jarige zei vorige week "jamaar, grote mensen dragen nooit een helm"... Tof om aan een 4-jarige te moeten uitleggen dat een enorme groep volwassenen hun kapsel belangrijker vindt dan hun hersenen.
Dan antwoord je simpelweg dat er wel meer regels gelden voor kleine mensen die niet gelden voor grote mensen. En dat ze dat voor jullie moet dragen omdat je haar zo graag ziet en niet zou willen dat er met haar hoofdje iets zou gebeuren.
En belangrijker dat het hoofdje van anderen u iets minder interesseert.