Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Ik draag mijn helm zo goed als altijd. Al jarenlang laat ik die achteloos aan mijn stuur hangen, voorlopig is die nog nooit gestolen geweest (want niet cool genoeg zeker). Vanaf dat die toch eens gestolen wordt, zal ik mijn tactiek wel veranderen.
Ik ben eigenlijk tegen een verplichting, we worden al genoeg betutteld.
Wel voor een verplichting voor minderjarigen of voor -12 jaar ofzo. Te jong om hun eigen keuzes te kunnen maken en het is jammer om te moeten rekenen op het gezond verstand van ouders.

Simpel antwoord voor mij. Verplichten voor kinderen, niet voor volwassenen. Voor gordel en motorhelm mag voor mij hetzelfde gelden. Als je valt, val dan als een vent eh; boenk lichten uit. :tongue:

edit: ik kwam niet zo lang geleden terug uit Egypte, en elke auto, taxi of busje heeft ofwel geen gordels, ofwel zijn ze vakkundig opgerold en met spanbandjes vastgemaakt zodat je ze zeker niet kan gebruiken. Ik moet toegeven dat ik toch enige appreciatie heb ontwikkeld voor die inshallah-mentaliteit. Ben al blij dat ik een oude auto heb die niet tegen mij begint te zagen als ik niet stante pede mijn gordel inpin.

Laatst bewerkt:
Niet alles gelezen maar neen gestemd.
Rij al gans mijn leven met de fiets omdat mijn ouders geen wagen hadden en ik ook niet. Op al die tijd heb ik 1 echt ongeluk gehad met de fiets toen er een wagen iets voor mij reed naast het fietspad en plots rechts afsloeg zonder pinker waardoor ik die in de zij heb geramd. Auto reed daarna wel lekker verder. Zelf had ik toen enkele gekneusde ribben.
Mijn punt is: een helm had toen niets veranderd maar een bescherming aan de borstkast wel, gaan we dat dan ineens ook verplichten? Misschien gewoon leren leven met het feit dat er nu eenmaal bepaalde risico's zijn ipv alles zoveel mogelijk uit te sluiten.

Rij al gans mijn leven met de fiets omdat mijn ouders geen wagen hadden en ik ook niet. Op al die tijd heb ik 1 echt ongeluk gehad met de fiets toen er een wagen iets voor mij reed naast het fietspad en plots rechts afsloeg zonder pinker waardoor ik die in de zij heb geramd. Auto reed daarna wel lekker verder. Zelf had ik toen enkele gekneusde ribben.
Mijn punt is: een helm had toen niets veranderd maar een bescherming aan de borstkast wel, gaan we dat dan ineens ook verplichten? Misschien gewoon leren leven met het feit dat er nu eenmaal bepaalde risico's zijn ipv alles zoveel mogelijk uit te sluiten.
De reden waarom de discussie vooral over helm gaat is omdat 1/3 van de fietsers met zware verwondingen een hoofdletsel heeft, en dat het risico daarop met 60% naar beneden kan door een helm.
70-80% van de dodelijke ongevallen zijn door hoofdletsel.

Je sluit fietsen toch niet uit door een helm te verplichten?

Zo'n "Ik heb het nog niet meegemaakt, dus het is niet nodig"-logica houdt hoe dan ook weinig steek. Ik heb één keer een accident gehad met de fiets en mijn helm was mooi gebarsten, zonder helm wil ik niet weten wat de gevolgen waren. Verplichten dus! Ik rij al 15 jaar met de wagen zonder accident, moet ik nu mijn gordel ook in twijfel gaan trekken?

Het is een stap naar extra veiligheid he. Als je ziet hoe veel fietsers er dagelijks zich verplaatsen om naar het werk/school/... te gaan is het risico op letsels groot geworden. En elk letsel uitsluiten gaat uiteraard niet gaan, maar als een hoofdletsel de voornaamste oorzaak voor een dodelijk ongeval of ongeval met zware gevolgen is, is het toch logisch dat je dat gaat aanpakken? Ik ben grote fan van verplichten, maar dan vooral omdat het kinderen zal stimuleren om de helm op te zetten. Veel volwassenen dragen die standaard, maar veel kinderen die ik naar school zie pendelen nog altijd niet.

