Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Zo kan je ook een verplicht vegetarische samenleving gaan rationaliseren.

Er is geen enkel rationeel argument om de huidige vleesconsumptie te vergoelijken behalve dan "muh ik wil mijn stukske vlees". Het zou objectief beter zijn voor de wereld als de overheden vleesconsumptie zouden verbieden.

En overlast omdat de weg uren afgesloten wordt omdat je met je gespleten schedel op de grond ligt te bloeden onder een tentje en ze moeten wachten op de gepaste authoriteiten voor vaststellingen. Zo kan je op alles wel iets vinden.

Waarom moeten we dan zo streng zijn op gordels? Helm = minder doden, geen helm = meer doden. Desondanks is dit iets waar we moeten over discussiëren.
Hoeveel overlast dan ? Je zit hier de hele tijd 'een grote maatschappelijke kost' te herhalen maar tegen iedereen die met onderzoeken afkomt zeg je dat het 'oude data' is.

Hoeveel file zou er vermeden worden als fietser een helm dragen ? De ongevallen zouden nog steeds gebeuren (volgens sommige studies zelfs iets meer omwille van groter gevoel van veiligheid), dus hoeveel ongevallen zouden sneller opgekuist zijn elk jaar omdat iemand een helm draagt ?

Zelfde met de gezondheidszorg kost. Iemand haalt hier studies aan (van 2014) dat de kost van een verplichting groter is want mensen fietsen dan minder. Je zegt dat dit oude cijfers zijn, waar zijn je nieuwe cijfers ?

Ik vind dat we problemen moeten oplossen die er zijn. Als er inderdaad een grote kost is die opweegt tegen de vrijheidsberoving ben ik niet perse tegen een verplichting. Maar ik heb die cijfers nog niet gezien.

En zeggen dat een helm helemaal niet stoort terwijl je zelf bijna nooit fiets is ook niet echt overtuigend...

Als de helm verplicht wordt dan gebruik ik nooit nog de fiets voor mijn woonwerk verkeer. Dan pak ik terug auto iedere dag.

Vorig jaar had ik 6000km WW. Maar als dat verplicht wordt dan gaat die fiets buiten.
Tbh ik snap dat echt niet. Alle andere voordelen laat je varen puur omwille omdat je iets op je hoofd moet zetten.
Als ik naar het werk fiets (23 km) heb ik: een goeie portie lichaamsbeweging, minder stress, geen file, deel van de rit frisse lucht.. dat weegt echt niet op tegen het gebruik van een helm imo.

Soit, heel subjectief uiteraard, ik draag een helm en vind dat helemaal niet lastig. Ik heb nog maar weinig echt goeie argumenten gelezen om er geen te dragen. Veel extra zweten doe je niet, je haar kan je toch achteraf makkeljk goed leggen en wanneer ergens ben hang ik hem gewoon aan m'n stuur. De enige die wat hout snijden zijn de studies dat automobilisten meer risico nemen rond je, al heb ik dat persoonlijk ook nog niet gemerkt.

Ik heb recht op 3 dagen thuiswerk.
Momenteel maak ik daar geen gebruik van.

Ik ga 3 à 4 keer per week met de fiets.
Als de helm verplicht wordt zal ik geen nieuwe WW fiets meer leasen.
Dan zal ik wel gebruik maken van mijn thuiswerk.
En dan zal ik thuis wat meer op de rollen rijden.

Sorry maar voor WW verkeer doe ik dat ding niet op mijne kop. Ik MTB, gravel ook heel veel (vermoedelijk zal ik dan een nieuwe MTB leasen volgende keer). Daarop doe ik altijd een helm op. Maar voor WW dan mogen ze hem steken waar de zon niet schijnt.

En ik ben er van overtuigd dat er heel veel mensen dan de fiets aan de kant gaan laten staan.

Fietshelm verplichten want dat is veiliger.
Roken volledig verbieden want dat is gezonder.
Autogebruik verbieden voor verplaatsingen kleiner dan 15 kilometer, dat is gezonder en komt het fileprobleem ten goede.
Vlees volledig verbieden, want dat is beter voor het milieu, gezondheid, en klimaat.

No brainers toch? :sarcastic:
Het zijn trouwens allemaal dingen die ik persoonlijk doe. Maar ik weet goed genoeg dat je bij elk van die dingen, mochten ze een algemene regel worden, een tegenreactie veroorzaakt die de goeie intenties meestal compleet te niet doet.

