Je baseert je hier dan ook weer op data uit 2014. Het aantal files en autoverkeer is aanzienlijk toegenomen, iets wat net zorgt dat steeds meer mensen kiezen voor met de fiets of speed zich te verplaatsen. Jaar na jaar breken we nieuwe filerecords. In vergelijking met 2015 is er 30% meer file. Mijn vrouw zei gisteren nog: ik overweeg om toch met de trein naar brussel te gaan want ik ben de files echt beu.
Is heus niet zo eenzijdig als je het voorstelt. Ik kan me oprecht moeilijk voorstellen dat iemand niet met de fiets naar de bakker gaat omdat hij even een helm moet opzetten die aan zijn stuur bengelt in de garage.
Data uit 2014 vind ik dan wel beter dan "ik kan me oprecht moeilijk voorstellen"? Dit blijkt niet het meest populaire wetenschappelijke onderzoekstopic, al zeker niet in West-Europa, dus recente artikels die de maatschappelijke kost belichten zijn zeldzaam. Over Australië vind je wel wat recentere zaken, maar dat land is nu ook niet te vergelijken met West-Europa wat mobiliteit, infrastructuur, klimaat, etc. betreft.
In de kwalitatieve wetenschappelijke literatuur zijn er veel argumenten tegen het gebruik van fietshelmen die hier en in het De Morgen artikel al aan bod zijn gekomen.
Ik ben zelf een regelmatige fietser en heb een helm, maar gebruik die niet zo vaak omdat (naast alles wat hier al vermeld is, nog wat bijkomende argumenten):
- ik heb geen garage dus parkeer mijn fiets op het openbaar domein, hier liggen binnen dus 4 helmen en dat ligt toch eigenlijk wel in de weg in onze niet zo ruime stadswoning (ik zou ze liever kwijt zijn op dat vlak)
- ik die moet meezeulen op de trein waar al vaak weinig plaats is om te zitten laat staan voor bagage, zit je met dat onding de hele rit op je schoot
- als het regent kan ik geen kap van mijn regenjas opzetten, en sijpelt de regen langs mijn hoofd mijn regenjas binnen, bij een hevige regenbui moet ik dan naast een helm dus ook nog een set reserve bovenkledij bij de hand hebben (naast een regenjas, regenbroek), ik begrijp dat veel mensen bij regen al naar de auto grijpen i.p.v. de fiets
- moet ik die helm op het werk vastmaken aan mijn fiets, want in een studentenstad kan je die niet zomaar aan je stuur hangen
- er wordt er hier mee gelachen, voor mij niet van toepassing, maar voor vrouwen met bepaalde kapsels of mannen met ne gelkop stuurt dat wel degelijk de haardos in de war, je moet bv. eens een helm proberen opzetten met een vlecht, een dot, een hoge paardenstaart, een diadeem, haarspelden...dus ik kan dat argument wel begrijpen