Ook nee gestemd. 3/4 keer dat ik mijn fiets gebruik, draag ik een helm, al zeker bij elektrische fiets. Maar de keren dat ik dat niet doe, is omdat die helm dan erg onpraktisch is. Dat is voornamelijk als ik mijn fiets moet achterlaten op punten waar ik al blij ben dat hij er nog staat als ik terug kom en het gewoon erg onpraktisch is om met die helm rond te lopen daarna. Dat zijn ook niet de plaatsen waar ik die met gerust gemoed aan mijn fiets achterlaat.

Ik gebruik ook regelmatig deelfietsen. Dat is vaak ongepland, dus dan heb ik al helemaal geen helm bij. Als daarbij een deelhelm zou horen, zou ik die verplaatsing gewoon niet doen en zou dat in de meeste gevallen een extra rit met de auto betekenen.

Ik ben trouwens wel voor een verplichting bij kinderen. Wij zijn niet opgegroeid met de gewoonte een helm te dragen en ik denk dat het best wel een goed idee is, om dat bij kinderen te normaliseren, zodat het integraal een deel van fietsen wordt. Ik snap ook ouders niet die zelf zonder helm fietsen, met daarnaast kindjes met een helmpje. Dat lijkt me nu echt iets waar je je kinderen het goede voorbeeld wil geven.

Heb de aflevering wel gezien. Ze mogen in die serie wel een voorbeeld stellen door een helm te dragen.
Zeker als je ziet hoe ze daar naar beneden sjeesen op die heuvels.

Ik zou er ook iets van krijgen als je kinderen ziet rond fietsen met de helm aan het stuur hangend.
Ik ga daar toch strenger in zijn later als ze alleen weg mogen.

Zeer heldere uitleg in de ochtend van de arts/professor.

Zeer heldere uitleg in de ochtend van de arts/professor.

Gelieve geen rationele argumenten hier te zetten, dat appreciëren ze hier niet.
Niemand wil toch dat de gel in zijn haar niet meer goed zit zeker?

Eigenlijk is geen helm dragen asociaal te noemen zelfs. Tal van zware letsels die potentieel vermeden kunnen worden en dus onnodige financiële druk zetten op de gezondheidszorg.

Eigenlijk is geen helm dragen asociaal te noemen zelfs. Tal van zware letsels die potentieel vermeden kunnen worden en dus onnodige financiële druk zetten op de gezondheidszorg.

Dit is onderdeel van de afweging persoonlijke vrijheid tov regels.
Zoals die discussie er ook is voor een plethora aan andere zaken.

Als het effectief draait om de onnodige financiële druk op gezondheidszorg. Dan zou je evengoed kunnen argumenteren en opleggen :

1) verbied roken compleet
2) verbied alcohol compleet
3) verbied vapen compleet
4) verbied de verwerking van additionele suikers in voeding
5) verbied fastfood
4) verbied... compleet.

Allez als dat toch de redenering is. Of voeg andere maatregelen toe om die druk die dat gebruik doet te beperken op de gezondheidszorg.
Al zou ik wel nog voorstander zijn om dat op te leggen aan kinderen... zodanig dat dit bij hen een automatisme is en wordt. Maar voor elke Belg. Laat het zijn.

Simpel antwoord voor mij. Verplichten voor kinderen, niet voor volwassenen. Voor gordel en motorhelm mag voor mij hetzelfde gelden. Als je valt, val dan als een vent eh; boenk lichten uit. :tongue:
Niets mannelijker dan permanente hersenschade. Daar krijgen vrouwen spontaan een natte poes van.

Dit is onderdeel van de afweging persoonlijke vrijheid tov regels.
Zoals die discussie er ook is voor een plethora aan andere zaken.