Sorry maar voor WW verkeer doe ik dat ding niet op mijne kop. Ik MTB, gravel ook heel veel (vermoedelijk zal ik dan een nieuwe MTB leasen volgende keer). Daarop doe ik altijd een helm op. Maar voor WW dan mogen ze hem steken waar de zon niet schijnt.

En ik ben er van overtuigd dat er heel veel mensen dan de fiets aan de kant gaan laten staan.
6000km dan spreken we toch al over >20km enkel, en waarschijnlijk aan een degelijke snelheid? Dus de kans dat je dan ooit eens valt is wel reëel. Waarom ben je dan zo gekant tegen een fietshelm?

Van mij moeten ze een fietshelm niet per sé verplichten voor wie aan een lage snelheid rijdt, maar 30km/u en meer zonder helm dat vind ik echt niet verantwoord.

Verplichten (via de wet) zal met redelijk wat gemor komen. Andere oplossing is dat de (zorg) verzekering een deel van de kosten zal terugvorderen in geval van ongeval zonder helm.

En geloof je dat iemand daar eigenlijk van wakker zou liggen dat jij uw fiets aan de kant zou zetten? Ik ben zelf ook niet voor een algemene helmplicht maar ik zie toch niet in waarom men zou nalaten om deze in te voeren want dan gaat Knarf niet meer met de fiets gaan werken. Dat is toch wel "emotionele" chantage waat geen enkele beleidsmaker echt van wakker ligt en dat zie ik toch wel bij meer maatschappelijke discussies dat mensen zo reageren.

Autogebruik verbieden voor verplaatsingen kleiner dan 15 kilometer, dat is gezonder en komt het fileprobleem ten goede.
Dus mijn 3 kleine kinderen ophalen met de fiets aan school en dan van den eerste keer doorrijden naar de winkel om grote boodschappen te doen. Alles vastbinden op mijn bagagedrager van de velo.

Praktisch is dat niet é Kas.

Edit: EN 'T REGENT

En geloof je dat iemand daar eigenlijk van wakker zou liggen dat jij uw fiets aan de kant zou zetten? Ik ben zelf ook niet voor een algemene helmplicht maar ik zie toch niet in waarom men zou nalaten om deze in te voeren want dan gaat Knarf niet meer met de fiets gaan werken. Dat is toch wel "emotionele" chantage waat geen enkele beleidsmaker echt van wakker ligt en dat zie ik toch wel bij meer maatschappelijke discussies dat mensen zo reageren.
Ik zou het straf vinden dat al die mensen die een fietsvergoeding krijgen omdat ze nu al met de fiets komen, dat plots niet meer gaan doen voor een helm.

Het lijkt me allemaal toch weer gezaag over potentiële verandering eerlijk gezegd, als we nu allemaal onze kinderen opvoeden om met helm te fietsen komt dat wel vanzelf eenmaal onze generatie gepasseerd is.

6000km dan spreken we toch al over >20km enkel, en waarschijnlijk aan een degelijke snelheid? Dus de kans dat je dan ooit eens valt is wel reëel. Waarom ben je dan zo gekant tegen een fietshelm?

Van mij moeten ze een fietshelm niet per sé verplichten voor wie aan een lage snelheid rijdt, maar 30km/u en meer zonder helm dat vind ik echt niet verantwoord.
23km enkel
Denk vorig jaar 5500km WW.

Ik ben er vrij zeker van dat ze daar van wakker liggen ja.

Niet van mij alleen, maar zoals ik zei, er gaan volgens mij veel mensen dan de fiets aan de kant laten staan.

Als je ziet hoeveel moeite er wordt gedaan om de fiets te pushen, en de auto te weren dan ben ik eigenlijk behoorlijk zeker dat ze daar wakker van liggen ja.

Ik zou het straf vinden dat al die mensen die een fietsvergoeding krijgen omdat ze nu al met de fiets komen, dat plots niet meer gaan doen voor een helm.

Het lijkt me allemaal toch weer gezaag over potentiële verandering eerlijk gezegd, als we nu allemaal onze kinderen opvoeden om met helm te fietsen komt dat wel vanzelf eenmaal onze generatie gepasseerd is.
Dat geloof ik dus ook, imo is een helmplicht nog niet aan de orde gezien de geesten nog niet echt rijp genoeg zijn daarvoor maar ik ben er zeker van eenmaal de huidige generatie (de generatie van onze kinderen) aan de macht komt men niet zal begrijpen waarom er geen helmplicht is voor fietsers en dit gewoon ook zonder morren zal invoeren. Net zoals onze generatie ook veel minder problemen heeft met een gordelplicht.

Ik ben er vrij zeker van dat ze daar van wakker liggen ja.