Als het effectief draait om de onnodige financiële druk op gezondheidszorg. Dan zou je evengoed kunnen argumenteren en opleggen :

1) verbied roken compleet
2) verbied alcohol compleet
3) verbied vapen compleet
4) verbied de verwerking van additionele suikers in voeding
5) verbied fastfood
4) verbied... compleet.

Allez als dat toch de redenering is. Of voeg andere maatregelen toe om die druk die dat gebruik doet te beperken op de gezondheidszorg.
Al zou ik wel nog voorstander zijn om dat op te leggen aan kinderen... zodanig dat dit bij hen een automatisme is en wordt. Maar voor elke Belg. Laat het zijn.

Regels tov persoonlijke vrijheid, gaan we dat dan ook doen voor de autogordel?

Er is geen enkel rationeel argument waarom we geen helmplicht zouden invoeren.
Roken wordt geweerd van terrassen en zoveel mogelijk uit het straatbeeld om dit niet te normaliseren.
Bij een fietshelm wil iedereen wel dat kinderen een helm dragen maar de volwassenen rijden dan rond zonder helm? Ja gaat echt de kinderen motiveren.

Ik heb nog geen enkel goed tegenargument gehoord. Slaat echt helemaal nergens op.

Roken wordt geweerd van terrassen en zoveel mogelijk uit het straatbeeld om dit niet te normaliseren.
Bij een fietshelm wil iedereen wel dat kinderen een helm dragen maar de volwassenen rijden dan rond zonder helm? Ja gaat echt de kinderen motiveren.

Ik heb nog geen enkel goed tegenargument gehoord. Slaat echt helemaal nergens op.
Onze 4-jarige zei vorige week "jamaar, grote mensen dragen nooit een helm"... Tof om aan een 4-jarige te moeten uitleggen dat een enorme groep volwassenen hun kapsel belangrijker vindt dan hun hersenen.

Onze 4-jarige zei vorige week "jamaar, grote mensen dragen nooit een helm"... Tof om aan een 4-jarige te moeten uitleggen dat een enorme groep volwassenen hun kapsel belangrijker vindt dan hun hersenen.

Dit dus. Dit besluit elk banaal tegenargument dat hier gemaakt wordt.
Prachtig voorbeeld voor je eigen (of anderen) hun kinderen.

Denk jij dat die discussie er niet was voor de autogordel ?
Die was er gegarandeerd. Mijn vader vergeet nu soms nog altijd de autogordel te gebruiken. Toen ik opgroeide heeft die mij geleerd om de autogordel aan te doen. Ook toen ik moest leren autorijden. Bij mij is dat nu dan ook nog altijd een automatische reflex. Bij hem nog altijd niet.
En ja ik heb in al die jaren meermaals gezegd gordel pa. Waarna hij dan die gordel aandeed. En soms meldde van het is maar een klein stukje dat boeit niet.

Om die reden zie ik dan ook eerder die invoering voor kinderen. Net zoals we de verboden voor al de andere zaken ook ingevoerd hebben voor roken en dergelijke meer.

Aan de andere kant om terug te komen op er is geen enkel rationeel argument waarom we geen helmplicht zouden invoeren. Waarom is er dan ook geen verplichting gekomen om airbags in te voeren op ALLE auto's (niet enkel de nieuw geproduceerde wagens).
Of zelfs air bag kleding te dragen. OOK als je in de wagen zit. Allez ja, als we toch de risico's wensen te beperken dan is het toch rationeel om dat te doen? Net zoals een helm te dragen in de wagen (zie F1 of ...). Omdat de realiteit is dat als je het de toekomstige generatie aanleert en verplicht dit zichzelf oplost zonder dat je de vrijheid aantast van de huidige generatie.
En 2 maten en gewichten voor volwassen of kinderen wordt al decennia als normaal geacht.
Al mag je ook niet vergeten dat je die helm in principe alle 5 jaar moet vernieuwen.

Wetgeving is in realiteit een afweging tussen rationaliteit en emotie. En zoals je hier kan zien dat het +/- 50/50 is in de verdeling betreffende de verplichting ga je die wetgeving niet snel zien. Laat mijn generatie nog 30 jaar ouder worden. Verplicht de kinderen om dat te dragen. En dat veranderd vanzelf. Of de weerstand om dat niet te doen verminderd. Net zoals dat het geval geweest is voor de gordeldracht.