Niet van mij alleen, maar zoals ik zei, er gaan volgens mij veel mensen dan de fiets aan de kant laten staan.

Als je ziet hoeveel moeite er wordt gedaan om de fiets te pushen, en de auto te weren dan ben ik eigenlijk behoorlijk zeker dat ze daar wakker van liggen ja.
Als ze daar echt van wakker liggen dan zal men wel andere zaken doorvoeren om de fiets te pushen. Men kan gerust een helmplicht invoeren en de VAA verhogen, wegentaksen verhogen enz voor het effect dat een helmplicht doet ontstaan te doen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Dus mijn 3 kleine kinderen ophalen met de fiets aan school en dan van den eerste keer doorrijden naar de winkel om grote boodschappen te doen. Alles vastbinden op mijn bagagedrager van de velo.

Praktisch is dat niet é Kas.

Edit: EN 'T REGENT
3 kinderen? Verbieden.

Even serieus: Bij ons gaat dat nog omdat we een longtail hebben alsook fietskar met twee zitjes en behoorlijk wat bagageruimte. Maar in mijn stelling dat ik zelf geen ritjes onder de 15km met de auto doe heb ik even makkelijk voorbijgefietst aan het feit dat ik daarin kindervervoer niet meereken.
En gaan winkelen met drie kleine kinderen is nooit praktisch, zelfs als je het met een auto doet. :p

Laatst bewerkt:
3 kinderen? Verbieden.

Even serieus: Bij ons gaat dat nog omdat we een longtail hebben alsook fietskar met twee zitjes en behoorlijk wat bagageruimte. Maar in mijn stelling dat ik zelf geen ritjes onder de 15km met de auto doe heb ik even makkelijk voorbijgefietst aan het feit dat ik daarin kindervervoer niet meereken.
En gaan winkelen met drie kleine kinderen is nooit praktisch, zelfs als je het met een auto doet. :p
I see what you did there buddy :fingerguns:

Vroeger ging ik altijd met de fiets werken, 't is begod 5 minuten fietsen. Sinds de kinderen er zijn en ik ze moet brengen/ophalen + boodschappen doen is de wagen toch een pak praktischer. Wel betrap ik er mij op dat ik nu veel sneller in de wagen zal springen om 'snel' iets te halen i.p.v. de fiets te nemen.

Ik draag nooit een helm op de fiets. 't Moet spannend blijven ook é.

Ik snap oprecht uw standpunt niet. Net doordat ik ook recreatief veel fiets, offroad, is het dragen van een helm een gewoonte geworden. En dus ook voor ww. Daar was ik vorige maand erg blij om toen ik op de motorkap en in de voorruit van een auto lag.

Een goeie fietsinfrastructuur is veiliger dan een helmplicht. (beide samen is dan waarschijnlijk zo goed als perfect).

De statistieken duiden dat ook aan , dat er in België bijna 3 keer meer dodelijke ongevallen zijn dan in Nederland.
Terwijl de Belg meer zijn helm aanheeft. (maar ik denk dat het in Nederland nu wel stijgt door de Elektrische fietsen).

Een eventuele helmplicht invoeren is voor de overheid veel goedkoper en makkelijker dan deftige fietsinfrastructuur voorzien.

Geen probleem met helmplicht, maar ik wil dan ook graag een deftige fietsinfrastructuur plicht.

Er wordt veel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Is gewoon proces van lange adem. Dat duurt jaren vooraleer we daar resultaat van zien, een helm heeft direct een positieve impact op het aantal verkeersdoden en toch wordt hier gemekkerd. Begrijpen wie begrijpen kan.

Vergelijkingen met roken hier zijn ook maar deels terecht. Voor levensverzekeringen, afsluiten kredieten, heeft op al die zaken een impact. Er zijn met reden medische vragenlijsten die ingevuld worden.

Gewoon een helm opzetten, meteen resultaat. Fietsinfrastructuur volgt wel, zijn ze volop mee bezig.

Waarom zijt ge zo gekant tegen het dragen van een helm bij woon-werkverkeer en niet bij recreatieve ritten? Ben je elke morgen een half uur bezig om uw haar goed te leggen ofzo?
Die helm opzetten en afzetten dat duurt nog geen minuut hé.

Ik draag ALTIJD een helm en ik verplicht mijn vrouw en kindere nook om er altijd 1 te dragen.
Ook al is het maar 1km rijden, er kan altijd iets gebeuren..
Maar van mij moet dat niet verplicht worden.. Darwin lost het wel op :)

Terug
Bovenaan