En laat ons zwijgen over de verplichting die er zijn voor motorkleding. De wettelijke verplichting is nog altijd gewoon een helm, handschoenen, stevige schoenen en kledij met lange mouwen. Netgens staat er een verplichting in om materiaal te gebruiken met een bepaalde kwaliteit of bescherming. En zelfs dan zie je nog altijd mensen in short, gympies en korte mouwen zonder helm een tourtje doen. Al geef ik toe dat dit een pak kleiner is om tegen te komen dan 40 - 50 jaar geleden.

Dan antwoord je simpelweg dat er wel meer regels gelden voor kleine mensen die niet gelden voor grote mensen. En dat ze dat voor jullie moet dragen omdat je haar zo graag ziet en niet zou willen dat er met haar hoofdje iets zou gebeuren.
En belangrijker dat het hoofdje van anderen u iets minder interesseert.

Allez, we zijn weer vertrokken.

Je merkt wel dat het draagvlak voor fietshelmen vergroot is. De meeste kinderen tot 12j zetten hem op en ik zie toch ook meer volwassenen ermee rondfietsen. Maar scholieren en heel wat volwassenen zetten hem niet op (waaronder ik). Het is een non-argument te zeggen dat ik geen fietshelm nodig heb, want ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen - dat argument kan je ook aanhalen voor dronken in de auto kruipen of door het rode licht rijden, "ik heb daar nog nooit iets mee voorgehad, dus dat is toch geen probleem?".

Met de gewone fiets zet ik hem niet op (door het risico zelf in te schatten als "zeer laag") - maar als ik op de speed pedelec ga doe ik dat dan wel (hogere snelheid, exponentieel hoger risico). Als ze het dan op termijn gaan verplichten ... dan zal ik wel volgen zeker?

De discussie afleiden naar andere medische risico's in de maatschappij zoals de aanwezigheid van suikers en vetten in onze dagelijkse voeding is een nodeloze afleiding. Dat is zoals pro-Palestijnen hypocriet noemen omdat ze niet alle andere onderdrukte mensen willen ondersteunen. Dat doet er niet toe.

Onderzoek heeft aangetoond dat helmplicht er voor zorgt dat minder mensen de fiets nemen, en dus vaker terug met de auto gaan. Lijkt me een heel rationeel argument tegen helmplicht.

Onderzoek heeft aangetoond dat helmplicht er voor zorgt dat minder mensen de fiets nemen, en dus vaker terug met de auto gaan. Lijkt me een heel rationeel argument tegen helmplicht.
Vind je? Ik zou net graag wat minder fietsers op de baan zien want het begint echt de spuigaten uit te lopen.
Ik rij al 20 jaar met de fiets naar het werk en daarvoor ook naar school, en ruim 25 jaar met de koersfiets. Ik moet zeggen dat ik pas het laatste jaar me bij momenten onveilig voel op de fiets. En dan komt niet door automobilisten maar door fietsers die lak hebben alle mogelijke regels.

Onze boekhoudster zou graag met haar e-bike naar het werk komen maar ze vindt dat te gevaarlijk, dus komt ze gewoon met de wagen. En ik kan haar eigenlijk geen ongelijk geven.

Afgelopen vrijdag weer bijna op zo'n oranje koerier van takeway gereden. Als je je eten afgeleverd hebt en je rijdt van de parking af doe je dat uiteraard zonder te kijken en op volle snelheid tegen de richting in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is trouwens volgens mij niet wat dat onderzoek zegt, het zegt enkel dat ze minder de fiets nemen. Maar dat kan dus evengoed zijn dat ze verder wandelen, of het openbaar vervoer nemen.
Die onderzoeken komen trouwens uit Australië en de USA en zijn niet toepasbaar op België. Daarnaast zijn die onderzoeken gewoon helemaal niet zo duidelijk in hun standpunt:

Terug
Bovenaan